Hokej od EA to má na rozdiel od futbalu o poznanie jednoduchšie. Konkurencia rezignovala už dávno, a tak sa NHL séria môže pokojne vyvíjať bez toho, aby ju čokoľvek rušilo či snáď nedajbože nútilo svoju evolúciu o rok dva urýchliť. Vďaka tomu sa môžeme vždy akurát tak baviť o tom, aké veľké zmeny nový ročník prinesie či priniesol. Niekto kedysi trefne poznamenal, že v jednom roku tvorcovia demonštrujú svoje vylepšenia pokiaľ možno čo najviac okato na úkor všetkého ostatného, aby až v druhom daná vec naozaj fungovala. Na každom pravdy trochu – keď si spomeniete na ročník, v ktorom bola novinka držania na mantineli, prakticky celú tretinu ste nerobili nič než len tlačili protihráča v rohu.
Preto proste rok čo rok už len rozmýšľate nad tým, koľko zmien nový ročník prinesie. Či sa stane revolučným, alebo skôr evolučným. FIFA stavila na evolúciu, pretože – poďme si povedať na rovinu – dotiahnuť k dokonalosti futbal už sa skoro podarilo. U NHL 13 to je zložitejšie. Zo všetkých ohlásených zmien to vyzerá, že to bude jeden z najviac revolučných počinov, aké kedy séria zažila. Predchádzajúci ročník vedľa neho vyzerá hrozne maličký. Lenže zdanie často klame, a v hernej brandži obzvlášť. Preto sa poďme pozrieť, čo všetko si tvorcovia prichystali.
Ono to s tými zmenami zase nemožno brať príliš hystericky. Keď sa niečo zazáplatuje a niečo vyrieši, automaticky vyvstane ďalšia medzera, ktorú však kvôli technickým nedokonalostiam minulých rokov nikto nevidel. Tak je to trebárs s faktom, že brániaci hráč veľmi ľahko odstavil útočníka prenikajúceho cez modrú. Alebo s tým, že si centri nechodili do vlastnej tretiny pre puky. A tak ďalej a tak ďalej. No … zdá sa, že minimálne s týmito problémami si NHL 13 poradí.
Nový systém totiž pracuje oveľa lepšie (ešte aby nie, keď NHL 12 s ním nepracovalo vôbec) s kinetickou energiou každého hráča. Vďaka vylepšenému korčuľovanie, o ktorom ešte padne reč, tak hrozne záleží na prvých dvoch rýchlych krokoch, na ktorých stavia trebárs nepolapiteľný Malkin. Doteraz stačilo prekliknúť si na Zdena Cháru, počíhat si na rychlonohého útočníka niekde pri mantineli a potom ho so všetkou parádou a spokojným zavrčaním gamepadu zrolovať do kúta. Telesné proporcie budú hrať opäť veľkú úlohu, väčšiu ako minule. Malý akcelerujúci útočník sa stane pre ťažkopádneho obrancu nedostihnuteľný. Rovnako tak ale môže kedykoľvek urastený býk využiť svojich propozícií a keď to vyjde, no tak si útočník koleduje o bezplatné „odzubenie“.
Určite ste videli trailery, ktoré EA Sports vypúšťala postupne do sveta. Ak nie, pustite si aspoň ten, ktorý vám prikladáme k článku o niekoľko odsekov vyššie. Je totiž asi najpodstatnejší. Krásne ukazuje najnovšiu podporu umelej inteligencie nazvanú Hockey I.Q. Každý mi potvrdí, že si v NHL 12 (a v predchádzajúcich) našiel vždy po nejakej dobe fintu, ktorú keď sa mu podarilo učebnicovo zohrať, tak z nej nehľadiac na nič padol gól. Vždy. A práve Hockey I.Q. by to mala obmedziť na úplné minimum. Brániaci hráči už len tupo nesledujú pohybujúci sa puk, ale všímajú si aj dianie okolo seba.
To znamená, že sa nemôže stať, aby obranca korčuľoval po svojej vlastnej osi a ani nežmurkol o protihráča číhajúceho na prihrávku za ním. Rovnako tak brankári registrujú všetko dianie okolo a hlavne: predvídajú. Dokážu zhruba odhadnúť, akým smerom príde prihrávka a podľa toho sa zachovať. Pomáha im tiež vylepšený systém zákrokov, vďaka ktorému lepšie využívajú svoje končatiny na zabránenie gólu. Zahraniční kolegovia, čo sa dostali k alpha verzii hry, si to zatiaľ pochvaľujú.
Keď sa ale vrátime ku korčuľovaniu – určite ste si všimli, že je iné ako minulý rok. Tvorcovia ho veľmi priblížili reálnemu. Skoro to vyzerá, ako by sa hráči pohybovali po ľade ladnejšie ako vlani. Môže za to samozrejme vylepšený engine, ktorý vám okrem iného omnoho uľahčí prešľapovanie na mieste alebo napríklad obtáčenie sa okolo bránky, čo s obľubou využívajú obrancovia pri čakaní na čerstvé sily. Pri kľučkovaní a využívaní sily potom veľkú úlohu zohrá, ako sa vám podarí načasovať „oblúk“. Ak do neho vojde skôr obranca, s veľkou pravdepodobnosťou zbaví útočníka puku. Keď útočník, potom ho postihujúci hráč len ťažko doženie.
Väčších zmien by sa snáď mala dočkať aj grafika. Hoci vymodelovanie tvárí ešte stále nie je úplne dokonalé – ale lepšie ako minulý ročník, dočkáme sa aspoň zmien v animáciách. Po tých rokoch stále rovnakého nástupu oboch tímov na ľad je to celkom vítané plus, a to aj keby mal byť ich príchod na chlp rovnaký, len snímaný z iného uhla. Kamera by si potom v prestrihoch mala vybrať vždy toho hráča, ktorý sa v posledných momentoch nejako zviditeľnil. Uvidíme, ako sa s tým tvorcovia pohrajú, vylepšiť by to však chcelo – a veľmi.
Zatiaľ čo FIFA má svoj EA Sports Football Club, NHL 13 bude mať svoj GM Connected. Tvorcovia presunuli offline GM mód na internet. Takže tí z vás, ktorí budú chcieť, sa môžu pobiť medzi sebou vo virtuálnej lige o toho najlepšieho manažéra a hráča. Chýbať nebudú samozrejme ani mobilné aplikácie – to aby ste bdeli nad svojimi štatistikami pokiaľ možno vo dne v noci. Ďalej sa tiež objavia tie najvýznamnejšie zápasy, aké kedy NHL zažila v móde NHL Moments. Nie je to nič nové, trebárs taký Madden už niečím podobným dávno disponuje. V skratke to znamená, že môžete meniť športovú históriu tým, že v posledných piatich minútach naskočíte do zápasu a skóruje. Naopak ani slovo nepadlo o ligách, ktoré sa tu objavia. Preto teda zostaňme zatiaľ u tých, ktoré boli hrateľné v NHL 12.
Nové NHL robí znovu krok smerom k realite a k úplnej dokonalosti virtuálneho hokeja. Zmeny sa tvária sľubne, ba dokonca sľubnejšie ako v minulom roku. Skúsenosť ale velí zostať zdržanliví. Všetci vieme, že čo je na papieri také, môže byť v reáli úplne iné. Napriek tomu ale nejde sa na nový hokej netešiť. Pre fanúšika virtuálneho športovania je to povinnosť.
> NHL 13 vychádza 11. septembra pre X360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com