Téma: História Lary Croft – diel 2.

Reštarty a to nielen tie videoherné rozhodne nie sú záležitosťou poslednej doby. Videoherný priemysel ich pozná už od nepamäti a hneď niekoľkokrát ich bez ostychu využil. Skvelým príkladom tohto faktu je práve novodobá história našej milovanej Lary. Tá si nám v závere minulého dielu dala prestávku a zničila svojich tvorcov. Niektoré postavy a značky sú však nesmrteľné a tak bolo len otázkou času, kedy svoju zlatú baňu Eidos oživí druhýkrát.

Tak sa stalo v roku 2003 a archeologička s modrou krvou v tele tak prvýkrát opustila svoj domov. Eidos značku jednoducho prisúdili kalifornskému štúdiu Crystal Dynamics, ktorý náruživú ničiteľku starovekých pamiatok opatruje dodnes. Nastalo tak búrlivé obdobie zmien, súdnych sporov, došlo k celkovému prevráteniu základnej koncepcie a predovšetkým potom k úplne zásadnému posunu smerom k moderným a filmovým hrám. Nič sa však nestalo cez noc a cesta nového Tomb Raidera bola značne tŕnistá!

Moderná legenda
Ostatne nebolo Crystal Dynamics ani čo závidieť. Dostali do rúk zruinovanú značku, ktorá mala stále milióny fanúšikov a nezávidenia hodnú úlohu k tomu. Misia s názvom znovuzrodenie Lary Croft mohla smelo začať. A že sa toho vývojári chopili vo veľkom štýle napovedá už zloženie autorského tímu. Hoci za sebou malo štúdio pomerne kvalitné hry, došlo k malému personálnemu zemetraseniu a všetko bolo podriadené iba a jedine sérii Tomb Raider.

V tomto okamihu je rozhodne nutné vypichnúť návrat rozhnevaného otca. K sérii sa po dlhých rokoch odlúčenia vracia Toby Guard a s ním aj kvalita. Šesťdesiat členný tím totiž dokázal počas dlhých troch rokov skutočne oživiť zašlú slávu legendárnej akčnej adventúry. Svetlo sveta uzrel Tomb Raider: Legends, nový a vskutku legendárny začiatok.

Lara sa obliekla do moderného kabátika, kompletne zmenila doteraz používané technológie a do značnej miery aj premenila archetypálny príbeh. Rozprávanie točiace sa okolo nešťastného rodinného osudu a zmiznutej Larinej matky tak napríklad prvýkrát uvádza postavu Alistaira a k sérii v tejto dobe prichádza aj legendárna dabérka Keeley Hawes.

V skratke povedané malo Legends všetko čo chýbalo predchádzajúcim dielom. Dostavila sa teda dobre riadená a značne akčná hrateľnosť, bezchybná prezentácia a predovšetkým prepracovaný a vo všetkých ohľadoch zmysluplný scenár. Nechýbali dokonalé príbehové zvraty, hneď niekoľko zmiešaných s mytológiou dohromady a nadviazanie na príbeh o rodinnom prekliatí. Teda všetky elementy, ktoré doteraz fanúšikovia na sérii zbožňovali.

Úspech sa dostavil prakticky okamžite a tentoraz chválu a obdiv ustál aj Toby Guard. Séria tak nabrala už tretí dych a zamierila ústrety hviezdnej budúcnosti pod krídlami pôvodného tvorcu a skúsených vývojárov s veľkorysým finančným zázemím. Do dnešného dňa sa predalo na päť miliónov kópií a vzhľadom k dobovým nákladom na vývoj sa tak jedná o famózny úspech.

Nostalgické výročie
Vydanie Tomb Raider: Legends potom má pre fanúšikov ešte jednu veľmi dôležitú sentimentálnu hodnotu. V roku 2006 totiž bolo Lare okrúhlych desať rokov! K tomuto významnému jubileu sa jej v Crystal Dynamics rozhodli popriať naozaj štýlovo a bol oznámený Tomb Raider: Anniversary. Výročný remake úplne prvého dielu do enginu Legends. Osud ale vydaniu z počiatku neprial a tak možno za skutočne výročný a najdôležitejší diel vôbec považovať práve Legend.

Výročný názov ale nakoniec naozaj dostal až diel nasledujúci, ktorý sa do obchodov dostal v roku 2007. Niekto by povedal, že vývoj bol čertovsky rýchly a výsledný produkt tak nebude stáť za pozornosť. Opak je ale pravdou a Tomb Raider: Anniversary je dnes fanúšikmi právom považovaný za vrchol série. Symbolicky sa totiž vraciame na úplný začiatok cyklu. Kruh sa tu uzavrel a Lara stretáva samu seba v značne omladenej podobe.

Dokonale atmosférický prvý diel sa podarilo preniesť do moderného hávu bez väčších problémov a výsledný efekt bol a je famózny! Skvele napísanému príbehu točiacemu sa okolo odkazu Atlantídy, jej vplyvu na ostatné orientálne despocie a pochopiteľne potom okolo Larininho nešťastného otca, totiž perfektná grafika, podarené animácie a profesionálne prezentácie pristali náramne. Osobne mám toto Larino zastavenie najradšej a určite patrí medzi pár hier, na ktoré sa skutočne nezabúda.
Sebadeštruktívny úpadok

Bohužiaľ sa jedná aj o záver druhého zlatého veku série. Áno, reštart vykonaný v roku 2006 nevydržal zrovna dlho a v roku 2008 vydaný Tomb Raider: Underworld už znova javil prejavy recyklácie samej seba a okrem nového príbehu nepriniesol nič nové. Larina jazda severskou mytológiou, ktorá nadviazala na udalosti z Legends síce bola pútavá, ale po stránke hrateľnosti už hra vykazovala známky zastaranosti. Predaje potom vzhľadom k negatívnym recenziám neslávili až tak prevratný úspech a celkovo sa jednalo o jednoznačné sklamanie.

Doba sa holt zmenila a trend kázal neustále inovovať, čo si v Crystal Dynamics hneď neuvedomili. Respektíve uvedomili, ale k reálnemu životu svoje sľuby nedali. Avizovaná interakcia s prostredím, nelineárny level dizajn a revolučná AI sa jednoducho nedostavili. Až do dnešných dní sme sa tak ďalšieho pokračovania nedočkali a je až úsmevné, že v budúcom roku nás čaká už tretie Larine oživenie, ktoré snáď konečne prinesie inovácie prorokované Underworld a posunie sériu na úroveň konkurenčného a extrémne moderného Uncharted.

Už to však nebude tá odvážna, emancipovaná šľachtičná, ale mladé a neskúsené dievčatko. Pripravovaný Tomb Raider nás vezme ešte pred prvý diel a ukáže nám, ako sme sa k toľko objavovanému fenoménu dostali. Preto nie je na škodu si ešte raz prejsť minulosť našej lady z Wimbledonu.

Večný odkaz
Aj cez veľké množstvo sklamaní, prúserov a nenaplnených sľubov totiž zostane navždy Tomb Raider a Lara Croft v srdciach mnohých hráčov ako legendárna a revolučná akčná adventúra, ktorá definovala vlastný žáner. Zostane aj na večnosť zapísaná zlatým fontom vo videohernej histórii a nikto jej už nezoberie dosiahnuté prvenstvo. Pre niektorých sa výlety do Benátok, Peru, Grécka, alebo napríklad na mýtickú Atlantídu stali osudovou záležitosťou a hra ich navždy prikovala a iných naopak navždy zruinovala. Všetkých však nejakým spôsobom ovplyvnila a zabúdať sa na ňu teda nepristane!

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár