Celkom sa mi páčila poznámka kohosi na internete – možno to bol dokonca nejaký rešpektovaný herný žurnalista -, ktorý sa o Need for Speed vyjadril v súvislosti s Call of Duty. Kým ale Treyarch a Infinity Ward dokážu pracovať pri látke zdvihnutej viacmenej v rovnakej výške, Criterion a EA Black Box v rovnakých hladinách kooperovať rozhodne nemôžu. Spomeňme na minuloročné The Run. Či už zo seba vancouverskí vývojári vypotili čokoľvek, nikdy to nedosiahlo ani zlomku toho, čo predviedli pred dvoma rokmi Criterion v reštarte Hot Pursuit. Vyplynulo z toho nasledovné: ak chce NfS prežiť, musí mať za chrbtom tvorca Burnoutu.
Ti do Need for Speed vniesli okrem čerstvého vzduchu tiež veľa návykov a zvyklostí zo svojej predchádzajúcej série – spomínaného Burnoutu. Táto veta trošku provokuje, viem: nahráva teórii, že Need for Speed od Criterion nie je nič iné ako Burnout v novej krabičke. Ale to by nebola vôbec pravda. Znovu sa chystá parádna pretekárska arkáda, ktorá viac ako inokedy kladie dôraz na pretekanie. Na nič iné než na čistokrvné pretekanie a predbiehanie sa o stotiny vo finiši. Nedávna história totiž jasne ukázala, že vodič má v prípade Need for Speed zostať v aute, zamknúť sa, pripútať sa, a nevyliezať.
Prečo ale Most Wanted? Prečo nie Most Wanted 2? Takýto reštart by mohol hocikoho zmiasť. A tiež zmätie. Ako počin z roku 2005, tak aj ten chystaný toho majú veľa spoločného – stavajú na podobných základoch. Dalo by sa možno is trochou zveličenia tvrdiť, že súčasné Most Wanted bude z jednej polovice Most Wanted a z tej druhej Burnout Paradise. Ťažko by si ale niekto mohol myslieť, že by takáto kombinácia mala byť na škodu.
Príbeh v novom Most Wanted nehrá prakticky žiadnu úlohu. Zabudnite na tabuľu jazdcov, ktoré by ste mali doháňať, následne ich zosmiešniť v dueli a zaujať ich miesto. Bude tu mesto Fairhaven City, bude tu veľa výziev, veľa vedľajších úloh rozosiatych po celej mape a oveľa viac. Ako trebárs lakovní, vďaka ktorým sa ľahko zbavíte nechcenej pozornosti. Avšak: hlavne o tú tu ide. Chlpatí vám nedajú ani na chvíľu pohov, číhajú za každým kútom, vždy pripravení vdýchnuť prebiehajúcemu ilegálnemu stretnutiu ten správny šmrnc. Vy sa im môžete ľahko schovať – miesta ako jack spots alebo cool down spots sú pre to priamo stvorené.
Provokácia strážcov zákona však bude niečo, na čom si každý správny jazdec v meste musí postaviť svoju povesť. Čím viac škody napácha, čím viac policajtov naštve, o to viac „Speed points“ nazbiera. Speed points predstavujú ekvivalent pre klasické XP body. Ako sa postupne prekúskavate všetkými závodmi, vaše osobné konto sa plní týmito bodmi, a to je jedine dobre, pretože uplatnenie pre ne rozhodne nájdete (tuning, nové autá, atď.) Zároveň, ak pokoríte určitú hranicu, vzrastie vám tiež Wanted status. A o ten tu beží úplne najviac.
Viac ako inokedy sa nové Need for Speed bude snažiť o prepojenie s ostatnými hráčmi. Nadväzuje v podstate tam, kde stroskotalo Need for Speed World z roku 2010. Možno, že World nakoniec nebol len výstrelom do prázdna. Že spojiť všetkých pretekárov do jedného mesta, kde by sa mohli permanentne drgať a pretlačovať o titul toho „najhľadanejšieho“, môže fungovať. Aj preto sa o niečo podobné pokúsili Criterion vo svojej najnovšej NfS adaptácii nadviazať. Už si nemusí dokazovať, že dokážu urobiť na pohľad pekne vystajlovanou arkádu – to sa im podarilo pred dvoma rokmi. Teraz chcú preraziť na poli multiplayeru. A pekne na mestskom asfalte.
Napomôcť k tomu má druhá verzia Autolog. Ten sa totiž výrazne premení. Kým v minulosti fungoval len ako akási online kronika, ktorá poctivo zaznamenáva vaše najrýchlejšie časy a predkladala ich priateľom, v Most Wanted sa jeho funkcie o poznanie rozrastú. Zhromažďovať bude totiž nielen vaše najlepšie časy, ale vaše najlepšie … všetko. Dĺžku skokov, nazhromaždené Speed points, skrátka akýkoľvek úspech, aký zaznamenáte, okamžite vyšle kamarátom, a tí sa pokúsia vás o prvenstvo v čo najkratšej možnej dobe pripraviť.
Okrem toho tu však tiež bude existovať drop-in/drop-out multiplayer, čím sa dostávame k onej už spomínané paralele s Need for Speed World. Až dvanásť hráčov sa môže zísť v jednom svete a súperiť v rôznych závodoch, ktoré si pre nich hra vylosuje. Áno – vylosuje, dopredu teda neviete, či vás pošle na rampy alebo na okruh okolo mesta. Na pohľad to všetko vyzerá možno až moc príliš krásne. Avšak žiadne velikánske a strach naháňajúce ALE sa zatiaľ nevynorilo, teda dúfajme, že všetko zostane tak, ako tvorcovia v dočasných vyhláseniach odhalili.
Criterion opäť upratuje svinčík po EA Black Box. Hoci sa zámorskí tvorcovia snažia, ich noví konkurenti dokázali za dva roky, čo sú pri moci, vrátiť sériu do čias, kedy kraľovala žánru. Most Wanted bude ten správny reboot, o tom nikto ani na chvíľu nepochybuje. Snáď sa o niečo viac a hlavne so všetkou parádou ukáže na tohtoročnom Gamescome. Z toho, čo zatiaľ presiaklo von, už ale možno vyvodiť pomerne jednoznačný záver: na jeseň budú herné brlohy po celom svete cítiť asfaltom.
> Do Fairhaven City vchádzame na PC, X360 a PS3 2. novembra 2012.
zdroj:Czechgamer.com