Rozhovor s Ivanem Buchtou o ArmA III

Vojenský simulátor ArmA sa rozhodne radí medzi jedny z najlepších hier, ktoré kedy boli v Českej republike vytvorené. Vývojári z pražského štúdia Bohemia Interactive majú za sebou úspešné dokončenie už dvoch podarených dielov a v polovici tohtoročného mája oficiálne predstavili plnohodnotné tretie pokračovanie. Ukážková prezentácia na konferencii E3 2011 očakávania hráčov ešte umocnila a tak nás napadlo, že by nemuselo byť zlé pripraviť si s vývojármi taký kratučký rozhovor. Otázky kládol Jiří Szabó, za autorský tým odpovedal Ivan Buchta, kreatívny riaditeľ Army 3 a tiež hlavný dizajnér Arma 2 a datadisku Operácia Arrowhead. Ďakujeme!

Len pre poriadok ešte pred samotným rozhovorom pripomenieme, že tretia Arma by mala opäť priniesť čo najreálnejší vojenský zážitok v sandboxovom hernom prostredí. Príbeh hry by sa mal odohrávať v blízkej budúcnosti a hráči sa zhostia role britského kapitána Scotta Millera, ktorý sa zúčastňuje Operácie Magnitude. Tú organizujú vojenské hlavy NATO, čím chcú útočiacim armádam Blízkeho východu zasadiť pár rán aj v ich tyle. Misia je však prezradená a kapitán Miller ako jeden z mála masaker prežije. Medzi ďalšie novinky sa bude radiť zničiteľné prostredie alebo možnosť kompletného výberu uniformy a vybavenia svojho charakteru.

V príbehovej kampani sa zhostíte úlohy kapitána Scotta Millera, ktorý bude uväznený na nepriateľskom ostrove. Bude na ňom úplne sám alebo sa počas hrania stretneme i s ďalšími pozostalými spolubojovníkmi?
To bude závisieť na tom, ako sa hráči zhostia role kapitána Millera. 🙂 Príbeh hry by sme v tejto fáze vývoja prezrádzali naozaj neradi, ale môžeme zaručiť, že o prekvapenia a dejové zvraty nebude núdza.

Budú našimi nepriateľmi iba vojaci alebo plánujete do hry zakomponovať aj ďalšie prvky simulujúce prežívanie na nepriateľskom území (potrava, zvieratá, prespanie, atď)?
Je to potenciálne veľmi zaujímavá časť hry, ktorá sa v nejakej forme do kampane najskôr dostane, ale zatiaľ nemôžem hovoriť o detailoch. Nemáme však v úmysle hráčov preťažovať a zbytočne mu komplikovať hru, skôr ju ozvláštniť a „přikorenit“ atmosféru. Arma 3 by mala naďalej zostať taktickou vojenskou akciou, takže v tomto smere určite nepôjde v stopách survivalového Robinson ‚s Requiem.

Na základe akého reálneho ostrova bol vytvorený ten herný? Koľko vývojárov ho navštívilo a koľko materiálu ste pre jeho virtualizáciu museli zaobstarať?
Inšpirovali sme sa gréckym ostrovom Limnos, kam sme po predchádzajúcom prieskume vyslali dvojčlenné družstvo grafikov, ktorí počas 10 dní nazhromaždili rádovo stovky gigabajtov fotografií a videí a hlavne sa zoznámili s prostredím a atmosférou, čo je pre našu prácu rovnako dôležité ako podklady samotné.
Okrem zberu dát a inšpirácie priamo v teréne sme samozrejme zaobstarali satelitné snímky vo vysokom rozlíšení, ktoré tvoria základ hernej supertextury, ktorou je pokrytý digitálny model terénu.

Nanovo si budeme schopní vyberať oblečenie a výzbroj nášho vojaka. Plánujete vytvoriť aj misie špeciálne zamerané na prácu v prestrojení? Napríklad infiltrácie základy v prevleku za domorodého obyvateľa?
Túto možnosť v príbehu určite nezabudneme, ale bude veľa závisieť na hráčovi, či a ako tieto možnosti využije. Ďalším atraktívnym využitím tohto rysu hry môže byť prienik za nepriateľské línie v uniforme protivníka. Je samozrejmé, že táto zmena by mala ovplyvniť to, ako bude hráčov vnímať AI, môže sa stať, že keď hráč nebude opatrný, bude zastrelený spojencom, ktorý ho bude považovať za nepriateľa.

Arma 3 sa odohráva v blízkej budúcnosti, mohli ste teda popustiť uzdu svojej predstavivosti pri vytváraní zbraní a vozidiel. Snažili ste sa držať pri zemi a skôr odhadovať súčasný vývoj alebo ste úplne uvoľnili uzdu svojej fantázii? Objavili sa aj úplne šialené nápady, ktoré by boli v skutočnosti nerealizovateľné?
Snažíme sa skôr o triezvejší prístup. Trendom v súčasných moderných armád je zlepšenie komunikácie, prieskumu, identifikácia a presné ničenie cieľov, čo je pre nás atraktívnejšie ako vnášanie samoúčelných sci-fi prvkov. Chceme totiž, aby nové prvky hru obohatili nielen vizuálne, ale i z pohľadu hrateľnosti a zapadali do rámca taktickej vojenskej hry.
Na druhú stranu je pre nás osviežujúce odpútať sa od reality a môcť si trochu vymýšľať, či už sa jedná o zbrojnú technológiu alebo o podobu vozidiel alebo uniforiem. Aj v prípade fiktívnych strojov alebo zbraní sa však snažíme o to, aby taký model vyzeral uveriteľne a autenticky.
Šialené nápady sa samozrejme vyskytujú neustále a sú spravidla lepšie realizovateľné ako napr. riadenie pohybu umelej inteligencie pod vodou alebo samostatné správanie civilistov v prostredí. Tieto závažné črty hry však bez výnimky dostávajú prednosť.

Hra by sa mala tiež vôbec prvýkrát dostať tiež pod vodnú hladinu. Čo všetko od týchto pasáží môžeme očakávať? Budú podobne ako pasáže na súši úplne v réžii hráčov? Môže nás zožrať žralok?
Mimo rozšírenia slobody hráčov ponúkne potápanie možnosti infiltrácie území protivníka alebo niekoľko ďalších možností, ktoré sú súčasťou príbehu.
Žralokov sa hráči báť rozhodne nemusia. 🙂

Prečo by si mali majitelia jedničky alebo dvojky zaobstarať tretiu Armu? V čom bude tretí diel oproti  ArmA 2 lepší?
Arma 3 bude rozhodne technologicky pokročilejšia, bude lepšie vyzerať a bude obsahovať nové herné mechanizmy a možnosti, z ktorých niektorých mnohých hráčom predchádzajúcich titulov série chýbali. Ďalším argumentom môže byť to, že komunitní tvorcovia prejdú na novú nami podporovanú platformu, pre ktorú budú vytvárať ďalší zdarma dostupný obsah.

Čím ArmA 3 priláka hráčov, ktorí žiadny z predchádzajúcich dielov nehrali a nemajú s vojenskými simulátormi žiadne alebo minimálne skúsenosti?
Nepochybne svoju otvorenosťou a alternatívnym prístupom k žánru akčnej hry. Ani neskúsení hráči sa báť nemusia: mimo radu výukových misií pokrývajúce všetky aspekty ovládania hry pripravujeme ako novinku výukové sekvencie v rámci príbehovej kampane. Našou snahou je dať hráčovi príležitosť a priestor k postupnému osvojeniu všetkých aspektov hry od základného pohybu a streľby až po taktické finesy v úlohe veliteľa v priebehu príbehu.
Arma 3 určite nebude viesť hráča za ruku, ale v prípade, že opustí herný štýl podporovaný akčnejšie poňatá strieľačka, ponúkne mu hra slobodu, ktorú v bežnom akčnom titule nezažije.

Nedávno vyšlo aj tretie pokračovanie Operation Flashpoint od britských Codemasters. Sledovali ste túto hru a porovnávali ste ju napríklad s vašou Armou?
Vzhľadom k tematickej blízkosti s Operáciou Arrowhead sme vývoj samozrejme sledovali a internete sme pochopiteľne porovnávali, čo je ale u herných vývojárov sledujúcich tituly podobného žánru obvyklé. Vzhľadom k tomu, že som Red River ešte nemal príležitosť hrať, sa nebudem púšťať do priameho porovnania alebo hodnotenia.

Môžeme sa tešiť na rovnako zničiteľné prostredie, aké ponúkne napríklad Battlefield 3?
Zničiteľnosť objektov a budov a dobrá vizualizácia stavu poškodenia sú medzi našimi prioritami, ale zároveň musíme počítať s dopadom na výkon a prispôsobiť technológiu požiadavkám na obrovský otvorený svet a relatívne dlhé neprerušované herné kapitoly. Zároveň by sme chceli dosiahnuť robustného správania aj v hre po sieti, takže je zjavné, že oproti „tunelovému“ zameranému Basttlefieldu 3 nás čaká viac kompromisov. Mimo vylepšenia existujúcej technológie ničenia budov a zavádzania fyzikálnych interakcií pracujeme aj na zvukoch a časticových efektoch, ktoré podporia celkový dojem z deštrukcie prostredia.

Plánujete ešte pred vydaním hrateľnú demoverziu alebo multiplayerovú betu? Ak áno, kedy sa na ňu hráči môžu tešiť?
Demo by malo byť zverejnené súbežne s vydaním hry. Verejnú betaverziu zatiaľ neplánujeme.

Máte v hľadáčiku aj implementáciu 3D zobrazenie? Čo podpora Kinectu, pre ktorý Microsoft nedávno vydal vývojárske nástroje aj pre Windows?
Už Operácie Arrowhead spolupracuje s rôznymi pomôckami pre 3D zobrazenie alebo zobrazenie na viacerých monitoroch (napr. Matrox TripleHead, Nvidia 3D Vision, AMD 3DHD a Eyefinity). Podpora závisí skôr na výrobkoch hardvéru, ktorým ale samozrejme vychádzame v ústrety.
O priamej podpore Kinectu zatiaľ neuvažujeme.

Dočkáme sa niekedy v budúcnosti verzie aj pre konzoly alebo dokonca samostatného dielu len pre Xbox 360 a PlayStation 3?
Arma 3 je plánovaná exkluzívne pre PC.

A na záver klasická otázka – kedy môžeme Armu  3 očakávať na pultoch obchodov?
Vydanie hry je naplánované na leto 2012.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár