Nech sa prizná bez mučenia každý, ktorý ako malé usoplené mláďatko vyvádzal u starého CRT monitora so svojim kamarátom z piatej triedy u strategickej perly pomenovanej Stronghold Crusader. Zdvihnutých praciek by po položení tejto otázky bolo viac než súdnych sporov s podtitulom „kňaz vs. Nevinný miništrant“.
Pôvodný Stronghold pred desiatimi rokmi dokázal absolútne zfanatizovat nejedného hráča real-time stratégií a bolo tomu tak po práve. Veď aj dnes sa dá hovoriť o nadčasovom diele. Jednak to dokazuje celkom živá komunita a tiež to, že svižnosť, logickosť a celková uhladenosť zo Stronghold urobila bezpochyby jednu z najväčších herných ikon.
Bohužiaľ, u série Stronghold nešlo po prvom diele nikdy všetko na sto percent a tak po celkom nudnej dvojke a fantasy Legends sa potácala celá séria hlboko pod ryskou značiacou nadpriemer. Teraz nech zase zdvihnú ruku tí, ktorí považujú za absolútny orgazmus pravého stratéga práve Stronghold Legends. Inu, moc vás nie je, že?
Bolo by ale bezpochyby trošku nefér, keby sme neujasnili aj mladším ročníkom, o čom to vlastne celé je. Tri predchádzajúce odseky boli tak trošku pre staromilcov, vy mladší ale zbystrite. Tu sa totiž hovorí o dejepise, čertovsky dôležitom dejepise. Stronghold je teda RTS zasadená do obdobia krutého stredoveku a nutné dodať, že mu to sakramentsky pristane. Obrovským sklamaním bol ale práve fantasy diel Legends, ktorý skôr uspávali, než aby v nás prebudil oheň.
Môže ale tretia Stronghold zaujať a pobaviť ako oldschool hráčov tak aj mladšie ročníky? Odpoveď sa ponúka takpovediac okamžite. Nie, nemôže. Stronghold 3 je skôr než ďalším plnohodnotným dielom akýmsi remakom prvého dielu. Asi by bolo zlé tvrdiť, či to je dobre alebo zle, ale nemyslíme si, že by celá plnohodnotná hra mala stáť na starom koncepte (akokoľvek bol geniálny) a obchodovať bez ničoho nového.
Zvlášť potom, čo sa nám chlapci z Firefly Studios snažia aj narvať nejakým tým príbehom. Ten je tu rozprávaný ako pokračovanie pôvodného Stronghold (tam nejaký príbeh bol?!). Ako barličky tu slúžia nie príliš vzhľadné kresbičky a monotónny hlas rozprávača / rozprávačky (ovšem Staroanglický prízvuk tu znie krásne). Pred každou úlohou tak získate akýsi obrys toho, čo sa od vás čaká, keby ste ale vyklikli onú nudnú animáciu, nezmenilo by to ani čo sa za necht vojde na vašom zážitku.
Hrať môžete niečo málo módov, z ktorých len náhodne vyberieme ultimátne historické bitky (čo tak dobiť starý Wartburg) alebo hospodársku alebo bojovo ladenú kampaň. Všetko je teda stavané podľa klasického konceptu – buduj, vytváraj a expanduj. Musíte sa teda držať nejakého ekonomického modelu, držať sa ho a sem tam sa vyhnúť nejakej katastrofe v podobe trebárs hladomoru či nejakých chorôb.
Vašou úlohou je poriadne riadiť svoje panstvo. Starať sa tak musíte o ekonomickú stránku veci, o blaho občanov a tiež o obranu mesta a o obranu celého hospodárskeho koncernu, ktorý sa vám podarilo vystavať. Zamrzí ale naozaj, najmä v začiatkoch, únavné pomalé tempo. Uznajte sami, že desať minút niečo riešiť, stavať a rôzne balansovať vás nevytrhne v porovnaní s pol hodinovým čakaním na hlúpe drevené trámiky alebo na dostatočnú úrodu jabĺk.
Skôr šlo hru aspoň zrýchliť a vyhnúť sa tak hluchým momentom. Teraz vám ale nezostáva než len hlúpo civieť do monitoru a čakať … a ešte chvíľu čakať. Búchanie sa v krížoch by vám možno mohlo pomôcť, ale nie na dlho. Keby bola aspoň zábava pozerať na ten svet pod vami. Lenže tu utrete hubu.
Grafika je naozaj prachbiednej kvality a jedinou chvíľou, keď sa na to celé dalo pozerať, bol okamih pri maximálnom odzoomovaní. Zblízka je všetko nudné, kontrast tu nie je takmer žiadny a i keď vieme, že stredovek nebol nijako farebným obdobím, absolútna šeď to tiež nebola.
Stronghold 3 je návrat ku koreňom, ktorý ale extrahovali z pôvodnej hry len to rýdze a čisté a nezaoberali sa tak ďalšou pridanou hodnotou. Chýba tu poriadna stredoveká hudba a hlášky poddaných sú tiež vytiahnuté zo staručkého Crusader. Ak si teda spájate tretej Stronghold s myšlienkou na poriadnu víkendovú zábavku, musíme vás sklamať. Existuje tu tiež niečo ako multiplayer, lenže ako ho vyskúšať, keď ho takmer nikto nehrá. Ani sa nečudujem, ono to zase také terno nebude.
Nechceme byť iba negatívni, ale ono to ani nejde. Isteže vás to bude baviť, ak sa nudíte a radi by ste zaspomínali na časy dávno minulé. Pokiaľ ale máte potuchy o súčasnej RTS scéne, nebudete si zďaleka pripadať ako prasa v žite. A toť všetko, dámy a páni, bohužiaľ …
Niekoho to bude baviť, starý dobrý koncept hospodárstva, nič nové pod slnkom,historické bitky
Grafika, hudba, nemožnosť zrýchliť herný čas, naozaj nudné (nudné) momenty
Verdikt: Oprášená klasika v novom (otrhanom) kabátiku, ktorá rozhodne nemá čo ponúknuť hráčom dávno oboznámeným s jednotkou. Ak ste nováčikovia, neberte prosím túto hru ako strategické nebo.
Hodnotenie:
65%
zdroj:Czechgamer.com