Stronghold Crusader 2 – recenzia

Čo podľa vás chýba na hernom trhu? Myslím tým, akému žánru hry podľa vás chýba svoje miesto. Call of Duty? Závodné hry? Kozie simulátory? Stealth hry? S tými stealth hrami by som súhlasil, jedinou poriadnou stealth hrou tohto roka by som nazval nového Thief, ktorý sa veľa ľuďom až zas tak nepáčil, ale ako sa tak pozerám na tohtoročnú hernú úrodu, musím povedať, že práve Thief patrí k tým vložkám, čo ma tento rok bavili najviac.

No, ale hlavne to sú RTS – real time stratégie, teda, aspoň môj názor. Nie snáď, že by sa tu a tam nejaká neobjavila, to zase nie, ale kam zmizli hry typu Age of Empires? Proste poriadnu stredovekú stratégiu. Hry typu Tropico idú mimo mňa, a niečo z budúcnosti, ako je napríklad StarCraft II, je jednoducho … No proste sci-fi a celkovo budúcnosť nie sú mojou dennou šálkou kávy, takže asi tak.

Doteraz patrí k môjmu absolútnemu topu Stronghold Crusader. Či už je to kvôli tomu, že zbožňujem krížové výpravy, alebo kvôli tomu, že Stronghold bol vždy tak trochu iný. Viac hardcore alebo ako to povedať. Nemazal sa s vami. Postavil pred vás troch oponentov, dal vám trochu dreva, kameňa a zlatiek do začiatku a vyhraj bitku. Aby ste to nemali také ľahké, dal k vášmu územiu len kúsoček trávnatej časti a ložiská kameňa pre istotu presunul na druhú stranu mapy.

Aby som to uviedol na pravú mieru – samotné Stronghold ma až zase tak nebavili, zato Stronghold Crusader, tomu som prepadol a do teraz mám pôvodný diel nainštalovaný v počítači.

A teraz, po nejakých 13 rokoch, keď pôvodný Crusader vyšiel, som sa toho dočkal. Máme tu Stronghold Crusader II. Hurá! Saladin, teš sa, Sir Tomáš si ide pre teba!

Ono to tak krásne vyzerá …
Na začiatok vypichnem tú najväčšiu zmenu, ktorú medzi oboma Crusader istoiste spoznáte. Čo iné by to malo byť, ako grafické spracovanie hry. No čo k tomu dodať. Crusader II rozhodne nepatrí k náročným hrám na vaše herné železo, čiže aj majitelia starších zostáv nebudú mať žiadny problém s vychutnaním si animáciou padajúcich hradieb, odkazov od vašich spojencov, poprípade nepriateľov, alebo napríklad prostých budov.

Znalci predchádzajúceho dielu rozhodne spoznajú, že sa nachádzajú v tom pravom crusaderovskom. Baráky sú opäť biele, ich tvary podobné, jednotky si z väčšej časti tiež zanechali svoj originálny vzhľad. Nejakého toho protivníka tiež spoznáte hneď zo začiatku, u niektorých prebehla zmena tváre, avšak to je detail – kvôli tomu tú hru predsa nehráme.

Čo sa vyslovene podarilo, sú animácie. Každý balvan vystrelený z vášho katapultu alebo Trebuchet sa vcelku podpíše na nepriateľových hradbách, bohužiaľ, aj na tých vašich, ak zrovna odolávate tvrdému útoku Wolfa, alebo neustále otravným ničiteľom budov (bohužiaľ si teraz nespomeniem na ich pravé meno) od Rata alebo Caliph.

Klik pro zvětšení

Boje sú krvavejšie, zábavnejšie, a keď pošlete medzi nepriateľových rytierov pár dervišov (nová jednotka – vybavte si scénu z filmu Kill Bill, kedy Uma Thurmann urobila v japonskej reštaurácii pekný bitúnok, než sa dostala k O-Ren Ishii), tak z toho vznikne celkom pekná podívaná. Niečo v štýle verdunského mlynčeka na mäso.

Ono sa to tak dobre hrá …
Ako som už spomenul v úvode, Stronghold sa vždy vyznačoval tým, že bol trochu viac hardcore. Nechal si túto „výsadu“ alebo ako to nazvať? S potešením vám môžem oznámiť, že nechal.

Nič vám nedá zadarmo, postaví vás do nevýhody, proste čokoľvek, aby ste mali čo najťažší štart. S istou úrovňou vlastného umu sa samozrejme postupom času stanete najlepším hráčom na mape. Niekedy sa vám to podarí skoro vďaka dobre vymyslenej ekonomike vášho hrania, niekedy sa budete na začiatku trápiť, ale to závisí na tom, na akú časť mapy vás hra posadí, alebo koľko vám pridelí na začiatku dreva či zlatiek – už som to tu tiež raz zmienil.

Postupom času na všetky herné vychytávky, najlepšie možné štarty a podobné veci samozrejme prídete. Máte blízko veľké kamenné ložisko? Postavte k nemu skladisko a založte si ekonomiku na predaja kameňa. Dobre ide zarobiť aj na predaji chleba alebo sviečok. Záleží len na vás. Alebo sa na všetko vykašlite, nasoľte svojmu ľudu sakra vysoké dane a máte to. V tom prípade však musíte riešiť veľkú nespokojnosť vo vašom obyvateľstve, takže musíte pridať na produkcii piva, zdvojnásobiť prídely jedla, a tak ďalej.

Klik pro zvětšení

A až príde tá správna chvíľa, tá je každopádne vždy, ale niekedy je lepšie začať neskôr, začnete budovať armádu. Templárov, macemany, už spomínaného derviša, k tomu pol tucta Trebuchetov, pár katapultov, pojazdný vozík určený pre lukostrelcov, … Proste veľa moc jednotiek. Do hry sa navyše pridal healer, takže pri správnom postavení na vašu vežu môžete zaistiť, že vám nikdy lukostrelci neumrú.

Do hry boli zakomponované aj také veci, ako je búrka, takže vážne odporúčame výstavbu studní. Nielen protivníci vás teraz môžu pripraviť o dôležité budovy, ako je napríklad sýpka, alebo celá alej pekární.

Editor vytvárania máp si zachoval všetko dobré z pôvodného dielu, takže sa môžete vyblázniť natoľko, ako vám len fantázia dovolí.

Ono to má aj nejakú tú chybičku …
Žiadna hra nie je bezchybná, teda aj Stronghold Crusader II obsahuje pár vecí, ktoré kazili môj výsledný dojem.

Najväčší kaz sú občasné technické problémy hry. Neraz sa nám stalo, že pri veľkom dianí na mape nám postupne začal padať framerate, a to natoľko, že sa hra úplne zahryzla a bolo nutné použiť známu skratku Ctrl + Alt + Delete. No jo no, čo sa dá robiť, keď na vás v jednej chvíli útočia Caliph a dvakrát Rat, u hradieb sa vám pohybuje 300 jednotiek, vy pošlite na obranu 200 jednotiek a rovnako to nestačí, objavia sa prvé záseky a vy budete radi, že ste hru stihli zavčas uložiť.

Klik pro zvětšení

Ďalší bod môže byť trochu sporný. Stronghold Crusader II je z väčšej časti pôvodný Stronghold Crusader, preto inovácií do hry ako takej moc nepribudlo. Áno, máme tu pár nových postáv, ako Kráľ otrokov alebo Sultana, nejaké tie nové jednotky, ale to je asi všetko.

Vo výsledku teda niekomu môže pripadať nový Stronghold ako obyčajná kópia s pár novými novinkami v hre – proste to isté, ako keď porovnáte nový Battlefield alebo Call of Duty. Ja proti tomu nič nemám, ale mám skrátka tušenie, že niekto by k tomu mohol takýto prístup mať.

Ono to má aj multiplayer …
A asi posledný záporný bod hry, za ktorý však ani hra ani vývojári z Firefly Studio nemôžu. Jedná sa o multiplayer. Hru som síce recenzoval pomerne dlho, no ani raz, keď som sa pokúsil nájsť nejakú hru online, nebolo mi dopriate šťastie. Ale čo som tak videl na internete, bude to určite skvelá zábava.

Ona je to jednoducho skvelá hra …
Čo k tomu teda povedať? Každý, kto mal rád pôvodný Crusader, nebude škodný, keď zainvestuje do druhého dielu. Svojho predchodcu nezahambí, v niečom ho aj predčí, v niečom je slabší. Vo výsledku sa jedná o mimoriadne skvelú stratégiu, ktorej by mal každý hráč dať šancu. Odmení ho pocitom, že môže vybudovať celé impérium, pretože zarába denne 500 zlatých na daniach, 300 zlatých na predaji kameňa a 400 zlatých na predaji piva, a to sa potom dobývajú hrady, keď máte k dispozícii 200 templárskych rytierov. Delikatesa.

Hodnotenie:

82%

Nemám čas na finálny verdikt, zrovna útočím na Richarda Levie srdce.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár