Keď sa povedia zdarma hrateľné strieľačky (alebo hry všeobecne), väčšine z vás sa zrejme už ľahko zježia chlpy po celom tele. Uznávam, po počiatočnom boome už nie sú nič moc a keď sa nejaké nové objavia, zvyčajne len pokrčíme plecami a povieme si niečo v zmysle „Hm, ďalšie?“. Možno je to aj tým, že sa do týchto vôd príliš nehrnú ani slávne značky. Áno, zo začiatku to tak síce vyzeralo, spomeňme na Battlefield Heroes, Battlefield Play4Free, FIFA Online, Tiger Woods PGA Tour Online, Need of Speed: World … Lenže toto všetko už dávno odniesla voda.
Preto môže byť ľahkým prekvapením, že sa do týchto ľahko zakalených miest vydá ďalšia slávna značka. Ghost Recon sa po päťročnej odmlke vracia na všetky hlavné herné platformy a spoločne s plnohodnotným pokračovaním vývojári z Ubisoftu pripravujú tiež zadarmo hrateľnú strieľačku Ghost Recon Online. Rozhodne túto hru vzhľadom na existenciu Ghost Recon: Future Soldier a vyjadrenia predstaviteľov Ubisoftu, podľa ktorých má byť titul odpoveďou na počítačové pirátstvo nezatracujte, rozhodne má čo ponúknuť. Minimálne tak súdim z toho, čo mi ukázala uzavretá betaverzia.
Tak trochu iná strieľačka
Ghost Recon Online sa drží všetkých zavedených pravidiel série Ghost Recon. Rozhodne tak teda nepočítajte s tým, že budete po bojisku pobehovať ako šialenci a strieľať po všetkom, čo sa pohne. Aj keď … samozrejme to môžete skúsiť a v niektorých prípadoch vám to kľudne aj môže prejsť, oveľa častejšie sa však budete krčiť za rôznymi prekážkami a strieľať pekne z krytu (či už naslepo alebo pekne so zameraním). Ako už je zrejmé z okolitých obrázkov, herná kamera sa pevne drží hráčového chrbta a toto miesto opustí iba vo chvíľach, kedy potrebujete zamieriť priamo cez mieridlá vašej zbrane.
Zaujímavosťou je, že hlasy z hráčskej komunity porovnávajúce obe hry, či presnejšie povedané obe ich multiplayerové betaverzie, radia kvality Ghost Recon Online o niečo vyššie než v úvode spomínaného Future Soldier. Vraj je táto hra ďaleko vernejšia odkazu pôvodných dielov, zatiaľ čo plnohodnotné pokračovanie sa vraj snáď až príliš snaží napodobniť dnes populárne strieľačky (predovšetkým Call of Duty). Úprimne povedané, nedokážem tieto názory ani potvrdiť, ani vyvrátiť a to z logického dôvodu – multiplayer Future Soldier som ešte nemal šancu vyskúšať.
Vlajka tu, vlajka tam
Taktickému rázu hry sú prispôsobené aj zatiaľ dva odhalené herné módy – Onslaught a Conquest. Obaja sa totiž de facto sústredia na to isté, zaberanie vlajok rozmiestnených na mape. Jediný rozdiel medzi nimi je ten, že Conquest prebieha presne tak, ako ste zvyknutí napríklad z Battlefieldu 3. .. Vlastne, keď o tom tak premýšľam, presnejšie povedané skôr ako v druhej Red Orchestre, lebo aj tu je „prístupných“ iba niekoľko vlajok a tie ostatné sú uzamknuté. Odomykajú sa ešte len vo chvíľach, keď sa niektorý tím posunie smerom dopredu. V Onslaught sa jeden z tímov prevteľuje do úlohy obrancov a ak danú pozíciu (ak chcete vlajku) stratí, nemôže ju získať späť.
Týmto pravidlám podliehajú tiež mapy. Každá z nich sa totiž dá charakterizovať ako taký dlhší pás, z ktorého je vždy prístupná iba jeho určitá časť. Ak sa jednému tímu podarí zatlačiť svojich protivníkov späť a zabrať pozíciu v danej oblasti, boj sa presúva do ďalšej časti mapy. Á propos, k samotným mapám, betaverzia obsahuje niekoľko rozdielnych kusov a postupne zavítate do prostredia metra, staveniska či mrakodrapu. Z tohto hľadiska si teda zatiaľ rozhodne nie je na čo sťažovať.
Klasické pravidlá hier zadarmo
Systém hrania je veľmi podobný ostatným zadarmo hrateľným střielačkám. Získavate skúsenosti, nakupujete predmety, zvyšujete úroveň svojho vojaka … Skrátka taká tá klasika. Hráči dostávajú na výber z troch hrateľných tried – pešiak, inžinier a ostreľovač. Jednotlivé triedy sa od seba líšia nielen svojím vzhľadom, ale predovšetkým používanými zbraňami a dostupnými schopnosťami. Presne tak, každá postava môže na bojisku používať nielen svoje zbrane, ale aj schopnosti, ktoré sú prispôsobené úlohe v tíme. Pešiak trebárs dokáže štítom prerážať nepriateľské pozície, inžinier zvládne poskytovať bonusy okolitým hráčom a sniper sa vie na moment zneviditeľniť.
Mimochodom, zaujímavosť na záver – hra vám nedovolí pomenovať si svoju vytvorenú postavu rovnako ako sa volá váš účet. Úprimne povedané nechápem prečo to tak je, ale je to tak.
Pochopiteľne nechýba ani tá „najpopulárnejšia“ súčasť zadarmo hrateľných strieľačiek, nakupovanie predmetov. Musím uznať, že systém používaný uzavretej bete sa mi veľmi páčil. Každý kúsok z dostupného vybavenia totiž môžete získať ako „klasickou“ cestou, teda za peniaze zarábané priamo počas hrania, tak pomocou skratky (rozumejte za reálne peniaze). Obchod zatiaľ neponúka príliš rozsiahly sortiment, napriek tomu si myslím, že z ponuky niekoľkých útočných pušiek, samopalov, guľometov, odstrelovaček, brokovníc, pištolí a dokonca granátov si dokáže vybrať čokoľvek.
Rovnako ako v prípade Future Soldier si možno veľa častí kupovaných zbraní aj naďalej upravovať (graficky už je však úprava vyvedená o poznanie jednoduchšie). Rovnakým spôsobom je možné ovplyvňovať aj svojho vojaka (presnejšie povedané jeho ochrannú vestu), miesto zranenia, dostrelu či spätného rázu si však pohráte trebárs s maximálnym počtom životov, rýchlosťou behu či odolnosťou voči nepriateľským strelám.
Vydržať!
Moc dúfam, že sa šanghajskému Ubisoftu podarí udržať trend, ktorý predviedol v uzavretej beta verzii. Podľa môjho názoru je totiž táto zadarmo hrateľná strieľačka presne to, čo tento značne zatuchnutý žáner potrebuje: slávne meno, odolnú hrateľnosť, prístupnosť a zábavnosť. Je mi jasné, že minimálne v prístupnosti budú u plnej verzie urobené riadne škrty, pretože si nerobím ilúzie, že by všetky predmety zostali prístupné aj za peniaze z hrania. Avšak keby tomu tak bolo, dosť možno by sme tu po dlhšej dobe mali free2play strieľačku, ktorú má zmysel hrať.
zdroj:Czechgamer.com