Do rúk sa mi dostal titul Insurgency. Keď som na neho prvýkrát narazil, neprišiel mi nejako zaujímavý. No tak čo, taktická strieľačka, no. Pár ich na trhu už je. O pár dní neskôr, keď som premýšľal, čo si zahrať, než vyjde nejaká poriadna pecka, som si na Insurgency spomenul. Rozhodol som sa na neho pozrieť ešte raz, trochu detailnejšie. Hľa, ono to nevyzerá zas tak zle. Zažiadal som si teda o recenziu, a moje dojmy sú viac než pozitívne. Nie je to len prachobyčajná taktická strieľačka, je to niečo viac … hardcore.
Priznám sa, keď som si zahral prvú hru, bol som sklamaný. OMG, LOL, WTF? Na čo som sa to zase upísal? Prehrali sme totiž na plnej čiare. Náš najužitočnejší hráč mal 40 bodov, nepriateľov 280 bodov. Docela ma ale prekvapilo, že sa neobjavili klasické urážky od vašich spoluhráčov, ktoré často počúvate v iných multiplayerových hrách. Od noob-filozofov sa častokrát dozviete, koľkokrát už spali s vašou matkou, a môžeme vám zaručiť, že aj Paul Finch by sa na dané číslo pozeral s otvorenými ústami. Kam sa to internetové hrdinstvo podelo?
Team Full of Noobs! Camping Faggott!
Postupom času mi došlo, že tunajšia malá hráčska komunita je pravdepodobne vyspelejšia, než u konkurencie. Vekový priemer sa určite pohybuje nad sedem rokov. Po hre uvidíte, prípadne budete počuť, veľmi známu skratku „GG“. A čakáte na ďalšie kolo, alebo na ďalšiu hru. Je teda veľmi dobrý pocit byť v tíme, ktorý vám nenadáva do neskúsených ošípaných, aj keď ste prehrali.
Insurgency je taktická FPS multiplayerová hra. Žiadny príbeh teda neočakávajte. Ako už som načal v úvode, úplne obyčajná hra to ale nie je. Termín hardcore si jednoznačne zaslúži. Nie je určená všetkým. Hardcorovosť je hlavný bod, na ktorom si hra zakladá.
Po prvé:
Máte jeden život – keď vás zabijú, smola. Musíte buď počkať do ďalšieho kola, alebo dúfať, že zostávajúci spoluhráči obsadia stanovište, aby ste sa mohli vrátiť do hry. V iných módoch je to nastavené tak, že po určitom čase nabehne jedna z niekoľkých vĺn vašich, ale aj nepriateľových, posíl. Medzi nimi sa teda, ak ste momentálne mŕtvy / á, respawnujete.
Po druhé:
Žiadny zameriavací krížik. Toto je zaujímavá novinka (nehral som multiplayerové hry, v ktorých by ten krížik nebol). Z toho vyplýva fakt, že musíte naozaj zamerať zameriavačom. Bez toho sa pravdepodobnosť, že niekoho zabijete, znižuje o veľmi vysoké percento.
V niektorých iných hrách sú hráči pekne vytrénovaní v streľbe za behu. Behajú po mape, nikdy nezamieria, nikdy nezastavia. Akonáhle sa niečo okolo nich mihne, začnú strieľať. Sú pre kempiacich hráčov, ktorých je v Insurgency požehnane, postrachom, alebo potravou. Je teda pekné sledovať, keď sa so spoluhráčom pomaly blížite k dverám, vykláňate sa do všetkých rohov, počujete akurát vietor, a každú chvíľu čakáte, že sa vám preženie guľka hlavou. Pripadalo mi to ako vo filme. Žiadny spech, zato poriadna opatrnosť.
Po tretie:
Friendly fire, čiže streľba do vlastných radov. Dostávame sa k bodu, kedy je možné, že vám niekto napíše, že ste noob. Keď sa vám streľba do vlastných radov „podarí“ len raz za celý čas, čo ste na serveri, nič by sa nemalo stať. Po opakovaní je ale možné, že vašim spoluhráčom prasknú nervy, a spustia hlasovanie o kicknutí vašej osoby zo servera. Je to logické. Nikomu sa nepáči, keď obsadzuje stanovište, a tesne pred dokonáním ho rozstrieľate na cucky. Skrátene ďalší bod, ktorý pridáva na hardcorovosti a realistickosti Insurgency. Už len tým, že vás zabijú maximálne tri dobre mierené rany. Neprežijete zásobník streľby ako inde.
Vývojárom z New World Interactive patrí obdiv za audiovizuálne spracovanie zbraní. Grafika okolo vás nie je svetoborná, predsa len, jedná sa o titul bežiaci na Source engine. Zato zbrane, tie sa fakt podarili. Keď si budete môcť Insurgency vychutnať na najlepšom možnom nastavení, a máte doma kvalitný headset, tak streľba z vašej, alebo vzdialenej zbrane, je vskutku skvelá. Nevidíte futuristické granátomety, ale stále kvalitné M9, M4, alebo najpoužívanejší (?) samopal vôbec, AK-47. Zvuky streľby zbraní sú rozdielne, nepočujete teda stále to isté. Máte tú realistické poňatie zbraní všetkými smermi.
Tlmič za 3 žetóny, zameriavač za 2 žetóny. Mám 1 žetón, čo s tým?
Pred každou hrou si zvolíte, za koho budete hrať. Ostreľovač? Útočník? Je to len na vás. Každá špecializácia má obmedzené množstvo, takže sa nemusíte obávať, že všetci hráči tímu by po mape chodili s odstreľovačkami M24.
Zbrane si môžete ľubovoľne upravovať, ale máte obmedzený počet … povedzme žetónov. Nemôžete si aplikovať všetko možné vybavenie, od tlmiča po účinnejšie guľky. Musíte sa teda rozhodnúť, ako si to nakombinujete. Tlmič stojí 3 žetóny, lepší zameriavač 2 žetóny. Lenže ja mám len 1 žetón. Čo s tým? Ok, risknem to a nevezmem si väčší počet zásobníkov za 1 žetón. Opäť, je to len na vás.
Level dizajn nie je najhorší, mohlo to byť o kvapku lepšie. Na plus mínus desiatich mapách zasadených niekde v Afganistane, alebo Iraku, teraz už neviem, si budete užívať 5 herných módov, ktoré ste už určite niekde zažili. Obsadzovanie stanovíšť, zničenie nepriateľských zariadení do určitého času, však to poznáte. Mapy sú v prírode, na trhovisku, v banke (asi), vo dne, v noci, … Nejedná sa o klon tej predtým a sú dobre spracované. Nie sú zložito navrhnuté, takže už po pár kolách budete vedieť, na ktorých miestach je najviac kempu. To môžete využiť vo svoj prospech.
Finálnym slovom
Insurgency je niečo, čo na trhu chýbalo. Naozajstná hardcore hra, v ktorej nejde ani tak o váš osobný strelecký skill, ale o to, ako viete spolupracovať s tímom. Bez spolupráce budete prehrávať celkom často. Za púhych 14 éčok dostanete skvelú hru, ktorá by nemala chýbať vo vašej Steam knižnici, ak máte radi výzvy.
Hodnotenie:
85%
Momentálne asi tá najlepšia taktická strieľačka na trhu.
zdroj:Czechgamer.com