Už je to viac ako rok, čo sa na službe Xbox Live Arcade objavila zaujímavá skákačka pomenovaná Limbo. Na rozdiel od ostatných hier však nebola rýchlo převálcována ďalšími vydávanými titulmi, pretože bola niečím výnimočná a hráči na ňu len tak nezabudli. Túto výnimočnosť okrem iného rozpoznali aj recenzenti veľkých herných portálov, keď hre dali vysoké hodnotenie. Priemer sa podľa Metacritic drží presne na deväťdesiatich percentách. Celkový úspech podčiarkuje aj fakt, že sa vývojári z nezávislého štúdia Playdead rok od vydania na Xboxe 360 rozhodli dopriať podobný herný zážitok tiež majiteľom PlayStation 3 a počítačov.
Na konzolu spoločnosti Sony hra vyšla už minulý mesiac, Steam sa jej dočkal druhý augustový deň za solídnu cenu desiatich euro. A keďže sme Limbovi v júli minulého roka nevenovali zaslúženú pozornosť, musíme svoju chybu napraviť aspoň teraz, o rok neskôr. Preto sa pohodlne usaďte a nalaďte sa na tú správnu nôtu, pretože práve spoločne v dnešnej recenzii vstupujete do Limba, ktoré podľa rímskokatolíckej viery stelesňuje dočasný stav duší dobrých ľudí a tiež trvalý stav nepokrstených detí.
Kde to sakra som?
Dobre, dosť tých teologických výrokov, ideme recenzovať. Hlavným hrdinom je bezmenný chlapec, ktorý hľadá svoju zmiznutú sestru. Nemôže ju však po dlhom hľadaní nikde nájsť, preto sa rozhodne vstúpiť do neprebádaného sveta Limba, či by ju nemohol nájsť práve tu. Po dlhom bezvedomí sa prebúdza niekde v lese a práve tým začína kampaň jedného hráča. Žiadne rozdiely oproti Xboxovej alebo PS3 verzii nehľadajte, hra je úplne rovnaká, dokonca môžete namiesto klávesnice použiť aj ovládač zo zariadenia Microsoftu. Vývojári síce sľubovali zakomponovanie nejakého bonusového obsahu, ale ja som ho počas hrania nikde neobjavil. Snáď na druhý pokus.
Späť k príbehu. Chlapec počas hľadania svojej menšej sestričky nebude úplne sám, okrem rôznych pascí a logických hádaniek (o nich až ďalšiu časť) stretne tiež niekoľko domorodých obyvateľov tohto zvláštneho sveta a tiež jedného obrovského pavúka, s ktorým sa bude stretávať približne v prvej tretine hry a niekoľkokrát len o vlások unikne smrti. Tiež sa mu nakoniec náležite pomstí, ale to by som predbiehal. Jediným výraznejším sklamaním je snáď len dĺžka hry, ja osobne som Limbo dokončil za niečo málo cez štyri hodiny, ktoré síce boli naplnené skvelou zábavou, ale napriek tomu je to celkom málo. Na druhú stranu, najnovšie diely Call of Duty dohráte za približne rovnakú dobu a stojí vás štyrikrát alebo päťkrát viac, takže …
Nástrahy, kam sa pozrieš!
Ako už tu niekoľkokrát padlo, Limbo je vo svojej podstate obyčajná plošinovka, v ktorej musíte v „jednoduchom“ 2D svete postupovať neustále doprava. Na rozdiel napríklad od takého Maria však proti vám nestoja žiadni stáli nepriatelia, zabiť vás môže len vaša neschopnosť (napríklad keď sa utopíte alebo keď skočíte rovno do hlbokej priepasti), eventuálne nastraženej pasce, ktorých je rovno niekoľko typov – medvedie pasce, strieľajúce guľomety, rotujúce ozubené kolesá, elektrina, zmeny gravitácie … Je toho skrátka skutočne dosť, čo sa vám môže v Limbe prihodiť.
Posledným vašim „nepriateľom“ sú potom rôzne logické hádanky, ktoré musíte kvôli úspešnému postupu vyriešiť. Rovnako ako v prípade pascí sa tieto hádanky delia do niekoľkých kategórií – občas ide o správne načasovanie vašich pohybov, občas musíte prísť na správne poradie tlačidiel a občas stačí jediné, prežiť, napríklad keď sa začne celý herný svet otáčať v smere hodinových ručičiek a vy to musíte nejako prekonať. Celý herný svet je skrátka pretkaný najrôznejšími nebezpečenstvami a je len na vás, či sa s nimi dokážete riadne vysporiadať a dôjsť až na koniec.
Čiernobiele tajomno
Ďalším výrazným poznávacím znakom Limba je tiež grafické, možno by sa skôr hodilo napísať technické, spracovanie. To je, ako si iste všímate z okolitých obrázkov, veľmi špecifické, pretože je celé vyvedené vo všetkých odtieňoch šedej. Niektorí naši čitatelia by mohli nad touto určitou „chudosťou“ ohrnúť nos, podľa mňa však ide o veľmi dobrú štylizáciu a celkovému vyzneniu hry to sedí ako pr * del na hrnci. Rozhodne si nemyslite, že absencia farieb naznačuje i ďalšie technické nedorobky.
Tak to rozhodne nie je, napríklad také animácie sú na jednoduchú kreslenú 2D skákačku veľmi podarené a znesú aj prísnejšie merítka. Za vypichnutie určite stoja animácie úmrtia nášho bezmenného hrdinu, ktoré sú (rozhodne pri niektorých nástrah) docela dosť brutálne a na nič sa nehrajú (napríklad medvedia pasca alebo rotujúce ozubené koleso sú celkom humus, hlavne pri správnom naskočení). Tí brutálnejší z vás určite u každej pasce najprv danú smrť „odskúšajú“, na druhú stranu sa však pripravia o zisk zaujímavého achievmentu, ktorý dostanete, ak počas hrania umriete maximálne päťkrát.
Zachránite svoju sestru?
Limbo nemôžete porovnávať s ostatnými hrami dostupnými na trhu, to proste nejde. Táto skákačka je totiž niečo špecifického, niečo, čo si stojí za to zahrať. Samozrejme, niektorí môžu nadávať na krátku hernú dobu alebo nedokonalú grafiku, lenže na Limbo sa musí pozerať tak nejako inak. Konkrétne ako na nesmierne zaujímavý umelecký počin, ktorý ponúka nevšedný a veľmi zaujímavý plošinový zážitok. A tak svoju dnešnú recenziu zakončíme tvrdením, že Limbo by si mal vyskúšať naozaj každý, aj keby sa nedostal ani cez prvú prekážku. Stojí to totiž za to!
štylizácia, obtiažnosť, animácie
herná doba
Verdikt: Limbo je vynikajúca štylizovaná skákačka, ktorú musí vyskúšať každý.Viac netreba dodávať.
Hodnotenie:
89%
zdroj:Czechgamer.com