Zložitý vývoj hry sa na titule príliš nepodpísal. Možno za to môže remeselná zručnosť týmu, ktorý mal na starosti taktiež Bioshock 2. Aj keď sa nejednalo o revolučnú hru, bol to poctivý nasledovník legendy od Kena Levina. Nuž a na titule The Bureau: Xcom Declassified je to na mnohých miestach vidieť. Čo je priznajme si, dobré znamenie.
V hre sa dostaneme do rúk Williama Cartera, ktorý mal zložitú minulosť. O tom svedčí to, že jeho manželka, deti už nie sú na tomto svete, ani na inom. Do toho všetkého sa USA pripravuje v studenej vojne proti ZSSR a čo čert nechcel, zrazu sa z ničoho nič objavia návštevníci z vesmíru. Všetko sa začne točiť okolo nich, čo znamená jediné. Pochopiteľne na malichernosti nie je čas.
Tak hneď zhurta treba skočiť do mozgu hlavného hrdinu a spolu s jeho malým týmom vykrútiť krk emzákom. Sprvu je vtipné, strieľať pozemskými zbraňami z 20. storočia proti hypermoderným sci-fi laserom a mega štítom. Neskôr si budete však klasické zbrane vážiť. Na niektorých nepriateľov sú účinnejšie, než moderne mimozemské vymysli. Áno, už behom prvých misií budete mať v rukách zbrane protivníkov a nielen to.
Najviac budete potrebovať používať špeciálne schopnosti, ktoré akoby často vypadli z Rapture. Tu však budú fungovať málinko inak. Keďže je The Bureau taktická strielačka, budete si špeciálne útoky, schopnosti plánovať dopredu. Stlačíte SPACE, alebo strategický režim a budete jednak rozdávať rozkazy svojmu týmu, alebo používať svoje špeciálne schopnosti, najčastejšie však schopnosť liečenia. Treba dodať, že sme strategický režim skúšali v kombinácii klávesnica a myš, či gamepad a musíme priznať, že konzolové ovládanie je zvládnuté oveľa lepšie a hlavne rýchlejšie. Aj tak sme však ostali verný PC klasike, nakoľko sa ostatné aspekty hry zase ovládajú prirodzenejšie.
Vyzdvihnúť musíme umelú inteligenciu. Tak ako na strane protivníkov, tak aj na strane spolubojovníkov. Už dlho sa nám nestalo, že by parťáci nezavadzali, alebo, že by robili svoje povinnosti. Aj keď zabudnete rozdať rozkaz, rozumne sa vedia rozhodnúť, čo je dôležité. Treba vám zachrániť život? Snažia sa byť hneď pri vás. Takisto sa skrývajú, obchádzajú nepriateľov a podobne. To isté však robia protivníci. Súboj sa tak vie predĺžiť o poriadne dlhé minúty.
Hra najviac pripomína Mass Effect skrížený grafikou z Mafie 2. Prvú menovanú hru pripomína v štýle súboju a povinnosti skrývania sa za prekážky a najmä rozhovormi na základni. Rozhovory bývajú rozvetvené a pri pozornom čítaní, či počúvaní sa dozviete zaujímavé omáčky okolo príbehu. Ten je však rozprávaný celkovo plytko. Aj videá medzi hrou sú nudné ako to posledné béčko z amerických filmov. Hlavným ťahákom hry je teda samotná hrateľnosť a dajme tomu aj tá retro sci-fi zápletka. Autorovi recenzie plus sadla Amerika v rokoch 1960 , ktorú má ako historické obdobie veľmi rád.
Dĺžka hry je obstojná, zaberie vám asi 12 hodín. To v prípade ak plníte aj vedľajšie úlohy, ktorých sme napočítali tak sedem. Aj tu však závisí od toho, či ste sa na základni rozprávali s kadekým a rôzne mini úlohy aportovacieho typu. To sú také tie typické nudné úlohy chodenia z miesta na miesto. Možno by nás bavili keby sa The Bureau nesnažil s béčkového sci-fi spraviť Mass Effect, ktorý mal oveľa väčšiu dušu. The Bureau však víťazí na pre hráčov najdôležitejšom poly. A to v tej hernej náplni.
Nutnosť taktizovať, rozdávať povely, používať nadprirodzené schopnosti, mozog, alebo využívať rozsiahlu hernú mapu, to je to pravé orechové. Je to hra síce lineárna, ale dovolí človeku rozmýšľať. Na vyššej náročnosti sa taktizovaniu už nevyhnete. Iba ak by ste chceli vidieť vašu smrť príliš často.
Postavy sa vám budú aj vylepšovať a schopnosti pribúdať. Hlavný hrdina môže levelovať do desiatej úrovne a vedľajšie iba do piatej úrovne. To neskôr pri ich slabšej podpore samozrejme pocítite. Väčšinu hry budú vašimi vyrovnanými partnermi, neskôr ich budete musieť ovládať rozumnejšie. Podobné to je aj pri výzbroji. Vy budete ma vždy lepšie zbrane a po ruke oveľa lepší výber. Mimochodom vyberať tím je dobre takticky. Niekto je lepší na obranu, iný na útok a podobne.
Porozmýšľajte aj ktoré špeciálne schopnosti jednotlivých členov budete využívať. Ja som využíval agenta Crofta, ktorý privolával raketovú vežu a druhého agenta s krkolomným menom Khavarian, ktorý zase vyvolával obranný štít. Ten je dosť dobrou pomôckou v obzvlášť veľkom chaose. Pri veľkom prísune nepriateľov oceníte možnosť spomaliť čas o to viac. Sem-tam treba presúvať agentov do bezpečia atď.
Hra má veľké nároky na HW počítača v prípade, že ju spúšťate v Direct X 11, kedy je hra len o málo krajšia než v Direct X 9. Oveľa viac oceníte nenáročné a nádherné prvky pokročilej fyziky vďaka Phys X od Nvidie. Phys X navyše zvláda počítač väčšinou lepšie a hra je lepšie vybalancovaná. Inak hra beží na Unreal 3 engine a vlastne celá hra vyzerá úplne rovnako ako Mafia 2. Pritom to nijak nevadí, aj keď s načítavaním textúr ma tento engine stále problémy. Inak hra ponúka nádherne lokality ameriky z minulého storočia, oceníte rôzne detaily, scenérie a rôznorodosť. Obzvlášť vás prekvapí kontrast medzi ľudskými stavbami a tými mimozemskými. Mimochodom titul nezaostáva ani pri hudobnom sprievode, ktorý je v retro sci-fi štýle a pri hraní neruší a možno si pri ňom spomeniete na niektoré staršie filmy. K dabingu by som dodal len toľko, že je nerušivý, nenápadný, čo je možno jeho slabinou. Chcelo by to totiž nejaký pamätný hlas.
The Bureau: Xcom Declassified nerobí značke Xcom žiadnu hanbu. Má svoje muchy, s ktorými sa musí pobiť a dúfame v skoré opravné balíky. Najmä na chýbajúce zvuky v niektorých scénach, alebo grafické bugy. Čo sa samotnej hry týka, môžeme nadávať akurát na slabo podaný príbeh, ale hra nudiť nezačne a budete to koniec koncov chcieť dohrať a vďaka istým rozhodnutiam v rozhovoroch možno aj znovu hrať.
Herná náplň, obdobe, nerobí hanbu značke XCOM
rozprávanie príbehu, bugy
Verdikt: Kokteil Mass Effectu s Bioshockom so strategickými prvkami. Čo sa dá na tom pokaziť?
Hodnotenie:
80%
zdroj:Czechgamer.com