Strach je pre ľudskú bytosť rovnako dôležitý ako pocit šťastia či akýkoľvek jeho opak a protiklad. Vďaka strachu si zvyšujeme dávky adrenalínu a tým sme schopní jednať vo vypätých situáciách oveľa pohotovejšie a s väčšou silou či odhodlaním. Ľudská rasa vyhľadáva umelý stimul v podobe strachu už od dávnych vekov a tam kde dnes nefunguje na vás žiadny film s označením hororu, prichádzajú herné zážitky, na ktoré nezabudnete vy a ani vaše spodky. Jedným z takýchto čistokrvných hororov vo svete hier je jednoznačne projekt spoločnosti Blue Isle Studios, ktorá pred dvoma rokmi vydala pre stolné počítače nenápadnú hru menom Slender: The Arrival a pod identickým portom si to zopakovala aj aktuálne na PS4 a Xbox One. Ja som sa pre vás obetoval a strávil s hrou krásnych a vyľakaných 120 minút a aj preto vám môžem zážitky a dojmy zhrnúť takto za čerstva, zatiaľ čo sa mi perú trenírky.
Trocha netradične naviažem práve na dobu hrania. Slender je v podstate digitálna záležitosť, ktorá vám za určitých okolností nezaberie viac času než práve tie dve spomínané hodinky. Ponúka však pomerne odlišné stupne náročnosti, kde práve ten posledný je skutočnou výzvou na prekonanie, pretože vám odomkne špeciálnu kapitolu, ku ktorej by ste sa inak nedopracovali. Preto hneď na štarte upozorňujem hráčov so strojčekom na srdci a s chabou poistkou, nech radšej tohto strašiaka obídu veľkým oblúkom. Pre ten zostatok z vás, čo sa rád bojí a má doma kvalitný tepovač na koberce, túto hru ako fanúšik interaktívnych hororov vrelo odporúčam a to hlavne vďaka „chorej“ atmosfére s hustotou kanadského javorového sirupu zmiešaného s roztaveným kaučukom. Príbeh hry sa točí okolo dvoch priateliek. Lauren sa chystá na návštevu ku Kate, ktorú ale nenachádza u nej doma a naopak tam objavuje podivné stopy okolo jej záhadného zmiznutia.
Koncepčne je hra rozdelená do kapitol a čím ďalej sa v hre posúvate, tým viac indícií ukazuje na nebezpečného tvora skrývajúceho sa v hustých lesoch a okolí, pred ktorým spomínaná a krehká Kate musela utiecť. Slender (to je práve ten náš kamarát z lesa, lúk a hájov) je FPS hra bez akejkoľvek akčnej vložky čo sa týka boja. Jediné, čo hráč má k dispozícii, je jeho digitálna kamera, na ktorú zaznamenáva dej udalostí a potom kvalitná baterka s dlhým dosahom na svietenie. Inak samozrejme inventár a veľkú poštovú tašku na všetky tie dokumenty a fotky, ktoré po ceste nazbierate, a že ich bude naozaj kvantum o tom asi nie je nutné nejako diskutovať. Počas hektických momentov, kedy sa z pomerne nervóznej atmosféry pri prechádzkach opustenými budovami a prírodou stane razom šialený pohľad plný strachu, vám ako hráčom neostane nič iné len utekať a utekať čo najrýchlejšie budete môcť. Level dizajn je často rozdelený na rôzne cestičky, kde ste schopní uniknúť pred temnotou Slendera a jeho chápadiel, ale než si človek zvykne na princípy týchto útekov, tak je možné že pár ráz jednoducho skonáte a idete odznova.
Nejedná sa ale o nejako prehnane frustrujúci systém hľadania tej správnej cesty. Stačí ak hráč používa rozum a skôr či neskôr nájde ten správny smer. Tento systém je u nejakej arkády na pár hodín asi správnym riešením, aj keď sa ponúka otázka do akej miery sa autori mohli vyhrať s možnosťou aktívne odviesť pozornosť Slendera od vás, napríklad hrou zvuku a nielen len zhasnutím baterky alebo otočením sa o 180 stupňov. Po grafickej stránke by sa dalo hovoriť o hre pre lepší tablet, ale aj takto orezaná záležitosť sa dokáže postarať o nádherné situácie plné kriku a jačania. Grafika totiž ide ruka v ruke s hudbou, či presnejšie povedané so zvukmi, ktoré vydávajú veci okolo vás a aj samotná hlavná hrdinka (raz skočila z výšky na zem a ten zvuk mi pohol črievkami). Tá nebude jediná, ktorú preberiete v spomínaných kapitolách a chválim autorov za akési retrospektívne pohľady do minulosti, ktorými krásne spojili inak banálny príbeh. Vraví sa, že hororových hier nebude nikdy dosť a preto v mene tohto hesla prehlasujem, že od čias projektu Outlast som sa tak veľa u hry nebál, a to som ju nehral ani večer a s mačkou zavretou v kuchyni a so slúchadlami na hlave. Ak milujete poctivú atmosféru a ba až nechutný zvuk a hru svetiel s vašou psychikou, tak Slender: The Arrival je tu práve vhodným kandidátom na poriadnu porciu strachu.
Hodnotenie:
80%
Hra má samozrejme svoje muchy, jednak by som ich našiel v dosť topornom ovládaní či jednoduchých hádankách, ale v žánre adventúr v temnom a desivom spracovaní si zaslúži svoje miesto po boku hier s oveľa väčším rozpočtom. Odporúča osem z desiatich kardiológov.
zdroj:Czechgamer.com