Dead Space 3 – X360 recenzia

Electronic Arts má v rukáve hneď niekoľko sérií, ktoré len čo sa zjavia na pultoch s novým prírastkom, ohromia aj toho nejzatvrdenejšieho kritika. Zabudnime teraz na moment, že čas od času vyšle do sveta aj úplný nezmysel a venujme sa len tým sériám, ktoré majú v EA univerze svoje pevne dané miesto. Lenže ani s nimi to nie je úplne ružové: spomeňte na toľkokrát preklínané, „epické“ zakončenie trilógie Mass Effect. Vôbec je ten dnešný videoherný svet plný trojok. Tvorcovia teda musia dennodenne odolávať tlaku verejnosti zmýšľajúcej v duchu „každé pokračovanie uberá na kvalite.“ A to nie je vôbec ľahká úloha, keď už mnohokrát prax ukázala, že naozaj uberá.

A čo Dead Space? Séria odštartovala ako pozoruhodný survival horor s desivou atmosférou a ľakačky, za ktoré by sa nehanbil ani sir Hitchcock. Dvojka v nastolenom trende pokračovala a celý príbeh posunula zase o niečo ďalej. Hlavný hrdina začal hovoriť, čo samo o sebe vyvolalo u hardcore hráčov vlnu nevôle, pretože to predsa úplne ničí atmosféru, z ktorej sa aj otrlým ježili chlpy na miestach čerstvo oholených. A teraz si predstavte, aký humbuk asi narobia, keď vám Visceral v trojke dá k ruke parťáka.

Ale to by som predbiehal. Dôležité je, že trojka budila už od prvých gameplayov dojem, že značne zriedili onú hutnú hororovú atmosféru prvých dielov. Prečo? Je hneď niekoľko uhlov, z ktorých môžete na tento krok nahliadať. Pragmatik si asi povie, že z dôvodu väčších príjmov. Čo si budeme nahovárať, len tí najodvážnejší hrali Dead Space aj potom, čo v diaľke na kostolnej veži hrbatý kostolník bil polnoc. Aby sa k hre dostali aj bojazliví, bolo nutné zľaviť. Pesimisti odsúdi trojku presne z tých dôvodov, ktoré vyššie opísal pragmatik. A optimisti sa budú tešiť na vyústenie klišovitého, ale napriek tomu sakramentsky premysleného príbehu, ktorý si dosť možno sám hovoril o ústupky v počtoch vyskakujúcich Nekromorfov.

V mnohých ohľadoch je tretie Dead Space stále to Dead Space, ktoré milujeme až za hrob (v tomto prípade obrat nadobúda skoro až metafyzických hodnôt). Skúsený hráč už dokáže hladinu adrenalínu skrotiť, k čomu mu pomáhajú aj sami tvorcovia – to keď nechávajú v hre prakticky rovnaké ľakačky, na ktoré sme už zvyknutí. Zdá sa vám, že sa tamto v tom kúte sporo osvetlenej cimre zhluklo nejako moc health packov a zásobníkov? Stavte sa o nekromorfovské chápadlo, že len čo začnete zbierať náboje a hrabať sa v bonusových materiáloch, vyskočí na vás infikovaný. A strhujúci boj začína.

Začal síce už pred dlhými tromi storočiami, teda niekedy v roku 2014, ale to ešte Isaac Clarke nebol na svete. Každopádne teraz je. A Red Markery, ktoré obracia ľudskú rasu v mäsožravú hmotu, sa šíri po všetkých kolóniách. Isaac sa dostáva nedobrovoľne na palubu lode, ktorá sa vypraví odhaliť podstatu toho všetkého. Avšak až po tom, čo sa krátko prejdeme po opustených (nie tak celkom) chodbách zhrdzavených vesmírnych lodí. V týchto kulisách by ste trete Dead Space nerozoznal od prvého – nájdete tu presne tú istú esenciu hororu, tiesnivé atmosféry, podmanivú hudbu, zlovestný krik, všetko na čo ste zvyknutí. Light verzia toho všetkého vám je prezentovaná v dvoch zvyšných tretinách hry – na planéte Tau Volantis.

Dostávame sa teda k najväčšej a najkontroverznejšej zmene: ku kooperácii. Čas od času sa vám totiž v cut-scéne primotá do cesty seržant John Carver. To platí predovšetkým pre tých, čo hrajú sólo kampaň. Carver s vami prehodí niekoľko slov, a potom zase zmizne nevedno kam. Ak však prechádzate príbehovú kampaň v dvoch, jeho prítomnosť dáva zmysel. V takom prípade vás čaká aj trochu upravený príbeh. Prečo Carver? Ľahké. To aby sa mainstreamoví hráči nebáli. Visceral to nemám za zlé. Naopak. Otvoril svoje hre brány do sveta, kde sa všetci boja a radšej by mali pri hraní na telefóne mamičku. No – tak teraz jej môžu do ruky vložiť gamepad a prejsť tých cirka dvanásť hodín spoločne.

Nech si hovorí, kto chce, čo chce, súboje s Nekromorfy majú stále grády. Ak ste na ne samotní a ešte ste si zvolili samovražedný postup vybraním najťažšej obtiažnosti, gratulujem. Objaví sa ich niekoľko nových, ale jediná podstatná informácia je, že sú zase slabí v kĺboch. Proste im odstrieľajte končatiny. Sem tam vás hra tiež (ne) prekvapí hádankou či rébusom nutným k ďalšiemu postupu. Všetko je po starom.

To platí aj o Lavici, ktorá vám dovoľuje úplne svojvoľne vymieňať a experimentovať s náhradnými dielmi do zbrane a spravovať inventár. Nechýba teda prítomnosť základných RPG prvkov, ktoré vás dostatočne namotivujú k zbieraniu všetkých možných predmetov (ukrytých v skrinkách alebo pokojne v nekromorfových vnútornostiach). Poteší možnosť uskakovať pred nepriateľmi, naopak zamrzí skrčenie. To už pre Isaaca radšej krycí systém. Súboje sú predsa vyšponované na maximum, opäť ide o to najlepšie na trhu. Využívajte kinezi a rýchlonohých zombie si pekne spomaľte a rozstrieľajte na padrť. Vo vyšších obtiažnostiach asi bude problém hľadať náboje, preto neváhajte a všetko starostlivo rozšlápnite.

A až príbeh za nejakých 12 hodín dohráte, nezabudnite ho prejsť ešte raz s kamarátom alebo s kýmkoľvek na internete. Nebudete sa báť, rozhodne sa však budete baviť. Dead Space 3 je opäť absolútne výbornou záležitosťou pre všetkých, ktorí sa radi boja. Tí, ktorí si prešli tvrdou skúškou v predchádzajúcich dieloch, asi v trojke len tak niečo nevyľaká. Tí, čo sa s príbehom trilógie zoznámili až v rámci úvodného videa v najnovšom diele, budú pravdepodobne v temných chodbách opustených lodí volať o pomoc. Svoj účel teda Dead Space 3 splnilo. Keď už vás nevystraší, tak príbeh dovypráva so všetkou parádou.

Atmosféra, RPG systém, súboje

Carverove nelogické intervencie v sólo kampani

Verdikt: Prvý Dead Space v trilógii, ktorý možno hrať v zhasnutej miestnosti.

Hodnotenie: 

91%

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár