Už teraz si môžeme s kľudom v srdci povedať, že NHL 12 bude najlepším virtuálnom hokejom na trhu. Prečo? Pretože bude zároveň aj jediným. Aj tento rok mu celá herná branža umožní pokojný priechod stredným pásmom a nerušenú kombináciu vo vyľudnenej tretine súpera. Ale prečo nie. Koniec koncov, EA Sports neusínají na vavrínoch a stále sa snažia svoje dielo posúvať ústrety maximálnej realite. Faktom síce je, že keby sa im znovu postavila do cesty alternatíva od 2K, asi by v každoročných vylepšeniach značne pritvrdili. Minimálne tento rok ale o tvrdosti netreba vôbec diskutovať. Práve do tejto, častokrát rozhodujúcej, zložke ľadového hokeja sa tvorcovia teraz rozhodli investovať najviac času a úsilia.
Že nové NHLko opäť minie PC platformu, to bolo vopred jasné. Stále však naprieč internetom – a poďme si povedať, že hlavne tuzemským – kolujú komentáre rozhorčených PCčkárov, ktorí to evidentne stále nepochopili. NHL na PC bol v posledných rokoch prúser. Nestíhal krok s moderným – vtedy ešte NEX-gen – enginom, ktorý plne využíval gamepad a ktorému sa klávesnica nikdy nemohla vyrovnať. A nemôže ani teraz. Navyše NHL sa na konzolách darí a dôvodov vracať sa späť na počítač má málo.
Keď porovnáte novinky z vlaňajška s tými, ktoré sa chystajú v NHL 12, asi si poviete, že toho mohlo byť viac. Určite mohlo, ale pravdou je, že už tak nejako nie je kde novinky pridávať. Už možno len vylepšovať existujúce. Minulý ročník sa drasticky – a treba povedať, že k prospechu – menilo vhadzovanie. Dekádu starého systému nahradilo nové, reálnejšie pretláčanie v stredovom kruhu – tento rok k tomu tvorcovia pridajú nové animácie. Novinkou bolo lámanie hokejok. Čo sa týka hry samotnej, ťažko by ste v reáli našli prvok, aký už v EA Sports nepretavili do virtuálnej podoby.
Ale pretože sa všetky chyby rozhodne vychytať nepodarilo, majú teraz tvorcovia príležitosť doviesť všetky svoje nápady k dokonalosti. Osobne trebárs dúfam, hoci o tom zatiaľ nikde nepadla ani zmienka, v lepšieho videorozhodcu.
Ako už padlo vyššie, NHL 12 sa zameria hlavne na tvrdú hru. Hokej nie je hra pre slečinky a vývojári tento rok chceli, aby niečo podobné pocítil aj hráč. Engine, ktorý kvôli tomu vyprodukovali, sa volá Full Contact Physics a mal by zabezpečiť, aby to na virtuálnom klzisku konečne začalo trochu iskriť. Hráči totiž nie sú žiadne strúhadlá a zvlášť v zámorskom hokeji sa nevypúšťa žiadny súboj – nálepku slabocha predsa žiadny mať nechce.
Veľkú úlohu zohrá výšková a váhová prevaha. Keď sa do toho oprie trebárs taký trenčiansky Zdeno Chára a svoj hit si správne načasuje, vyvrátil by pokojne borovicu z koreňov. Viete si asi predstaviť, aký osud stretne útočníka. Keď sa hit nepodarí, môže sa pokojne stať, že si sám hráč ustelie na ľade a jeho korisť vyviazne bez jediného škrabanca. Alebo ho len dostane do kolien. Novinkou bude, že do neho potom môže pokojne ešte vraziť ďalší hráč a definitívne ho zošrotovať.
Statní a urastení hokejisti potom perfektne uplatnia svoje parametre pred bránkoviskom, kde môžu cloniť gólmanovi a vôbec robiť tú nepoctivú čiernu prácu, ktorú fanúšikovia nedocenia toľko ako Malkinové finesy. Práve z dorážok a tyčí, ale padá veľké množstvo gólov a je dobre, že sa tvorcovia na tienenie brankárovi zamerali.
Maskovaní muži však borca v cudzom drese blízko bránkoviska trpieť nebudú a sami sa ich budú ľahkými píchancami snažiť vykoľajiť z rovnováhy. A vďaka tomu si potom nájdu medzierku, ktorou uvidia letiaci puk. Okrem nových zákrokov, ktorých paletu tvorcovia obmieňajú rok čo rok, čo ale recenzentov rovnako neobmäkčia, pretože si stále sťažujú na ich nízky počet, si autori prichystali ešte jedno vylepšenie spojené s gólmanmi.
Opäť to súvisí s novým enginom. Ten odteraz urobí z brankárov osoby aj dotknuté fyzikálnymi zákonmi – inými slovami pôjde do nich nabehnúť. Keď to preženiete až moc, natlačíte muža v maske až do bránky, ktorú následne vysuniete zo zarážok. Alebo pri kolízii pred bránkoviskom môže gólman stratiť helmu, načo rozhodca prerušuje hru a väčšinou posiela hriešnika za to zodpovedného pykať na trestnú lavicu. Po odpískaní sa vôbec dejú veci. Celé toto pošťuchovanie totiž môže vyústiť až v pästnú výmenu názorov, do ktorej sa pokojne môžu zapojiť aj brankári.
Každoročne sa tvorcovia snažia CPU hráčom pripočítať niekoľko IQ bodov navyše. Hoci pomyselná krivka rok čo rok rastie, rozhodne už nie je tak skosená ako kedysi. Napriek tomu ale aj tento rok môžeme napísať obligátnu vetu: AI bude lepšie. A v čom konkrétne? Súper bude oveľa častejšie páliť. Ak si spomínate na minulý ročník, častokrát sa stávalo, že si protivník bol – pri hracom čase päť minút – schopný prakticky celú tretinu vymieňať kotúč v rohu klziska. Tomu by malo odzvonit.
Rovnako by si AI mala hľadať nové cesty naprieč strednom pásmom. Konečne by sme sa snáď mohli dočkať situácií – v zámorskej lige dosť častých, kedy útočník nabieha do pásma súpera a ak nevidí inú možnosť, tak proste nahodí puk pred seba a ponáhľa za ním k mantinelu. Ďalšie výrazná zmena AI logiky – v bezvýchodiskovej situácii to hráči skúsia na tyč. Pošlú ku gólmanovi prízemnú ranu a budú dúfať, že ju betónom odrazí k niekomu z cudzieho týmu, ktorý by sa už postaral o ľahkú dorážku.
Z kozmetických noviniek vypichnem trebárs lietajúce helmy. Tie môžu hráčom odletieť pri tvrdom hite alebo napríklad ostrej kolízii s mantinelom. Ak bude dostatočne presná, môžete rozbiť sklo. Nie že by toto bola nejaká prevratná novinka. Pamätníci radi spomenú na ročníky ešte z minulého storočia, kedy prehadzovania plexisklom patrilo ku každodennej rutine. Jojo, to boli vtedy časy …
Okrem toho by sme sa mali konečne dočkať striedačiek, na ktorých to skutočne žije. To znamená koniec pre statické sediace postavy a nad nimi stojaceho trénera. Hráči, ktorí práve nehrajú, budú bubnovaním hokejok do mantinelu glosovat vaše bodyčeky alebo keď im náhodou jeden zo súperov priletí až k nohám, postarajú sa o jeho deportáciu späť na ľad. V kúte potom bude rozjímať náhradný brankár.
Mód Be a Pro tiež stretne niekoľko zmien. Predovšetkým – bude vás za váš výkon hodnotiť viac minútami strávenými na ľade.
Že sa grafika zase posunie o niečo dopredu, to asi nie je potreba nijak zdĺhavo rozmazávať – to že sa to od nového ročníka tak nejako čaká, je samozrejmosť. V NHL 12 by sme už tie najväčšie star nemuseli rozoznávať len podľa ich tváre – i keď aj na nej vraj tvorcovia dosť zamakali, ale aj podľa korčuľovania, kľučiek a vôbec správanie sa na ľade. Inými slovami sa v športovej divízie EA kradli nápady – niečo podobné už pekne dlho obstojne funguje vo futbalovej Fife. Madridského Ronalda od kohokoľvek iného rozozná každý i z tej najvzdialenejšej kamery úplne v pohode.
Neznalému veci by sa mohlo zdať, že NHL 12 sa trochu vezie na vlne úspechu ročníkov minulých a že to s novinkami mohlo byť pokojne bohatšie. Lenže zdanie klame. Nový EA Sports hokej robí veľký krok smerom k stopercentnej simuláciu a trúfam si tvrdiť, že sa v celkovom meradle ide – aspoň z toho, čo vieme – o titul stokrát evolučnejší než jeho predchodca. A to ešte nepoznáme podrobnosti o dynastii či o nových ligách, ak plánujú tvorcovia nejaké.
Vieme len, že autori vypočuli hráča a zakomponovali do hry aj za veľkou mlákou veľmi populárne Winter Classic Games – zápasy pod otvoreným nebom. V exhibičnom móde nebude chýbať možnosť voľby počasia a dennej doby. Úroveň hry by tomu mala zodpovedať – puk bude horšie kĺzať po neupravenom ľade, hokejisti sa ťažko poženú do rýchleho brejku.
> NHL 12 naskočí na európske klzisko krátko po vypuknutí školského roka, už 9. septembra. PCčkári zatlačte slzu – bude to len pre Xbox 360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com