Písal sa rok 2004, keď britskí vývojári z The Creative Assembly dokončili tretí diel svojej Total War série, pomenovaný Rome: Total War. Ako už vypovedá samotný názov, hráči sa v tomto titule presunuli z prostredia stredovekého Japonska (či Európy) ďaleko hlbšie do histórie a zakúsilia, aké by to asi bolo stať sa jedným z rímskych vojvodcov a postupne dobyť do tej doby známy svet.
Hra sa vďaka (vtedy) neuveriteľne skvele vyzerajúcim a plynule bežiacim bitkám rýchlo vyšvihla medzi veľmi populárne tituly a v podstate definitívne naštartovala rozkvet série Total War do takej podoby, akú ju poznáme dnes. Tento rok, osem rokov od vydania a po ďalších ôsmich dieloch a datadiskoch sa situácia čiastočne opakuje. Pred dvoma rokmi sme sa konečne dočkali pokračovania pôvodného Shoguna a ak vynecháme Medieval, ktorý z „pôvodných“ dielov sa ešte nedočkal dvojky? Áno, tušíte správne. Práve ten legendárny Rome.
Definitívny pád Kartága
Novinárom bola na nedávnej oficiálnej akcii prezentovaná bitka z Tretej púnskej vojny, konkrétne tá vôbec najdôležitejšia – obliehanie a následné zničenie Kartága (149 pred naším letopočtom). Celý starostlivo pripravený a nascriptovaný segment začal na jednej z vojnových lodí, na ktorej sa konzul Scipio Aemilianus prihovára k svojim vojakom. Nasledujúca scéna ako keby bola vystrihnutá zo snímky Zachráňte vojaka Ryana. Rímske lode sa približujú k prístavu, katapulty začínajú strieľať na mestské opevnenie, zatiaľ čo sa rímske légie jedna po druhej vyloďujú na pláži blízko hradieb. Iste teda tušíte, že lode a pozemné armády sa teraz novo môžu zúčastňovať rovnakých bitiek, tak ako v skutočnosti.
Ľahkou premenou tiež prechádzajú fázy rozmiestňovania jednotiek pred začiatkom bitky. „Klasická“ podoba známa z predchádzajúcich hier samozrejme nezmizne, napriek tomu sa môžete tešiť nielen na tieto vyloďovacie sekvencie, ale aj na ďalšie netradičné začiatky bitiek, ako sľúbil hlavný dizajnér bitiek Jamie Ferguson.
Ďalšiu zásadnú novinku predstavujú dva nové systémy kamery. Spomínate si na jednu z funkcií vo Fall of the Samurai, v ktorej ste mohli prevziať kontrolu nad svojim delostrelectvom a páliť, kam sa vám zapáči? Total War: Rome 2 túto myšlienku posunie o trochu ďalej a umožní pozorovať prebiehajúcu bitku očami ktoréhokoľvek vojaka na bojovom poli. Kamera sa v tú chvíľu ocitne na ramenách daného muža a vy z bezprostrednej blízkosti uvidíte všetky tie krvavé detaily, ktoré umožňuje nový engine. Boje muža proti mužovi by vraj mali byť ďaleko prepracovanejšie ako v predchádzajúcom Shogune.Veľkou mierou k tomu prispeli aj historické spolky špecializujúce sa na staroveké boje, pretože boli využité pri tvorbe animácií.
Opačným extrémom je druhá kamera, ktorá umožňuje bojové pole oddialiť takým spôsobom, že ho v jednej chvíli uvidíte celé. Tento taktický pohľad vo svojej podstate dopĺňa funkciu minimapy, lebo aj tu sa jednotky premenia v jednoduché vlajočky a vy máte okamžitý prehľad o celej situácii.
Vzhľadom k prezentovanej bitke sa prítomní novinári mohli presvedčiť, ako budú vyzerať mestské bitky. Jedna dobrá správa rovno na začiatok: už nebudete musieť brániť / dobývať jednu jedinú oblasť v celej aglomerácii. Autori sľubujú prepracovanejší systém obrany mesta rozdelený do niekoľkých častí a tiež niekoľko dynamicky vytváraných úloh.
Ako Kartágo nakoniec dopadlo zrejme pripomínať nemusíme. Prezentácia vrcholila útokom vojnových slonov na pozície konzula Scipia Aemilianus a jeho mužov. Treba uznať, že vo chvíli, keď sa tieto staroveké tanky vynorili z prachu od práve zrútenej veže, pár prítomných zatajilo dych. Na záver sa sluší dodať, že obliehanie a zničenie afrického mesta by sa vo finálnej hre malo objaviť ako jedna z historických bitiek.
Rímske impérium
Taktická časť kampane do tejto chvíle zostáva skrytá v hmle, zatiaľ je známe iba niekoľko základných detailov. Herná mapa by mala byť ešte rozsiahlejšia než v prvom diele, s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude rozrastať hlavne na východ. Autori na túto tému zaryto mlčia a neustále dookola opakujú, že oblasť, na ktorej bude singleplayer prebiehať, bude „veľká“. Nič viac z nich novinári na prezentáciu vytiahnuť nedokázali. Stopercentne tak môžeme povedať iba to, že budete bojovať na pláňach Európy, Afriky a Ázie.
Kampaň sa má tiež ďaleko viac sústrediť na ľudské osudy. Konkrétne to bude znamenať približne niečo také – každý hrateľný národ bude mať nielen svoj vlastný strom technológií, jednotky, problémy a „štýl“, ale aj príbehy dôležitých osobností. Tieto minipríbehy budete musieť počas hrania riešiť a vaše rozhodnutia majú mať odozvu aj v rámci celej vašej hry. Vraj má ísť o ďaleko prepracovanejší systém načrtnutý v datadisku Fall of the Samurai, rozhodnutí však nemá byť viac, ale majú byť zaujímavejšie.
Ľudskému vyzneniu kampane má dopomôcť aj jednoduchší systém riadenia držaných oblastí. Briti to vysvetľujú na prvý pohľad jednoduchým dôvodom – správa je vraj už teraz celkom dosť zložitá a neskôr by sa hra mohla zvrhnúť do nikdy nekončiaceho papierovania. „Chceme, aby sa hráči cítili ako Rímsky vojvodca,“ uviedli, „Rímsky cisár nepremýšľal o tom, čo urobiť so špecifickou jednotkou lukostrelca, ale premýšľal o pozícii desiatej légie. Chceme, aby hráč premýšľal o svojich armádach ako o légiách a nie ako o náhodnom mixe jednotiek. “
Posledný odstavček tejto časti sa bude venovať umelej inteligencii, jednému z najznámejších problémov série Total War. Autori sú si tohto problému vedomí a opäť sľubujú, že tentoraz už to všetko bude tip top, ale … Skrátka nám momentálne opäť nezostáva nič iné, než veriť. Dokonca si vraj pre túto časť hry vytvorili špeciálne pozície dizajnérov. Prvým zásadným rozhodnutím je zlúčenie umelej inteligencie pre diplomaciu a mapu kampane do jednej, čo by malo mať za následok lepšej spolupráce a reálnejšie a hlavne inteligentnejšie rozhodnutia počítačom ovládaných frakcií.
Záver
Fanúšikovia sa konečne dočkali, ich prosby boli konečne vypočuté (Total War: Rome II bol totiž ten najčastejším požiadavkom fanúšikov smerom k vývojárom). Total War: Rome II zatiaľ vyzerá na ďalší skvelý príspevok do tejto skvelej série, ktorej akosi chýba konkurent a už niekoľko rokov sa neochvejne drží na špici. Je skvelé, že autori ani po tých všetkých dieloch nezaspali na vavrínoch a stále sa snažia ponúkaný zážitok zlepšovať a umocňovať. Uznávame, veľa toho zatiaľ o hre nevieme, nemôžeme sa však dočkať, až budú zverejnené prvé obrázky priamo z hrania. Do tej doby môžeme len čakať, dúfať a nedočkavosťou podupávat nôžkou.
zdroj:Czechgamer.com