Mass Effect 3 – preview

Väznili ho, mučili ho, zabili ho. Ale ani to vesmírneho moreplavca Sheparda nedokáže zastaviť. Zatlačte slzu – áno, trojkou sa celá epická sága Mass Effect uzatvára. Aj keď, ako už možno niektorí viete, nemusí to tak nutne byť. Už teraz sa ale dá s chuťou vyhlásiť, že táto séria sa navždy zapíše do povedomia hráčov. A je zaujímavé sledovať, ako počas tých rokov prešla vývojom. Ako sa pôvodný RPG model stále viac a viac nakláňal na stranu čistej akcie s prímesou role-play prvkov, až nakoniec ustúpil úplne do pozadia. Hocikto proti tomu môže reptať, ale faktom je, že tomuto dielu akčný ráz proste pristane a to asi ako žiadnej inej série, ktorá takisto konvertovala z RPG do akcie.

Mass Effect ponúkal hráčom vždy niečo viac ako ostatní a možno aj preto sa tak často objavoval na popredných priečkach všemožných rebríčkov – od predajnosti až po prehľad naj hier roka. Ponúkal obrovskú variabilitu, kedy ste svojimi krokmi riadili situáciu a mnohokrát rozhodovali o živote nielen svojom, ale aj svojich druhov v zbrani.

A práve tieto rozhodnutia – práve teraz v treťom dieli spadnú späť na vaše bedrá a bude len na vás, ako sa s nimi nakoniec popasujete. Navyše sa Shepard ďaleko viac namontuje do intergalaktickej politiky, a ako určite dobre tušíte: Kam sa na ňu hrabú rozpory našich politikov.

Akokoľvek sa kostra príbehu zdá byť klišovitá, Bioware z nej dokázal urobiť ten najhrdinský vesmírny epos. Shepard sa bude spovedať súdnemu tribunálu za činy, ktorých sa dopustil v DLC Arrival (spojovník medzi dvojkou a trojkou) a reč padne okrem iného aj na Reapery. Pre osvieženie pamäti – to je tá bájna rasa, ktorú všetci pokladajú za blud a s ktorou už ste spolu so Shepardom mali tú česť. O pár chvíľ neskôr sa presvedčíte nielen o tom, že existujú, ale že ich deštruktívna sila je popravde chvályhodná. Blesková invázia Reaperov na modrú planétu spôsobí, že počas pár chvíľ ľahnú popolom najväčšie mestá sveta a nevyzerá to, že by im ľudstvo malo klásť sústredenejší odpor.

Ešte horšie je potom zistenie, že táto demonštrácia sily nebola ani zďaleka úplná. Reaperovia ich totiž rozdelili medzi ďalšie planéty a ako sa zdá, chcú si podmaniť celú galaxiu. Shepard tak spriada plán. A nemá to vôbec jednoduché. Organizácia Cerberus na čele s pánom záhadným sa k nemu obráti chrbtom potom, čo zistí, že Aliancia Shepardovi ľahko vytkla Normandii. Iste, kto by sa nenaštval, ale ísť Shepardovi po krku kvôli takej prkotine, keď sa vám za chrbtom rúca celá Zemeguľa?

Skúsený galaktický svetobežník Shepard predsa spriada v hlave zaujímavú myšlienku: Spojiť sa s ďalšími národmi obývajúcimi vzduchoprázdno a zaútočiť na Reapery s celou spojeneckou flotilou. Lenže aj tento plán má zádrhele. Ako presvedčiť ďalšie rasy na povýšenie globálnych záujmov nad svoje vlastné? Keď trebárs takí Quarianovia majú stále čo robiť s dobývaním vlastnej planéty, ktorú si privlastnili Gethovia. Ani Salariani a Krogani Shepardovú formujúcu sa alianciu zdá sa nepodporia, majú totiž množstvo problémov sami so sebou.

A práve tu prestanú fungovať akékoľvek zbrane hromadného ničenia a nastupuje ústne ústrojenstvo. Bude skrátka potrebné rokovať. Ja pre teba urobím toto, keď mi helfneš s tým prúserom na Zemi.

Vaše činy pre rôzne rasy sa potom premietnu v tom, ako vás budú vnímať iné rasy. To znamená, že keď budete pomáhať jedným, druhí to môžu niesť ťažko a nakoniec sa k vám vo final battle ani nepripoja. Do toho naviac pripočítajte aj fakt, že členovia vašej party si pre vás určite prichystajú nejakú drobnú úlohu či misiu a vyjde vám z toho už teraz celkom spletitý guláš questov, v ktorých vás ku všetkému ešte ukrutne tlačí čas. A navyše to ešte nie je úplne všetko. Tvorcovia totiž sľubujú úplne prepracovaný systém ťažby minerálov. Zatiaľ sa o ňom ale mlčí.

Tým ale plejáda noviniek iba začína. Nie je žiadnym tajomstvom, že čo sa týka postáv, dôjde k jednej radikálnej zmene. Medzi nováčikmi sa totiž objaví James Sanders – povolaním aliančný vojak. A ak si teraz lámete hlavu nad tým, kto že to vlastne je, potom je tu jednoduchá odpoveď. Spomínate na teaser? Tak práve on v ňom hrá hlavnú úlohu. Tento mladík s vami bude vraj už od začiatku hry, a či niekedy dôjde v Mass Effectu na humor, potom sa oň bude starať práve tento chlapík.

Objavia sa aj starí známi z minulých dielov – teda – ak ste ich nejakým nedopatrením či úmyslom neposlali na onen svet. Medzi ďalšími potvrdenými každopádne sú Liar, Ashley či Kaidan. A zabudnúť sa nesmie ani na – pre mňa osobne najobľúbenejšieho Shepardového parťáka – Garruse. Ak vo vašej verzii prežil, pripojí sa k vám aj v treťom diele.

Veľké vylepšenia sa potom budú týkať zbraní. Vďaka novému systému je možné skladať z jednotlivých dielikov dohromady ako puzzle. Tejto pridáte lepší zameriavač , tamtej zasa väčší zásobník, až si vytvoríte taký arzenál zbraní, ktorý vám bude perfektne vyhovovať. Ale pozor: Len trieda vojak môže niesť všetky typy zbraní naraz. U ostatných je počet slotov obmedzený.

Čo sa týka súbojov, tak tam si Bioware tiež pripravili zopár noviniek. Hoci systém navrhnutý v dvojke fungoval perfektne, tvorcovia v ňom predsa našli niekoľko medzier a tie sa teraz pokúsia zaplátať. A to trebárs vylepšeným krycím systémom. Alebo možnosťou robiť kotúle. A aby vám uľahčili priechod mapami, tu a tam sa vyšplháte po rebríku. Z nepriateľov potom narobíte mrzákov trebárs tým, že im môžete odstreľovať končatinu po končatine. Napriek tomu však majte oči na stopkách, pretože vylepšení AI protivníci vás v každom súboji skúsia obísť alebo si minimálne nájsť tú najlepšiu palebnú pozíciu.

Od tretieho Mass Effectu sa nečaká nič menej než od jeho predchodcov – totiž vyvolať u hráčov ďalší masový efekt a nahnať ich v húfoch do obchodov. Že sa to z 99% podarí, o tom asi nie je pochýb. Pravdou je, že takto silné tvrdenie by sa o veľa hrách povedať nedalo. Ťažko by ale niekto čakal, že by Bioware svoj samý záver celej epochy svojimi vlastnými chybami pokazilo a potopilo. Jediný otáznik tak visí nad oblečením hry do rýdzo akčného kabáta, hoci RPG prvky samozrejme budú hrať v hre veľkú úlohu. Ale kto to skúsil v dvojke, skúsi to zrejme aj v trojke.

Jedno je však isté už teraz: 11. decembra nastane vo vesmíre veľký rozruch. To si totiž tretí Mass Effect nájde – alebo aspoň mal by nájsť – cestu do obchodov. V tej dobe sa snáď aj vyjasní otázka ďalšieho dielu, ktorý by nemal mať s udalosťami v trilógii nič spoločné. Ale pretože hráči si žiadajú MMO titulu ako spin-off, tvorcovia im – možno – vyhovejú.

Je to škoda. Takáto nálož informácií a nám nezostáva nič, len trpezlivo vyčkávať na svojich miestach a dúfať, že v polovici decembra Normandy konečne vytiahne kotvy.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár