Broken Age – recenzia

Adventurám v štýle click and point už pravdepodobne dávno odzvonilo ich najlepšie roky. Ich zlatá éra patrila rokom 90. minulého storočia – znie to už skoro ako historický míľnik. Ale je pravdou, že v tom čase herné štúdia chŕlili jednu adventúru za druhou. Základ úspechu tohto žánru bol bezpochyby postavený na príbehu. Ak sa príbeh nepodaril, alebo nebol zábavný, nezachránila to ani čarovná grafika – a prečo by mala, keď si ju v tomto žánri ani moc užívať nemôžete, ide tu predovšetkým o niečo iné. V dnešnej dobe adventúry vznikajú naozaj len pomenej a je ich ako šafranu, čo je logické vyústenie nárokov a požiadaviek hráčov, ktorí chcú vidieť poriadnu akciu nadupanú plnými efektami a vedľajším vyžitím.

Jednou takou adventúrou, ktorá sa vynorila na trhu, je Broken Age. Neobjavila sa tu len tak, ale už v roku 2012 spoločnosť DoubleFine na čele s Timom Schaffer žiadala o pomoc fanúšikov v komunitnom financovaní na Kickstarter. Vtedy sa neistý projekt volal DoubleFine Adventure a sľuboval poriadnu click and point adventúru zo starej školy. Je až prekvapujúce, že takto jednoducho vyzerajúci projekt uspel absolútne fenomenálne. Za necelých osem hodín dosiahol požadovanej sumy 400 tisíc dolárov. Nakoniec sa od hráčov vybralo cez viac ako 3 milióny dolárov, takže hra dostala obrovskú šancu mať veľký potenciál a dosiahnuť kvalít AAA titulov.

Klik pro zvětšení (Broken Age - recenze)

Aby som bol presný, niektorí hráči si už mohli ohmatať jej prvú časť. Hra je rozdelená na dva akty: prvý akt vyšiel už v januári minulého roka a druhý akt vychádza práve teraz. Broken Age si môžu zahrať skoro všetci: od majiteľov počítačov až po majiteľov tabletov s operačným systémom Android alebo iOS. Avšak majitelia Playstation 4 a Playstation Vita dostávajú možnosť si tento titul zahrať až Teraz, zato oba akty naraz. Môžeme sa ponoriť do dobrodružstva, ktoré nám Tim Schaffer pripravil pekne celé a nemusíme spomínať na to, čo sa udialo v minulom roku.

Dva príbehy – dve cesty
Ako som písal v úvode, každá adventúra stojí (a padá) na príbehu. A verte, že rozprávanie príbehov v Broken Age hrá naozaj hlavnú úlohu, a podľa môjho názoru sa podarilo. Dokonca rozvypráva hneď dva paralelné zdanlivo nezávislé príbehy, medzi ktorými môžete ľubovoľne prepínať v ktorejkoľvek fáze – teda ak sa vám podarí niekde „zakysnúť“ a neviete si chvíľu rady, môžete sa prepnúť do druhého príbehu a opačne.

Prvý príbeh sa odohráva na kozmickej lodi, kde je chlapec Shay doslova ovládaný palubným počítačom, ktorý sa vydáva za jeho rodičia a neustále ho prenasleduje s detskými hrami a všemožnými bytosťami. Chlapec by však rád bol dospelý a prežíval dobrodružstvo.

Oproti tomu v druhom príbehu dievča Vella žije v malebnom kráľovstve, kde sa ako jediná snaží presvedčiť celú civilizáciu o tom, že prežije aj bez obetovania mladých dievčat obrovskej potvore.

Klik pro zvětšení (Broken Age - recenze)

Tieto dva príbehy sú si navzájom veľmi vzdialené a sú úplne samostatné, no hrdinovia sa … no radšej naozaj nebudem prezrádzať, aby som vám nepokazil radosť z príbehu. Čo ale prezradiť môžem je, že to, čo spája Shaye a Vella, je ich vek. Obaja sú mladiství, ktorí by sa radi osamostatnili a získali slobodu, o čo sa celý čas snažia. Znie to skoro ako klišé: toto puberťácke dilema, ktorým prejde snáď každý, ale úplne úprimne povedané – je zvládnuté dokonale. Všeobecne sú texty napísané úžasne a budete ich „hltať“.

Čo každú adventúru zdobia je občas až absurdné používanie predmetov. Však kto si prešiel old school adventurama, vie o čom hovorím. V Broken Age sa ničoho takého nedočkáte, resp. možno dočkáte, ale v rámci daného rozpoloženia svetov. To so sebou nesie aj jeden problém, ktorý možno vadí len mne, a to, že jednotlivé veci do seba tak jednoznačne zapadajú, až sa hra stáva pomerne jednoduchou. A to platí aj o rôznych hádankách. No, nebudem len haniť, priznávam dobrovoľne, že hra začne byť náročnejšia až po približne 6 hodinách hrania. Tam som sa párkrát zasekol.

Štylizácia alebo realita?
DoubleFine urobilo z Broken Age nádherne štylizované dielo. Je pravdou, že za vybrané peniaze mohli pokojne urobiť realisticky vyzerajúci titul, ktorý by sa odohrával na reálnych miestach alebo aj na daných miestach s realistickou grafikou, ale pravdupovediac nebolo by to ono. Takto naštylizovaná grafika sedí danému príbehu a všetkému úplne dokonale.

Klik pro zvětšení (Broken Age - recenze)

Je pravdou, že nemusí sadnúť každému, ale od istej doby sa dá považovať grafické stvárnenie v hrách za istý druh umenia. A tým pádom by bola realistickosť v neprospech a nebola by žiadnym prínosom do tohto druhu umenia. Niektoré postavy a prostredie sú vymodelované moc pekne. Napríklad hrdý otec dievčatka Velly – vyzerá teda skôr ako dedo, ale taký ten správne fúzatý – jeho nevrlosť prídete hneď na chuť. Niektoré časti kozmickej lodi sú tak skvele infantilne zasadené a vykreslené, že veríte, že diktátorský počítač sa snažil vypracovať Shay jeho domov do bodky – len zabudol, že chlapec starne a rád by sa vymanil z jeho zovretia.

S vizuálnym spracovaním ide ruka v ruke ozvučenie. Vzhľadom k veľkému množstvu vybraných peňazí si DoubleFine mohlo dovoliť najať hviezdne obsadenie dabéra, tak sa môžete tešiť na Jack Blacka, Elijah Wood, Jennifer Haelová a mnoho ďalších. Ich hlasy dokresľujú celý príbeh a pôsobí tak oveľa uveriteľnejšie – vtiahnu vás do diania oveľa viac ako by ste boli sami ochotní priznať.

Klik pro zvětšení (Broken Age - recenze)

Ďalším prvkom, ktorý ma milo prekvapil a úplne popravde som sa ho veľmi obával, je ovládanie. U verzie pre PlayStation 4 bolo navrhnuté veľmi intuitívne. Nemusíte z inventára ťahať predmety cez celú obrazovku, len aby ste vyskúšali, či náhodou nebude lyžica fungovať na dvere. Stačí kurzorom len nabehnúť na dvere, šípkami vybrať daný predmet a môžete veselo skúšať jeho použitie.

Pár slov na záver
Rád by som Broken Age označil za veľmi podarenú adventúru, ktorej by jej príbeh a audiovizuálne spracovanie mohli závidieť kdektoré AAA tituly. DoubleFine tak iným spoločnostiam názorne ukazuje, ako sa dajú robiť veľké veci bez nutnosti mať veľké rozpočty, alebo ako sa dá s rozpočtami zaobchádzať a vytvoriť tak veľký titul.

Verte alebo nie, ale obaja dva akty vám zaberú približne 10 hodín, a budete sa u nich poriadne baviť. Keď opomenieme jednoduchosť niektorých hádaniek, teda aspoň počas prvej polovičky hry, prežijete moc pekný príbeh, resp. dva príbehy, ktoré … radšej nepoviem :

Hodnotenie:

82%

DoubleFine urobilo klasickú click and point adventúru ako zo starej školy s nádherným príbehom.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár