Forza Motorsport 4 – preview

To čo je vo svete akčných hier súboj medzi Call of Duty a Battlefield, to je medzi motoristami bitka Forzy s Gran Turismom. Ale je to boj na diaľku. Ťažko by sme si asi dokázali predstaviť, že by sa jeden zo simulátorov vzdal svojej exkluzivity a stal sa multiplatformovou hrou. Vďaka tomu majú obe hry tak trochu výsostné postavenie vo svojej kategórii – bez väčšieho rozmýšľania ich asi každý nazve kráľom žánru. Lepšiu simuláciu len tak niekto nevyrobí.

Už len ten fakt, že Turn 10 dáva do svojej práce úplne všetko. Ako by sa okolo oblepili neviditeľnou zvukotesnou fóliou, kam špekulácie novinárov typu „či ten nový ročník bude lepší ako piate Gran Turismo alebo nie“ nemajú šancu preniknúť.

Ale ako tu už padlo – v Turn 10 do toho idú na sto percent. Konkurencie sa neboja, a hoci už prakticky nie je čo zlepšovať, stále sa nájdu detaily, v ktorých by sa Forza mohla zlepšovať. Ku všetkému sa vývojári rozhodli vložiť svoje úsilie aj do nezávodnej časti hry. „V mnohých prípadoch nie je pretekárska zložka tá najdôležitejšia z celého titulu,“ je si istý Dan Greenwalt, kreatívny riaditeľ štúdia. A práve do tohoto bohom nepobozkaného prostredia v rámci žánru – do toho, v ktorom sa „nepreteká“ – sa tvorcovia tento rok vrhli po hlave.

I keď, ono to zase toľko z klasického výberu módov nevybočuje. Ale – keď nie originálne, tak nevšedné to bezpochyby je. Nový mód nesie označenie Showroom a či si myslíte, že vývojári akurát zoradili auta za výklad a nechali vás medzi nimi korzovať, tak máte pravdu – aj keď nie úplnú. Predovšetkým by asi bolo dobré odhaliť jednu vec – Forza Motorsport 4 bude podporovať Kinect. A jedna z vecí, kde ho využijete, je práve Showroome.

Autá sa v tejto virtuálnej garáži lesknú o niečo viac ako v hre (vďaka enginu), vy sa okolo nich môžete prechádzať a študovať ich technické parametre. Tie číta známy moderátor nielen na Ostrovoch obľúbeného programu Top Gear Jeremy Clarckson. Previazanosť Forzy s touto motoristickou reláciou a hosťovaním jeho moderátora nekončí. Za volantom sa môžete prehnať po ich okruhu, na ktorom pred kamerami testujú najnovšie modely. A pokoriť trebárs Stigov čas.

V showroome na vás ale hlavne čaká ďalších až 10 hodín úloh a míľnikov, ktoré treba pokoriť. Navyše nebude nijako prepojený s kariérou, takže kedykoľvek sa vám zachce prevetrať si ofinu v nejakom športiaku, stačí zájsť do virtuálnej garáže a sadnúť za volant. Mód kampane potom ponúkne to, načo je väčšina z nás zvyknutá. Desiatky pretekárskych víkendov, v ktorých sa budete snažiť prepracovať od pilota sériového sedanu až po majiteľa ojedinelých monopostov z Maranella, Stuttgartu a z iných, benzínom nasiaknutých destinácií.

Keď už sme u vozového parku: Bude maximálne nabúchaný – ako už to tak u hier podobného zmýšľania býva. Ak údaje uniknuté na svet neklamú, potom by sme sa napríklad práve s maranellským žrebcom mali stretnúť hneď v trinástich rôznych variáciách. Niet divu, že Ferrari s prehľadom zaujalo prvú priečku v počte vozidiel na značku. Nijako nezaostáva trebárs ale ani Mercedes alebo Nissan. Tvorcovia väčšinou ponúknu modely ako z posledných mesiacov, ak nie týždňov, tak i z čias dávno minulých. Celkovo sa má v hre zísť rovná päťstovka vozidiel, čo ale nie je vôbec číslo konečné. Každý mesiac autori sľubujú balíček desiatich ďalších. Nakoľko tento prísľub predĺži trvanlivosť hry, je samozrejme otázka.

Na trate a okruhy sa už reč stočila. Zíde sa ich tu na desiatky a nezostane len pri štadiónom jazdení, pozrieme sa aj von na normálne cesty. Vieme napríklad o úseku Stelvio Pass v Taliansku, kde kvôli kľukatým a nepredvídateľným cestám často vyhasína nejeden motorkársky život. O adrenalín by tak v tomto smere malo byť postarané až až.

Forza bude podporovať Kinect. Táto správa – keď prenikla na internet – asi šokovala väčšinu pretekárski naladených hráčov. Okrem toho, že sa pomocou pohybového senzora môžete prechádzať showroome a prezerať si automobily (otvárať kapotu, dvere a pod.), totiž pôjde pomocou Kinectu aj riadiť. Znie to neuveriteľne, že? Ale je to tak. Ruky pekne pred seba na imaginárnych za desať dve a hurá na trať!

Samozrejme to bude featurka len pre tých, ktorí sa Forzu rozhodnú pojať arkádovo. Hlavná výhoda prítomnosti senzoru tkvie totiž hlavne v tomto showroome. A využijete ho aj v menu, v ktorom sa pôjde pohybovať za pomoci hlasu. Mávať rukami v ňom ale pôjde tiež.
Čo sa týka správania vozidla na asfalte – to je práve jedna z tých vecí, kde už asi príliš vecí tvorcovia k lepšiemu nevytvoria. Napriek tomu to ale skúsili. Automobil samozrejme najviac ovplyvňuje hráč v nastavení. Tam sa rozhoduje, či sa titul premení v krotkú arkádu alebo dravú a neprístupnú simuláciu. Podľa vývojárov môžete mať oboje.

To, že si Turn 10 nechali poslať dáta z výskumu firmy Pirelli (známy to výrobca pneumatík), ale ocenia skôr tí, ktorí sa k hre budú správať ako k simulátoru. Ovládanie vozidiel by sa vďaka tomu totiž malo ešte viac priblížiť realite. Do nej sa veľa premietne aj jeho továrenské nastavenie, ktorému budete šéfovať. S pribúdajúcimi kilometrami za chrbtom sa vám otvorí pomerne široká škála vylepšení, a to ako vnútorností vášho miláčika, tak i jeho zovňajšku.

Zaujímavé zmeny stretnú aj grafiku. Hoci ide na rovnakom engine ako minulý rok, tvorcovia sa vrhli na pixely a podarilo sa im znateľne ich rozmnožiť. Každému autu prisúdili na jeden milión polygónov. Vývojári tak pomerne šibalsky zamaskovali fakt, že vlastne hráte na rovnakom podvozku ako minulý rok. V showroome navyše bude vizuál ešte o niečo krajší, tam sa totiž tvorcovia vďaka umiestneniu do sterilných autosalonových priestorov nemuseli držať toľko striktne.

A ešte letmá zmienka o multiplayeri, lebo o ňom zase toľko nevieme – bude zameraný hlavne na súperenie medzi kamarátmi. Z trojky pôjde preniesť profil so všetkými ďalšími náležitosťami. V akejsi virtuálnej klubovej garáži potom bude možné vystaviť vozidlo a nechať ostatných, aby vám ho podľa svojho vkusu „vytunili“. Priatelia si medzi sebou priamo v hre budú môcť posielať výzvy – nemusí sa teda na nič čakať a rovno vojsť na trať a súperiť.

Štvrtá Forza vytiahla vskutku zaujímavé vylepšenia – hoci trebárs ani jedno z nich nijako ostro nevybočuje. Závodný fanúšik vlastniaci bielu – teraz už vlastne čiernu a chudú – konzolu by si mal prísť na svoje. Len ten Kinect nám tam stále nejako vŕta hlavou.

> Forza Motorsport 4 zatiaľ starostlivo zahrieva pneumatiky a pomaly sa chystá pred štartovaciu čiaru. Tú prekročí 14. októbra – a to len a len pre X360.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár