Zmena je život. A nie vždy je tá zmena príjemná, ale to koľkokrát ani život sám, ako by vám potvrdil Silas Greaves. Celý svoj mizerný život sa pachtuje s grázlami, pretože musí. A my sme za to radi. Techland vrátil sériu Call of Juarez tam, kam odjakživa patrila. Pekne na divoký západ. Poďme si povedať otvorene, že predchádzajúci Cartel bol totálny prepadák. A je dobre, že sa tvorcovia poučili a snažili sa opäť vrátiť do starých koľají. Gunslinger síce opúšťa dejovú líniu bratov McCallových, to však vôbec neznamená, že by sa nevydal originálnou cestou. Zdá sa to neuveriteľné, ale za cenu nižšiu ako datadisk k The Sims ponúka viac zábavy než mnohé trojáčkové počiny. A to má ku všetkému Techland plné ruky práce so zombíkmi v Dead Island a Dying Light.
Niečím však ten nedostatok rúk vykúpený byť musel. Gunslinger nemá multiplayer, namiesto toho vám ponúkne len vyčíňanie v Arcade móde alebo precvičovanie povestných westernových duelov. Ťažiskom sa tak stáva príbehová časť. A trúfam si tvrdiť, že svoj údel plní na jednotku. Vinou všemožných oklieštení nahrádzajú cut-scény komixové prestrihy trochu v štýle Max Paynea. To však paradoxne hre vôbec neubližuje, naopak to vďaka perfektnému dabingu ešte viac vťahuje do deja. V roku 1910 prichádza do malého kansaského mestečka lovec odmien, samotár Silas Greaves. Sadne si do saloonu a niekoľkým prítomným začne rozprávať svoj príbeh.
Filmár by jeho osud nazval typickým westernovským klišé o zrade a túžbe po pomste. Silas rozpráva retrospektívne o všetkých veľkých gauneroch konca 19. storočia, ktorých naháňal a tiež úspešne spacifikoval. Alebo to je všetko len výplod jeho starnúcej mysli? Túto otázku si bude klásť hráč často a pravdou je, že ucelenú odpoveď na ňu nikdy nedostane. Tvorcom sa ale kvôli takto zvolenému poňatiu otvára široké spektrum možností, ktoré z inak obyčajnej strieľačky (podporenej avšak kvalitným XP systémom) robí ašpiranta na jeden z najlákavejších počinov. Často sa teda stane, že do akcie vstúpite podľa Silasovho rozprávania, ktoré sa však trochu „zvrtne“ a ostatní ho začnú opravovať na základe románových svedectiev a novinových článkov. Akciu si teda z dôvodov historickej korektnosti zahráte znova – teraz už tak, ako sa naozaj stala.
To sa opakuje niekoľkokrát. Niekedy opravujú Silasa ostatní, inokedy je opravovaný Silas (predovšetkým mladučkým a neústupčivým milovníkom westernových románov Dwightom Eisenhowerom – áno, presne tým). Takto zdanlivo jednoduchý scenáristický trik zaručuje, že sa budete pri hraní kráľovsky baviť a mnohokrát sa neubránite hlasnému smiechu. Gunslinger je priamočiary a vtipný, čo z neho robí prakticky ideálnu strieľačku.
Čo ho však ťaží, je jednak absencia akýchkoľvek špeciálnych pohybov (nie toľko podstatné, pretože klasické vykopnutie dverí a „bullet-time“ zostáva) alebo prihluplo, avšak nadprirodzene presná AI (veľmi podstatné). Akonáhle vás niektorý z kovbojov zbadá a vy sa nestihnete ukryť, je prakticky nemožné, aby vás netrafil. A to z miest koľkokrát veľmi vzdialených. Je tiež škoda, že chýba voľnosť, čo je však spôsobené štýlom rozprávania. Posúvate sa v podstate len od jedného príbehu k druhému, bez možnosti preskúmavať inak nádherne spracovaný westernový svet Techlandu. Ani na koňa si nesadnete. Gunslinger však neubližujú skripty, ktorých využíva hojne a často. Veľakrát bezpečne identifikujete, že sa blížite do miest, kde sa čoskoro zomelie poriadna bitka. Aj preto je zhruba šesťhodinová herná doba tak akurát, pretože inak by ste sa čoskoro aj cez spomínané klady utopili v stereotype.
Niekto by si mohol sťažovať, že ide len o akciu, v ktorej sa len hlúpo posúvate od A do B a zakaždým s rovnakým koncom. Rozprávanie Silasa k tomu však nabáda, navyše nie vždy je na konci mŕtvy hlavný záporák. Ani Silas nie je všemocný, hoci sa do neho v mnohých častiach hry štylizuje. To však nič nemení na tom, že ten nadhľad, s ktorým sa Gunslinger nebojí parodovať celý westernový žáner (a tým si vlastne uťahovať sám zo seba), je úplne jedinečný.
Prispieva tomu tiež audiovizuála. Bohaté scenérie znásobujú sýte farby a borderlandovský look, ktorý sa k westernu neobyčajne hodí rovnako ako k vesmírnemu sci-fi od Gearbox. Všetko výborne dopĺňa tiež hudba, ktorá sa nestratí, je melodická a rozhodne ešte zvyšuje atmosféru. Aj hudba všetko podfarbuje s osobitým nadhľadom, preto keď sa strhne prestrelka, začne hrať typický saloonovský kvapík.
XP systém vás odmeňuje za každé zabitie bodmi, ktoré potom možno vrstviť do rôznych komb. Keď dosiahnete určitého počtu bodov, máte nárok na vylepšenie schopnosti. To sa týka rýchlosti nabíjania u zbraní. Nosiť môžete dve, pričom revolvery samozrejme zvládne Silas dva. Ako druhú zbraň si potom môže vyberať medzi automatickou puškou a brokovnicou. Druhá spomínaná nájde uplatnenie len v stiesnených priestoroch, preto ak môžeme radiť, shotgun berte do ruky len v prípadoch, že máte rýchle ruky pri nabíjaní (do hlavne sa logicky zmestia len dva broky). Na konci levelu na vás väčšinou čaká hlavný boss, čiže postava známa z histórie, s ktorou si Silas vybavuje účty. Aby ste sa o nich dozvedeli niečo viac, môžete občas skúsiť vyhľadať niekde po mape roztrúsené Nuggety Pravdy, kde sa skrývajú informácie o všetkých vtedajších vrahoch a lúpežníkoch.
Po prepadáku s predchádzajúcim The Cartel ide Call of Juarez opäť na plné obrátky. Nie je to strieľačka, ktorá by vás bavila dlhé týždne, avšak za cenu, s ktorou ide na trh, toho ponúkne viac, než by ktokoľvek čakal. Aj napriek zjavným nedostatkom vás bude baviť a nechá vás unášať rozprávaným príbehom, kde na konci si vybavíte účty s bossom. Záverečnú scénu zrejme predpovedáte už skôr, ale to nič nemení na fakte, že Gunslinger sa podaril.
Atmosféra, originálne poňatie, audiovizuál
AI, miestami stereotypné
Verdikt: Stojí to polovicu normálnej hry a pritom ponúka viac, než ktorékoľvek moderné FPS. Návrat do westernu so všetkým všudy, ktorý nemá problém vyzvať na duel velikánov žánru.
Hodnotenie:
88%
zdroj:Czechgamer.com