Ťažko povedať, ktorá hra kedy spôsobila na Xbox Live väčší poprask. Nie teraz vážne, my samozrejme vieme, aká hra to bola – tá veta mala slúžiť čisto len ako trápny šablonovitý úvod. Bol to Minecraft. Viac ako pol milióna kópií sa na digitálne distribučnej sieti Microsoftu predalo len tohto lego suplementu. A potom State of Decay. Je to trochu paradox, keď sa nad tým zamyslíte. Tá hra stojí 1600 MS bodov, čo je viac než akákoľvek iná. Opäť vás zvádza do boja so zombíkmi a takých hier v dnešnej dobe vychádza zhruba toľko ako v minulosti z obdobia druhej svetovej. A rovnako sa State of Decay stalo trhákom.
Nutné povedať, že stačí desať minút hrania a je vám jasné, prečo.
Undead Labs (akokoľvek je to príhodný názov pre štúdio stojace za takouto hrou) sa skutočne vyšvihli. State of Decay je ukážkový prípad toho, že grafika neznamená všetko. Podobne napríklad čaruje so svojím Source enginom Valve, ktoré taktiež stavia svoje produkty na všetkom, len nie na vizuále. A to pritom State of Decay beží na treťom CryEngine. Ovšem veľmi oklieštenom, nutné dodať. Hra vás postaví pred zdanlivo jednoduchý príbeh: atlét Markus sa s kamarátom Edom ocitajú v národnom parku a zisťujú, že ľudia sa menia vinou infekcie na nepekné monštrá. V otvorenom svete sa potom snažia nájsť potrebné zásoby, zhromaždiť sa s ostatnými a hlavne prežiť. Otvorený svet potom umožňuje túto jednoduchú dejovú premisu náležite rozviesť.
Začína to zdanlivo nevinne. Trochu sa poobzeráte po okolitých stanovištiach a pozbierate zásoby. Viac ako survival zombie hrou je State of Decay poctivým RPG, kde sa v úlohe nepriateľov ocitajú slizko nemŕtvi. Medzi oboma žánrami sa tvorcovia plavia ako skúsené šťuky. Máte tu klasický inventár, do ktorého pcháte zásoby, čo to dá. Nábojov do zbraní je prekliato málo a navyše akýkoľvek hluk okamžite privoláva ďalší kŕdel nemŕtvych, teda musíte neustále kalkulovať a vypočítavať svoj ďalší krok. Máte tu veľa zbraní na blízko (osobne odporúčam mačetu), ktoré sa však časom opotrebujú. Hlavný hrdina sa – hoci atlét – po všetkom tom behaní a mlátení ľahko vyčerpá, a tak ho musíte buď priživiť sáčkom jedla, alebo do neho naliať kávu. Čo sa snažím povedať, je, že na takú obyčajnú Xbox Live záležitosť si State of Decay začína až príliš dospelo. Núti vás neustále kalkulovať a predpovedať. Od skutočne vyspelého RPG ho delí snáď len animácie a štýl boja pripomínajúce prvého Zaklínača.
A do toho ešte ten otvorený svet. Vďaka nemu máte absolútnu voľnosť. Som naozaj zvedavý, čo ďalej s ním ešte Undead Labs vykonajú, pretože kolujú zvesti, že sa čoskoro dočkáme nielen sandbox módu, ale aj multiplayeru. Hráči by sa teda mohli združovať a spoločne podnikať výpravy do miest duchov pre životne dôležité lieky či jedlo. Aj vy sami vo svete State of Decay vydržíte dlho. Tvorcovia sa nebáli ani jazdného modelu, a tak na každom kroku nájdete opustený automobil, ktorý vám značne uľahčí cestovanie. Opäť sa tu ale prejavia určité zjednodušenia hry plynúce z faktu, že ide „len“ o digitálnu záležitosť: vaši priatelia, ak cestujú s vami, nastupujú do auta rovnako kostrbato, ako NPC v GTA: Vice City.
Svojim spôsobom to ale prispieva k atmosfére hry. Tá je skutočne jedinečná. Povedané trochu avantgardnou rečou: na pieskovisku, kde stavajú ostrieľaní chalani zo žánru RPG a Survival tie najprepychovejšie bábovky, si Undead Labs stavia v pokoji svoju vlastnú, a náramne sa baví, pretože od nich nikto neočakáva zázraky. Kvôli tomu State of Decay vyzerá nadmieru originálne, a pritom vlastne originálny vôbec nie je. A každému hráčovi, ktorý sa nad tým v priebehu hrania zamyslí, to veľmi rýchlo dôjde. Trúfam si ale tvrdiť, že rovnako rýchlo, ako to každému dôjde, to každý hre veľmi rýchlo odpustí. Predsa len ide o titul, ktorý dokáže za šestnásť stoviek bodov zabaviť dlhšie než ktorákoľvek stomilionová rýchlokvaska.
Pravdou však je, že sa vám do hry môže vkradnúť nepekný pocit stereotypu. A to hlavne vtedy, ak hľadáte v opustených budovách zásoby. Činnosť je to totiž stále rovnaká a časom čoraz viac otravná. Jasne, môžete ju vypustiť a strážiť si len úlohy prebiehajúcej misie, avšak to by ste sa potom pripravili napríklad o dôležitú krabičku liekov, ktorá vám potom môže chýbať. Takže si radšej choďte túto nepríjemnú povinnosť odškrtnúť. Navyše, pre správneho RPG nadšenca bude lootovanie tým pravým potešením.
State of Decay sa nielenže tvári ako poctivé a oldskulové (postapokalyptické) RPG, ono ním vážne je. Prihovárame sa za viac takých hier – či už exkluzívne, alebo Multiplatformne – na digitálnom trhu. Čísla totiž argumentujú jasne: pre také hry tú priestor je a bude ešte dlho. A pritom to nie je nijak zložité. Hľadáte preživších, lieky, zásoby a čistú vodu v otvorenom svete plnom nepriateľov. Preto ak máte necelé dva gigabajty voľného priestoru na harddisku vášho Xboxu a nepotrebných 1600 bodov, rozhodne si tento digitálny objav jari stiahnite. State of Decay sa vás nesnaží vydesiť ako béčkový horor, ale vtiahnuť do príbehu, ktorý ponúka veľa možností, ako sa vyblbnúť. A na nič nečakajte, pretože už sa vraj chystá dvojka. Bohužiaľ ale len pre Xbox One.
Zaujímavá atmosféra, maximálne vyťažený potenciál, otvorený svet, ktorý si riadite sami
Ľahko obstarožný look
Verdikt: Nečakane prepracovaná zombie / RPG pecka, ktorá by rozhodne mala infikovať aj váš Xbox 360.
Hodnotenie:
90%
zdroj:Czechgamer.com