Counter Strike, Left 4 Dead to sú tituly, ktoré vo svete multiplayeru znamenajú pojem. Čo tým myslím? Zoberme si napríklad titul Counter Strike, osobne si pamätám doby, keď sme v škole na hodine informatiky počas náramne záživného výkladu problematiky hrali práve tento titul. Ďakujeme bohu za to, že sme skončili strednú školu a pozdravujeme našich profesorov a profesorky.
Vyššie spomínané dva tituly majú ale jeden spoločný menovať, nielen to, že ich má na svedomí jedno a to isté štúdio ale hlavne to, že na poli multiplayerových titulov sa z nich stali legendy. Nepoznám človeka a to bez ohľadu na to, či sa jedná o slečnu alebo gentlemana, jednoducho všetci poznávajú skratku „cs-ko“. Vybudovanie takéhoto mena na poli videohier vyžaduje buďto sakramentskú kvalitu hry alebo absolútne žiadnu konkurenciu, našťastie titul Counter Strike sa radí do prvej kategórie.
Vývojári zo štúdia Turtle Rock Studios si povedali, že je čas na nový prírastok do rodiny multiplayerových hier a nie hneď hoc aký. Napadla ich myšlienka asymetrického multiplayeru, ktorá je na poli multiplayerových hier absolútnou bombou a prevratom. Faktom je, že s podobným konceptom dorazilo už Respawn Studio vo svojom exkluzívnom titule pre Xbox One.
To k čomu sa postupne ale isto dostávame je titul Evolve a či už chcete alebo nie, tento titul je jednoducho luxusný ale tak trošku mám o jeho budúcu existenciu obavy. To čo hra ponúka, neponúka a prečo sa moje pocity blížia skôr k jemnému znepokojeniu sa vám rád pokúsim vysvetliť v nasledujúcich riadkoch.
Nie je tomu tak dávno, čo sme sa dozvedeli, že titul Evolve bude obsahovať aj single playerovú časť hry, ostatne takto tomu bolo aj v predchádzajúcom, veľmi podobnom titule Left 4 Dead. Je ale takýto „singleplayer“ vôbec k niečomu?
Vysvetlím vám ako funguje v hre Evolve. Predstavte si, že hráte multiplayer ale hráte ho sami. Áno, na začiatku hry si nastavíte aký mód chcete hrať, vyberiete si zloženie týmu, nastavíte parametre arény, zvolíte monštrum a idete na to. Všetky postavy okrem vás sú ovládané počítačom a všetko sa tak nejako deje…
Jediné pozitívum single playeru je, že počas hrania je možné prepínať medzi lovcami za pomoci smerových tlačítiek a to si myslím, že je pomerne fajn, keď sa na single playerovú časť pozrieme ako na tréning, v ktorom bez ohľadu na to, akú triedu ste si zvolili na začiatku môžete prepínať.
To je asi tak celé, čo by som mohol povedať zložke pre jedného hráča. Osobne si myslím, že ak ste hráč samotár, poprípade máte radi multiplayerové strielačky ako sú Call of Duty alebo Battlefield, tak titul Evolve nie je rozhodne určený vám a jeho kúpu rozhodne ani nezvažujte.
V predchádzajúcom odstavci som tak trošku preskočil ale musel som sa vyjadriť o zložke pre jedného hráča ešte skôr ako začneme popisovať jednotlivé mechaniky hry. Takže vrhnime sa na to a spravme si hneď na začiatok jasno.
Základ hry sa točí okolo asymetrického multiplayeru, ktorého náznak sme mohli vidieť už napríklad v titule Titanfall. Evolve ale hranice asymetrickosti posúva do krajných možností. 4 vs 1, to je základný koncept titulu Evolve a musím uznať, že tento koncept funguje a má rozhodne čosi do seba.
Základný koncept hry je lov na monštrum. Lovecký tím je zložený zo štyroch lovcov, z ktorých má každý svoju úlohu – ASSAULT, MEDIC, SUPPORT, TRAPPER.
Assault má jedinú úlohu a tou je spôsobiť monštru čo najväčšie poškodenie, k tomu využíva ťažké zbrane, rôzne míny a sám sa dokáže chrániť energetickým polom a podobne.
Medic, ako už jeho názov napovedá sa stará o to aby ostatní lovci mali neustále plné zdravie. K tomu používa healovaciu pištoľ, ktorou dokáže healovať parťákov na poriadnu vzdialenosť. Ďalšími možnosťami medika je support tímu určovaním kritických zásahov na nepriateľovi alebo jeho označením a spomalením.
Supportova úloha je taktiež jednoznačná, mimo to, že dokáže pôsobiť pomerne slušné poškodenie nepriateľovi, taktiež neustále podporuje partu rôznymi bonusmi, ako napríklad štít, dvojitý damage alebo dokonca neviditeľnosť.
Trapper samozrejme nechodí po bojisku a nerobí zo seba trapáka;) ale jeho úloha, je takmer najdôležitejšia zo všetkých lovcov. Musí zabezpečiť aby lovci monštrum vôbec na bojisku našli a to mi verte je niekedy pekná fuška a zároveň musí zabezpečiť to, že keď ho už konečne nájdu aby sa zasa hneď nevyparilo. K tomuto účelu trapperovi pomáha gigantický elektromagnetický dóm, ktorý dokáže vytvoriť alebo obrovské harpúny, ktoré monštrum značne spomalia.
Ak by vám bolo málo, tak vedzte, že každá trieda lovca pod je v hre vytvorená hneď v troch diametrálne odlišných variantách, takže ak sa pýtate koľko je vlastne v hre lovcov odpoviem vám matematicky – 4×3. Toto je samozrejme len základ, Turtle Rock prisľúbilo ďalšie varianty lovcov v nasledujúcich mesiacoch.
Pozrime sa teraz na druhú stranu bojiska a to je monštrum. Ste sám, v domácom prostredí a všetko naokolo sa dá využiť vo váš prospech. Len musíte vedieť, ako na to. Na úvod poviem, že monštrum má tri fázy vývoja. V prvej, jednoducho utekáte pred lovcami a radšej sa držíte v bezpečnej vzdialenosti. Druhá fáza začína byť zaujímavejšia a tu je rozhodnutie čisto na vás. Stanete sa lovcom alebo korisťou? Fáza tretia z vás jednoznačne robí lovca a úlohou „lovcov“ je stiahnuť sa na základňu a jednoducho brániť kľúčový bod arény po určitú dobu.
Na jednotlivé úrovne sa monštrum nedostane úplne jednoducho. V prvom rade je potrebné loviť zver a kŕmiť sa. Toto všetko je potrebné robiť mimo dosah lovcov, tak aby vás neodhalili a nenapadli. Pri správnom využívaní prostredia vás lovci nemusia nájsť až do tretieho vývojového stupňa ale to už chce nejaké tie skúsenosti.
Pri štarte hry sú dostupné tri monštrá a to konkrétne Goliath, Kraken a Wraith, pre predobjednávky je dostupné aj štvrté ale to nebudem ani zmieňovať, keďže hra vyšla 10.02.2015 (Behemoth).
Čo sa týka aktuálnych tak za každé je hra diametrálne odlišná, jedno oplýva silou, druhé rýchlosťou a ďalšie tým, že miesto zeme je doma vo vzduchu. Hra za monštrum je celkovo veľmi uspokojivá, pokiaľ nenarazíte na skvele zohraný tím lovcov, ktorí vás od začiatku jednoducho nepustia z dosahu ale to už predbieham, celé je to jednoducho o skille. Evolve a jeho náročnosť a hrateľnosť by sa dala jednoducho popísať ako „easy to play – hard to master“ a v tom si myslím, že tkvie úspech multiplayerových hier, ktoré sa dostávajú až do radov videoherného športu.
Nebola by to správna multiplayerovka, keby neobsahovala množstvo herných režimov, ktoré diametrálne pozmenia vaše ciele počas hrania. Samozrejme inak tomu nie je ani v hre Evolve, ktorá obsahuje rovno štyri herné režimy a jeden špeciálny, ktorý kombinuje všetky štyri do jedného príbehového celku odohrávajúceho sa počas päť dňovej evakuácie kolónie.
Módy sa nazývajú Hunt, Nest, Rescue, Defend a názov pre ich kombináciu je Evacuation. Pre najväčší zážitok z hry je výborné si s kamarátmi pustiť mód Evacuation, ktorý nakombinuje všetky štyri módy do jedného päť dňového príbehu – jeden deň = odohranie jedného módu, pričom posledným je vždy Defend.
Hunt mód je asi najpropagovanejší z celej hry, jedná sa samozrejme o hru 4 vs 1, pričom lovci sa snažia uloviť monštrum predtým, než dosiahne tretieho stupňa evolúcie, ak sa im to nepodarí, tak sa role obrátia a z koristi sa stáva lovec – lovci musia brániť určitý bod na mape (energetický generátor).
Nest už podľa názvu napovedá, že sa bude jednať o niečo v čom figurujú hniezda ale nie je tomu celkom tak, jedná sa konkrétne o vajcia, ktoré sú roztrúsené po mape a úlohou lovcov je ich zničiť, no a naopak úlohou monštra je ich chrániť poprípade urýchliť ich vyliahnutia. Po vyliahnutí sa na stranu monštra pridá ďalšie monštrum ovládané umelou inteligenciou. Hra konči v okamihu, keď lovci zničia všetky vajcia , zabijú monštrum alebo v moment keď monštrum zabije všetkých lovcov.
Rescue v preklade znamená záchrana a presne toto bude vaša primárna činnosť. Na mape sa objaví miesto, kde sa nachádzajú zranení civilisti a práve v ten moment začína súboj s časom. Monštrum alebo lovci? Kto dorazí prvý vyhráva. Nie je tomu tak doslova ale rýchlosť v tomto móde znamená prevahu. Lovci zachraňujú a odvádzajú civilistov do bezpečia a monštrum sa snaží o opak – napáchať čo najväčšie škody na životoch civilistov. Hra končí záchranou určitého počtu civilistov alebo zmasakrovaním ich prevažnej väčšiny.
Mód s názvom Defend napovedá, že budete niečo brániť. Trefa! Bránite konkrétne tri generátory a hra na vás v časových intervaloch púšťa monštrá ovládané umelou inteligenciou a samozrejme ich sprevádza aj monštrum ovládané hráčom. Úlohou lovcov je udržať aspoň jeden generátor vo funkčnom stave a to po vopred určený časový úsek. Úloha monštier je v tomto prípade zrejmá…
Konečne si môžeme popísať Evacuation, ktorý je síce časovo náročnejší ale je taktiež aj najzaujímavejší. Mód je situovaný do ľudskej kolónie, ktorá bola napadnutá krvilačnými monštrami a vašou úlohou je do piatich dní evakuovať čo najviac civilistov. Úlohou monštier je samozrejme im v evakuácií zabrániť a napáchať čo najväčšie škody. Po každom kole, si hráči zahlasujú o aký zo štyroch módov majú záujem a výherca je odmenený zvýhodnením do posledného kola. Mód Evacuation ponúka viac ako 800 000 rôznych možností toho ako bude vaša ďalšia aréna vypadať a to si myslím, že je absolútne nádherné číslo.
Čo ma motivuje?
Nedostali sme sa ešte k jednej veľmi dôležitej časti hry a to je motivácia prečo hru hrať. Samozrejme je primárnym zdrojom motivácie zábava a kooperácia s vašimi priateľmi ale to nie je všetko. Hra ponúka dvojstupňový levelovací systém. Prečo dvojstupňový? Jeden ponúka levelovanie na báze všeobecnosti (rozumej level váš, ako hráča) a na báze jednotlivých tried.
Za každú odohranú hru dostávate EXP body, ktoré vám zvyšujú level profilu. Za každý dosiahnutý level získate množstvo odmien ale podstatné pre vás je odomknutie perkov. Perky môžete používať na všetkých vašich lovcov a predstavujú niečo ako – rýchlejšie nabíjanie, rýchlejšia regenerácia paliva do jet packu a podobne.
Druhý levelovací systém už nie je taký jednoznačný a vzťahuje sa na jednotlivé triedy. To v praxi znamená, že hru môžete hrať 5 rokov a nemusíte dosiahnuť maxima napríklad na medikovi a to z toho dôvodu, že ste za neho jednoducho nehrali. Levelovanie tried otvára nové postavy triedy a množstvo vylepšení ako napríklad zvýšený damage určitou zbraňou, zvýšenie výdrže a podobne.
Záverom
Evolve je podľa môjho názoru naozaj revolučný titul a z jeho hodnoteným musím byť extrémne opatrný. Z pohľadu hráča samotára je tento titul jednoducho bezcennou záležitosťou, ktorú si nikdy nevychutná naplno a prestane ho po pár hodinách jednoducho baviť.
Čo sa týka technického spracovania ani v tomto hra nie je dokonalá a má pár zásadných problémov. Najviac ma štvala nemožnosť výberu módu v sólo móde – čo sa priznám je absolútna demencia, občasné až príliš kruté poklesy snímkov za sekundu a prehnane dlhý vstup do hry. Od zvolenia módu až po čas kedy si preberiete ovládanie sa môže jednať aj o viac ako šesť minút.
Hra je ale na druhú stranu revolučná, prináša luxusný asymetrický multiplayer, ktorý vážne funguje a v prípade, že sa s kamarátmi dohodnete, že si túto hru zakúpite skupinovo na dlhé večeri, tak je to pre vás jednoznačná voľba. Pri tejto hre sa budete náramne baviť, budete neznášať svojich kamarátov (hrajúcich za monštrum) a budete chcieť viac a viac. Osobne verím, že sa táto hra objaví vo svete pro-gamingu pretože si myslím, že má čo ponúknuť.
Hráč samotár? Milovník Battlefieldu, Call of Duty, poprípade kladiete dôraz na hru o samote a príbeh? Táto hra vám nemá absolútne čo ponúknuť – 40/100.
Hráč milujúci kooperáciu s priateľmi a nie s náhodnými ľuďmi s internetu? Máte radi výzvu? Hry, ktoré je si jednoduché zahrať ale jej skutočné ovládnutie spočíva v mesiacoch tréningu? Evolve je presne pre vás 95/100.
Hodnotenie:
68%
Titul, ktorý nieje určený pre masívne publikum hráčov ale o to viac si hru užije publikum, ktorému hra určená je.
zdroj:Czechgamer.com