Keď tak počúvam názory na tohtoročnú sezónu Formuly 1, skoro každý tvrdí, ako je nesmierne zaujímavá. Ja ich nadšenie príliš nezdieľam. Je síce pravda, že skoro každý závod má iného víťaza, ale inak? Príde mi, že vždy dotyčný pretekár prejde a je de facto hotovo, pretože aj keď má náskok trebárs iba desať sekúnd, ostatní väčšinou nemajú šancu sa mu priblížiť. Alebo mi to tak aspoň pripadá. Popravde, ako veľkého fanúšika týchto najrýchlejších vozov ma mrzí, keď po prvých niekoľkých zaujímavých kolách prepínam inam, pretože je to skrátka nuda. Ale možno je to len môj pocit a vy si tohtoročný ročník vážne užívate!
Formulové počítačové hry sú však úplne iný prípad. Nehovorím, že ich úplne milujem a ide o môj najobľúbenejší žáner hier vôbec, ale rozhodne nikdy nevynechám príležitosť zasadnúť do virtuálneho kokpitu a rozdať si to s ostatnými jazdcami na jednom z oficiálnych okruhov. Preto ma veľmi prekvapilo, že sa aj táto „značka“, na ktorú momentálne vlastní právo britskí Codemasters, rozhodla zabrúsiť do vôd zdarma hrateľných hier. Vzhľadom k skorším skúsenostiam s podobnými hrami som bol mierne na rozpakoch, ale musím uznať, že uzavretá a neskôr otvorená betaverzia z môjho pohľadu dopadla viac ako dobre. Prečo?
Pekne od nuly
Tak napríklad preto, že si tu môžem založiť svoj vlastný tím a zo zelenej lúky ho dostať až medzi absolútnu špičku. Nie je to však úplná pravda, pretože vzhľadom na multiplayerový charakter hry je tých najlepších šampionátov rovno niekoľko, ale určite chápete, čo tým myslím. Tímy známe zo skutočných formúl tu samozrejme tiež nechýbajú, možno za ne pretekať na skutočných okruhoch z minuloročnej sezóny, plniť predpísané úlohy a tým získavať ďalšie a ďalšie peniaze pre vlastnú stajňu. Čo však obnáša budovanie takého pretekárskeho tímu?
Môže to znieť mierne zjednodušene, ale úplne všetko. Musíte postupne vybudovať všetky zázemia, voz, skúmať potrebné technológie, neustále sa vo všetkom zlepšovať a tiež plniť úlohy, ktoré vám nadriadení udeľujú. Funguje to vo svojej podstate ako nepriamy tutoriál či návod, ako svoj tím rozvíjať tým správnym spôsobom, pretože minimálne zo začiatku sa môžete v tých niekoľkých oknách ľahko strácať. V tej chvíli zakročí niektorý z vašich kolegov, ktorý vám vysvetlí, o čo ide, čo všetko môžete robiť a rovno zadá aj nejakú tú úlohu, za ktorej splnenie získate odmenu peniaze a skúsenosti.
Systém budovania stajne by som prirovnal k jednej z najznámejších webových hier vôbec – k Travianu. Rovnako ako v tejto stratégii totiž musíte postaviť svoje mesto (teda zázemie tímu) a armádu (pretekárske vozidlo). Samozrejme, prebieha to trochu inak než práve v Traviane, pretože napríklad nové časti vášho vozidla musíte najprv „vyskúmať“, avšak základná myšlienka je veľmi podobná, rovnako ako to, že skúmanie nových komponentov stojí nielen nejaké tie peniaze a ľudskú silu (musíte počítať aj s počtom zamestnancov), ale aj čas. Škálu vašich možností ovplyvňuje aj dosiahnutá úroveň vášho tímu a vybrané „talenty“, ktoré odomykáte priamo v jednotlivých budovách a ktoré vám poskytujú nejaké tie bonusy navyše. Skvelé je, že celkový počet bonusov je vyšší ako počet tých, ktoré môžete získať, teda musíte vyberať skutočne starostlivo.
Samotné pretekanie sa dá rozdeliť do troch kategórií. Ako prvú by som spomenul Time Attack, v ktorom je vaším jediným súperom časomiera a v hre je používaný predovšetkým pre vyskúšanie nových komponentov či pre udeľovanie úloh typu „prekonaj čas XY na okruhu XY“. Ďaleko zaujímavejšie je Quick Race, kedy ste náhodne pridelení do jedného z prebiehajúcich pretekov a v maximálnom počte dvadsiatich štyroch hráčov vás čakajú tri kolá na jednom z dvadsiatich pripravených okruhov. Po jeho skončení potom získavate nejaké tie peniaze a skúsenosti, ktoré sa odvíjajú jednak od vášho výsledku a tiež od toho, či ste splnili cieľ pre daný závod (jednoducho povedané musíte skončiť najhoršie na vopred určenom mieste). Zisk je možné samozrejme zvyšovať pomocou špeciálnych predmetov, dostupných za skutočné peniaze.
Najdôležitejšie je potom pochopiteľne niekoľko výkonnostne odstupňovaných šampionátov, v ktorých škatuľkovanie prebieha na základe úrovne tímu a kvality auta. Samotné pretekanie je rovnaké ako v obyčajnom Quick Race, jediný rozdiel je v tom, že ste za svoje umiestnenie bodovaný. Po vopred danom počte pretekov sa potom vyhodnocujú celkové výsledky, udeľujú bonusové skúsenostné body, peniaze a pre tri najlepšie sú pripravené aj trofeje. Je však škoda, že sa pretekov nikdy nezúčastňujú iba hráči z „vášho“ šampionátu, ale sú namixovaní (pravdepodobne) i z tých ostatných. Chápem, že by bolo veľmi zložité niečo také ideálne načasovať, rozhodne by to však malo ďaleko väčšiu šťavu.
Pocta herným začiatkom
Samotné preteky by som potom označil za takú poctu arkádovým pretekom. Spomínate na závodné hry videné z horného pohľadu? Tento typ pretekov dominoval v začiatkoch počítačových hier a aj dnes sa čas od času objaví nejaká tá flashovka, ktorá vsádza práve na ne. Tiež F1 Online presne zapadá do spomínanej kategórie, preteky sledujete pekne niekoľko desiatok metrov nad zemou, kamera neúnavne sleduje vašu formulu a vy medzitým kopírujete dráhu okruhu svojou myšou.
Áno, nezmýlil som sa, formulu skutočne ovládate myšou. Úprimne, naposledy som niečo podobné zažil pred dvanástimi rokmi v Johnny Herbert ‚s Grand Prix Championship 1998, kedy som takto brázdil trate s pohľadom priamo z kokpitu. F1 Online je v tomto smere o niečo prirodzenejšia, napriek tomu si však myslím, že minimálne šípky (alebo kombinácia WSAD) by boli na tento účel vhodnejšie. Zvlášť, keď klávesnicu tak ako tak potrebujete (lebo iba tu sa dá aktivovať KERS, DRS alebo si zreštartovať pozíciu svojho auta na trati). Tým chcem povedať, že ako zadarmo hrateľná hra si určite nájde veľa ľudí, čo si ju budú chcieť zahrať na svojom notebooku / netbooku a nedokážem si dosť dobre predstaviť, ako budú jazdiť na touchpade.
Od jazdného modelu skutočne neočakávajte žiadne zázraky. Jedná sa o čistokrvnú arkádu, v tom najčistejšom zmysle slova. Nejaká pretáčavosť, nedotáčavosť, radenie, deštrukcie vozidiel, nutnosť správne brzdiť alebo ďalšie samozrejmosti známe z reálneho sveta či plnohodnotné herné série F1 (na ktorej pracujú taktiež britskí Codemasters)? Na toto všetko F1 Online kašle a preteky sa tak skladajú zo zmesi „drž čo najviac nohu na plyne, občas prudko zabrzdi do veľmi prudkej zákruty a keď vyjdeš mimo trať, nevadí, aj tak sa ti nestane nič horšieho, než že v štrku trochu zpomalíš“ . Neustále si týmto spôsobom skracovať trať však samozrejme nemožno. Únikové zóny jednak nie sú týmto špinavým trikom príliš naklonené a hra vás za krátenie (napríklad šikanovanie) nemilosrdne trestá návratom pred daný úsek.
Okrem ľahko krkolomného ovládania by som potom ako najväčší problém videl samotných hráčov. Vaše auto vám síce zničiť nemôžu, vytlačiť z cesty však áno a čas od času sa stáva, že sa nájde niekto, kto má veľké nutkanie začať na štarte do všetkých vrážať. Autori síce do hry zakomponovali určitú ochranu, ktorá dokáže pomaly idúce vozidlá „sprejazdniť“, nie je však úplne stopercentne. Najčastejšie zlyháva vo chvíli, keď idete so svojím protivníkom plnou rýchlosťou po nejakej rovinke a vzájomne sa začnete vytláčať.
Príliš pekne nepôsobia ani lagující hráči, ktorí sú síce tesne vedľa vás, vy ich však vidíte lietať doslova po celej mape, prepadať sa do krajiny, či sa náhodne objavovať na rôznych miestach. Aké potom môže byť vaše prekvapenie, keď sa v cieľovej rovinke objavia tesne pred vami a vy vďaka tomu stratíte jednu pozíciu, bez toho aby ste mali šancu bojovať.
Cieľová rovinka
F1 Online má u mňa zatiaľ len samé pozitívne body. Aj cez všetky nedostatky, ktoré som v priebehu tohto článku vymenoval (a na ktoré sa dá s veľkým škrípaním zubov nakoniec aj celkom zvyknúť) musím uznať, že ide o veľmi zábavnú a solídne prepracovanú zadarmo hrateľnú hru, ktorá má niečo do seba. A to hneď z dvoch dôvodov. Jednak sme sa zase raz konečne dočkali niečoho iného než strieľačky a hra má navyše svoje kvality (rovnako ako predchádzajúce Ghost Recon Online). Nikdy som si nemyslel, že to poviem, ale celkom sa teším na „plnú“ verziu.
zdroj:Czechamer.com