Nové značky na trhu strieľačiek to majú väčšinou nesmierne ťažké. Prichádzajú totiž do miest, kde už hráčov nemôže prakticky nič prekvapiť a vývojári sa tak na komunitných fórach skôr ako pochvalných komentárov dočítajú niečo o kopírovaní, obohratosti, malej kreativite, kritikom nie je vôbec cudzie ani obľúbené slovné spojenie „to už som videl v.. . „. Minuloročná strieľačka Metro 2033: The Last refuge sa však predsa len v niečom líšila. Samozrejme – zbrane, nepriatelia, streľba alebo lineárnosť vás nemohli ničím prekvapiť, ovšem ukrajinskí vývojári z 4A Games hre vtlačili niečo, čím dokázala zaujať.
Atmosféra, príbeh, stiesnenosť a hororový nádych. To všetko sa podarilo nadmieru dobre a boli to jedny z hlavných faktorov, kvôli ktorým titul rýchlo neupadol do zabudnutia. Posledný májový deň sa tak naplnilo dlhodobejšie očakávanie a vydavateľstvo THQ na londýnskej tlačovej konferencii slávnostne oznámilo pokračovanie pomenované Metro: Last Light. Dokážu autori nadviazať na latku nastavenú minuloročnou premiérou? Aj na to by vám mohlo odpovedať naše nasledujúce krátke preview.
Artom – návrat mlčanlivého spisovateľa
Hneď úvodom by sme mali napraviť jednu chybu, ktorú sme pri našej oznamovacej novinke urobili. Konkrétne to bola zmienka o románe „Metro 2034“, ktorá podobne ako „Metro 2033“ napísal ruský spisovateľ Dmitry Glukhovský a podľa ktorého sa tiež veľkou silou vlaňajšia hra inšpirovala. Huw Beynon, šéf komunikačného oddelenia THQ, totiž všetky prítomných novinárov na predvádzačke v Londýne hneď zo začiatku upozornil, že Last Light už nebude založené na tvorbe tohto autora a pôjde svojou vlastnou cestou. „Dmitry napísal aj pseudo-pokračovanie pomenované Metro 2034, lenže zatiaľ čo prostredie a koncept prvej knihy sedel presne ako aj hra, druhý román je skôr taký ezoterický art-house, ktorý by nefungoval. Interne sme hru síce pre jednoduchosť pomenovali 2034, ale nikdy sme neplánovali ju takto pomenovať, „vysvetlil.
(Oznamovací trailer)
Samotný príbeh by mal teda začínať presne tam, kde vlani v prípade zvolenia horšieho konca skončil – v koži Artoma sledujete z televíznej veže zánik civilizácie „Dark Ones“ (Temných). Tí totiž podľa neho pre ľudstvo predstavovali hrozbu a tak bolo ich vyhladenie jediným možným riešením. Následne sa aj ostatnými Rangermi vracia späť pod zem, aby sa mohol vrátiť k svojmu bývalému životu. Hlavné porcie príbehu by sa však mali odohrávať v roku 2034 a podľa Beynona bude obsahovať všetko, čo sme si tak obľúbili v predchádzajúcom diele – putovanie rozľahlým moskovským metrom, navštevovanie mestečiek vybudovaných z jednotlivých staníc, plnenie úloh pre ich obyvateľov, smrť, beznádej alebo krátkodobé návštevy zamoreného povrchu Zeme.
„Obyčajný obyvateľ mesta prežije krátky, krutý život, ktorý môže kedykoľvek uťať niektorá zo smrteľných respiračných ochorení. V podzemí sa už narodila a vyrástla celá jedna generácia, ktorá pravdepodobne nikdy nebola ďalej než necelého pol kilometra od miesta svojho narodenia. Vonkajší svet, alebo Slnko sú pre ne úplne cudzie, „uviedol Beynon a zároveň ubezpečil, že sa môžeme opäť tešiť trebárs na takú druhú Veľkú vlasteneckú vojnu novodobých fašistov so Sovietmi.
Ak si však po prečítaní niekoľkých predchádzajúcich odsekov začínate predstavovať Metro: Last Light ako rozsiahlejšie RPG, musíme vás bohužiaľ sklamať. Hra bude podobne ako jej predchodkyňa prísne lineárna a čiastočne s nascriptovanou strieľačkou, kde vašou jedinou voľbou bude výber z niekoľkých možných ciest. Beynon sľúbil, že THQ chce spoločne s 4A Games vytvoriť skutočne rozsiahle a prirodzene vyzerajúce úrovne a ako konkrétny príklad hodný nasledovania uviedol pasáž Black Station (pre pripomenutie ide o časť, kedy sa Arto musí preplížiť nacistami ovládanou stanicou). Podobných máp by však malo byť v Last Light viac a vývojári chcú pomocou nich hráčom umožniť vybrať si spôsob, ako vzniknutú situáciu riešiť.
Vráti sa jeden zaujímavý nápad alebo bude vynechaný?
Môžeme na základe uvedených vyjadrení s istotou povedať, že by sa niektorý z herných prvkov Metro 2033 v pokračovaní neobjavil? Na sto percent síce ešte nie, ale minimálne nakupovanie predmetov prostredníctvom predvojnových nábojov to má u vývojárov z 4A Games docela nahnuté. Autori sa totiž často stretávali s názormi, podľa ktorých takéto obchodovanie prekážalo používaniu niektorých zbraní. Nám sa dokonca podarilo na internete nájsť názor, v ktorom si istý hráč sťažoval, že „musel stále niekde skákať, hľadať cestu, kontrolovať plynovú masku“ a streľba tak nebola na prvom mieste. A div sa svete, Beynon s podobnými názormi čiastočne súhlasí.
„Tento koncept sme prevzali z knižky a rozhodne sme sa tešili, ako sa nám ho podarí do hry zapracovať,“ komentoval situáciu Beynon, „Chceli by sme ten nedostatok vybavenia z prvého dielu udržať, ale nechceme, aby to zároveň obmedzovalo hráčov v možnosti vyskúšať si nové predmety alebo zbrane. „. 4A Games sa totiž rozhodli hru obohatiť o ďalšie nové zbrane a vybavenie, pomocou ktorých by chceli ešte viac zdôrazniť Postapokalyptický svet moskovského metra. Či sa teda nakupovanie za muníciu vráti taktiež v Last Light je zatiaľ vo hviezdach, definitívne rozhodnutie na vývojárov ešte len čaká.
Posilnenie možností tichého boja
Tou zatiaľ najpodstatnejšou novinkou, ktorú autori na konferencii v Londýne odhalili, je výrazné posilnenie stealth prvkov, ktoré idú ruka v ruke s grafikou. Tá by mala rovnako ako v predchádzajúcom diele hrať jednu z hlavných rolí a vývojári sa zatiaľ chválili samými podstatnými vylepšeniami. Konkrétne zatiaľ predstavili efekty svetla a tieňov, ktoré Beynon demonštroval pri jednej prestrelke. Hráč pred prestrelkou s nepriateľmi zapálil niekoľko svetlíc a pomocou nich zapálil okolo valiace sa krabice. „Snažili sme sa skutočne zapracovať na svetelných efektoch. Zohľadňujeme materiály objektov, oheň by sa mal šíriť úplne prirodzenou cestou. Žiadna dvojica krabíc by nemala vzplanúť a zhorieť rovnako, „vysvetľoval.
Hra by mala pokračovať v trende nastolenom Metrom 2033 a v čase svojho vydania tak bude namierená predovšetkým na najnovšie grafické karty. Hlavnou platformou z hľadiska grafiky by mali byť počítače, avšak štúdio sa netají cieľom priniesť skvele vyzerajúcu grafiku aj na konzole. „Chceli by sme, aby konzolové verzie vyzerali rovnako dobre ako všetko ostatné, ale ak vlastníte výkonný počítač, lepšie vyzerajúce Last Light nikde inde neuvidíte,“ ubezpečil Beynon.
Späť k stealth postupu hry, ktoré by malo byť (snáď) celohernou alternatívou ku klasickému „prestrieľam sa cez všetko živé i mŕtve“. Už trebárs také žiarovky, na prvý pohľad úplne nepodstatná vec, ktorú si v ostatných hrách pomaly ani nevšimnete. Lenže v Last Light budú zohrávať pomerne podstatnú rolu. Hráčom by totiž malo byť, podobne ako napríklad v sérii Thief alebo Splinter Cell, povolené so zdrojmi svetla manipulovať a dláždiť si svoj tichý postup nepriedušnou tmou. Na rozdiel od zhasínania horiacich fakieľ tak budete elektrické žiarovky môcť rozstrieľať alebo ich dokonca vyskrutkovať.
Ďalšie informácie na E3
Na záver sme si nechali takú zaujímavosť, o ktorej zatiaľ môžeme povedať len to, že by sa v Last Light mal objaviť – multiplayer. Za zmienku určite stojí, že hra viacerých hráčov sa mala objaviť už v minulom Metro 2033, ovšem ako Beynon podotkol, na vytvorenie kvalitného multiplayerového zážitku skrátka neostal čas.
(E3 2011 trailer)
> Metro: Last Light vychádza budúci rok a zahrajú si ho majitelia počítačov, Xboxu 360 alebo PlayStation 3.
zdroj:Czechgamer.com