Gears of War 3 – recenzia

V hernom priemysle sa párkrát za čas objaví hra / séria, ktorá vás natoľko zaujme, že sa jej bez okolkov radi prispôsobíte. Vezmete si voľno, inovujete hernú mašinu, alebo dokonca zaobstaráte úplne novú platformu. Druhý diel série Gears of War bol pre mňa práve ten posledný prípad, na jeho vydanie som sa s radosťou pripravil kúpou novej konzoly, pretože prvý diel ma natoľko bavil a zaujal, že som si dvojku v deň vydania jednoducho nemohol nechať ujsť. Ešte neprišiel deň, kedy by som tohto rozhodnutie ľutoval a s vydaním posledného, ​​tretieho dielu si do škatuľky dôvodov, prečo je dobré mať X360, môžem pridať ďalší honosný riadok. Gears of War 3 je konečne tu, naleštenejší, brutálnejší a lepší, než kedykoľvek predtým. Dvojmiliónový predpredaj prekročili aj tie najdivokejšie očakávania, prvé recenzie deviatkami a desiatkami nešetrili a vôbec to všetko davové šialenstvo a hype vyzerá strašne fantasticky. Ako je to ale naozaj?

 

Príbehovo je medzi druhým a tretím dielom dosť viditeľný časový skok, takmer dva roky. Že sa za tú dobu pre koalíciu veľa zmenilo, dokazuje úvodné video, príhodne nazvané „Previously in Gears“. Ja som sa však rozhodol vám ponúknuť trochu podrobnejšiu sondu do diania predchádzajúcemu aktuálnemu dielu. V hre sa objavuje niekoľko nových dôležitých postáv a veľa odkazov na udalosti, ktoré nie sú nikde v hre vysvetlené.

 

Samotnú hru začínate na palube lietadlovej lode CNV Sovereign takmer rok po udalostiach poslednej knihy. Koalícia už formálne neexistuje, časť jej populácie žije úplne oddelene v Kashkurskej pevnosti Anvil Gate a hlavnou náplňou práce väčšiny posádky Sovereign sú opravy lode a „farmárstva“. To všetko sa však v okamihu mení. Hneď na začiatku kampane sa vracia nezvestný predseda bývalej vlády Richard Prescott a loď je napadnutá lambenty všetkých možných druhov. Prescott so sebou pre Marcusa prináša disk s nahrávkou jeho otca, ktorého všetci celé roky považovali za mŕtveho a ktorý teraz tvrdí, že našiel cestu, ako sa s lambenty vysporiadať raz pre vždy. Vašou úlohou v Gears of War 3 bude teda nájdenie Adama Fenixa, ale to už všetci viete. Hra vás hneď od začiatku hádže do víru akcie, tak ako sa na Gears of War patrí a priechod príbehu dáva prakticky iba v krátkych momentoch ticha.
Príbehová kampaň sa dĺžkou drží štandardu dnešnej doby a dokončíte ju za nejakých tých desať hodín čistého času na normálnu obtiažnosť. Hneď v menu si ale môžete všimnúť neaktívne položky s alternatívnou kampaňou, ktorá bude dostupná neskôr ako DLC. Jej obsah zatiaľ nie je známy, osobne dúfam v niečo z Vectesu, a pokiaľ prinesie ďalších cirka 5 hodín singleplayeru, nebudeme sa vôbec hnevať. Ďalšou možnosťou, ako si zážitok predĺžiť a rozšíriť (okrem vyššej obtiažnosti) je aj kooperatívny režim pre celkom štyroch hráčov a arkádový mód kampane, v ktorom hráte o najvyššie skóre. V základnej kampani, ktorá je viac než dôstojným vyvrcholením príbehu predchádzajúcich dvoch dielov, zavítate tentoraz oveľa častejšie na povrch planéty, ako do jej hlbín. Ide o dosť podstatnú zmenu, ktorá veľkou mierou mení chvíľami takmer klaustrofobickú atmosféru predchádzajúcich hier.

Ruka v ruke s touto zmenou ide aj posun v grafike hry. Základom je síce stále starý dobrý Unreal Engine 3, ale tvorcovia tentoraz zapracovali na kvalite osvetlenia, väčšine textúr, post efektoch a hlavne mimike hlavných postáv. Herní hrdinovia tentoraz vyzerajú tak nejako ľudskejšie, trebárs Cole sa zmenil takmer na nepoznanie. Hra vyzerá celkovo naozaj krásne, samozrejme v rámci možností konzoly X360, ale aj tak by GoW3 graficky strčil väčšinu dnešnej hernej produkcie do vrecka, bez ohľadu na platformu. Dabing hlavných postáv sa drží kvalít predchádzajúceho dielu a vďaka prírastku nových postáv sa môžeme napríklad tešiť aj zo známeho hlasu Claudie Black, ktorú určite všetci poznáte napríklad z Dragon Age: Origins ako Morrigan, alebo zo série Uncharted ako Chloe. V GoW3 jej pripadla rola Samanthy Byrne a opäť sa jedná o perfektnú prácu, rovnako ako v prípade Ice-T a Griffina. Soundtrack hry obsahuje väčšinu už známych (a fungujúcich) inštrumentálnych melódií, ktoré perfektne podfarbujú náladu a atmosféru hry.

Tá by sa niekedy dala doslova krájať. Hra rozhodne nešetrí grandióznym gestami, či už ide o epické bitky so starými i novými protivníkmi (tých je vcelku dosť) všetkých možných druhov a predovšetkým veľkosťou, alebo emocionálne vypäté okamihy, ktoré vás niekedy poriadne usadia. Ak vám pri smutných okamihov predchádzajúceho dielu bolo tak trochu do plaču, pripravte si na trojku maxi-balenia Kleenex, pretože Gears of War 3 občas hrá na city silnejšie, než hocijaká hollywoodská haluz. Tých pár humorných a niekedy až smiešnych okamihov nedokáže úplne zmazať fakt, že príbeh GoW3 je z väčšej časti tragický, plný zúfalstva, neustále unikajúcich nádeji a ani samotný koniec hry na tom nie je o moc lepšie. Aj tak ale nebudete vôbec radi, až bude po všetkom. Neustále slovné prestrelky medzi hlavnými hrdinami a občasné náhľady do ich virtuálnych duší vám totiž dávajú pocit silnej familiarity s postavami a ich osudmi a od toho sa ťažko odchádza.

Neoddeliteľnou súčasťou série a pre väčšinu hráčov tým hlavným aspektom Gow hier, je multiplayer. Už predchádzajúci diel obsahoval veľa rôznych módov a máp, ktoré ešte dopĺňalo neskoršie DLC. Tvorcovia GoW3 zašli ešte ďalej – existujúce módy všelijako vylepšili a navrch pridali ešte niekoľko nových. Vypichnúť by som chcel predovšetkým mód Beast, ktorý predstavuje opak obľúbeného Horda. Vy a vaši spoluhráči sa v ňom ujmete úlohy Locust Horde a vaším cieľom je eliminácia všetkého ľudského v celkom dvanástich vlnách sa stupňujúcich sa obtiažnosťí.

To by samo o sebe nebolo až tak originálne, čo však originálne je, je výber možných kreatúr, ktorých úloh sa môžete ujať. Od dvoch druhov ticker, cez rôzne drony a boomery, až po ultimátneho berserkera, slepú a prakticky nezničiteľnú locusta samicu. Prihoďte k tomu ešte corpsery, wretche atď a máte základnú predstavu o variabilite tohto módu. Ku všetkým druhom monštier samozrejme nemáte prístup hneď od začiatku, rovnako ako k dostatočným financiám, ktoré si musíte poctivo vybojovať. Z vlastnej skúsenosti musím povedať, že ak chytíte dobrý tím, je Beast na vyššej obtiažnosti kráľovská zábava. Dva a viac berserkerou na mape v neskorších vlnách rozpútavajú krásny chaotický a brutálny tanec smrti. Zostáva ešte spomenúť, že oponentov v tomto móde vám nebudú len obyčajní Stranded alebo Gears, ale aj stupňujúci sa počet hrdinov známych zo singlu, takže si to v koži radového drona môžete pokojne rozdať s Anyou alebo Marcusom.

Nie úplne zbrusu novým, ale podstatne vylepšeným modem je Horde vo verzii 2,0. Opäť ide v základe o klasiku, kedy musia hráči odolávať stále ťažším a početnejším vlnám nepriateľov, avšak v prípade druhej verzie s niekoľkými spestreniami. Vĺn je tentoraz celých 50, z ktorých každá desiata je tzv „Boss wave“, v ktorej na vás nalietávajú Reaver, krajina sa trasie pod nohami dvoch a viac Berserkerov, Brumakov, alebo si to rozdáte s lambentními Gunkery. Objavujú sa aj rôzne Challenge vlny, v ktorých dostanete konkrétnu úlohu, po ktorej splnení si tím pripíše nejaké tie doláre naviac. Tie potom využije pri stavbe rozličných prvkov na mape, čo je práve to hlavné vylepšenie Horde.

Na každej mape je niekoľko stanovíšť, okolo ktorých môžete po postavení command postu stavať rôzne druhy opevnení, veží, automatických strieľať alebo návnad. Od každého existuje niekoľko druhov, líšiacich sa výdržou a cenou a v začiatkoch sa na príliš nezmôžete – aj keby ste na ne finančne dosiahli, nebudete mať ako. Vaše osobné investície do jednotlivých druhov vylepšení sa totiž počas jednotlivých hier sčítajú a uchovávajú na vašom profile. Úrovne vylepšení odomykáte až postupne a tie najvyššie od vás vyžadujú slušnú dávku časovej investície do hry. Krásne to spestruje variabilitu jednotlivých match v Horde. Do tímu totiž môžete občas dostať človeka, ktorý je schopný stavať veci, o ktorých sa vám zatiaľ ani nesnívalo a krivka zábavy stúpa strmo nahor. Ďalšou novinkou, tentokrát v klasickom móde Versus je Capture the Leader, čo napriek podobnosti názvu nie je doslovná variácia na CTF. Jeden z hráčov sa v tomto móde zhostí role vodcu, ktorý okrem iných schopností pozná presnú pozíciu nepriateľov bez ohľadu na viditeľnosť. Nepriateľský tím sa potom snaží vodcu zajať a udržať na určitú dobu potrebnú k víťazstvu. Okrem toho sú tu všetky klasické módy ako Team Deathmatch, Warzone, King of the Hill atď. Keď to vezmem okolo a okolo, tak nepoznám snáď žiadnu inú hru, ktorá by v multiplayeri prinášala také množstvo možností a variácií … a to sme sa ešte nedostali k ďalšiemu aspektu MP.
Že je multiplayer Gears of War 3 zábavný a trvanlivý je už snáď jasné. Jeho trvanlivosť však ešte rozširuje široké portfólio čítajúci snáď stovky odomykateľných predmetov a ocenení, čítajúc okrem samozrejmosti, ako sú postavy a skiny pre zbrane, aj medaily a stužky za splnenia určitých špeciálnych podmienok. Samotné stužky sú drobnosť, medaily však pôsobia ako slušný ego-boost, lebo sa jedna vami vybraná zobrazuje všetkým vedľa vášho mena. Ostatní hráči potom aspoň trochu vedia, čo od vás očakávať. Odomykať môžete aj mutátorov pre vami vytvorené multiplayerové matche. PC-čkárom by sa asi pretočili bielka pri pohľade na horu zakúpitelného obsahu, mimo veľkých DLC, ktoré budú minimálne štyri (čo je tiež dosť). Opäť sa ale jedná naskrz o drobnosti (skiny zbraní atď), ktorých absencia vo vašom arzenálu vás nijako neobmedzuje, ale ako možnosť trochu sa odlíšiť od davu fungujú.

Na Gears of War 3 som sa naozaj tešil a hra ma rozhodne nesklamala. Druhý diel bol skvelý a trojka k jeho základom prihodila ešte veľa ďalších super vecí, ktoré do hry krásne sadnú. Máme tu silný príbeh, ktorý sa v akčných hrách normálne nevidí, zábavnú a variabilnú hrateľnosť, level design šitý na mieru potrebám hry, audiovizuálne pozlátko, ktoré žmýka platformu na maximum a výborný multiplayer s mamutiov životnosťou. Ja neviem ako vy, ale myslím, že viac už sa priať snáď ani nedá.

Príbeh, atmosféra, grafika, trvanlivý multiplayer, veľa vylepšení oproti dvojke

Errr … kampaň mohla byť trochu dlhšia?
Verdikt: Záverečný diel jednej príbehovej línie z tzv. killer série pre platformu X360 splnil snáď všetko, čo sme od neho očakávali. Je výbornou hrou vo všetkých smeroch.

Hodnotenie:

96%

 

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár