Po štyroch rokoch sa Nathan Drake stal bezpochyby jedným z hlavných maskotov konzoly Playstation 3. Ako sa mu to podarilo? V roku 2007 vyšiel prvý Uncharted, ktorý ako prvý titul reprezentoval výkon konzoly v praxi. O dva roky neskôr sa Uncharted vrátil, a to v oveľa väčšom meradle s podtitulom Among Thieves. Viac než 50 ocenení roku a priemerné hodnotenie 96 na Metacriticu hovorí viacmenej za všetko. Tento rok k nám napochodoval tretí a aj posledný diel završující trilógiu. Nathan je vystavený svojej najväčšej hrozbe a spoločne so svojím mentorom Sullym a so starými aj novými známymi sa vydáva na svoje najväčšie dobrodružstvo v živote. A bude to sakramentsky poriadna jazda!
Uncharted sa vždy nieslo v duchu filmového zážitku s vypiplaným ovládaním a na danú dobu aj neodolateľným spracovaním. V prípade U1 to bola nádherná džungla, U2 sa zase vyšvihol so svojím podľa môjho názoru neprekonaným snehom a U3 atakuje na hráča piesočnými oázami. Sami vývojári sa vyjadrili, že chcú v trojke predviesť všetky elementy krajiny v tom najlepšom možnom spracovaní. Aj keď sa teda zdalo, že hlavnú úlohu v U3 bude mať piesok, nie je tomu v skutočnosti tak.
Nathan sa opäť spriahne so svojimi priateľmi z minulých dielov ako Ellen alebo Chloe, pričom sa stretneme i s postavami nami doteraz neznámymi. Všetko sa ale točí okolo jednej, v skutočnosti tej zlej postavy. Hlavný záporák hry je tentokrát Angličanka Katherine Marlowe vystupujúca ako žena postaršieho veku vedúca okultný rád s koreňmi vedúcimi až ku kráľovnej Alžbete I. So svojimi komplicmi sa zamotá s Nathanom už od jeho raného detstva, pričom majú obaja rovnaký cieľ, nájsť stratené mesto známe ako piesočná Atlantída alebo Uram of the Pillars uprostred rozľahlej púšte Rub-al-chal. Dozvieme sa taktiež niečo o minulosti Drakea a o stretnutí s jeho najlepším priateľom Sullym. Jemu tiež vývojári zaistili v deji omnoho viac priestoru ako v predošlom diele, takže sa s ním stretávame skoro po celú dobu hrania.
Ani tento diel sa nevymyká filmovému štandardu, ktorý Naughty Dog nastolili už v prvom diele. Krátke filmy sa prelínajú s hrateľnými časťami po celú hru a v podaní Uncharted som mal naozaj skôr pocit, že ovládam dianie vo filme, než hru. S tým súvisí aj neuveriteľne verné správanie postáv s prepracovanou mimikou. Ak sa pozriete aj na nejaký ten denníček z vývoja nachádzajúceho sa na disku hry, sami tvorcovia sa tam vyjadrili, že si dali záležať hlavne na výslednom pohybe postáv. V našom prípade to teda vyzerá tak, že ak sa s Drakom dostanete k stene, rukami sa jej dotýka a ladne odráža. Rovnako ak chceme otočiť postavu, Drake ide najprv pár krokov do zadu a až potom sa kompletne otočí. Celkovo som doteraz nevidel pokročilejšiu fyziku v hre daného žánru.
So značnou filmovosťou súvisia aj pästné súboje, ktoré sa ako s príchodom každého dielu o niečo vylepšujú. Drake tiež prvýkrát reaguje na viac nepriateľov naraz a ak je vedľa aj nejaký šikovný predmet ako panvička alebo fľaša, neváha ich použiť. Na mieste je teda aj určitá interakcia s prostredím. Všetko vo finále vyzerá oveľa lepšie, akčnejšie, epickejšie a rozhodne aj zábavnejšie, obzvlášť proti početnejšej presile. Jediné, čo ma občas zamrzelo bol totožný systém zápasenia so silnejšou postavou, ktorá reagovala na Drakea vždy totožne, nehľadiac na situáciu a postavenia na bojisku.
Tým sa samozrejme dostávame k inteligencii protivníkov. Problém ani tak nie je v inteligencii, ale v spôsobe implementovania nepriateľov na bojisku, ktorý je viac menej diel od dielu rovnaký. Urobíte dva kroky v pred a zo všetkých strán sa začínajú rojiť vojaci po desiatkach. Po danej mape sa pohybujú, až teda na nejaké výnimky, bez akéhokoľvek náznaku krytia a s nevyčerpateľnými zásobníky do vás napchávajú hromady a hromady nábojov. Aj keď si možno všimnete o trošku sofistikovanejších pohybov, je to len zriedka. Vaši priatelia vám tiež samozrejme pomáhajú, ale nič si od toho nesľubujte, len párkrát niekoho smrteľne zasiahnu.
Uncharted bol, je a vždy bude naskriptovaná tunelovka, ktorá lapí za ručičku a nepustí. Je to známy fakt, ktorý je hojne využívaný hlavne pri kritike tejto hry. Áno, bez priechodu danou miestnosťou alebo cestou sa jednoducho nedostanete ďalej, to však dáva oveľa viac priestoru vývojárom sa vyblázniť na jednotlivých lokáciách. Nočný Londýn, vila uprostred džungle vo Francúzsku, obria loď nevedno, kde v oceáne alebo živé mesto v Jemene. To všetko boli pasáže, na ktorých bol poznať perfekcionizmus Naughty Dogu. Pozornosti sa taktiež dočkala voda, ktorej bolo bohužiaľ vyhradené miesto iba v prvom diele, čo je určite škoda.
Ak sa vám doteraz zdá recenzia nedostatočne plná superlatívov, ešte zďaleka nie je koniec. Spomínate na časť, kedy v U2 padal dom v Tibete? Alebo onú vlakovú misiu bez jediného loadingu a neopakovaným prostredím? Pche, U3 má takýchto momentov dostatok už v prvej štvrtine. Nehľadiac na to, že stihne aj medzi tieto takzvané „wow“ pasáže prihodiť hádanku, ktorých síce moc nie je, ale niektoré dokážu zavariť mozog aj na dlhšiu dobu. Audio je potom superlatívom sám o sebe v podaní tejto hry. Nielenže čistejší zvuk budete ťažko hľadať, ale soundtrack sa radí opäť medzi to najlepšie z celej hry. Môžete si ho navyše zvlášť kúpiť na PS Store.
Čím bol významný diel Among Thieves, je tiež rozhodne fakt, že obsahoval prvýkrát aj hru pre viacerých hráčov, a to podľa môjho dosť návykovú. U multiplayeru Uncharted 3 brali vývojári ale do úvahy úspešnosť z minula a vytvorili omnoho prepracovanejší, obsiahlejší a tiež zábavnejší zážitok. Módov je celkovo 9, pričom každý má svoj špecifický cieľ. Aj keď ide o neustále recyklované deathmatche, zbieranie pokladov a objektívov, nájdu sa aj výnimky. Ak ste skúšali betu niekoľko týždňov pred vydaním, museli ste si všimnúť novinky v podaní dynamických levelov. Zápas je rozdelený do dvoch polovíc a rovnako tak aj mapa. Zatiaľ čo je druhá polovica obyčajné bojisko, tá prvá sa buď odohráva na idúcom vlaku alebo štartovacom lietadle, to už záleží na mape.
Vývojári sa taktiež blysli úpravou nielen zbraní (možnosť vylepšenia zameriavania, rýchlosť nabíjania a podobne), ale aj úpravami svojej postavy. Kto sa nechce zbytočne pitvať vo výbere klobúkov, rukavíc a iných doplnkov, môže jednoducho zvoliť postavu z príbehu, ako z tohto dielu, tak i z oboch predošlých. Rôzne medaily, odmeny, poklady alebo poháňači na jedno použitie prídu určite tiež vhod. Ak zase patríte medzi hráčov, ktorí sa spoliehajú iba na svoje umenie, poslúži vám mód hardcore, ktorý tieto doplnky jednoducho vypne. S pripočítaním kooperatívnej časti, obsahujúcej niekoľko levelov založených na tých príbehových, dostávame skvelú a hlavne prepracovanú zábavu, hneď vedľa skvelého singlu.
Úprimne, pochyboval vôbec niekto? Na hru čakali vlastníci konzoly Playstation 3 ako na dar z nebies a ten tiež dostali. Uncharted 3 sa zdá byť najlepšou tohtoročnou hrou na tejto konzole a je aj horúcim kandidátom na hru roka celkovo. Tí ktorí si možno pohrávali s myšlienkou, že tento diel vynechajú … ale nie, takí nie sú. Tí, ktorí sa tešili, tak už hru určite majú v mechanike alebo aspoň objednanú pod stromček. A ostatní? Tým len odporučím zváženie nákupu konzoly, pár tisíc síce utečie z vašej peňaženky, ale bude to stáť za to. Posledná vec, ktorá stojí za upozornenie, je fakt, že Uncharted 3 má ako jedna z mála hier od Sony české titulky, ktoré nájdete dokonca aj v bonusoch.
Nádherné spracovanie, audio, fyzika, príbeh,
Občas inteligencia protivníkov
Verdikt: Najlepší diel v sérii a hra roku. Uncharted 3 je proste jazda! Od začiatku až do konca.
Hodnotenie:
95%
videonávod
zdroj:Czechgamer.com