V dnešných dňoch je štúdio Naughty Dog známe predovšetkým ako vývojársky tím, ktorý vytvoril dnes už známu sériu Uncharted pre PS3. Tieto hry však nie sú jediným dielom týchto zručných vývojárov. Ešte pred touto érou sa ND zapísalo zlatým písmom do videohernej histórie s hrami, ktoré už dnes tak známe ako Uncharted nie sú. Ak vynecháme Crasha Bandicoota z PS One, zostanú nám hry s menovkou Jak a Daxter. Jednoznačne môžeme povedať, že išlo o to najlepšie, čo ste na PS2 mohli v tej dobe zohnať, teda aspoň v rámci žánru.
Dnes sa k tejto sérii dostávame znovu, a to prostredníctvom recenzie jej HD kolekcie, ktorá vyšla už pár týždňov späť. Na jednom disku nájdeme rovnako ako vždy tri hlavné tituly. Jedná sa o Jak and Daxter: The Precursor Legacy, Jak 2 a Jak 3. A rovnako ako obvykle, vylepšilo sa hlavne rozlíšenie spoločne so stereoskopickým 3D a pribudlo niekoľko ocenení v podobe trofejí. Nič špeciálneho si pre nás vývojári bohužiaľ neprichystali. Škoda.
Jak and Daxter: The Precursor Legacy
Začnime pekne od úplného začiatku. Hneď na úvod sa totiž stane niekoľko vecí, ktoré naštartujú celý príbeh už od tohto okamihu. Mladý dobrodruh Jak so svojím spoločníkom Daxter sa zapletú do trochu zvláštnej situácie. Akonáhle objavia na tajuplnom ostrove plány zákerných záporákov hry, rozhodnú sa, že bude predsa len lepšie, keď sa opäť vrátia domov. Po ceste sa však stane niečo, čo zmení Daxtera na úplne inú bytosť. Kvôli menšiemu výbuchu sa práve Daxter dostal do obrej jamy plnej látky zvanej Dark Eco, a jednoducho nie je taký, akým bol doteraz. Tým tiež začína nové dobrodružstvo okrem iného pokus návratu do jeho pôvodnej fyzickej formy.
Prvý Jak sa skrátka podaril na jednotku, čo si budeme rozprávať. Hrateľnostne je to veľmi vydarený titul, ktorý je založený na otvorenejších dedinkách, v ktorých si jednoducho vyberiete úlohu od jeho obyvateľov. Celý tento koncept by sa mohol prirovnať k takej GTA forme, hlavne ak sa budeme baviť o druhom diele. A ak úspešne dokončíte nejakú tú „misiu“, dostanete takzvaný power cell, ktorý vám predovšetkým zaistí pohyb v ďalších sekvenciách. Ciest k obdržaní tejto vecičky je však viac.
S tým tiež súvisia aj dialógy, ktoré idú ruka v ruke s hrateľnými časťami. Aj keď v tomto diele Jak prakticky nepovie ani slovo, ukecaný Daxter to vynahradí kráľovsky, spoločne aj s jeho úsmevnými hláškami. Ako navyše prechádzate hrou čím ďalej, tým ďalej, dostávate sa k niekoľkým dopravným prostriedkom, na ktorých sú založené tiež blízke lokácie. Občas sa dostanete napríklad aj k závodu alebo budete musieť preletieť lávou zatopené miesta, ktoré by sa nedali nijako inak prejsť.
Jak 2: Renegade
Revolúcia. Tak jedine možno popísať rozdiel medzi prvým dielom a Jak II. Ak sa vám páčil nápad ojedinelej otvorenosti v skákačkách ako v Jak and Daxter: The Precursor Legacy, túto hru si zamilujete. Ale poporiadku. Tentoraz sa Jak po udalostiach v prvom diele vydáva do mesta zvaného Haven City, a to spoločne so svojimi priateľmi. Akonáhle sa tam však objavia, okamžite je strážami zajatý a následne odvedený. Až po dvoch rokoch neustáleho testovania na dark eco sa Jak s pomocou svojho verného priateľa Daxtera dostáva von z väznenia. Práve v tento moment začína hrateľná časť.
Haven City zaujme predovšetkým svojou nebývalou rozlohou, ktorá je u hier tohto žánru ojedinelá. Mesto si prakticky žije svojím vlastným životom. V túto chvíľu sa Jak s Daxter pridávajú do partizánskeho zoskupenia, ktoré má za úlohu zbaviť mesto tyrana Barona Praxis, ktorý vedie neustále vojny s rasou Metal Heads, ktoré obklopuje mesto. To však nebude vaša jediný úloha. Postupne sa tiež stretávate s rôznymi novými známymi, ktorí vám nejakú tú prácičku tiež dajú. Ako sme hovorili už na začiatku, Jak II je také GTA v inom poňatí. Sú tu teda vedľa hlavných a príbehových misií, aj tie vedľajšie čiže nepovinné misie.
Druhý diel je podľa môjho tiež najlepší diel v celej sérii Jak and Daxter. Tentoraz sa môžeme pohybovať po celej mape rýchlejšie vďaka vznášadlám, ktoré sa vo vzduchu pohybujú takmer neustále. Rovnako tak sa Jak naučil niekoľko nových komb hlavne kvôli možnej aktivácii „dark eco móda“, ktorý je dôsledkom dvojročného testovania zo začiatku hry. Samozrejmosťou sú tentoraz aj zbrane. Jak II je jedna z najlepších plošinoviek pre Playstation 2.
Jak 3
Aj keď tretí diel neznamená v tejto sérii taký pokrok ako Jak II, aj napriek tomu tu možno hovoriť o značnej evolúcii. V tomto už finálnom diele je Jak s Daxter vykázaný z Haven City do smrtiacej púšte, kde by bez pomoci obaja naši hrdinovia jednoducho neprežili. A tiež, že mali na mále. Celá hra sa však nesie v duchu púštnych lokácií a zničeného Haven City. Príbeh už však nie je tak rozľahlý a otvorený ako v prípade druhého dielu.
Aby ste sa dostali tam, kam potrebujete, opäť budete využívať dopravné prostriedky rovnako ako v minulom diele. Avšak tentoraz už sú trochu viac vylepšené, prvýkrát sa teda stretneme napríklad aj so zabudovanými zbraňami. Väčšinu času tiež strávite práve za volantom nejakej tej piesočnej buginy, či už pôjdete nejaký závod alebo sa budete chcieť jednoducho dostať z bodu A do bodu B.
Jednoducho povedané, Jak 3 ponúka presne to čo druhý diel len s niekoľkými zmenami, ktoré tieto dva diely práve odlišujú. Ako som napísal na začiatku, jedná sa len o takú evolúciu, ako revolúciu.
Či už si o sérii Jak a Daxter myslíte čokoľvek, jedno sa vývojárom musí nechať. Všetky tri diely si držia kvalitu sakramentsky vysoko, čomu logicky pomáha práve skvelá hrateľnosť, voľnosť pohybu a zábavné dialógové filmy. Nedostatky táto trilógia má, ale sú tak malé, že si väčšiu pozornosť jednoducho nezaslúžia. On je tento balík hier tak dobrý, že lepší budete v dnešnom výbere HD kolekciou hľadať ťažko. Naughty Dog to jednoducho vie. Viac slov netreba.
Rozľahlosť, dopravné prostriedky, dlhá herná doba, veľa muziky za málo peňazí
občas obtiažnosť
Verdikt: Za necelých 31 euro dostanete tri hry, ktoré si aj dnes ťažko hľadajú konkurenciu. Pre milovníkov tohto žánru je to povinnosťou. Pre ostatných je to samozrejme povinnosťou tiež.
Hodnotenie:
92%
zdroj:Czechgamer.com