Europa Universalis IV – recenzia

Ruku na srdce , hardcore stratégií už v dnešnej dobe príliš nie je . Ak už náhodou nejaká vznikne , môžete sa s celkom veľkou pravdepodobnosťou spoľahnúť , že v nej budú mať prsty ľudia z Paradox Interactive . To nie je nič proti týmto švédskym vývojárom , len také menšie povzdychnutie nad faktom , že v posledných rokoch majú v tomto žánri celkom slušný monopol . Na druhú stranu , prečo nie , ich hry majú kvalitu a medzi fanúšikmi sú obľúbené . A je úplne jedno , či ide o titul z druhej svetovej vojny , zo stredoveku alebo viktoriánskej doby . Musí vám byť teda jasné , že štvrté pokračovanie Europa Universalis , podľa môjho názoru ich najambicióznejší projekt , bolo v hernej komunite celkom napäto očakávaný. Autorský tím Paradoxu však nesklamal .

Zásadná novinka – body
Jednej z noviniek si všimnete takmer okamžite – grafika . Hoci samozrejme nie je to najdôležitejšie a zvlášť v tomto prípade to platí dvojnásobne , Europa Universalis 4 vyzerá skvele . Paradox zo svojho enginu Clausewitz vypotil maximum a je to poznať . Má to síce aj svoju tienistú stránku, tie občasné poklesy snímok za sekundu , zvlášť na najvyššiu rýchlosť , ale to je skôr detail . Zvlášť , keď si človek uvedomí , čo všetko sa musí vypočítavať a riešiť .

Ďaleko zásadnejšou zmenou je zavedenie administratívnych , diplomatických a vojenských bodov . Tie potrebujete takmer ku všetkému – stavba budov , technologický výskum , zvyšovanie stability , dokonca aj pre uzatváranie príliš expanzívneho mieru počas vojny . Stalo sa z nich skrátka také univerzálne platidlo pre čokoľvek . Ich príjem potom zaisťuje váš panovník a kvalita radcov pre danú časť správy krajiny .

Vďaka zavedeniu týchto bodov sa veľa vecí zjednodušilo , napríklad taký rozpočet . Tým teraz nemyslím fakt , že konečne zmizlo delenie na mesačný a ročný príjem ( uf. .. pozri neskôr ) , ako skôr odstránenie posuvníkov pre výskum a stabilitu . Pôvodný systém sa mi osobne páčil oveľa viac . Jednak bol výskum rozdelený do viacerých častí a jednak sa človek mohol sústrediť na rôzne veci rôznou mierou ( inak povedané investovať do nich rôzne veľké sumy ) . Teraz ste nútení “ len “ našetriť určitý počet bodov , kliknúť a okamžite dostanete balík vylepšení . Rovnako tak ma mrzí vyradenie nastavenia pre “ domácu politiku “ ( mám na mysli tie posuvníky u národných ideí ) a kultúrne tradície , vďaka ktorým ste si mohli odomknúť ďalšieho radcu .

Keď už som sa v minulom odseku dotkol národných ideí , zmienim sa o nich o niečo podrobnejšie. Tentokrát sú vyvedené skôr v štýle februárového March of the Eagles , kedy si na začiatku zvolíte určitú sadu ideí a postupne si ich odomykáte . K tomu opäť potrebujete určitý druh bodov , teda sa často musíte rozhodovať , či investovať do idei či technológie . Každý národ má potom rad “ unikátnych národných ideí “ , ktoré sa aktivujú postupom času automaticky . České kráľovstvo má napríklad “ Český nacionalizmus “ ( vytváranie nároku na provinciu stojí nepriateľov o 200 % viac ) , Francúzsko zase “ Elán “ ( 33 % bonus k morálke a o desať percent  rýchlejšie zásobovanie ) .

Diplomacia a obchod
Nie zo všetkých zmien mám však podobný pocit ako zo zavedenia bodov . Trebárs taká diplomacia , ktorá do seba mimochodom prehltla celú špionáž . Autori po hriechu konečne zaviedli asymetrické vzťahy medzi dvojicami štátov ( čím chcem povedať , že keď vy máte vzťahy s daným štátom +150 , vôbec to neznamená , že oni majú tiež +150 , ako tomu bolo v Europa Universalis 3 ) , možnosť zakladať proti spoločnému nepriateľovi koalície alebo podvrhovať nároky na provincie . Rád by som sa ešte zmienil o funkcii rivalita . Novo si môžete až tri štáty zvoliť za svojich rivalov , čo vám uľahčí nielen vojny s týmto štátom , ale aj vylepší vzťahy s tými , ktorí ich tiež majú čoby rivalov ( alebo “ nepriateľ môjho nepriateľa je môj … “ ) .

Obchod sa potom zbavil centier obchodu a nahradil ich obchodnými uzlami , ktoré sú medzi sebou prepojené po celej zemeguli . Príjmy z obchodu tak novo ďaleko viac závisia aj na kvalitách námorníctva , úrovne technológie a tiež na vašej overextention ( ideálny  preklad ma bohužiaľ stále nenapadol ) .

V úplnej rýchlosti sa ešte zmienim o kvalitách umelej inteligencie . Deväťdesiat deväť percent hernej doby funguje viac ako dobre , napriek tomu sa však občas nevyvaruje najrôznejších výstrelkov . Ako napríklad keď som hral za České kráľovstvo a uzavrel spojenectvo s Rakúskom . V jednej chvíli som nestačil veriť vlastným očiam . Rakúšania so mnou rozviazali spojenectvo , poslali mi diplomatickú urážku a okamžite mi ponúkli spojenectvo späť.

Nováčikom vstup povolený !
Štvrtý diel je tiež vďaka všetkým novinkám , ktoré som vyššie popisoval , ďaleko prívetivejší k nováčikom . Sám s obľubou spomínam na dobu pred zhruba pol rokom, keď som čiastočne aj zo zvedavosti nainštaloval Europa Universalis 3 a vrhol sa tak povediac do jamy levovej . Inu , prvých desať až pätnásť hodín bolo riadne krušných a keď už som hru dostal trochu do ruky , zistil som , že sa so šesťdesiatkovou infláciou moc ďaleko nedostanem ( zprepadený ročný príjem ) . Tu je podľa mňa situácia o niečo lepšia , napriek tomu bude pre začiatočníkov prvých niekoľko hodín čisto zoznamovacích . Mimochodom , prítomný tutoriál hodnotím veľmi pozitívne , na môj vkus je skvele spracovaný , oproti tretiemu dielu je to nebo a dudy . Okrem toho máte počas hrania neustále prístup k množstvu tipov a nápovedy s odkazmi na ďalšie témy , ktoré mi tak trochu pripomínali Wikipédiu .

Mimochodom , zoznam zmien , ktorý som v tejto recenzii vymenoval , nie je konečný . Je ich oveľa viac , presnejšie niekoľko desiatok . Ak vás teda zaujíma úplný zoznam úprav vzhľadom k predchádzajúcemu dielu , odporúčam si prečítať takmer päťdesiat stránok dlhý dokument spísaný samotnými vývojármi z Paradoxu . Veľmi zaujímavé čítanie .

Skvelé , skrátka skvelé
Europa Universalis 4 je skvelá hra , osobne sa od nej nedokážem odtrhnúť . Jedná sa o výborné pokračovanie výbornej série a nebojím sa priznať , že ju osobne považujem za jednu z najlepších hier od Paradoxu vôbec ( zároveň s Hearts of Iron III ) . Ak vás tento žáner baví , dôrazne odporúčam si ju zaobstarať . Rozhodne neoľutujete . Rozsiahly tutoriál je potom skvelou pomôckou začiatočníkom , aby aj oni mali šancu si takmer štyristo rokov histórie dosýta užiť . Je k tomu potrebné jediné – trocha trpezlivosti .

 

grafika, návykové, zmeny v obchode a diplomacii
zavedenie bodov, chybičky v AI
Verdikt: Aj cez niektoré chybičky,  jedna z najlepších hier Paradoxu vôbec. Možno tá úplne najlepšia.
Hodnotenie:

88%

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár