Dead Island – preview

Sú slizkí, páchnu, divne sa motajú, pre ľudské mäso by zabíjali. Doslova. A rovnako ich milujeme. Že neviete, o kom je reč? Ale choďte, stretol sa s nimi skoro každý. Zombie sú totiž – hoci by netrénované oko mohlo tvrdiť opak – úplne všade. Navyše v hernej brandži sa im vedie nad pomery dobre. Čo chvíľu sa do obchodov prihrnie titul, ktorý nesiaha na nič iné ako na týchto slávnych nemŕtvych. Nie je preto vôbec jednoduché sa odlíšiť. Už treba len kvôli jasne danejársšablóne „jeden proti tisíckami“.

Napriek tomu sa ale tu a tam objaví hra, ktorá sa z tuctovosti dokáže niečím vymaniť. Trebárs Left 4 Dead, kde skôr než o atmosféru išlo o zábavu podporenú „valvácky“ silným multiplayerom. Japonský cit pre bojové rubačky sa jasne premietol do Dead Rising 2, ktorá, hoci trebárs menej, ale predsa len vybočila z radu. A teraz tu máme ďalšieho adepta na nevšedné zombie počin. Volá sa Dead Island av hernej brandži nie je žiadnym nováčikom.

Za humnami sídliaca poľský Techland s ním totiž vyšiel na svet už pred dlhými štyrmi rokmi. Možno to bol vrcholiaci boom druhých svetových vojen, možno niečo úplne iného, ale stalo sa už, že vývojári pre svoj počin nenašli vydavateľa. Hlboko v šuplíku tak tlel niekoľko rokov, až sa z čista jasna ozvalo Deep Silver. Novo škárovaná dvojka to teda s Dead Islandom skúša znova. A hneď na začiatok sa im podaril kúsok, ktorý im musí závidieť pomaly aj sám Spielberg. Šokovať trailery. Čo trailery, len jednoduchý teaser Techland omámil celý svet. Každý o ňom hovorí. Vzniká však otázka, či úplne prvé video „z hry“ neuchvátila herné branži až príliš.

Pravdou ale je, že sa tvorcom podarilo. Celé odzadu, pekne slow-motion a so zaujímavým nápadom, to sa nevidí často. A u zombie hier už vôbec nie.

Dejová línia nás zavedie na ostrov Baňou patriace pod Papuu-Novú Guineu, konkrétne do oblasti Royal Palms Resort. Pred rokmi sa ešte myslelo, že sem na ostrov spadnete po havárii lietadla a v zajatí nemŕtvych sa pokúsite prežiť. Ale od tohoto nápadu sa zjavne upustilo a zakotvilo na inom. Ako hosť si budete užívať horúceho slnka, keď tu sa na vás znenazdajky vyrúti tlupa nemŕtvych. Kde sa vzali? Čím sú nakazení? To sú otázky, na ktoré sa pri presekávania cesty naprieč ostrovom pokúsite nájsť odpoveď. Vy a ešte niekoľko ďalších preživších. Úloha to nebude vôbec jednoduchá a vývojári vám ju – za chvíľu sa dozviete prečo – ešte pekelne sťažia.

V rámci zachovania reality si totiž budete musieť odpustiť zbrane hromadného ničenia. Nie že by v hre raketomety a guľomety neboli, ale siahnete na ne len málokedy. Je to logický krok. Veď kto by v luxusnom letovisku nechával voľne polehávať náboje a ťažké zbrane? Ďaleko skôr sa tak na nepriateľov vrhnete s tým, čo sa vám práve primotá pod ruky. Zmeták, lopata a či dôjde aj na legendárnej panvici z Left 4 Dead, to nie je jasné. Každopádne z toho vyplýva jediné – bojovať sa bude hlavne nablízko.

Už z vypusteného videa je jasné, že na súbojoch si tvorcovia dali záležať. Aby nie, keď ho pilovali prakticky štyri roky, ak nie dlhšie. Po každom záseku sekery z infikovaného jedinca odletí časť tela, až z neho pri troche trpezlivosti nezostane vôbec nič. Trochu morbídne, poviete si možno, ale tak  to už  skrátka v tomto žánri chodí. S krvou sa tu rozhodne šetriť nebude a je teda pomerne jasné, že mládeži Dead Island ostane – aspoň podľa ratingu na krabici – neprístupný.

Hoci sa to možno nemusí tak zdať, kamera zakotví v pohľade prvej osoby. Dead Island teda bude FPSkou. Takýto pohľad podstatne zníži rozhľad a orientáciu na mape, ktorá sa len tak hemží rôznymi druhmi zombie. Jedni sú rýchli a vrtkí, druhí zase ťažkopádni a odolní. Tvorcovia sľubujú pestrú škálu nepriateľov. O tom, či sa s nimi stretávate v otvorenom svete, sa však zatiaľ vedú len čulé diskusie. Hra má preto ale ideálne predpoklady, už len treba  tým, že sa odohráva na ostrove.
Do Dead Islandu navyše preniknú aj RPG prvky. Postupom času sa tak váš hrdina bude zlepšovať. A nielen to. Osvojí si aj lepšie zbrane  potrebné – keď sa dopátrate nábojov – sa chopí aj nejaké z kategórie strelných. Každopádne platí, že sa so schopnosťami na začiatku by ste v priebehu hry už neobstáli. Nepriatelia budú stále silnejšie a útočiť budú v čoraz hojnejšom počte.

Z multiplayeru zaujme asi najviac plánovaný co-op mód. S kamarátmi, a to hneď so štyrmi, si môžete prejsť celú kampaň. Dokonca vraj bude možné pripojiť sa za známym v ťažkostiach do jeho singleplayerové misie, tam mu pomôcť z pazúrov nepriateľov a zase sa odpojiť. To však nič nemení na fakte, že Dead Island chce byť predovšetkým hrou zameranú hlavne na sólo kampaň.

Hoci sa hra tvári ako obrý mäsiarsky simulátor, nie je tomu tak. Aspoň tvorcovia si to nemyslia, lebo o Dead Islandu s chuťou vyhlasujú, že ide o atmosférický temný horor. A tu už niečo nesedí. Atmosférický iste áno, koniec koncov video bolo atmosférou naplnené až až. Snáď aj tým hororom by sa Dead Island mohol nazývať, hoci na Resident Evil mu asi sily stačiť nebudú. Ale temný? Iste, z hry sme nevideli prakticky nič, ale z toho, čo už uniklo na internet, vieme, že hra sa nebude odohrávať v noci. Minimálne nie celá.

Stále však platí, že v Dead Islande drieme veľký potenciál. Veľa mu pomohol teaser. Otázkou je, či mu nepomohol až toľko, že mu vo výsledku vlastne uškodí. Ale to už nechajme na august, kedy táto vo všeličom zaujímavá FPSka vychádza. Neminie všetky tri veľké platformy (X360, PS3, PC) a či zamieri aj na iné, to sa ešte nevie. Z toho, čo sa zatiaľ povaľujem na internete, je zrejmé, že Dead Island na to ide chytro. S otrepanou témou sa snaží pohrať tak, aby ju verejnosti ukázal v úplne inom svetle.

Aj preto sa vyplatí mu fandiť. Trebárs sa v spleti všetkých tých jednorazových zombie rúbaček rodí nová séria.
zdroj:Czechgamer.com






Pridať komentár