Každý rok hráči vyslyšia Volanie povinnosti. Či sa vám to páči alebo nie, CoD je značka, ktorá by zarábala snáď aj vtedy, keby sa z hier preorientovala na opravovňu obuvi. Žáner moderných FPS už roky ovláda, nedávno sa však do jej monopolu nekompromisne a úspešne votrel tretí Battlefield. Stále však platí, že predajné rebríčky má pod palcom Activision. Rok čo rok nás zásobuje novým dielom, a rok čo rok ho jedni vychvaľujú a druhí urážajú. Nezaujaté oko by zrejme daný problém zhodnotilo tak, že „je to síce krátke a klišovité, ale zarába to.“ Aj preto sa dal Treyarch po ročnej odmlke znova do práce. Podobne ako Infinity Ward si aj on buduje sériu v sérii, ktorá už vlastne ani nie je séria.
Málokto si nechal ujsť prezentáciu na tohtoročnej E3, kde bolo nové Call of Duty s pompou sebe vlastnou predstavené verejnosti. A hneď na začiatok šok: budúcnosť? Treyarch predsa svoju líniu držal striktne v minulosti, tak prečo aj on prechádza do toho takzvaného „moderného konfliktu?“ Nie je to trochu škoda? Veď za pár rokov ťažko rozoznáme výrobok Infinity Ward od Treyarch, keď si budú podobné ako vajce vajcu. Budúcnosť Black Ops vetve predsa nesluší.
Alebo možno áno. Možno že sa jednoducho za jeden dva roky nedá z fleku vyrobiť hra, ktorá by ponúkla solídny príbeh – či už fiktívne alebo založený na skutočných udalostiach -, ktorý by sa odohrával v minulosti. Studená vojna je zjavne ešte stále dosť problémová téma na to, aby z nej ťažil herný priemysel. Možno preto dali tvorcovia od Black Ops ruky preč a v dvojke sa do minulosti síce vracajú, ale len okrajovo. Ono totiž či to z predchádzajúcich riadkov ešte nevyplynulo (zrejme nie), tak druhé Black Ops bude zrejme jedno z najrevolučnejších, aké nám kedy séria mimo Modern Warfare ponúkla. Chystajú sa flashbacky, dej z pera osvedčeného scenáristu a hlavne – hlavne! – by mohlo mať nové Call of Duty hneď niekoľko rozdielnych koncov. A odpútať sa tak od nálepky koridorovej akcie na jeden večer.
Príbeh začína v roku 1980, kedy sa zločinec rozmerov takmer Makarovových (záporák Modern Warfare), Raúl Menendez snaží uprostred studenej vojny rozpútať konflikt medzi Spojenými štátmi a Čínou. Naštartuje sériu útokov, ktoré vrcholia napadnutím čínskej burzy a potom celého Los Angeles, vďaka ktorým rozpúta skutočný konflikt. Tomu sa márne snaží zabrániť Alex Mason, presne ten muž, ktorého opraty ste prebrali v prvom Black Ops. Lenže vojne nezabráni. Tretia svetová sa rozhorí naplno v roku 2025. U toho už nie je Alex Mason, ale jeho syn David. Na ňom to teraz bude, hoci sa v hre niekoľkokrát presunieme do osemdesiatych rokov a pokúsime sa Menendeza zastaviť. Navyše, toto celé bude retrospektívne rozprávať ďalšia známa osoba – Frank Woods, preživší všetkých udalostí.
Dejová línia sa nám teda podľa známych informácií rozbieha pomerne slušne, a to ešte pridajte ten revolučný fakt – viac koncov. A to všetko vďaka zvláštnym sprievodným misiám, ktoré sa volajú Strike Force. Na tieto misie narazíte v priebehu hrania a bude len na vás, či ich prijmete alebo nie. Keď ich odmietnete, ovplyvníte tým dej a možné vyústenie celého konfliktu medzi Amerikou a Čínou. Keď prijmete, ovplyvníte sled udalostí taktiež, a o mnoho výraznejšie. Hra vás v takú chvíľu pokojne vyšle do minulosti, trebárs zneškodniť dôležitú osobu. Ak zlyháte, nečaká vás žiadny návrat k poslednému checkpointu. Dej sa jednoducho posunie trochu iným smerom, než keby ste misiu zdarne dokončili.
Ak zomriete, automaticky sa prevtelíte do kože ďalšieho vojaka v tíme. Takto vám kamera rotuje až do tej chvíle, kedy v tíme nezostane nikto a misia tým pádom zlyhá. Keďže sa väčšina hry odohráva v blízkej budúcnosti, stretnete sa tu s „hračkami,“ na aké by ste normálne vo výzbroji armády nenarazili. Hlavnú bojovú úlohu prevezmú obrnení pancieroví roboti, ktorým potom budú sekundovať trebárs také vychytávky ako ostreľovacia puška s hľadím, ktoré je schopné vyobraziť siluety postáv za múrom. Prvýkrát v histórii Call of Duty sa preletíte v bojovom lietadle. Sme viac než zvedaví na model riadenia, ktorý tvorcovia predstavia. Aby to nebolo len akési Midtown Madness vo vzduchu …
Či už sa zdá nové Black Ops akokoľvek nádejné, bojíme sa predsa len jedného: grafiky. Ani tentokrát tvorcovia nehodlajú spraviť krok vpred a radšej ako nový engine vsádzajú na stále ten istý, ktorý živil ako prvý Black Ops, tak aj tretí Modern Warfare. Iste, zmeny budú, ale napríklad z gameplay záberov je jasné, že nás okrem lepšieho tieňovania a motion-capturingu nečaká nič závratné. A to je celkom škoda, pretože hra takých rozmerov by si zaslúžila ošatenie, ktorý by jej pristalo, a nie len lacný baloňák zo sekáča.
Koncom roka si to rozdajú „B tímy“ oboch naveky znepriatelených strán. Kým EA vysiela do boja nový Medal of Honor, Activision zloží karty na stôl ako prvá so svojím Black Ops 2. V predchádzajúcom diele zo seba Treyarch vypotil maximum a vznikla hra, ktorá zdarne sekundovala Modern Warfare. Teraz tu máme ďalšieho adepta, ktorý už si verí o poznanie viac. Odvážne kroky vnútri Call of Duty hráči doteraz postrádali. A je možno len dobre, že sa tvorcovia k nejakým konečne rozhúpali. Pretože keď to nevyjde, aspoň ich nikto nemôže obviniť, že sa nesnažili.
> Veľmi pravdepodobne sa s Call of Duty: Black Ops 2 stretneme v obchodoch 13. novembra, a to ako na PC, tak aj na X360 a PS3.
zdroj:Czechgamer.com