Dá sa povedať, že tento rok mali v Insomniac Games dosť nabitý. Nielen, že vyvíjali záverečný diel trilógie Resistance, ktorý vyšiel začiatkom septembra, ale taktiež pracovali na novom diele preslávenej série Ratchet & Clank, ktorá sprevádza konzoly Playstation už od čias predošlej generácie. Minulý mesiac vyšiel očakávaný diel All 4 One, ktorý sa od tých predošlých líši hlavne možnosťou prejsť celú kampaň až so štyrmi ľuďmi, a to ako v offline, tak aj online režime. Pre fanúšikov série to znie určite lákavo už od svojho oznámenia. Budú ale hráči nakoniec sklamaní alebo naopak, dokonca potešení touto, dá sa povedať i odbočkou v sérii?
Koniec minulého Crack in Time skončil dosť otvorene. Dr Nefarious síce prežil katastrofálny koniec svojho impéria, zmizol však nevedno kde vo vesmíre. All 4 One začína po týchto momentoch ai keď sa v hre presne nehovorí kedy, Dr Nefarious sa vracia a je opäť rozhodnutý skoncovať s našimi hrdinami. Tentoraz však bez pomoci, je odkázaný len na seba, a tak to tiež aj vyzerá. Plán skončí horšie než ktokoľvek čakal, ako Dr Nefarious, tak aj Ratchet, Clank a Copernicus Qwark ako prezident galaxie, sú totiž unesení nevedno kým a nevedno kam. Najideálnejší čas spojiť svoje sily, odložiť všetky neduhy z minulosti a zachrániť vesmír ako za starých čias, nemám pravdu?
Ak opomenieme prvú sekvenciu, ktorá funguje skôr ako sprievodný základy hry, naša štvorica sa stretáva už na začiatku s dlhoročnými priateľmi Cronkom a Zephyrom, starajúcich sa o zbraňový arzenál. Rovnako ako u všetkých starších dielov hru obohacujú vtipne poňaté filmy uvádzajúce jednotlivú zbraň a i rovnako ako minule, všetko kupujeme za nazbierané skrutky padajúce zo všetkého, z čoho len ide. Ako už sme navyše zvyknutí, Insomniac nám aj tentokrát naservírovali svoje originálne a pekne vyzerajúce spracovanie. Hráči so skúsenosťami z minulých dielov by si ale mohli všimnúť razantne menšieho počtu zbraní a rovnako tak aj minimálnej možnosti ich upravovania. Možností úprav značne ubudlo a je to viac než škoda. Je to jedna z mnohých vecí, ktoré zrejme doplatili na kooperatívne poňatie, čo pochopiteľne nie je moc dobre. V rovnakom pomere zmizli všetky vychytávky v podobe prúdových topánok alebo vrtuľky pre dlhší pobyt nad zemou. V duchu uberania sa ale bohužiaľ nesie celá hra.
Ako veľkého fanúšika série som sa významne tešil aj na to, do akých zákutí vesmíru ma hra zavedie. Síce je tu kampaň rôznorodá, voľnosti ale značne ubudlo. Túženému cestovaniu vesmírom a s ním aj spojené vesmírne misie som sa tiež nedočkal, rovnako tak ani „zbieraniu“ jednotlivých a malých planétok v štýle Maria. Aj keď neboli minulé diely nejako založené na voľnosti, nejaká tam minimálne bola … Tu je polovičná.
S väčším koridorom sú však jednotlivé levely viac prispôsobené pre hru dvoch a viacerých hráčov. S touto súvislosťou sa samozrejme dostávame k rôznym novinkám, ktoré sa pochopiteľne v minulých dieloch nemohli objaviť. Na mysli mám konkrétne lano, ktorým sa môžete pritiahnuť nielen k spoluhráčovi, ale i k vopred určenému bodu na prepravu alebo jednoduché zachytenie. Za reč stojí aj zariadenie, ktoré je tak nejako základovým kameňom, na ktorom stojí všetok pohyb v hre. S touto vecičkou ste totiž schopní dostať vášho kamaráta na miesto, kam by sa normálnym skokom nedostal. Jednoducho ho pritiahnete touto „zbraňou“ a odpálite na vašu určenú polohu, ktorá môže len tak mimochodom viesť aj do hlbín oceánu alebo do hlbín zeme. Záleží len na vás, ako s vašim kamarátom vynaložíte.
Súčasťou každej takejto hry musia byť samozrejme zberateľské predmety, bez nich by to proste nešlo. Aj tentoraz sú po rôznych zákutiach planét rozmiestnené zlaté skrutky pre sprístupnenie nových oblekov. Podobne ako sme zbierali malé Zoni v minulom diele, i tentoraz zbierame podobné stvorenia, avšak s rozdielom ich využitia. Za ich vyzbieranie sa nám totiž sprístupní robotický multifunkčný oblek, ktorým prevalcujeme svojich nepriateľov oveľa efektívnejšie.
Ratchet & Clank: All 4 One obsahuje jednu príbehovú linku, ktorú možno prejsť ako v offline režime, tak i v online prevedení. Pre pripojenie k nie práve vami vytvorenému serveru slúži pár jednoduchých možností, ktoré vám neskôr ukážu dostupné hry a v nich aj voľné miesta. Pre prípad, že sa pripojíte do hry, ktorá už je rozbehnutá na takej pozícii, kam ste sa ešte osobne nedostali, slúži toto nastavenie tiež. Po celej mape sú taktiež vysadené checkpointy, ktoré môžu poslúžiť ako záchytný bod pre nových hráčov v hre. Za podotknutie možno ešte stojí fakt, že vo viacerých ľuďoch sa jedná o značne neprehľadnú záležitosť. Počítať musíte teda i s neočakávanou smrťou, kedy sa v boji na obrazovke jednoducho nevyznáte.
Myslím, že keď nazvem túto hru menším sklamaním, bude so mnou súhlasiť väčšina nadšencov série. Tí, ktorí však s touto sériou nemali doteraz skúsenosť, pravdepodobne budú milo prekvapení a možno ich aj tento diel donúti ku kúpe tých starších. Zvlášť vo viacerých ľuďoch sa totiž jedná o podarenú záležitosť, ktorá možno má niekoľko nedorobkov, ale ako celok funguje viac ako dobre. Pripočítajte si k tomu typické humorné hlášky a nakoniec sem nám z toho vykľula vcelku dobre fungujúca odbočka.
Kooperácia, súboj s bossmi,
Neprehľadnosť pri štyroch hráčoch, hra sa nesie v duchu uberania od starších dielov,menšia voľnosť
Verdikt: Ako každý Ratchet je i tento kvalitný. Za svojimi predchodcami však pokrivkáva v istých nedorobkoch.
Hodnotenie:
70%
zdroj:Czechgamer.com