Bývali časy, kedy by po Fife ani PES neštekol. Lenže tá doba je dávno preč. Už niekoľko sezón FIFA diktuje – minimálne na konzolách – smer, akým sa bude virtuálny futbal uberať. Má skrátka pred konkurenciou z Konami náskok, a to nie len tak hocijaký. Či už budete tvrdiť, že zlom nastal vo FIFA 10 alebo o rok neskôr, faktom zostáva, že trpezlivosť sa EA Sports tak ako tak do posledného haliera vyplatila. A razom je to Pro Evolution Soccer, ktorý musí doháňať stratu, ktorú nabral tak trochu vlastnou vinou. V minulých sezónach pekne zlenivel.
Ale tieto úvahy si nechajme na samostatný článok. O najnovšom EA futbale sa hovorilo ďaleko hlasnejšie a hlavne ďaleko skôr než o hokeji, ktorý väčšinou budí ohlas väčší – a to mnohé načrtáva. Napríklad: Že tohtoročná FIFA má čo ponúknuť. Celkovo by sa dali vylepšenia, s ktorými nový ročník vybehne na trh, zhrnúť do troch základných bodov. Zmeny sú to vskutku razantné a virtuálnemu futbalu isto iste prospievajúce, ale – stačí jediná chybička a celý model, ktorý vo Fife 12 tvorcovia budujú, sa môže rozpadnúť ako domček z kariet.
Verme, že taký scenár sa dvanástej Fife vyhne. Koniec koncov, nie je žiadny dôvod myslieť si, že by sa tak nestalo.
Než vybehnete so svojím tímom na trávnik, určite vás bude zaujímať, čo nového tvorcovia prichystali v manažérskom móde. Nie je žiadnym tajomstvom, že to práve on ťahá bremeno ako hlavný pútač pre singleplayer. Vývojári sa rozhodli oveľa viac vás priblížiť v šatni a atmosfére v nej. Keď v nej budú hráči, ktorí sa do základnej jedenástky nepretlačia, ani keby pred vami robili stojky, logicky ich to po čase naštve. A v médiách si potom pustia pusu na špacír.
Médiá vôbec rozšírili svoje pole pôsobnosti. Už sa neobmedzia len na suché články o novo prichádzajúcom manažérovi či o úspechoch, ktoré so svojím tímom dosiahol. Novinári začnú okolo vášho tímu čmuchať ďaleko skôr. A s oveľa väčšou vervou. Napríklad keď sa vášmu klubu prestane dariť alebo keď privediete do tímu hviezdu aj napriek snahe vedenia uťahovať opasky.
Ak si spomínate na featurku zvanú Live Season z minulých ročníkov a či ste si túto vymoženosť obľúbili, potom vedzte, že vás o ňu tvorcovia neochudobnili ani vo Fife 12. Len im už označenie Live Season prišlo akosi zastaralé – z akýchkoľvek dôvodov – a tak tento mód premenovali na EA Football Club. V skratke pôjde o to isté, len s jedným podstatným rozdielom – bude to zadarmo. Hra vám bude generovať súpisky na základe tých reálnych, čo so sebou ale nesie aj mnohé úskalia. Futbalisti, ktorí práve v reáli zápasia s výpadkom formy, vám asi mač nerozhodnú ani na počítači.
Football Club ale v sebe ukrýva aj napojenie na sociálne siete. Svoje výsledky si tak môžete online porovnávať s priateľmi a chváliť sa im, ako vám to práve strieľa a im nie. Mimo to budú k dispozícii aj všemožné hráčske rebríčky a štatistiky – však viete. Toto FIFA vždy zvládala na jednotku.
Asi najdôležitejší prvok, ktorý má prispieť k zlepšeniu hrateľnosti, nesie názov Player Impact Engine. Práve s ním chce FIFA zničiť svojho soka z Konami. Na tomto enginu hra stojí – a dúfajme, že nie aj padá. Ak ale vďaka nemu niečo lepšie padá, potom sú to bezpochyby hráči. Tvorcovia navrhli úplne nový systém zrážok. Teraz už žiadne bugy, žiadne preletovanie končatín telom iného futbalistu – tomu všetkému odzvonilo.
Odteraz budú hrať podobne ako napríklad v novom Nhlku veľkú rolu fyzické parametre oboch hráčov. Nezabúdajme ale ani na to, akým smerom a silou je vedený sklz či iný stret, pretože aj to hrá svoju nezanedbateľnú úlohu. Vďaka tomu vlastne každá zrážka vyzerá inak. Oriešok pre rozhodcu, lahôdka pre hráčov. FIFA by sa tým definitívne mala vymaniť z kostrbatej rozohrávky. Všetko by malo byť plynulejšie, fauly a zrážkami počnúc.
„Impact engine doplnok už existujúceho enginu, ktorý ale hre pridáva na vierohodnosti, je to viac uhladené. Rozdiely medzi hráčmi vedú k rôznym súbojom. Dá sa povedať, že animácií je neobmedzene, „hovorí David Rutter z EA Sports.
Rovnako to znamená iné typy zranenia. Ak to nejaký z borcov bude schytávať od obrany súpera viac než iný hráč, môže sa stať, že sa jeden z týchto zákrokov ku koncu zápasu stane pre hráča likvidačné a do konca sezóny bude len pajdat o barlách. Miznú aj neurčité animácie, v ktorých sa hráč s bolestivou grimasou drží za členok, ale až v mejli po zápase sa dozvedáme, že si natiahol stehenný sval. Napríklad.
V jednom vývojárskom denníčku bola reč o pomerne zaujímavej novinke, na ktorej tvorcovia okrem iného tiež pracujú. Týka sa prehľadu jednotlivých hráčov o hre a ich schopnosti rozvinúť akciu vo smrtiaci brejk. Kým zadáci týmto talentom oplývať moc nebudú, u záložníkov je to vec iná. Ale aj u nich uvidíme rozdiely. Kým špílmacheri v čele s Iniesta či Fabregas budú schopní – vďaka svojmu periférnemu videniu – poslať milimetrový pas na útočníka a vyslať ho tak do nebezpečnej akcie, radoví stredopoliari už trebárs takí presní nebudú. Loptu si nepripravia dostatočne rýchlo na nohu a ideálny okamih prepasie.
Ďalšou podstatnou zmenou – a dúfajme, že k lepšiemu – je vymoženosť nazvaná Pre Player Intelligence. Či sa v EA niečo vie, potom je to poriadny marketing. Hoci to vyzerá, že táto novina podľa svojho názvu zvestuje nejakú vskutku obrovskú zmenu, vedzte, že sa nejedná o nič iné než o upravenie umelej inteligencie. Už len to ale znamená veľký prísľub. Zmena postihne hlavne obrancov, ktorí sa prestanú splašene naháňať za loptou v snahe ju súperovi vypichnúť. „Túto možnosť sme úplne odstránili. Odteraz, keď stlačíte príslušné tlačidlo, sa zadák pokúsi útočníka vytlačiť do čo nevýhodnejšej pozície – tak ako sa to robí aj v reáli, „vysvetľuje Rutter.
Krok vpred by mala urobiť aj grafika – ako na konzolách, tak aj na PC – a umelá inteligencia celkovo. Tvorcovia hru smerujú k väčšej realite, a to je jedine dobre. Aj brankári by mali ponúknuť zase viac zákrokov, lepšiu pozičnú hru a hlavne menej kiksov. Ťažko ale povedať, či sa všetkých tých neduhov, ktoré skľučuje virtuálny futbal, povedie Fife zbaviť.
> Dozvieme sa to 30. septembra, kedy hra vychádza na európskom trhu. Neminie tri hlavné platformy – PC, X360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com