Tak je to konečne tu, dámy a páni! Posledný októbrový piatok sa milióny hráčov po celom svete konečne dočkali a po dlhej a treba uznať masívnej reklamnej kampani sprevádzanej množstvom obrázkov, gameplay záberov a nič nehovoriacich trailerov si mohli ten slávny a veľmi očakávaný Battlefield 3 konečne zahrať.
To sa ako mám pripájať cez prehliadač?
Zo všetkého najskôr by som sa však rád venoval službe, ktorá Battlefield 3 neodmysliteľne sprevádza – službe BattleLog. Slovíčko „neodmysliteľne“ som zvolil zámerne, pretože si bez prihlásenia sa cez túto webovú aplikáciu (bežiacu v akomkoľvek prehliadači) nezahráte a to dokonca ani kampaň. Priznávam, aj mne sa, najmä na začiatku betaverzie, podobná nutnosť ľahko priečila, ale človek je zrejme tvor prispôsobivý, takže sa dá aj na tento fenomén celkom rýchlo zvyknúť. Zvlášť, keď BattleLog nie je iba prostredníkom medzi hráčom a jeho herným zážitkom, ale ponúka aj niečo navyše.
Vývojári z DICE vlastne BattleLog pomenovali úplne presne, je to taký Facebook pre hráčov Battlefieldu. Rovnako ako na tejto veľmi populárnej sociálnej sieti si môžete pridávať priateľov, komunikovať s nimi, zakladať skupiny (tu akurát pomenované ako „Platoons“), dokonca aj časť hlavného okna akoby Facebooku vypadla z oka. Mimo to však BattleLog ponúka aj množstvo štatistík, prehľady vašich úspechov a neúspechov a keď budete chcieť, môžete svoje výsledky porovnať s ktorýmkoľvek zaregistrovaným hráčom.
A čo je na BattleLogu možno to najlepšie, svoje služby ponúka úplne zadarmo. Nie, to nie je narážka na Call of Duty Elite, pretože BattleLog na rozdiel od neho nemá tú „informačnú časť“, kde sa môžete dozvedieť také šialenosti, ako napríklad ako často a kam mierite, kadiaľ na mapách beháte a autori BattleLogu sa nevytasili ani s radami pre začiatočníkov.
Aby som však tiež stále len nechválil, BattleLog má pre mňa osobne zatiaľ niekoľko výrazných chýb. Tou najzákladnejšou je fakt, že pri každom pripojení sa na server musíte samotnú hru zapínať znova, čo už vzhľadom k dlhej načítavacej dobe samotných máp neuveriteľne zdržuje. Rovnako chýba aj funkcia Reconnect (znovupripojenie sa na server) alebo možnosť zaradiť sa na plnom servere do čakacej fronty. Aj keď u tej poslednej veci si nie som až zas tak istý, lebo som si už u pár serverov všimol čísla v zátvorke u počte hrajúcich hráčov, lenže som zatiaľ nezistil, ako sa to robí. Takže ak je to len moja blbosť, môžete si poslednú výčitku vyškrtnúť.
Kooperatívna odbočka
Ešte pred tým, než sa konečne vrhnem na to najdôležitejšie – teda samotný multiplayer, musím pochopiteľne spomenúť aj o takom spájacom moste medzi kampaňou pre jedného hráča a multiplayerom. Áno, pochopiteľne tým myslím kooperatívne misie. Tie môžete hrať buď s úplne náhodným človekom alebo ku hre pozvať niektorého zo svojich kamarátov v BattleLogu. Či už sa rozhodnete tak alebo tak, bude vás a vášho partnera čakať šestica samostatných misií, z ktorých sa väčšina odohráva na mapách známych zo singleplayeru.
Určite si teraz hovoríte, že samotná šestka misií je pomerne málo. Áno, máte rozhodne pravdu a príliš to nevynahrazuje ani ich dĺžka, ktorá sa v priemere pohybuje okolo desiatich až pätnástich minút. Na druhú stranu je možno dobre, že sú tak „krátke“, pretože v priebehu hrania nenarazíte na nejaké tie checkpointy. A úprimne, hrať trebárs štyridsaťpäť minútovú misiu bez možnosti akéhokoľvek záchranného bodu … To by už bolo veľa o nervy, predovšetkým tých slabších z nás.
Čo sa týka samotných misií, rozhodne sú podarené. Sluší sa však dodať dodať, že ak hráte s niektorým z vašich priateľov a ste ešte naviac prepojení niektorým z komunikačných kanálov, celé hranie si užijete ešte ďaleko viac, pretože priamo v hre žiadny komunikačný kanál (ako napríklad chat) nenájdete. Teda ak nepočítam šialené skákanie priamo pred hlavnou spoluhráča (vyskúšané), lenže ako iste chápete, nie je to úplne ono.
(Zábery z prvej kooperatívnej misie)
Ale ak budete mať to šťastie ako ja a môžete si zahrať s niektorým so svojich kamarátov, rozhodne sa na nejakú tú približne hodinku hrania zabavíte. Drvivú väčšinu z nich prežijete v koži klasického pešiaka a vašou úlohou bude napríklad brániť americkú základňu počas evakuácie, eskortovať dôležitého väzňa alebo v úlohe ostreľovačov kryť francúzske špeciálne jednotky v Paríži. V Paríži sa konieckoncov odohráva dobrá polovica kooperácie a čo mňa osobne sklamalo, ani raz som si v pozadí nevšimol Eiffelovej veže … Misia ponúkajúca čisto vojenskú techniku je tu len jedna a podarilo sa nám ju pokoriť až na taký pätnásty pokus. Do tej doby sme vždy rôzne padali (buď náš vrtuľník alebo rovno celá hra) alebo po našich jednotkách niekto strieľal a my nevedeli kto.
Tak teda konečne – multiplayer
Konečne sa dostávame k tomu, čo zrejme väčšinu čitateľov recenzie zaujíma najviac, teda zhodnotenie multiplayeru. Budem stručný – je vynikajúci. Nie vážne, toto môže znieť až príliš stroho, lenže lepšie zhodnotenie multiplayerovej zložky Battlefieldu 3 hľadám márne. Všetci tí vojaci, džípy, transportéry, tanky, vrtuľníky, stíhačky, lode, zbrane, výbuchy, explózie … Naozaj nenachádzam dostatok vhodných slov. Vlastne ani neviem, čo mám presne písať ďalej, pretože vysvetľovať vám, ako sa to hrá? Zbytočné, zvlášť po predchádzajúcich dojmoch z betaverzie. Vysvetľovať zbrane a systém ich odomykania? Ten istý prípad! Tak čo mám sakra robiť?
Pravdupovediac, táto otázka mi veľmi dlho vŕtala hlavou. Je to skvelá hra a rád by som ju nejakým spôsobom pre vás zhodnotil, lenže ako to mám sakra urobiť a zároveň sa neobmedziť na tupé vymenovávanie módov, zbraní a podobných vecí? Viete, ono sa ďaleko lepšie hodnotia hry, ktoré sú nejakým spôsobom (či už viac či menej) nedokonalé, človek sa pri tom ďaleko ľahšie niečoho chytí a písanie už ide rýchlo samo od seba. Lenže tu? Bez šance. A neustále chváliť všetko mi príde ľahko lacné, už teraz s tým mám problémy.
A teraz už vážne
Ale už dosť tých mojich nárekov, poďme sa konečne poriadne vrhnúť na to zhodnotenie. Herným módom už tak nejako klasicky dominuje Conquest. Ja viem, že je to ten vôbec najstarší mód v hre a že vlastne k Battlefieldu neodmysliteľne patrí, ale čo sa dá robiť, ostatné módy stále nikoho nepresvedčili, že by mali nahradiť jeho miesto (a čo viac, dokonca je v treťom diele okrem Conquest tiež väčšia verzia, takzvaný Conquest Large). Hoci so mnou zrejme zarytí fanúšikovia série zrejme nebudú súhlasiť, jediný, kto mu momentálne ľahko šliape na päty, bude Rush, ktorý by som osobne zaradil na druhé miesto.
Ostatné módy, vlastne mód (konkrétne Team Deathmatch) už potom stojí úplne mimo môj záujem. Predsa len, Battlefield toho vie ponúknuť oveľa viac než len obyčajné strieľanie sa dvoch tímov. Skupinové verzie Rusha a TDM nemá cenu rozoberať, tým na publicu tak nejako chýba zmysel, ak nehráte s kamarátmi a nie ste prepojení ďalším komunikačným kanálom.
Tak teda, najlepšie by som už ako tradične hodnotil Conquest a to nielen vďaka prestrelkám pechoty (ktoré sú kvalitné rovnako tak i v Rush), ale predovšetkým vďaka ponuke vozovej techniky. A to nielen, keď si môžete niektorú z nich osedlať, ale aj keď stojíte proti nej. Môže to vyznieť šialene, ale zatiaľ ma nič tak nebavilo, ako keď za inžiniera likvidujete nepriateľské tanky, či už mínami alebo priamo raketometom. Veľmi rád spomínam napríklad na situáciu, kedy som sa s jedným z tankov naháňal medzi kontajnermi v dokoch na Kharg Island. Kľučkoval som medzi nimi ako šialenec a tomu chudákovi po štyroch raketách vybuchol tank.
Alebo keď niekoho zabijete nožom! Áno, počul som síce názory, že tá animácia zbytočne zdržuje a hráč potom nemá šancu rýchlo reagovať na ďalšie dianie na bojisku. Samozrejme, keď to beriete takto, tak proti tomu nemôžem nič namietať, na druhú stranu chápte ma – keď už sa človeku pošťastí, že narazí na niekoho, kto o ňom nevie a je k nemu trebárs chrbtom, potom je nejaká tá odmena na mieste. A aj keď je to len hlúpa animácia, vždy ma ten prekvapený výraz zabíjaného vojaka poteší.
A keď už som tu menoval Kharg Island, aspoň v krátkosti by som sa chcel zmieniť aj o mapách. Sú rovnako ako celá hra veľmi dobré a rôznorodé, napriek tomu však k nim mám jednu výčitku, konkrétne k mape Operation Metro. Vlastne to nie je výčitka ani tak k samotnej mape, ako k tomu, že sa absolútne nehodí pre mód Conquest. Autori sa totiž rozhodli ju pre Conquest obmedziť iba na časť odohrávajúcu sa v samotnom metra a pred ním a úprimne, v uzavretých priestoroch metra je to veľmi ťažké. Zvlášť, keď Rusi zaberú vlajku vo vchodovej hale, Američania sa potom musia prebiť cez troje eskalátory a jedno s ďalších schodísk, čo je skrátka … takmer nemožné.
Mimochodom, zmien od betaverzie som príliš nezaznamenal. Tou najvýznamnejšou je zrejme pridanie odomykacích kamufláži pre vášho vojaka. Odomykanie prebieha pri zvýšení vašej celkovej úrovne a aj keď kamufláže ku hraniu nijak veľkým spôsobom neprispievajú, predsa len ide o milú pozornosť a spôsob, ako sa aspoň nejako odlíšiť od ostatných.
(Zábery z mapy Damavand Peak)
Grafické orgie … opäť!
Nebojte sa, nebudem sa opäť rozplývať nad kvalitami grafického spracovania Battlefieldu 3, to by bolo po spomínaných dojmoch z betaverzie celkom nosenie dreva do lesa. Chcem spomenúť predovšetkým deštrukciu, ktorá síce je naozaj skvelá a užijete si s ňou pri hraní naozaj veľa zábavy, napriek tomu mám však pocit, že predovšetkým na niektorých miestach to mohlo byť naozaj o niečo lepšie. Zo všetkého najviac ma mrzí absencia možnosti zničiť strop / podlahu. Iste chápete, ono trebárs zabiť niekoho tým, že rozstrelíte strop by bolo určite efektné (a tiež veľa efektívne), lenže smola, až tam autori nezašli.
Rovnako ako nemožno zničiť niektoré ďalšie predmety, veľa hráčov hovorí napríklad o nezničiteľných parížskych lampách. Samozrejme tým nechcem naznačiť, že prílišná deštrukcia v hre nie je a to všetko sú len obligátne skripty (nedaj bože marketingové kecy), to nie. Ale keď si človek spomenie na strieľačku Breach zo začiatku roka, núti ho to o takých veciach premýšľať. Ale to je len malinká vada na kráse, verte mi. Počas hrania si takých detailov skutočne nevšimnete.
Hra roku 2011
Suma sumárum, multiplayerová časť Battlefieldu 3 je presne to, čo od nej všetci natešení hráči na počítačoch a konzolách Xbox 360 a PlayStation 3 očakávali. Je skvelá, zábavná, variabilná a neuveriteľne chytľavá. Keď sa k tomu navyše pripojí úžasná grafika a ozvučenie, nemôžem sa zbaviť pocitu, že som práve zrecenzoval multiplayerového kráľa tohto roka.
Pochopiteľne, veľa z vás môže hundrať na nutnosť mať zapnutý Origin alebo na službu BattleLog, ale čo, keď sa cez to človek prenesie, dostane sa mu kráľovskej zábavy, za ktorú tá trocha námahy (a jedna bežiaca aplikácia navyše) predsa len stojí. Teda ak na to máte potrebné vybavenie, aj keď hra aj na najmenšie detaily vyzerá skutočne skvele.
deštrukcia, ozvučenie, variabilita hrania
chýbajúce prvky BattleLogu, chybičky, dlhá doba nahrávania
Verdikt: Skvelé, vynikajúce, úchvatné. A pre mňa osobne multiplayerová hra tohto roku.
Hodnotenie:
94%
zdroj:Czechgamer.com