A New Beginning – recenzia

Máme tu novú hru. Je z Európy a jej hrdina je Nór, ktorý by chcel zmeniť svet. Nie, nejedná sa o simuláciu niekoľkých posledných týždňov života A.B. Breivika. Takúto hru by si dovolil vytvoriť leda tak vývojársky tím zložený z hardcore užívateľov 4chanu. A keďže takéto škaredé a morálne pochybné weby nikto z redakcie nesleduje, neexistuje ani žiadna možnosť ako by sme sa o takejto hre dozvedeli.

Táto hra je totiž pokojná adventúra, na internete prezentovaná ako eco-adventure. A tak vám asi dôjde, že námet bude mať niečo spoločné s naším životným prostredím. Hrdinom je Bent Svensson a na rozdiel od onoho maniaka a momentálne mediálne známejšieho Nora sa spoločnosť nesnaží napraviť so zbraňou v ruke. Je to relatívne pokojný postarší muž, bývalý vedec, so záujmom v alternatívnych zdrojoch energie, ktorý chce všetky svoje ďalšie životné problémy riešiť predovšetkým mozgom. Ako by sa ostatne dalo od takéhoto adventúrneho hrdinu dalo čakať. Na začiatku nášho príbehu je jeho jediným problémom nájsť kľúč od dverí garáže, ktorý niekam dômyselne schoval pri svojej poslednej opileckej jazde. V nej by potom mal nájsť veci potrebné na opravu svojho verného Fogger (pre neznalcov je to čosi, čo vytvára jedovatú hmlu, ktorá zabíja škodcov) a mať pokoj, až do ďalšieho telefonátu svojej psychologičky.

> Lenže sotva kľúč nájde, objaví sa na scéne druhá hlavná postava, slečna Fay. Tá poteší všetkých priaznivcov kreslených krások . Nie je síce ktovieako sporo odetá, ale grafik očividne vedel aké krivky sa mu na slečnách páčia a treba uznať, že sa určite budú páčiť aj väčšine mužskej časti hráčskej obce a cca. 4% z tej ženskej. Len ten jej ustarostený výraz v tvári to trošku kazí. Avšak nie je divu, že Fay sa netvári zrovna veselo. Prichádza totiž z budúcnosti (dvaciatešieste storočie, aby som bol konkrétnejší), ktoré nevyzerá práve ružovo. Klimatické zmeny na našej planéte zahnali obyvateľstvo do podzemia a tá posledná hŕstka prežitých má čoskoro zahynúť biednou smrťou. Kľučkou však je, že s pomocou Svenssonovým agregátom dokážu cestovať časom a pokúsiť sa uskutočniť Phoenix plán, ktorý má ľudí z minulosti (tentokrát rok 1982) obrátiť na zatvrdnutých fanúšikov ekologických zdrojov energie. Ani modrí tentokrát zrejme nebudú potrebovať nápovedu, aby im došlo, prečo Fay navštívila nášho plavovlasého ex-vedca.

Začína tak zaujímavý príbeh, v ktorom hlavnú úlohu nehrá nič menšieho než boj o budúcnosť našej ľudskej rasy na povrchu planéty Zem. Pozrieme sa v ňom striedavo do budúcnosti a do hernej súčasnosti a precestujeme tri svetové kontinenty. Zámerne nechcem byť príliš špecifický, pretože herný dej a príbeh je u adventúr to najdôležitejšie a bola by škoda vás pripraviť o prekvapenie. Predsa len žijeme v dobe, kedy open world hry vládnu svetu a ľudia sa sťažujú, že Call of Duty je príliš koľajovité. A New Beginning je  naozaj úplná klasická point and click adventúra, kde je príbeh pevne nalinkovaný jedným smerom, nemôžete umrieť alebo čokoľvek pokaziť a človek sa vlastne baví podľa toho ako dobrí boli scenáristi a game designeri, prípadne aké omamné a osviežujúce látky v priebehu vývoja konzumovali.

> Nutné podotknúť, že kvalita príbehovej stránky hry je skvelá. Hráča čaká množstvo menších i väčších zvratov a viac či menej zapeklitých úloh. Väčšina herných problémov sa rieši logickou cestou za použitia myšlienkových pochodov blízkych väčšine ľudských jedincov. Čo určite poteší staršiu generáciu hráčov zvyknutých na neuveriteľné kombinačné excesy adventúr rokov dávno minulých. Záseky som za celú hru mal asi len tri (aj keď jeden asi hodinový) a keď neviete kadiaľ kam, skúste či veci vo vašom inventári neumožňujú nejakú špeciálnu akciu (napr. zlomenie hrebeňa). Vývojári navyše hru uľahčili v tom, že veci, ktoré sa dajú použiť sa po stlačení medzerníka označia modrým kolieskom. Odpadá tak nepríjemný pixelhunting, nešvár ktorý asi málokto bude postrádať. Je vidieť, že vývojári chceli, aby hráč postupoval plynule a nebloumal. Aj minihry sa dajú preskočiť ak na ne nemáte nervy alebo dostatočne výkonný mozog.

Na druhú stranu musím napísať, že pohyblivé komixy, ktoré posúvajú príbeh dopredu, sú pre mňa sklamaním. Hudobný sprievod (ktorý je v normálnej hernej situácii perfektný a skvele dokresľuje prostredie) je pri nich takmer sterilný, negraduje a dramatické situácie potom moc urgentne nepôsobia. Zvlášť keď k tomu pridáme lenivé zobrazovanie ďalších dejových okienok. Neviem či je to tým, že žijeme v dobe, keď sú všetci zvyknutí na zbesilý strih  ktorý vídame v hudobných klipoch, filmových trailerov alebo vlastne v akomkoľvek audiovizuálnom materiáli, na ktorý narazíme. Kto vie, ale každopádne to kazí výsledný dojem z hry.

Keď sme u tých nedostatkov, tak mám pocit, že dosť ľuďom bude vadiť „vyladenosť“ na monitory s pomerom 4:3. Ak vlastníte monitor s iným pomerom ako 16:9 (čo najskôr vlastníte) zostanú vám na oboch stranách dva krásne, čierne prúžky. Občas sa mi stávalo, že mi nešli zobraziť veci v inventári (čo našťastie dokáže napraviť dvojité stlačenie escape) a potom určite narazíte na pár nepreložených textov. Hra je totiž pôvodne nemecká a občas sa vám prihodí (väčšinou ak skúšate dadaistický prístup k ďalšiemu pokroku v hre), že postava niečo zahlási nemecky. Samotné dialógy ma tiež moc nepotešili, nie sú síce zlé, ale ani nijako zvlášť farbisté a hoci sa človek, čo ich písal občas blysol nejakým vtipom, väčšinou sa držal dosť pri zemi.

> Okrem týchto niekoľkých vecí nemám nad čím horekovať. Herné lokácie sú spracované naozaj nádherne a vskutku ich nie je málo. Aj tie, na ktorých strávite sotva tri minúty sú vymakané do najmenších detailov a pôsobia naozaj kúzelne aj na najväčších monitoroch.

A New Beginning je zrejme hrou pre dva typy ľudí. Pre tých, čo si chcú zaspomínať na staré časy a pre tých, čo chcú peknú a nenáročnú hru. Hernú dobu nemôžem povedať presne, pretože som to naozaj nemeral, ale odhadujem okolo ôsmich hodín. Samozrejme musíte vziať do úvahy, že znovu hrateľnosť je prakticky nulová. Dlho som premýšľal, aké skóre hre udeliť, ale musím vziať do úvahy, že klasiky žánru ako Broken Sword alebo The Monkey Island si môžete zaobstarať za ľudovky, zatiaľ čo táto hra stojí dvadsaťpäť euro z digitálnej distribúcie. Herné puzzle sú nápadité a jednoducho logicky riešiteľné, ale nie sú ani nijak jednoduché, takže má potom človek radosť, že na ten problém dozrel. Človek tak v pokoji postupuje hrou a odhaľuje pokračovanie tohto eco-story. Bohužiaľ hre chýba dramatická zložka hry, čo mi u adventúry (od slova adventure, čiže dobrodružstvo) dosť vadí, pretože v situáciách, ktoré by mali pôsobiť naliehavo (napr. keď odstraňujete bombu) si môžete dôjsť v kľude vyvenčiť psa / mačku / priateľku. Aj v tom Broken Sword, ktorý je pätnásť rokov starý, šlo umrieť! Večná škoda. Avšak pokiaľ toto dokážete prekusnúť, ponúka hra kvalitný zážitok a upokojujúcu spomienku na staré časy v modernom a kvalitnom audiovizuálnom kabátiku.

Námet, grafika, hudba, hádanky, pohodová hrateľnosť

Chýba akákoľvek dramatickosť, 4:3 vyladenosť, dialógy, nič nové
Verdikt: Ak sa vám cnie po starých časoch, kedy stačilo len v kľude stláčať myšou zachrániť tým svet, tak toto je hra pre vás. Nepatrí síce medzi perly žánru,avšak vývojárske štúdio určite nepovedalo svoje posledné slovo.
Hodnotenie:

71%

 

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár