Bojovník, strelec alebo zlodej a čarodejník. Všetci hráči fantasy RPG túto trojkombináciu poznajú a každý si vždy vyberie podľa svojho. Nuž, milovníci bojov na blízko a strieľania z diaľky, zoberte svoje meče a luky a bežte ničiť zlo inam. Tu sa uplatnia len kúzelníci a ešte k tomu vynaliezaví.
Čo si budeme nahovárať, väčšina mágov túži po poznaní a po moci a urobia všetko pre to, aby získali jedno alebo druhé. Vy však prídete k mágii ako slepý k husliam. Vaša postava je označovaná ako drak a jediná vaša možnosť voľby je jeho pohlavie. Na začiatku hry ste vyvolený kúzelníkom Rothom k tomu, aby ste zničili nebezpečný kult túžiaci po moci, a čírou náhodou sa pritom pomstili jeho členom za smrť vašej ženy (ak hráte za samca). Miesto dlhodobého učňovského obdobia si len nasadíte kožené náramky, ktoré prebudia váš potenciál, a už v tom idete. Žiadna palička a tak ďalej, len vy a vaše ruky.
Vaše prvé kúzla sú zamerané na oheň. S postupom hry sa dostávate k ďalším a ďalším základným zostavám ako trebárs ľad, korupcia, parazity a ďalšie a ďalšie. Tie naviac môžete po určitom zabití nepriateľov určitým spôsobom vylepšiť. Celkovo je vaša mágia rozdelená do troch škôl: ničenie, ovládanie a majstrovstvá. Ničenie netreba nejako extra predstavovať, ide skrátka o staré dobré „zlikvidiuj, zabi alebo aspoň spôsob bolesť všetkému, čo je v okolí“. Ovládanie sa zameriava na zmätenie nepriateľov v boji ako napríklad obracanie sa proti sebe. Majstrovstvá slúžia naozaj k tomu, aby ste sa stali majstrami svojho remesla, a posilňuje napríklad niektoré z kúziel.
Na čarovaní chcú vývojári postaviť úspech celej hry a treba dodať, že sa im to naozaj darí, aj keď to má svoje ale. Každý z druhov kúziel má 3 útoky. Jedným útočíte na diaľku na jednotlivých nepriateľov. Druhý slúži ako bariéra na odrazenie útokov a tretí rozpútava skazu vo väčšom okruhu pre sňatie skupín. Nie je tak problém trebárs zmraziť päť kostlivcov naraz a následne vyvolať ohnivú búrku, ktorá ich usmaží alebo likvidovať ohnivou guľou jedného po druhom. Kúzelný štít má navyše tú vlastnosť, že pri správnom načasovaní okrem odrazenia útoku nepriateľovi uškodí alebo ho zraní, záleží na type kúzla.
Základnými druhmi kúziel ale hra len začína. V hre totiž získavate rôzne farebné orby, ktoré môžete kombinovať do rôznych kombinácií a získavať tak rôzne kúzla.
Orby získavate najčastejšie zabitím nepriateľov alebo z okolia, ale môžete ich mať len obmedzené množstvo. K tomu, aby ste sa naozaj vypracovali, ale musíte jednotlivé orby synchronizovať alebo ľudovo kombinovať. Získate tým silnejšie bonusy ku kúzlam alebo rovno nové druhy kúziel. Vďaka tomu budete neskôr mať ohnivé gule doplnené o elektrické zranenia a podobné kúsky. Komu by snáď chýbala fantázia, môže sa pozrieť na nejaké gameplay video vývojárov a určite na nejaký trik príde.
Vy síce môžete tvoriť mocné kúzla a použiť ich proti nepriateľom, ale musíte ich vedieť kombinovať.
Kúzlo samotné vytvoríte vybraním mágie (oheň, ľad atď.), K tomu pridáte orb a o aký typ útoku pôjde (napríklad jeden z tých čo ste vykombinovali) a tie rozšírite ešte o ďalšie orby dvíhajúce štatistiky a kúzlo je na svete. Hotové kúzlo si rovno môžete prehodiť s jeho slabším bračekom. Tu práve sa musím zastaviť u toho veľkého ale. Vy síce môžete tvoriť mocné kúzla, ale musíte ich vedieť kombinovať. Vo finále totiž zistíte, že tvoríte dookola stále tie isté kúzla, bez štipky inovácie, len silnejšie.
K tomu je vcelku nezáživné prehrabávanie sa všetkými orby, ktoré máte pri sebe a hromád ich štatistík, aby ste skombinovali to najlepšie. Ak by vývojári urobili povedzme štyri štatistiky ku každému kúzlu, urobili by pravdepodobne lepšie. Hru samozrejme môžete prejsť len so základnými silnejšími kúzlami, ale pripravíte sa tak o veľkú časť legrace. Je teda lepšie skúšať to aspoň metódou pokus omyl a trebárs vám nejaké pekné kúzlo vylezie.
Asi si hovoríte, že ak by mal mág tieto čiary máry vykonávať, tak sa uchlastá elixírov. A to je práve ďalšie plus celej hry. Jediné, čo si budete dopĺňať, je váš život. Mág má tri ukazovatele zdravia, ktoré sa po určitom čase automaticky dopĺňajú. Ak ste však zranený natoľko, že musíte čerpať život z ďalšieho ukazovateľa, prázdny sa už znovu nenabíja. K tomu slúži po lokáciách rozmiestnené zvláštne lucerny, z ktorých život čerpáte. Vašou jedinou starosťou je teda zostať nažive proti hordám príšer a vaše svižné ručičky sa môžu pustiť do práce vďaka neobmedzenej mane. Okrem života má mág v zálohe ešte pasívny štít, ktorý si môže rovnako ako kúzla vylepšovať, ak nechcete umierať po pár ranách.
Hra celá je stavaná na CryEngine a bude vám ťahať oči z jamiek. Či už ste na začiatku v krušnom podzemí alebo do očí bodajúcej bielej pustatine všetko je krásne vyvedené a vy sa budete kochať pohľadom ako na krajinu, tak na nepriateľov. O to väčšie orgie sú pre vás pripravené pri väčších bitkách, ak skombinujete správne kúzla, ktoré vám urobia viac parády ako ohňostroj na Silvestra.
Lichdom: Battlemage je first person akciou, ktorá mi trochu pripomína dnes už retro kúsok Hexen. Na druhú stranu ide o kúsok natoľko inovovaný, že by som sa nebál tvrdiť, že určí nový smer fantasy hrám alebo vytvorí určitú odnož, idúcu vlastným smerom. Bohužiaľ pre ňu, kombinovanie kúziel je po chvíli už nudnejšie a zdržiava od akcie. Navyše sa vám ani nemusí podariť poriadne kúzla vytvoriť, a celú hru tak prejdete s menším pôžitkom. Aj cez to všetko je Lichdom hrou, ktorá má šancu sa z projektu s predbežným prístupom vyšvihnúť aspoň na chvíľu na výslnie fantasy hier.
Hodnotenie:
80%
Akcií a mágiou nabitá FPS, ktorá nadchne milovníkov fantasy a kúziel, ktorí sa dokážu osvedčiť v umení mágie.
zdroj:Czechgamer.com