Kholat: Mŕtva hora – recenzia

Už vás nudí ten príval pre mňa úplne trápnych jumpscarových hier, ktoré sú všetky na jedno brdo a už neviete, akú poriadnu hororovku by ste si mali zahrať? Prvá Amnesia a všetky diely Penumbry už máte prejdené toľkokrát, že príšery sa ľakajú skôr vás, než vy ich? Zmení to novinka Khol?
Trápnych lacných hororovek je toľko, že už to nie je ani vtipné. YouTuberi samozrejme na tom nahrabajú najviac pozeraní, pretože všetkých baví pozerať na ich utrpenie. Lenže keď si potom takú hru stiahnete, nedajbože kúpite, tak väčšinou zistíte, že je to taká blbosť, že sa vám z toho chce plakať. Kvalitných hororovek je však pomenej a tí, ktorí sa nenechali strhnúť lavínou videí z Five Nights at Freddy ‚s, čakajú na nejaký ten záblesk nádeje, čo pre mňa bola hororovka Khol. Hutná atmosféra tak ako to má byť a po zistení, že je hra podľa skutočnej udalosti, bol som natešený ešte viac.

Zánik Djatlovovy výpravy

Príbeh je založený na skutočnej udalosti. Zánik Djatlovovy výpravy je len jedna z mnohých záhad, ktoré sa stali v ruskom pohorí Ural. Jednalo sa o výpravu deviatich turistov, ktorí chceli podniknúť výstup na horu Otorten. Bol to veľmi náročný výstup, avšak členovia výpravy boli ostrieľaní horali, ktorí za sebou mali podobných výšľapov už niekoľko. Plán to bol skvelý, ale bohužiaľ kvôli zlému počasiu, sa pravdepodobne odklonili od pôvodnej cesty a začali tak stúpať na Cholat Sjachyl, čo znamená v miestnom jazyku Mŕtva hora. Po zistení tejto chyby urobili na úbočí Cholat Sjachyl tábor.

kholat

Po niekoľkých týždňoch pátrace skupiny našli iba rozrezaný stan a deväť mŕtvol v okolí. Divné je to, že stan bol rozrezaný zvnútra, nie zvonku, čo by mohlo znamenať, že pred niečím chceli rýchlo utiecť. Všetci členovia sa vydali k blízkemu lesíku, v ktorom sa zrejme chceli schovať. Tu pátracia skupina našla šesť tiel turistov, ktorí zomreli na podchladenie a ďalšie tri telá ležali obďaleč. Títo ľudia však nezomreli na podchladenie, ale boli zabití neznámou silou, pričom stupeň poškodenia ich tiel, sa dal porovnať s dopravnou nehodou. Vašou úlohou bude zistiť príčinu tejto tragédie a konečne tomu prísť na kĺb.

Ural
Údolie, v ktorom sa hra odohráva, je naozaj veľké a zároveň výborne spracované. Zo začiatku som sa niekoľkokrát pristihol, ako akurát pozerám a vychutnávam si krásu Unreal Enginu 4. Bohužiaľ u mňa niekoľkokrát došlo k extrémnemu poklesu FPS, čo na počítači, ktorý rozbehne Zaklínača 3 na vyššie detaily vo FullHD, je až neprípustné. Údolie je rozdelené do niekoľkých častí a každá jednotlivá časť, je niečím charakteristická. Či už je to starý kostol, okolo ktorého sú posiate hroby, alebo napríklad temný les, v ktorom musíte pozerať, kam šliapete. Každé miesto na vás dýchne svojou úplne dych berúcou atmosférou a vy sa jednoducho bude báť, nech už budete kdekoľvek. K tomu vám do slúchadiel hrá soundtrack, ktorý vás vtiahne ešte oveľa hlbšie a vy budete napätý tak, ako nohavice Haliny Pawlowskej. Celou hrou vás sprevádza ako rozprávač herec Sean Bean, ktorého hlas perfektne zapadá do hry.

Vy dostanete do ruky baterku, kompas, mapu a denník, do ktorého sa vám ukladajú všetky nájdené poznámky, na ktoré v hre narazíte. Bohužiaľ tieto poznámky, okrem táborov rozosiatych po mape jediný spôsob, ako si hru uložiť. Ak blúdite krajinou napríklad aj štvrť hodiny a zrazu zomriete, vráti vás to pokojne o tých 15 minút naspäť. Popravde som to na prvý raz vydržal asi trikrát a vrátil sa k hre až za pár dní. Môžete zomrieť pádom zo skaly a alebo vás môže aj niečo zabiť. Všade okolo vás sa totiž pohybuje tajomná a tichá bytosť, ktorú ak nezahliadnete, tak sa vám môže kľudne priblížiť až k vášmu zadku a pekne vás vydesiť.

kholat

Ranné vtáča ďalej doskáče

Náš hlavný hrdina asi žiadne ranné vtáča nie je, pretože jediný spôsob, ako môže skočiť, je skočiť z vysokej skaly a spôsobiť si tak nejakú tú zlomeninu. V prvej lokácii, čo je malá dedinka, som vbehol na záhradku jedného z domov, ktorá bola oplotená maličkým plotom. Niekoľko nasledujúcich sekúnd som strávil stláčaním medzerníka dúfajúc, že ​​to je bug a že hlavný hrdina aspoň trochu vyskočí. Ani za nič. Shift našťastie funguje. Bohužiaľ ani ten beh neni jeho silnou stránkou. Aj ja, keď si bežím do obchodu pre energeťák, sa pohybujem rýchlejšie. Keď už ho teda prinútite k nejakému tomu behu, tak sa unaví rýchlejšie, než chlap stredného veku v posteli. Keď presiahnete jeho niekoľko sekundovú hranicu znesiteľnosti behu, takmer vám padá k zemi. Tieto dve veci však vytvára pocit, že to údolie je síce veľké, ale vy sa môžete pohybovať tak maximálne po cestičkách, ktoré vám pripravili vývojári. V týchto koridoroch vás drží samozrejme neviditeľný múr, ktorý je väčšinou tvorený kamienkami nie väčšími, ako má moja babička na záhrade okolo záhona a veselo cez ne preskakuje.

Khol má skvelú atmosféru. Tak hustú, že by sa dala krájať. Však taká blbosť, ako absencia skákania, mi fakt dokáže pokaziť zážitok z hrania. A do toho ešte tie prepady FPS a herná doba pohybujúca sa na hranici piatich hodín … No každopádne je tu čo vylepšovať. Potenciál je obrovský, bohužiaľ bol zle využitý, čo ma naozaj mrzí. Ale furt lepšie, než tie lacné „hororovky“.

Hodnotenie:

65%

Hutná atmosféra, perfektná hudba, skvelá grafika, tona blbostí, ktoré to všetko prebijú. Pre mňa nevyužitý potenciál. Jednohubka pre milovníkov hororových adventúr.

zdroj:Czechgamer.com

 





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár