Keď sa chce súčasný hráč poriadne báť, má dve možnosti: buď siahnuť po oldskúlových adventurách a vybaviť sa riadne naškrobeným náhradným prádlom, alebo Dead Space. EA reštartovala pred rokmi žáner survival hororov – a úspech to bol náramný, o tom žiadnych pochýb. Technik Isaas Clarke a hordy Nekromorfov, ktorí by si radi ukúsli aspoň kúsok z jeho tela, prilákal presne toľko pozornosti, koľko bolo pre založenie novej a fungujúce série potreba. Cez prvý a druhý diel sa Visceral, sprevádzaný slávou na každom kroku, dopracoval až k trojke.
Nech si hovorí kto chce čo chce, Dead Space sa držalo mimo záujem stredného prúdu docela dlho. Udržať ale neprístupný horor len pre tých, ktorí majú nervy zo železa a močový mechúr z ocele, proste nejde. A tak bude mať tretí Dead Space dve tváre. Rozhodne bude akčnejší, ponúkne súboje v otvorenom priestore a viac sa „zľudští“. Otázkou je, či aj po tomto očividnom ústupku strednému prúdu zostane Dead Space tým hororom, kvôli ktorému sa v noci bojíme zhasínať. Verme, že áno. Bola by veľká škoda sledovať pád takého velikána. Neviditeľná ruka, ktorá však drží mešec, zavelila, a Visceral musí poslúchnuť. Temné uličky tak budete môcť prechádzať v dvoch. To je tá nová a druhá tvár najnovšieho Dead Space – kooperácia.
Možno by ste si tipli, že príbeh trojky sa bude odohrávať v podobne patriotskom duchu ako tretí Mass Effect. Dobytie Zeme sa ale nekoná. Namiesto toho sa stretneme s Isaacom, Ellie a seržantom Johnom Carver na ich ceste na planétu Tau Volantis – domovinou všetkých Nekromorfov. Tu to všetko začalo, a táto trojka to teraz tam chce ukončiť. Lenže ako už to tak pri týchto misiách chodí, čo ide, to sa pokazí. A nie inak tomu bude aj v prípade tejto trojice. Loď stroskotá na snehom pokrytej, ľadovej planéte, Ellie sa stratí a vy ste zase na všetko sami – aj keď počkať: čo ten váš parťák John?
V túto chvíľu si hráč bude musieť položiť pomerne dôležitú otázku: chce mať Johna po ruke alebo bude chcieť umocniť dojem typicky visceralovskej osamelosti a planétu prejde sám? Ak sa na samostatnosť necítite, privolajte kamaráta / brata / manželku alebo priateľku a prejdite si kampaň v drop-in/drop-out kooperácii. Táto novinka má Dead Space prilákať aj tých hráčov, ktorí sa doteraz pri vyslovení názvu hry strachy triasli pod stolom. Funguje to celé na pomerne jednoduchom princípe, z ktorého plynie veľa ďalších možností, ako nové Dead Space rozvetviť do všetkých kútov hernej brandže.
Keď budete hrať singleplayerovú kampaň sami, hra bude robiť, že John sa pohybuje niekde „kúsok od vás.“ Ak sa ale spárujete do kooperácie, prichystali si pre vás vývojári veľa vedľajších misií a súvislostí, na ktoré by ste inak nenarazili. Dead Space 3 sa razom premení na titul, ktorý vám strach bude síce naháňať ďalej, ale rozhodne sa budete cítiť trochu inak, ako keď vám na chrbát dýcha miesto spriateleného seržanta znepriatelený Nekromorf. Rozhodne tiež očakávajte viac súbojov. Predovšetkým kvôli tomu na vás občas vybafnú i niekoľko metroví maznáčikovia, s ktorými by si Isaac sám asi príliš rady nevedel. Vo dvoch sa to ale na nekromofry lepšie ťahá, takže zatiaľ čo jeden robí volavku a pokojne sa nechá aj dobrovoľne chytiť, druhý odstreľuje nepriateľovi končatiny.
Chápem, že teraz mnohým z vás – nie z hororovej atmosféry, ale práve zo strachu o jej zachovanie aj v trojke – nabehla husia koža. Všetko nasvedčuje tomu, a dokonca aj vývojári nás tým otvorene upokojujú, že o horor neprídeme. Oficiálny dôvod pre zakomponovanie tohto druhu kooperácie znie: je to lepšie ako klasický multiplayer v dvojke. O tom sa nedá s nikým prieť. Left 4 Dead má snáď ten svoj versus mód patentovaný, inak si totiž nemožno vysvetliť, že vo všetkých iných zombie hrách to vyzerá len ako lacný plagiát výtvoru od Valve.
Vývojári si tiež pohrali so súbojovým systémom, takže ťažkopádny Isaac by sa mohol stať o niečo ohybnejším a jeho občasný parťák John taktiež. Nábojov bude málo, a tak určite uvítate možnosť, že vám John sem tam nejaké pokojne hodí (ak budete ovšem zrovna hrať kooperáciu a ak bude sa tomu, čo práve Johna ovláda, chcieť), a keď aj jemu dôjdu zásobníky, nejaké strelivo určite zinkasuje ako odmenu za splnenú vedľajšiu misiu. Zbrane pôjdu veľmi ľahko kombinovať, čo vám dáva potenciál stvoriť si v podstate jedinečný nástroj na zabíjanie.
Hoci sa o tom špekulovalo, viedli sa o tom dlhé spory, tak rovnako: Dead Space 3 na Frostbite 2.0 engine nepobeží. Poháňať ho bude vylepšený Visceral engine, ktorý sa na videách tváril veľmi slušne, skoro by sa dalo povedať až výborne. S gráciou zvláda snehové búrky neustále sužujúce planétu Tau Volantis, no a na lesku nestráca ani v interiéroch. Padajú tak tiež špekulácie, ktoré nové Dead Space už-už videli v pazúroch tretieho Unrealu.
Že to bude zase parádny horor, o tom asi nikto nepochybuje. Je to podobné, ako keď nikto nepochyboval o tom, že tretí Mass Effect bude parádnou hrou. A zatiaľ čo Shepard zlyhal na plnej čiare v záverečnom finiši, hocikto by sa mohol obávať, že podobnou slabinou pre Dead Space 3 sa stane práve kooperácia. Krok do neznáma to určite je. Visceral otvára dvere poserútkom, to je jasné, poďme si to povedať narovinu. Snáď sa zároveň s tým nezavrie hráčom, ktorí pri sérii pevne stáli od jej vzniku. Ale všetko nasvedčuje tomu, že sa tento katastrofický scenár nikdy nenaplní. Dead Space 3 zatiaľ vyzerá rovnako skvele ako obaja jeho predchodcovia.
> Na odľahlú a mrazivo ľadovú planétu Tau Volantis dorazíme najskôr vo februári roku 2013.
zdroj:Czechgamer.com