Keď na konci 90. rokov vychádzal prvý Goldeneye 007 na vtedajšej Nintendo 64, nikto asi netušil, aká legenda sa z neho vykľuje. Aj po neuveriteľných 14tich rokoch je tento titul stále prirovnávaný k elite strieľačiek z prvej osoby a nebol by to Activision, aby toho nevyužil. Minulý rok sme sa preto dočkali znovuoživenia tejto hry, tentoraz však na Nintendo Wii. Či sa to Activision vyplatilo, či naopak, to netušíme. Niečo ho ale viedlo k širšiemu hernému publiku, ktoré by mohlo Goldeneye 007 oceniť. S ročným rozdielom sa teda nakoniec dočkali aj majitelia konzol Xbox 360 a Playstation 3. Ak ste z tohto rozhodnutia nemali príliš dobrý pocit, nie ste jediní. Ku Goldeneye 007 sa však dostávame prvýkrát a náš prvý pocit nie je príliš … Ako to povedať, euforický.
Aj keď nie je Goldeneye 007: Reloaded zďaleka tak mainstreamový ako Call of Duty alebo Battlefield, rozhodne sa im podobá oveľa viac než predtým. Je to proste Bondovka ako vyšitá, s množstvom stealth prvkov a s množstvom pomôcok typických pre agenta 007, avšak s niekoľkými rozdielnymi detailami, ktoré nedajú spať žiadnemu fanúšikovi pôvodného vydania. Ono totiž tento titul má s originálom spoločných málo vecí, a aby sa dotvorila atmosféra dnešných bondoviek, hlavný protagonista je taktiež odlišný. Tvár mu totiž prepožičala hviezda terajších dielov, Daniel Craig. Brosnana už nehľadajte.
Aby sme ale nehovorili len o tom, či je to či ono v Goldeneye nové a naopak, neuškodí si rozobrať celkovú hru ako nové pokračovanie s inšpiráciami starého Goldeneye z Nintenda 64. A u čoho je lepšie začať ako u hlavného nosníka celej hry, v našom prípade sa samozrejme jedná o príbehovú linku. Tá sleduje už spomínaného Bonda ako Daniela Craiga v jeho misiách po mnohých kútoch zemegule. Ako obvykle sa stretávame s desiatkami až stovkami ozbrojených zlosynov, ktorí majú na vás ako na agenta jej veličenstva sakramentsky veľký zálusk. Taktiež sa dostaneme do sporu s niekoľkými známymi tvárami, ktoré fanúšikovia originálu dobre poznajú, aj keď možno s trošku pozmenenými rolami. Jednoducho a skrátene, film z roku 1995 vám povie oveľa viac ako týchto pár riadkov. Odporúčam si ho teda najskôr celý prejsť, kvalitou je totiž celkom na vysokej úrovni.
V hre dôjde samozrejme aj na nejaké tie klasické bondovské pasáže, ktoré sa tentokrát však viac rovnajú takému Call of Duty. Viac výbuchov, viac rambo štýlu, jednoducho viac všetkých hollywoodskych efektov. A ako vo väčšine prípadov, aj tentoraz máme, čo dočinenia s naháňačkami vo všemožných vozidlách, ktoré nenechajú snáď nikoho chladným – raz totiž dobiehame štartujúce lietadlo na motorke za sprievodu streľby a po druhé ničíme Moskvu prostredníctvom tanku. U toho však zďaleka nezostávame, na podčiarknutie všetkej tej akcie nám dopomáha obsiahly arzenál zbraní, a opäť, priamo charakteristický pre 007. Vyberie si snáď každý.
Pre tých, ktorí už náhodou dokončili príbeh, tu Activision vytvoril zbrusu nový mód s názvom M16 založený na princípe Special Ops v Modern Warfare sérii. Celý tento prvok je postavený na vysokej úrovni úprav danej misie, môžete si totiž nastaviť, či má byť nepriateľ viac či menej agresívni, či mu povolíte tieto a tieto zbrane alebo či chcete takú či danú obtiažnosť. Misií tohto typu je v hre vcelku veľký počet, pričom hlavnú inšpiráciu si lokácie našli z príbehového režimu. Zastrieľate si teda aj v miestach, ktoré ste už prípadne raz prešli, či už sa nakoniec jedná o džunglu alebo o nočný klub. Je to výhradne na vás.
Tým to ešte nekončí, Goldeneye neprináša len hru pre jedného hráča, ale ponúka i kompletný multiplayerový zážitok so všetkým všudy. Čo sa týka práve rozsiahlosti, tu Activision vytvoril silnú stránku hlavne počtom typov hier, v ktorých si nájde snáď každý svoje. Žiadnou novinkou nie sú ani už pre tento diel typické prvky podobné sérii Call od Duty, pri odohrávajúcom zápase hráč získava rôzne odznaky a ocenenia spoločne s XP bodmi, za ktoré si možno neskôr dokúpiť nové zbrane. Problém je hlavne v malom počte hráčov. Celkovo je hra pre viacerých hráčov skonštruovaná tak nejako nudne, príliš dlho rozhodne nevydrží.
Ak by sme mali hovoriť práve o grafickom alebo ak chcete technickom spracovaní, u prerábky z Nintenda Wii je to trošičku komplikovanejšie. Čo si budeme nahovárať, šlo by to urobiť lepšie. Nejakú prácu si s tým síce vývojármi dali, ale znateľne to moc na pohľad nevyzerá, aj keď sme sa dočkali pár nových textúr. Akokoľvek sa pozrieme na grafiku, tá jednoducho neurazí a ani nenadchne. Zvuk už je na tom ale lepšie, audio musím pochváliť. Spoločne s dabingom a s hudobným sprievodom v pozadí dotvára celkovú atmosféru oveľa viac než čokoľvek iného.
Goldeneye 007 býval, je a zrejme aj bude na vrchole žánru. Tento takzvaný remake ho však neoživil, ba naopak. Nedá sa síce povedať, že vyložene zhoršil pohľad na originál, s menom Goldeneye to ale veľa spoločného nemá. U staršej generácie hráčov možno vyvolá prejdenie niektorých lokácií nostalgiu, u tej novšej však nie. V mojich očiach je teda Goldeneye 007: Reloaded len lepšou strieľačkou, ktorá vsádza hlavne na novší štýl zábavy. Rozptýlenie v podobe offline M16 misií taktiež potešilo, a ak navyše máte kamaráta pri sebe, možnosť aktivovať rozdelenú obrazovku sa priamo nabáda. A multiplayer? Ten vás zabaví možno tak na niekoľko málo hodín, hráčov je málo a aj cez veľký počet módov je zábava suchá a ako celok nefunguje. Pre majiteľov Playstation Move ovládačov sa taktiež otvára nová možnosť kúpiť nástavec Sharpshooter a skusit sa trochu zapotiť u hry. Hra ale bohužiaľ na rozdiel od Move Kinect nepodporuje.
Pokus o návrat ku klasike, veľký výber zbraní, lokácie, audiovizuálna stránka, misie typu M16
Grafika, suchý a nie príliš zábavný multiplayer, inteligencia protivníkov
Verdikt: Pre fanúšikov Bonda môže byť táto hra príjemným prekvapením. Ostatní budú túto hru brať skôr ako nadpriemerné FPS, ktoré vyniká snáď len značkou. Na trhu sú v tejto chvíli rozhodne lepšie strieľačky ako táto.
Hodnotenie:
70%
zdroj:Czechgamer.com