Crysis = kríza. Nedá sa úplne povedať, že by táto séria, ktorá si v hernej brandži krúti siedmy rok, nejakou krízou kedy trpela. Pravda, po famózne a vizuálne prekrásnej jedničke prišla studená sprcha v podobe dvojky a rýchle precitnutie: v meste a s nalajnovanými kroky od tvorcov to nepôjde. Aj tak sa ale jednalo o úspech, ktorého veľkosť sa jasne odrazila v predajných číslach. Crytek si môže mädliť ruky. Celú sériu je nutné nejako zakončiť – všimli ste si, že na rok 2012 a začiatok roku 2013 pripadá ohromné množstvo „trojok?“ – Tak prečo nie zase v New Yorku.
Aby to ale celé nenahrávalo dojmu, že sa Crytek nevie poučiť z vlastných chýb, rozhodol sa nateraz pojať kulisy dravého veľkomesta trochu inak. New York je rozdelený do siedmich zón, v ktorých hráč dostane istú dávku slobody, rozhodne však nie toľko, ako tomu bolo v prípade prvého Crysis. Napriek tomu už ale nebudete viazaní ani poháňaní hrou. Minimálne nie v takej miere. Otázkou je, či sa takýto mix sandboxu a lineárnej akcie vôbec dá vytvoriť a ak áno, tak do akej miery bude pre hru prínosom. Doteraz sa sťažovali len hardcore hráči (v prípade Crysis 2), alebo len mainstreamoví hráči (Crysis 1). V trojke sa úplne kľudne môže stať, že si posťažujú všetci. Ale nebuďme hned skeptickí, trebárs – a dúfajme, že – to tak nebude.
Príbeh sa odohráva v roku 2047, teda dvadsať rokov po udalostiach z druhého dielu. Korporácia CELL ukrýva celý New York do jednej veľkej kopule, vraj aby definitívne zničili mimozemskú hrozbu. Všetkým je ale tak nejako jasné, že pod týmto oficiálnym vyjadrením sa skrýva snaha vyskúšať si, či by takto nejako podobne nešlo zavrieť aj zvyšok sveta. Tomu sa predsa Prophet (či Alcatraz v jeho obleku?) nemôže prizerať, a tak si úhlavní nepriatelia hlavného hrdinu menia role: tu hlavnú odteraz zastávajú jednotky CELL, zatiaľ čo mimozemské sily majú problémy skôr sami so sebou ako s nejakým maníkom v upnutej kombinéze.
Keď už sme u nanoobleku, ten sa dočká niekoľkých zaujímavých zmien. Predovšetkým sa s ním pôjde nabúrať sa do Cephskej alebo CELLskej technológie a využiť ju k prevzatiu kontroly nad rôznymi bombardérmi, vozidlami a bohvie čoho ešte. Ale aby to nebolo tak jednoduché, sem tam sa stretnete s nepríjemnými sondami, ktoré keď vás zameria, okamžite z vás vysajú všetku energiu a dočasne vás zbavia všetkých schopností. Budete si teda musieť dávať veľký pozor a vždy sa uistiť, že ste všetky tieto poletujúce „mrchy“ rozstrieľali skôr, než dôjde k bitke.
Najväčšie zmeny sa očakávajú v arzenále ponúknutých zbraní. Veľký pozor si dajte na plameňomet, s ktorým si nielen vy, ale aj nepriatelia dokážu užiť veľa zábavy. To trebárs vtedy, keď vás budú chcieť odrezať alebo nahnať do miest, odkiaľ niet úniku. Ako dobre si budú v tomto úmysle počínať, to rozhodne až ich umelá inteligencia, ktorá – a poďme si to klišé povedať -, bude zase o niečo lepšia ako v minulých dieloch. Novinkou bude tiež granátomet, plasma gun alebo vylepšená ostreľovacia puška. Vraj tiež pôjde zobrať napríklad kameň zo zeme a hodiť ho po nepriateľovi. Ten okrem iného tiež dokáže v honbe za vašou maličkosťou rozkázať tráve rásť, a ono sa tak skutočne stane. V extrémne rýchlom čase okolo vás vegetácia enormne vzrastie, a to rozhodne nie je nič príjemné.
Ako odpoviete vy? Veľmi účinnou, ale hlavne povážlivo opomínanou zbraňou – lukom. Do neho vkladajú autori skutočne nemalé nádeje a ja sa ani nedivím. Dosť už bolo všemožných variácií na M16tky (nie že by v hre nefigurovali), futuristický luk vyzerá z obrázkov jednoducho parádne. Jeho výhody oceníte veľmi skoro, možno ho totiž používať pri zapnutej neviditeľnosti. Zároveň ho môžete napnúť tromi druhmi šípov – výbušným, klasickým a prierazným.
Keďže hra sa stala trhákom tohtoročnej E3, bolo na ňu upreté tisíce zvedavých novinárskych očí. A zahraniční kolegovia rozhodne nešetrili obdivom predovšetkým k vizuálnej stránke. Tá by mala byť čo možno najviac multiplatformná, to aby si konzolisti nesťažovali, že na PC „je to krajšie.“ Páčilo sa predovšetkým zapojenie trosiek veľkomesta do ekosystému džungle; vraj to vyzerá neuveriteľne krásne. Nezostáva než dúfať, že v auguste na nemecký GamesCom dorazí EA s hrateľnou ukážkou, to aby sme si tú „neuveriteľnú krásu“ mohli vyskúšať na vlastné prsty.
Crytek čoby priekopník a prostredník medzi sandboxom a linearitou? Prečo nie. Ak toto vyjde, nie je jediný dôvod myslieť si, že by snáď tretí Crysis mal byť prepadák. Všetko nasvedčuje tomu, že si užijeme ešte o niečo viac zábavy ako v predchádzajúcom diele, a že príbehová línia by mohla prísť do rozuzlenia, ktoré si séria zaslúži. Berme to tak, že tvorcovia pred rokom neodolali a zviezli sa na mainstreamovej vlne, čo, ako neskôr zistili, zase nie je tak úžasný nápad. Teda dúfajme, že Crysis 3 ponúkne, ako v Cryteku sľubujú a presviedčajú, vyvážený mix a hlavne parádny zážitok podčiarknutý ľúbivým vizuálom.
> Crysis 3 vychádza pre PC, X360 a PS3 na jar roku 2013.
zdroj:Czechgamer.com
Tak na túto hru sa strašne teším. Hral som len 2 a veľmi sa mi páčila. Dúfam že 3 bude mať podobné požiadavky aby som to utiahol.
Veľmi sa teším. Hral som aj 1, aj 2. Skôr sa prikláňam tak medzi pretože zbierať nanokatalizátory z mimozemšťanov na vylepšenie bolo super, hlavne to že keď si mal tlmič na zbrani tak ťa z neviditeľnosti hneď neodhalilo. No v 2 ma zarazilo to že si tam už nemal Maximum strength a Maximum speed ale bolo to zobrané v jednom okruhu, a to vo výkone, pretože v 1 som robil tak že som mal masku a išiel som za kórejca, dal som Maximum strength, vybil som mu zubi a zobralo mi to len 20 percent energie a tu mi to bere všetku. Takže ak by sa to prepínalo ako v 1 a vylepšovalo ako v 2, v kombinácií s tým lukom v neviditeľnosti tak bi to bolo fakt super. Len dúfam že mi to komp utiahne.