Budúci rok nás budú už klasicky čakať vyhlásenia v kategóriách toho najlepšieho z videoherného sveta za posledných dvanásť mesiacov a už teraz je jasné, ktorá hra bude najviac skloňovaná v ústach herných redaktorov z celého sveta. Tretia a záverečná časť trilógie The Witcher od spoločnosti CD Projekt RED sa okamžite zapísala do análov ako jedna z najlepších akčných RPG vôbec a to všetko ostatné čo ponúkla a ešte len ponúkne, už bude jej úspechy len podtrhávať. Tá posledná najhrubšia čiara z dielne poľských vývojárov nesie názov Hearts of Stone, a teda v preklade Srdce z kamene. Ide o prvú masívnu expanziu, čo do obsahu k trojke, a samotný RED týmto dáva návod slušného správania voči hráčom z pohľadu distribučných spoločností, ktoré sú schopné si nechať zaplatiť aj jedno tričko do hry, len aby zarobili na každom jednom fanúšikovi ich práce. Poliaci k tejto kontroverznej téme dali jasne najavo svoj postoj, keď okamžite po začatí predaja ich dlhoročnej a tvrdej práce, hodili na internet šestnásť menších DLC len tak pre radosť hráčov, a to úplne zadarmo, aby následne dodali, že s hrou vôbec nemajú v pláne len tak skončiť a podporia ju minimálne dvomi obrovskými prídavkami, kde práve „Srdce z kamene“ hraje prim v ich pláne. Koľko času vám pridá do hry, o čom to je a ako sa to celé hrá, tak to už nájdete v riadkoch nižšie.
Vážne by som chcel vidieť majstra Sapkowského pri pohľade na samovoľne rastúci svet z jeho pera, ktorý žije vlastným životom aj formou úžasných videohier.
Ešte než začneme rozpravu o obsahu ako takom, určite by sme mali utrúsiť pár faktov ako vlastne tento prídavok servírovať. Samotné DLC sa samozrejme nedá spustiť bez vlastníctva plnohodnotnej tretej časti série Witcher, avšak to je defacto jediná podmienka ako si ho zahrať. Hráč má možnosť pokračovať presne tam, kde prestal, a to aj napriek faktu, že by nemal dokončený hlavný dejový trakt. Hra mu len odporučí dosiahnutie minimálne levelu 30, na ktorom sa začína prednastavená postava Geralta, ak by ste si zvolili možnosť nenačítať svoj save z už rozpracovanej hry. Túto variantu však neodporúčam, keďže samotný level 30 je pomerne zradný a hra vám dá aj na najnižšiu obtiažnosť dosť zabrať. Ideálne je preto pred zahájením tohto rozšírenia vypracovať hlavného hrdinu aspoň o pár levelov vyššie. Toľko moje vlastné odporúčania, ktoré pramenia z testovania Geralta, ktorého postavili Poliaci ako základnú šablónu pre hráčov, ktorí si nezvolia svoju uloženú pozíciu. Akonáhle teda budete mať v tejto veci jasno, na mape sa vám objaví nová úloha, ktorá začína skutočne nevinne. Máte si skočiť prezrieť nejaké tie zaklínačské úlohy do malej dedinky uprostred ničoho a ani len netušíte kam vás to následne za pár hodín zanesie a koľko dobrodružstva tam na vás bude čakať. Dej sa bude točiť okolo zeme nikoho, a tak si zájdete jednak do Velenu a nezabudnete navštíviť ani milovaný a učený Oxenfurt. Ten, kto pozorne čítal knižné predlohy od majstra poľskej fantasy, a teda Adrzeja Sakowského, sa bude určite radovať z návratu pôvabnej medičky Shani ale v duchu neustále sa rozvíjajúceho univerza, akým je náš Wiedzmin, sa autorom podarilo opäť dokázať svoj scenáristický um, keď hlavnú dejovú linku tohto DLC postavili na úplne nových charakteroch.
Na jednej strane to bude už známa postava z plnohodnotnej trojky, a to Gaunter O’Dim, prezývaný Sklenený muž, s ktorým ste sa stretli na začiatku Divokého honu počas pátrania po svojej milovanej Yennefer a druhou novinkou je Olgierd von Everec. Toho uvidíte vôbec po prvýkrát v celej sérii, a to navyše aj z pohľadu predlohy. Jeho vizuálna stránka pripomína stredovekom zničeného Davida Beckhama, čo ma mierne zaskočilo a pobavilo zároveň. Práve Olgierd a Sklenený muž sa postarajú o hlavnú dejovú linku tohto DLC a zabavia vás v nej takmer desať hodín. Bolo by kontraproduktívne vám teraz prezrádzať viac, každopádne, čo do kvalít rozhovorov a scenára celkovo, sa Srdce z kamene môže bezkonkurenčne postaviť pred svojho herného otca a v určitých momentoch mu ukázať prostredník. Tam, kde mi počas hrania Divokého honu chýbal väčší dôraz na humor, sa práve určité pasáže jeho prvého rozšírenia postarali o dostatočnú nápravu tohto detailu. Poďme ale k novinkám v oblasti hrateľnosti. Autorom sa zachcelo jemne upraviť bojový systém a zvlášť moment, pri ktorom Geralt inkasuje zranenie. Dali nám možnosť odvety v podobe jednoduchého výpadu z kotúľa, čím určite osviežili zavedené postupy z trojky ako takej. Po spustení DLC vás navyše hra informuje, že po mape sa prechádza nová NPC postava, ktorá zastupuje dávno zabudnutý remeselný um v podobe gravírovania rún do zbraní. Ak sa vám podarí tohto odborníka na akúsi umeleckú mágiu zastihnúť, môžete si tak svoj arzenál vylepšiť jednak po stránke vizuálnej ale aj hmatateľnej s dopadom na súboje. K nim sa v neposlednej rade viaže aj séria nových nepriateľov respektíve bossov. Ak ste si prezerali obrazové materiály k Hearts of Stone, určite vám neunikla veľká a nechutná zelená ropucha, ktorá svojím jazykom dala zabrať počas boja aj mne, ostrieľanému veteránovi celej série The Witcher (skromnosť v druhom DLC balíčku). Máte sa teda z tohto uhla na čo tešiť.
Doteraz som spomínal len hlavný dej. Nemajte však strach, že by autori zabudli na milovníkov postranných úloh, ktorým sa v tejto expanzii opäť dostalo značnej pozornosti, čím sa natiahla celková dĺžka hrania takmer na dvanásť hodín. Moje pozorné sluchy potom zaznamenali minimálne jednu novú skladbu, čo samozrejme píšem s jemnou iróniou, keďže som od tvorcov očakával aspoň výmenu tej obohranej pasáže s lutnou, ktorá v trojke doslova pohltila všetky videorozhovory. Aj pre tento fakt nedávam plný počet bodov, inak by sa opäť jednalo o medzník v rozšíreniach do videohier, k čomu Srdce z kamene nemá vôbec ďaleko. Určite ste zaznamenali nedávno vydaný opravný patch do samotnej hry. Po ňom sa opäť sada technických nedostatkov dokázala napraviť, ale stále je tu priestor na ladenie tak masívnej hry akou tretí Zaklínač je, čo treba rešpektovať aj dnes, dávno po launch dátume. Ak by som mal vymenovať sadu nových predmetov a oblekov, či zbraní do hry, tak by sme tu boli zase o jeden zbytočný odsek dlhšie, čo nie je vôbec nutné. K blížiacemu sa záveru len dodám, že česká, a zase raz bezchybná, lokalizácia formou tituliek vás rovnako dostane plnohodnotne do atmosféry hry, a tak už nemám čo viac, snáď len odporúčať nákup prvého veľkého rozšírenia do hry roku 2015 a do hry, ktorá navždy zmenila náhľad na videozábavu a posunula toto pomenovanie zase o kus bližšie k umeniu. Príjemné a technickými chybami nerušené zážitky s DLC Hearts of Stone.
HODNOTENIE:
99%
Keď sa dokonalosť vylepšuje, sem tam lietajú triesky.
zdroj:Czechgamer.com