Stará značka plná nových zmien, aneb nový opatrovník v podobe Ghost Games
Nové herné štúdio (a že ich EA strieda ako ponožky) stvorené z ozajstných matadorov herného sveta, ktoré sa na hernú scénu vracia už po šiestej, aby zaútočilo na vrchné priečky svetových hitparád.
Staronové herné štúdio Ghost Games stojace za takými pretekárskymi titulmi ako Forza: Horizon, Need for Speed: The Run, Project Gotham Racing a RACE Pro sa vracia a svojím novým titulom Need for Speed: Rivals prináša na herné obrazovky už dávno zabehnuté aspekty, ktoré sa spolu s pár novinkami miešajú a vyzerajú úplne dokonale. Jednou z mnohých noviniek je použitie herného enginu Frostbite 3, ktorý svojou výkonnosťou pokrýva nemalé percento grafických orgií nedávno vydaného Battlefieldu 4.
Ale teraz sa už vrhneme na hlavnú náplň recenzie. Takže oči dole, nohy na stôl a ruky na kurzor.
Príbeh?
Rovnako ako tomu bolo u Hot Pursit, sa aj tu príbeh uberá skôr do pozadia. Točí sa okolo populárnych pouličných pretekov, ktoré sa jedného dňa začnú po Redview Country šíriť ako dobre naprogramovaný vírus, ktorý má za následok obrovský nárast pouličných závodov. To sa samozrejme nepáči strážcom zákona. Tým sa táto nová zábava nepozdáva a snažia sa jej zabrániť za použitia akéhokoľvek prostriedku.
Podobne ako u predchodcu, tak ani tu nechýba úplne parádny soundtrack, sprevádzaný hromadou ďalších piesní, s ktorými si jazdu po svete môžete spríjemniť.
Aj tento rok je hlavný postup kariérou rozdelený na dva rozličné tábory policajtov a jazdcov. Už od začiatku (okrem úvodných misií, v ktorých vás hra po dokončení jednej úlohy za jazdca automaticky prehodí na policajtov) tak máte možnosť voľného prepínania si z jazdca na chlpatých a následného plnenia rôzne stavaných úloh pre každú zo strán.
V úlohe policajta tak môžete plniť úlohy ako Enforcer, Undercover a hliadka. V úlohe jazdca so zvučným menom Zephyr stavíte skôr na klasické preteky, naháňačky s políciou, prípadne preteky na čas.
Ako už býva u takto obrovských hier zvykom, tak aj tu sa môžete po dokončení hlavnej príbehovej linky (tá sa mi po splnení oboch dvoch príbehových liniek vyšplhala na priemerných 13 hodín) do Redview Country vrátiť k plneniu všetkého, čo ste počas prvého hrania nestihli.
V priebehu hrania máte k dispozícii plnenie tzv. rýchlostných listov (jazdci) a Assignment (polícia), z ktorých si môžete vybrať v závislosti na tom, čo chcete v danej chvíli robiť (policajti tak chytajú pretekárov v rôznych časových intervaloch a jazdci sa snažia v čo najrýchlejšom čase prejsť z dosahu chlpatých). S dokončením daných voliteľných úloh pre jednotlivé strany sa vám vo vašom úkryte odomykajú nové, rýchlejšie vozidlá.
Za všetko tak budete dostávať potrebné rýchlostné body a príbeh vás bude pomaličky tlačiť dopredu k novým úlohám, eventom a pretekom.
Zoznámte sa s Redview Country
Nekonečne dlhé púštne cesty lemované prekrásnymi výhľadmi. Slnečné pláže plné slnečníkov hrajúcich so slnkom krásnu hru plnú tieňa a farieb. Nádherne zasnežené cesty zakryté hustou snehovou prehánkou, na ktorých nie je počuť nič viac, než úplne tichú prírodu hrajúcu svoj jedinečný sorbent zafarbený spevom hlbokého vetra o kapotu vášho auta.
Samotná mapa Redview Country pritom nepatrí medzi trpaslíkov, svojou rozlohou 16×16 míľ spolu s bludiskom spletitých ciest, ktoré ako by si niekto dopredu prešiel a prispôsobil je presne na mieru zbesilým závodom, vám vo výsledku poskytnú 100 míľ (približných 160 km) slúžiacich iba k vášmu pobaveniu.
Redview Country je skrátka úplne prekrásny open-world areál, v ktorom sa skĺbia takmer všetky prírodné pásma a podnebie zahalené do jedného veľkého balíčka spolu s dynamickou zmenou počasia. Počas hrania tak navštívite nespočet prekrásnych lokácií, z ktorých si však dokážete zapamätať len úplné minimum.
Faktom totiž zostáva, že väčšinu týchto miest prejdete takou rýchlosťou, že okolo seba uvidíte tak akurát veľkú farebnú šmuhu. A vedzte, že nekompromisná ručička na tachometri ukazujúca niečo vyše 200 km / h spolu s dotieravými strážcami zákona, vám na možnostiach kochať sa krajinou naozaj nepridá.
A čo potom, keď zistíte, že vás neprenasleduje umelá inteligencia, ale skutočný hráč z mäsa a kostí, ktorý vás chce dostať rovnako tak moc, ako vy mu chcete uniknúť?
Rivali na oboch stranách zákona
Ako totiž samotný názov napovedá, nové Need for Speed: Rivals je hlavne o rivalstve medzi hráčmi stojacimi buď na jednej, alebo opačnej strane zákona. Je o hráčoch, ktorí pre získanie toho najväčšieho počtu rýchlostných bodov a následnému úniku, poprípade dolapeniu toho druhého, urobia takmer všetko.
Jazdci tak získavajú body za x metrov dlhý šmyk, výhru v závode, čo najdlhšie unikanie polícii, prípadne úplnú deštrukciu oponenta. Chlpatí potom naopak získavajú body hlavne za zatýkanie jazdcov (rýchlostné body sú pre políciu niečo ako lákavá odmena vypísaná na vašu hlavu), pričom si môžu prísť na poriadny balík rýchlostných bodov, ktoré sa vám ešte pred chvíľou ohrievali vo vašu virtuálnom vrecku.
Pri zisku obrovského počtu bodov si tak dajte pozor na políciu – tá vás totiž môže za použitia niekoľkých jednoduchých metód (o tých až neskôr) doslova zničiť a od ťažko získaných bodov vám raz pre vždy odľahčiť.
Dbajte preto na to, aby ste pri vyššom obnose rýchlostných bodov bezpodmienečne vyhľadali úkryt (SAFEHOUSE), ktorý plní funkciu miesta pre vylepšenie vášho vozidla a v neposlednom rade tiež funkciu virtuálnej banky, v ktorej sa vám váš ťažko získaný obnos nadobro uloží.
Do úkrytu, sa môžete dostať buď v celku, alebo po kúskoch. Tu prichádza na rad deštrukčný model. Ten je oproti predošlým dielom trochu viac prepracovaný, avšak pri hraní som mal nepríjemný pocit, že to moje auto vydrží až nejako neprirodzene moc.
Rýchlostné body (obdoba expov a meny) tu totiž plní jednoduché, ale zato veľmi dôležité funkcie. Postup do vyšších rankov, upgradovania a spolu s plnením vedľajších úloh tiež k odomykaniu rýchlejších vozidiel, z ktorých si tu vyberie skrátka každý.
-Pagani Huayra, Ford Mustang GT, Audi R8 V10 Plus, Porsche 918 Spyder, Ferrari FF, Porsche Carrera GT, Aston Martin Vanquish, Ford Shelby GT500. Fanúšikovia sa môžu tiež tešiť na návrat dlhoročného strateného syna, a síce značky Ferrari.
Need for Speed: Rivals je skrátka také jedno obrie sandbox-single-multiplayerové vrakovisko plné nedotknutých vozov, čakajúcich len na odomknutie a následné prevetranie sa na čerstvom vzduchu. Asi najväčšia nevýhoda tohto systému tkvie v samotnom odomykaní a následnom nakupovanie vozov. Pri kúpe nového auta zistíte, že vaše ex-vytunené autíčko, do ktorého ste investovali pomaly všetko je vám vlastne k ničomu a musíte tak začať úplne od začiatku.
Vylepšenie vozidla dostupné len v určitých medziach
Už od prvých hodín hrania sa vám do rúk dostanú prvé z mnohých možností vylepšenia vášho miláčika, ktorého si môžete „potuniť“ naozaj len kozmeticky a na nejaké väčšie rozmary a rozličné možnosti úpravy jazdeckých vlastností môžete rýchlo zabudnúť.
K dispozícii zato dostanete doslova tisíce kombinácií na vytvorenie svojej jedinečnej povrchovej šupky. Od zvolenia farieb lakov, strechy, dverí, krídla, ráfikov, okien, kolies, pomenovania svojej vlastnej registračnej značka, až po menšie upgrady jednotlivých častí (ktoré dokážu ovplyvniť správanie auta naozaj len trošičku) a gadgetov, slúžiacich k jednému prostému účelu.
Začlenenie gadgetov totiž zo závodov robí niečo úplne úžasného. Niečo, čo si v jednej chvíli zamilujete, aby ste sa v tej ďalšej rozčuľovali nad použitím EMP vlny proti vám samým.
Ako to tak totiž býva, vy jediní tieto vylepšováky vlastniť rozhodne nebudete, a nadávok na adresu hráčov (či už to umelých, či reálnych), vám na úteche naozaj nepridá. V hre si tak, okrem detailnej úpravy laku na vašom vozidle, užijete tiež upgradu a použitia jednotlivých gadgetov, ktoré sa vám však výberom strany zákona trochu zredukujú.
Niektoré technické vylepšenia bude mať k dispozícii len polícia, zatiaľ čo druhé budú môcť použiť iba jazdci. Nájdu sa tu však aj také, ktoré má k dispozícii úplne každý, a to bez ohľadu na to, akú stranu zákona zastupuje.
Náhodne môžeme menovať napríklad EMP, teda elektromagnetickú vlnu, ktorá má za následok dočasné vyradenie všetkých protivníkových gadgetov. Možnosť vysadenia ostnatých pásov (účinok a chvíľková neovládateľnosť tu netrvá dlhšie ako pár sekúnd), privolanie vrtuľníka a policajných zátarás. A v neposlednom rade tiež nitro, ktoré tu pravdepodobne nemusíme nikomu bližšie približovať.
Pri výbere tej správnej kombinácie dbajte však na fakt, že každé auto môžete vybaviť len jednou dvojicou vylepšení.
Skrátka a dobre, možnosťou použitia technických vylepšení je v kombinácii s implementáciou živých hráčov do single-playeru nespočet a je len na vás, komu znepríjemníte deň.
Múdra funkcia All-drive
Úplne plynulé prepojenie singlu s multiplayerom, bez akéhokoľvek čakania v čakacej miestnosti, prehadzovania DVD, loading, poprípade nahrávacia obrazovka, ako nám vývojári tvrdili? Pri čítaní prvých zahraničných recenzií som tomuto sľubu až tak veľmi neveril.
Aj keď sa to niekomu môže zdať úplne nemožné, vývojári z Ghost Games a EA skrátka veľmi dobre vedia, čo robia, a svojich krokov sú si setsakramentsky vedomí. Aby som to ale uviedol všetko na správnu mieru a nechodil stále okolo horúcej kaše, tak si to poďme priblížiť.
Už pri samotnom štarte hry máte na výber z už troch prednastavených typov (tzv. pre-sets), ako budete funkciu All-drive využívať (samozrejme si medzi typmi môžete počas hrania ľubovoľne vyberať). Prvý vám umožní prepojenie ako s priateľmi, tak s hráčmi z celého sveta. Druhý vám obmedzí prístup len k vašim priateľom. A tretí si vychutnáte iba čistý single-player bez akejkoľvek nutnosti pripojenia k internetu.
Pri klasickom prejdení mapy (so zapnutou All-drive) môžete naraziť na skupinku živých hráčov, ku ktorým sa môžete pridať jednoduchým stlačením jedného tlačidla a započať tak jedinečný závod s rôzne skúsenými hráčmi rozhádzanými po všetkých kútoch sveta. Z každého náhodného závodu sa tak stáva jedinečná záležitosť, ktorú už druhýkrát pravdepodobne nezažijete. Funkcia All-drive vám tak pri hraní dodá istý pocit sviežosti, ktorý vás niekoľkokrát presvedčí, že Redview Country naozaj žije, a nejedná sa iba o vyschnutý priestor plný prázdnych ciest.
K tomu pripočítate živú políciu, neopakovateľné adrenalínové preteky s reálnymi hráčmi a vo výsledku získate dôvod k nechodeniu do postele skôr ako o šiestej ráno.
Pravý nádych next-genu
Keďže som si v recenzii nedokázal urobiť miesto pre nasledujúce riadky venované dvojici závažných problémov, tak si posťažujem aspoň tu. Jedným z obrovských mínusov je úplná absencia split-screenu, s ktorým by sa hra stala o niečo viac zábavnejšia.
Áno, funkcia All-drive by mala túto skutočnosť pravdepodobne úplne nahradiť, ale z mojej vlastnej skúsenosti viem, že pocitu pri presedení nedeľného popoludnia s kamarátom za obrazovkou jednej konzoly sa skrátka nič moc nevyrovná.
Ďalším, podľa môjho obrovským mínusom, je žalostné umiestnenie mini mapky, ktorá sa diel od dielu posúva čoraz viac k ľavému dolnému rohu. Pri naozaj rýchlej jazde mi tento fakt trochu vadil, pretože riadiť vozidlo, ktoré si to v rýchlosti 200 km / h štráduje všemožnými horskými serpentínami a pri tom lúštiť v mapke, kde to vlastne som a kde mám zatočiť, je celkom otravná záležitosť, vďaka ktorej som sa nejedenkrát objavil na najbližšom checkpoitne.
To mi ale vykompenzoval fakt, že väčšinu pretekov sa dá prejsť aj po „čuchu“. Trate sú tu totiž skôr intuitívnou záležitosťou, ku ktorej vám bude stačiť nasledovať protivníka, modrú šípku na asfalte, poprípade sledovať krátko od seba rozostavané checkpointy.
Need for Speed: Rivals je právoplatným pokračovaním značky, ktorá sa aj napriek svojej určitej záväznosť k dedičstvu povzniesla a preniesla hru do nových zaujímavo vyzerajúc smerov, ktoré však nesadnú úplne každému. Vo výsledku sa tak jedná o jeden z prvých next-gen titulov, ktorý pomaly dosluhujícím pamätníkom rozhodne žiadnu hanbu nerobí.
Avšak ako tento diel prijmú fanúšikovia série, u ktorých Need for Speed skončilo už niekedy v roku 2005, je naozaj len vo hviezdach a záleží tak naozaj len na vás, či do tohto dielu investujete.
TIP: Pre rozmyslenie, či za to nové Need fof Speed: Rivals stojí, dbajte na fakt, že pre jej spustenie (v rámci 4 GB Xboxu Slim) je vyžadovaný hard disk a 1,5 GB voľného miesta.
Need for Speed: Rivals
Výrobca: Ghost Games, EA
Distribútor: EA Czech
Minimum: Xbox 360
Optimum: Xbox 360
Web: http://www.needforspeed.com/rivals
Žáner: Preteky
funkcia All-drive, hromada vozov a muziky, veľkosť a otvorenosť herného sveta, návrat Ferrari
absencia Split-screenu, umiestnenie mapky, skoro žiadna možnosť úpravy policajného auta
Verdikt: Jazdíte radi? Máte radi autá? Sadne vám arkádovo pojaté pretekanie ako dobre upletené ponožky? Áno? Tak na čo ešte čakáte?
Hodnotenie:
80%
zdroj:Czechgamer.com