Zvieracích hrdinov na poli počítačových a konzolových hier je nepochybne obrovské množstvo. Čo sa konkrétnejšie týka práve Soňáckých klaďasov, máme na výber z takých potvor ako je Lombax z Ratcheta a Clanka alebo menej známe zviera Bandicoot z Crash Bandicoot (áno, naozaj existuje). Medzi tie viac slávnejšie zvieracie charaktery sa po trilógii Sly Cooper z Playstation 2 radí aj rovnako pomenovaný mýval s jeho bandou. To bolo ale na PS2. Štvrtý diel na PS3 sa potvrdil, až keď vyšla kolekcia všetkých troch hier v HD rozlíšení, kde ste si mohli v menu kliknúť na záhadný teaser s veľkým otáznikom. Pár mesiacov ubehlo a hľa, už si čítate recenziu. Sly Cooper s jeho partiou sa teda vracia v plnej paráde so snahou sa znovu vrátiť na vrchné priečky v žánri. Podarí sa mu to?
Pri zapínaní hry si všimnete niekoľko málo detailov, ktoré vás pravdepodobne prekvapia. Tým hlavným je však zmena vývojárskeho štúdia, ktoré hru vytvorilo. V prípade tohto dielu Sony nezapriahlo pôvodných vývojárov zo Sucker Punch, ktorí len tak mimochodom teraz majú plno práce so sériou inFamous, ale ľudí zo štúdia Sanzaru Games. Ak je vám názov tohto štúdia povedomý, nie je to nič prekvapujúce. Sanzaru Games totiž vytvoril práve už spomínanú HD kolekciu, ktorá sa stretla s veľmi dobrým hodnotením. Nebol preto dôvod dávať takú pre hráčov známu sériu do rúk niekoho iného, títo vývojári už ukázali ako to so Slyem vedia už v minulosti.
Tretí diel Slye Coopera príbehovo ukončil všetko, čo sa dalo. Partia síce ešte stihla nabrať pár členov naviac, ale hlavné trio bolo, je a bude stále základ. Máme tu samotného hlavného hrdinu Slye Coopera, zlodejského mývala s rovnako založenými rodinnými koreňmi, väčšinou nasadeného práve do terénu. Druhým členom bandy je korytnačka Bentley, mozog všetkých operácií a akcií, na ktorých sa kedy Slyov gang podieľal. A posledným základným členom je hroch Murray, člen s najväčšou silou a svalmi, ktoré používa viac než čokoľvek iné. Každý sa jednoducho úplne dokonale dopĺňa a spoločne tvoria nezastaviteľné trio. Ak by sme mali hovoriť o ostatných dôležitých postavách série, za zmienku určite stojí Carmelita a Penelope. Práve vďaka týchto dvoch sa príbeh vo štvrtom dieli rozvinie tak ako má.
Ako som povedal, po treťom dieli sa príbeh viacmenej uzavrel, pričom každý sa vydal inou cestou. Sly začal predstierať amnestiu, aby mohol byť s detektívkou Carmelitou, Murray sa stal profesionálnym pretekárom a Bentley s Penelope sa ďalej venovali vývoju rôznych vynálezov. Posledným takýmto spoločným vynálezom bol stroj času. V tom sa ale začali diať čudné veci. Penelope sa začala pohrešovať a čo je horšie, kniha Thieves Racoones plná všetkých tajomstiev rodiny Cooper po stáročia stará začala miznúť. Z ničoho nič mizli písmená, slová a aj celé riadky čím ďalej tým rýchlejšie a s tým sa niečo muselo urobiť. Bentley preto zvolal späť ich starý tím a vydali sa hľadať príčinu do samotnej minulosti.
Avšak ešte ako sa dá spustiť stroj času vytvorený Bentleyem, je ho možné sprevádzkovať len s nejakým predmetom z cielenej doby. Prvý artefakt sa podarilo získať z doby feudálneho Japonska, a to je tiež prvá lokácia, kam sa ako partia pozrieme zistiť, čo že sa to vôbec deje.
Týmto sledom udalostí príbeh začína a hráč sa dostáva k hraniu. Hneď zo začiatku musím povedať nasledovné – ak ste hrali akýkoľvek minulý diel, budete sa cítiť ako doma. Princíp takéhoto menšieho sandboxu v tejto sérii totiž aj naďalej zostáva a vy si za celú dobu hry prejdete celkom šesť rôzne veľkých lokácií plných zberateľských predmetov, stráží, ukrytých ciest a misií. V každom meste máte samozrejme aj váš vlastný úkryt, kde si následne vyberáte postavu na hranie (o tom neskôr) a ďalšie často dôležité veci pre postup príbehom. Je tu tiež možnosť sa vracať do obdobia, ktoré už ste prešli, pre pozbieranie nejakých tých pokladov a fliaš schovaných po celom meste. Rovnako tak si možno v každom úkryte kupovať vylepšenia bojových pohybov pre celú partiu.
A pretože sa v každej lokácii nachádzame v inej dobe, stretneme sa aj s množstvom predkov Slye Coopera, ktorí budú krásne dopĺňať špecifické prostredie daného miesta a doby. Keď ste ku príkladu na takom divokom západe, Slyov predok je kovboj s možnosťou strieľať zo zbrane. Ak ste ale zase vo feudálnom Japonsku, Slyov predok dokáže vykonávať ninjovské techniky, ktoré by nikto iný nedokázal. Rovnaký prípad je aj s ostatnými. Každý člen gangu má svoje špecifické kombá, pohyby a schopnosti, ktoré budeme využívať v rôzne zameraných misiách. Bohužiaľ, hlavná pozornosť sa aj napriek tomu dáva Slyovi a jeho predkom, hranie za takého Murrayeho alebo Bentleyeho je zakaždým vyložene otrava, ktorá sa musí nejako pretrpieť. Títo dvaja nevedia šplhať a bojový systém (ak sa tak dá nazvať) nie je v tejto hre tiež žiadna sláva. Musíte vždy hľadať rôzne trampolíny alebo plachty, aby ste sa dostali na nejaké vyššie miesto. Dá sa povedať, že mapa je zakaždým prispôsobená výhradne pre Cooperovic rodinku, tzn. je tu veľa tyčí na lezenie a lán.
Misie už sú sami o sebe na tom o niečo lepšie. Sú dobre navrhnuté pre postavu, za ktorú je vám určené hrať, a nudiť by ste sa pri nich nemali. Rôznorodo sa striedajú herné mechanizmy a prostredie, každá postava tu dostane svoj priestor so všetkým a ani tak moc nevyčnieva akási nadradenosť Coopera. Za Bentleyho si väčšinou zahráme v príležitosti nabúrania sa do nejakého počítača či bezpečnostného systému a Murrayho … no, ak by sme museli pobiť hŕbu nepriateľov, on je ten, koho sa ujmete. Slyovi predkovia tiež skvele v misiách využívajú svoje prednosti a špeciality. Takýto Tennesie Kid Cooper z divokého západu si dobre osvojil rýchle zamierovanie známe z Red Dead Redemption alebo slidovanie po koľajniciach ala Ratchet a Clank. A verte mi, že v každej misii spojenej s touto postavou sa spomínané schopnosti objavia minimálne raz. Na konci každého obdobia nás tiež čaká taký väčší boss v podobe hlavného zloducha danej lokácie. Tieto typy súbojov sa tiež radia medzi to zábavnejšie, čo môžete vo štvrtom Slyovi okúsiť.
Čo si budeme rozprávať, tento diel sa po grafickej stránke neradí medzi žiadnu špičku. Skôr sa jedná o príjemne maľovaný animovaný špiónsky film, ktorý skôr osloví mladšie publikum. Pôvodne som si tiež myslel, že sa tento Sly bude môcť dať prirovnať k takému Ratchet and Clank: Crack in Time, ale pomýlil som sa. Sly Cooper: Thieves in Time je skôr zábavou pre vaše ratolesti, ktoré nehľadajú akúkoľvek veľkú výzvu pri hraní, a aj keď sa to nezdá, Ratchet and Clank je úplne odlišná hra, a to aj cez rovnaký žáner. Obe sú to však plošinovky.
Poslednou dôležitou vecou pre tunajších hráčov je kompletná česká lokalizácia v podobe českého dabingu. Hlavné asi je, že sa lokalizácia podarila. Nie je to síce ako anglický originál, ale ako som hovoril, je to hra pre mladšie publikum, takže sa nejaké nedostatky v podobe nesediaceho hlasu k postave alebo k chybám v reči dajú ľahko odpustiť.
Ak ste fanúšik série alebo žánru alebo ak má hru hrať mladší hráč, v oboch prípadoch môžem hru len a len odporučiť. Dabing je určite veľké plus a rovnako tak aj dodržanie tradície nastolenej staršími dielmi. Ak sa však radíte medzi regulárnych bláznov so závislosťou na hry, nový Sly Cooper nie je pre vás práve to pravé orechové. Nie je tu absolútne žiadna výzva a hra po krátkom čase začne tým pádom viac a viac nudiť. V porovnaní s už spomínaným Ratchetom a Clankom sa jedná o nebo a dudy. Číselné hodnotenie tým pádom tentoraz berte ako orientačné, hlavné totiž je do akej skupiny z týchto vyššie vypísaných patríte a podľa toho by ste si tiež mali k tomuto hodnoteniu, buď body pridať, alebo ubrať.
Český dabing, zostáva verný tradiciam série
Súbojový systém, málo využitý potenciál ostatných členov partie, malá výzva, málo inovácií
Verdikt: Pre mladšie publikum odporúčam všetkými desiatimi. Pre bežných hráčov už síce nie desiatimi, ale o vyložene zlú hru sa tiež nejedná. Ako fanúšik série som bol však mierne sklamaný, čakal by som nejaké nové nápady
Hodnotenie:
69%
zdroj:Czechgamer.com