Recenzovanie MMO titulov krátko po ich spustení je tá najnevďačnejšia forma herného novinárstva, aká existuje a to z mnohých dôvodov. Predovšetkým je veľká časť informácií v článku obsiahnutá z relevantne krátkej doby a týka sa to prakticky všetkého – od bugov, množstiev (nedostatku) určitého obsahu, cez vybalansovanie postáv, až po celkový dojem z hry. „Online herný zážitok sa môže po dobu hrania meniť.“, Píše sa u mnohých multiplayerových titulov … a koniec koncov sú MMORPG vďaka svojej real-time koncepcii tiež tou najnávykovejšou formou videohernej zábavy a je proste otrava tráviť hodiny ich popisom, kým by ste ich mohli nerušene hrať . Teda ak práve neprebieha údržba a patchovanie serverov.
Na Star Wars: The Old Republic (SWTOR) sa čakalo dlho, naozaj dlho a projekt podľa odhadov stál viac, než ktorákoľvek iná hra v histórii. To už samo o sebe generuje určitú úroveň očakávania a prihoďte do mixu štúdio Bioware, tvorcu fantastických sérií ako Mass Effect, Dragon Age a hry Jade Empire, výsledkom proste musí byť úplne špičkový titul. Hype okolo SWTOR bol naozaj masívny, na ničom sa nešetrilo. CGI trailery lepšie, než prvé dve epizódy Star Wars dohromady, správy o neskutočnom množstve nahovoreného textu, luxusná zberateľská edícia, herný klient o veľkosti okolo 25GB, prísľub epických vesmírnych bitiek atď. Ani po vydaní, jasanie v tlačových správach neutícha – zápis do Guinessovej knihy rekordov , najlepšia MMO lunch, najrýchlejšie rastúce MMO – nezúčastněnému pozorovateľovi by sa mohlo zdať, že SWTOR je skutočnou bombou, ktorej sa nič nevyrovná. Počas tých necelých 250 hodín, ktoré som zatiaľ v Starej Republike strávil, som sa však pomerne často cítil sklamaný, občas podvedený a niekedy dokonca aj mučený, ale poďme na to od začiatku.
SWTOR je v podstate koncipovaný ako osem rôznych hier, kde každé základné povolanie má vlastnú unikátnu dejovú linku a vlastné herné mechanizmy. Po opustení štartovej planéty (dve pre každú stranu) má potom hráč na výber z dvoch pokročilých povolaní pre každé základné a získa tým prístup aj k dvom unikátnym talentovým stromom schopností a jednému zdieľanému pre každé základné povolanie. Jednoduchou matematikou tak dostaneme šestnásť „dospelých“ povolaní, medzi ktoré je rozprestreté celkom 40 talentových špecializácií. Variabilita – zaručená. Do samotného rozprávania príbehu vložilo štúdio Bioware veľa zo svojich zavedených značiek, do očí bije hlavne systém rozhovorov, ktorý je prakticky identický s tým z Mass Effectu. Všetky rozhovory s NPC, vrátane droidov a všelijakých mimozemských rás, sú kompletne nahovorené a vôbec do produkčnej kvality muselo natiecť veľa peňazí. Na pomery MMO sa jedná o nevídanú vec. Kvalitatívne sú nie si všetky línie rovné. Hlavne za rytiera Jedi si niektorí sťažovali na strnulý výraz hlavného hrdinu a veľa „nudného dobra“. Na druhú stranu zase za mužského pašeráka strávite občas viac času extrahovaním sama seba z rôznych žien, než vlastným questováním. Je len na vás, čo vám presne sadne, ale vedzte, že výber pohlavia má na rozprávaní príbehu väčší vplyv, než výber rasy. Ľahkú príchuť nelinearity hre dodáva systém Dark / Light bodov, ktoré získavate za rozhodnutie pri rozhovoroch. Akumuláciou týchto bodov potom postupujete po jednotlivých rančoch, ktoré vám zaisťujú napríklad prístup k rôznym predmetom a ich používanie. Nikdy tak neuvidíte svetlého Jedi s červeným alebo oranžovým mečom a naopak, Sithom sú trebárs zapovedané modré a zelené kryštály.
Aby bolo pri postupe príbehom možné navodiť ten správny pocit kvalitnej single-player zábavy, ak je to váš štýl, existuje v hre pre každé povolanie celkom šesť spoločníkov, čo sú NPC, ktoré s vami cestujú, pomáhajú vám v boji, rozvíjate s nimi vzťahy (áno, o romancu nás vývojár neochudobnil) a nakoniec na nich stojí aj celý systém craftingu. Je totiž absolútne nemysliteľné, aby bojovník rádu Sithov behal po lúke a zbieral bylinky do medpackov – túto prácu za vás preberajú práve spoločníci. V jednom momente môžete mať pri sebe aktívneho iba jedného, zvyšok je vám k dispozícii pre rôzne misie, z ktorých získavate suroviny, na práve výrobu rozličných predmetov, či už sú to spomínané medpacky alebo modifikácie pre vašu výstroj a výzbroj. Je trochu škoda, že sa tvorcom tak úplne nepodarili craftovacie skilly vybalansovať, niektoré sú nepomerne užitočnejšie než iné a dávajú hráčom, ktorí nimi disponujú poriadnu výhodu.
Ostatne vybalancovanosť hry v niektorých ohľadoch všeobecne dosť klesá a sme svedkami vecí, ktoré museli byť jasne vidieť už pri rozsiahlom betatestingu, ktorý vydaniu hry predchádzal, ale rovnako sa do finálnej verzie dostali a odstraňujú sa len veľmi, veľmi pomaly. Pri výbere povolania tak musí byť človek poriadne opatrný a vopred si zistiť, čo hranie daného povolania obnáša. Mohli sme tak pri launch vidieť veľa bojových povolaní, hlavne Sentinelov / Marauderov (bojovníci s dvomi svetelnými mečmi), od ktorých sa hráči postupne presúvali k výrazne menej náročným povolaniam. Duo lightsaberov síce vyzerá skvele, ale herne sa jedná o snáď najintenzívnejšie povolanie a nie každého baví rotovať pri PvP cez 20 skillov, keď iné povolanie dosiahne podobného (skôr lepšieho) výsledku so štyrmi klávesmi. Nebral by som to ako nejaký strašný zápor, ale treba sa na to pripraviť. SWTOR sa takými rozdielmi medzi jednotlivými triedami povolania totiž priamo hemží. Uvidíme ale, čo prinesie budúcnosť. Za pár dní napríklad vyjde patch, ktorý rapídne zníži efektivitu dvoch zrkadlených povolaní na oboch stranách barikády. Je ťažko pochopiteľné, že si Bioware počas betatestingu nevšimol, že jedna z pokročilých tried oplýva schopnosťou úplne zlikvidovať takmer kohokoľvek počas cirka piatich sekúnd. No, lepšie neskoro, ako nikdy.
Dôraz na príbehový zážitok sa Bioware vyviedol na jedničku a prakticky sa na maximálny level môžete dostať bez akejkoľvek interakcie s ostatnými hráčmi. Bola by to ale škoda, keď sa vám ako vedľajšie úlohy ponúka veľa náročných heroických misií pre maximálne štyroch hráčov a postupne sa môžete zapájať aj do tzv. Flashpoint, čo sú vlastne tiež skupinové inštancie, ktoré ale niekedy majú aj vlastný príbeh a vývoj a ak túžite po inak nezískateľného vybavenia, sú presne pre vás. O krok vyššie sú operácie pre max. 16 hráčov. V hre ich zatiaľ veľa nie je (slovami „dve“), ale pribúdajú prakticky s každým väčším patchom a Bioware pre nich má vraj naplánovanú veľkú budúcnosť. Aby aj nie, keď skupinové inštancie na Hard a Nightmare obtiažnosť plus PvP arény (Warzone) tvorí celý end-game kontent hry a hráčov je u hry treba udržať za každú cenu.
Ak PvE nie je pre vás, ponúka SWTOR aj dostatok PvP vyžitia, vrátane špeciálnych sád PvP vybavenia. Základom je silne propagované Open World PvP, ktoré síce nie je tak epické, ako nám bolo sľúbené, ale v hre je a postupnými opravami a balancováním sa dostáva na prijateľnú úroveň. Uzavretejšie sú Warzones, čiže vlastne 8v8 aréne, do ktorých vstupujete buď s náhodou partiou, alebo s až troma kamarátmi. Momentálne sú síce len tri, ale rozdielne sú až až. Stretneme sa tak s arénou na princípe Assault (obrancovia vs. útočníci) na palube vesmírnej lode, zaberaním a obranou útočných veží (King of the Hill) a Star Wars variácií na americký futbal zvaný Huttball. V prvých dvoch sa stretnete vždy len s bojovníkmi z druhej strany barikády, Huttball môžete pokojne hrať Imp vs. Imp. S PvP je spojený Valor systém (viacmenej PvP level) a tiež získavanie ocenenie, za ktoré si kupujete vybavenie s PvP spojené. To isté (okrem Valor) potom nájdete aj v PvE, vrátane denných a týždenných úloh.
Vcelku sklamaním sú vesmírne súboje. Kto čakal voľný pohyb v troch rozmeroch a boj v štýle Freelancer, má smolu. Vaša loď (pre každé povolanie iná) má vopred určenú trasu, z ktorej môžete uhýbať len v rámci obrazovky. Nejedná sa úplne o prepadák, ale osobne ma to nedokázalo udržať príliš dlho. Aj tak sa ale jedná o legitímny spôsob získavania kreditov, skúseností a tiež ocenení, za ktoré si potom vylepšujete loď špeciálnym a inak nezohnatelným vybavením. Prakticky čokoľvek, či už pre vás, vašich spoločníkov alebo loď, tiež nakúpite na Galactic Trade Network, čo je obdoba aukčného domu pre prakticky celú galaxiu a pre mnoho remesiel i skoro jediný spôsob obživy.
Problémy s vyváženosťou jednotlivých povolaní a remesiel už boli spomenuté, ale vo SWTOR rozhodne narazíte na oveľa viac problémov. Klasický pocit, že developeri každým patchom viac vecí pokazia ako opravia, sa dostavuje aj tu. Hra vás niekedy doslova vykopne pri vstupe do warzone, pri použití Force Leap sa občas prepadnete do zeme, alebo hra rovno celá spadne. Často sa tiež deje, že vaša postava vykonáva animáciu požadovanej ability, ale protivníkovi pritom nič nerobíte. Ability sa aktivujú neskoro, vôbec, alebo sa v priebehu samé prerušia … no, proste k hnevu a plaču. Na opravách sa vraj pracuje, ale človeku, ktorý sa s týmto stretával už v Bete, je jasné, že to len tak opravené nebude. Občas sú bugy úsmevné, ako napríklad nahí spoločníci v rozhovoroch, väčšinou sa ale jedná o veci, ktoré rapídne znižujú fun faktor hry.
Technická stránka hry, bugy stranou, tiež nie je z najlepších, čo by sa dalo ospravedlniť snahou vývojárov o maximálnu snímkovú frekvenciu aj na postarších strojoch. Keď vám ale pod stolom štvorjadro pretaktované cez 4GHz, s náložou pamäte a pretaktované grafickou kartou, je ťažké ospravedlniť prepady FPS mimo frekventovanej lokácie u hry s grafikou, ktorá niekedy vyzerá aj tri roky stará. O zónach, kde sa zrazu režú pokojne sto ľudí radšej nehovoriť. Bioware síce vraj usilovne pracuje na opravách, ale s niektorými aj vyslovene high-end konfiguráciami môžete mať problémy a to sa po mesiacoch server BETA verzie ťažko ospravedlňuje.
Star Wars: The Old Republic je úžasná jazda, ako pre priaznivcov MMO scény, tak aj pre ľudí, ktorým u online titulov chýbal dôraz na prepracovaný príbeh. Síce sa nevyhnete vypchávkovým úlohám typu: „Zabi 30 tých a pozbieraj dvadsať kusov toho a toho.“, Ale to už k žánru jednoducho patrí. Či už je vašou doménou PvE alebo PvP, u novinky od Bioware sa rozhodne nudiť nebudete a nebyť množstva zbytočných a do očí bijúch bugov, ktoré sa s hrou tiahnu už od bety, neváhal by som ju hodnotiť oveľa vyššie. Hra sa nesnaží byť za každú cenu originálna, aj tak v MMORPG žánre ide o toľko potrebnú evolúciu, navyše zasadenú v atraktívnom svete Star Wars. Len na okraj ešte poznamenám, že pôvodný Galaxies a World of Warcraft som príliš dlho nehral a preto s nimi SWTOR nehodlám porovnávať.
Príbeh, Mass Effectovské konverzácie, vysoká produkčná kvalita, krásny a zábavný svet, variabilita povolania
Veľa bugov sa s hrou ťahá už mesiace, občas do očí bijúce nevyváženosti, zákaznícka podpora, Legacy systém zatiaľ úplne chýba
Verdikt: Pokus Bioware o príbehové MMORPG vyšiel takmer na sto percent, avšak cesta k maximálnemu levelu nie je tým, čím sa hráči zaoberajú najdlhšie a end-game/PvP content nie je momentálne práve obsiahly … a tie bugy, ach, tie bugy.
Hodnotenie:
82%
zdroj:Czechgamer.com
Kotorovské konverzácie, mass effect prišiel až neskôr