Ages of Wonders 3 – recenzia

Keď sa mi dostala do PC tato hra, pomaly som začal v pamäti šťourat detaily o jej dvoch starších súrodencoch. Oba diely mali možno ambície zosadiť kráľa ťahových stratégií Heroes of might and magic, nasledovaného skoro rovnako vydareným Disciples, avšak vždy zostalo „iba“ u kopírovania vyššie spomínaného s prímesou toho vlastného. Aj to sa však osvedčilo a séria si našla svojich fanúšikov. Od vydania posledného dielu s podtitulom The Wizard ‚s Throne už uplynulo slušných 12 rokov. Bol som teda zvedavý, či vývojári prichádzajú znova s tým istým alebo sa pokúsili o razantné zmeny.

Žili boli …
Príbeh je vcelku prostý ako v každé fantasy. Máme tu jednu stranu zo začiatku reprezentovanú zjednotených elfov a ich princeznú a na strane druhej zoskupenie Commonwelthu v čele s radou, zjednocujúcou niekoľko ďalších rás a Edwardom verným občanom a dreadnought. Po dlhom konflikte má dôjsť k vyjednaniu prímeria, ale ako to už býva, niečo sa pokazí a vďaka tomu má hráč plné ruky práce. Vybrať si teda môžete z dvoch kampaní za uvedené frakcie, pričom hra sama Vám ponúkne začať najprv za elfov. Príbeh je potom rozprávaný hrdinmi pred začiatkom každej misie vo forme zápisníkových útržkov. Hoci tieto časti sú nahovorené, bohužiaľ po zvyšok hry postavy mlčia a komunikujú naskrz pomocou dialógových okien čiže systémom ala Disciples.

Alternatívy a pomocníček
Hra samozrejme neponúka iba dve kampane, ale aj samostatné scenáre, mapy alebo online hru s inými hráčmi. Pri samostatných scenároch a mapách je medzi všetkými možnými klasickými nastaveniami tiež možnosť vytvoriť si priamo vlastného hrdinu čiže vodcu, ktorý je v tejto hre najpodstatnejšou figúrou. Pri jeho vytváraní som sa však nemohol zbaviť dojmu, že ak by som rozšíril rôzne parametre o ďalšie možnosti, pripravoval by som si vďaka vzhľadu editora hrdinu pre World of Warcraft.

Klik pro zvětšení

V kampani potom poslúži ako tutoriál úvodné misie elfov. Hra sama o sebe je jednoduchá na pochopenie, avšak pre milovníkov podobných titulov, tu môžu byť isté rozdiely oproti ich modlám. V prípade, že by im však niečo unikalo, nezabudnú ich hrdinovia oboch kampaní na začiatku upozorniť, že so sebou nesú svoju Bibliu Zázrakov (Tome of Wonders). Jedná sa vlastne o v hre prístupný manuál týkajúci sa ako hry samotnej, tak popisu jednotiek, lokácií alebo vylepšenia hrdinov. To je síce vítaný pomocník, problém však nastáva, ak si ho chcete spustiť priamo z hlavného menu hry. Je síce stále k dispozícii, ale v kľude si posedieť a prečítať o potvorách, ktoré na Vás všade číhajú, už nemôžete.

Keď dvaja robia, to isté nie je to to isté

Systém hry je naozaj jednoduchý. Máme tu hrdinu, ktorý vie čarovať, mesto, kde môže sídliť a samozrejme kopu nohsledov, ktorí mu pomáhajú v jeho vznešených cieľoch, nech už sú akékoľvek. Oproti štandardu tu však hrdina nemusí nutne kráčať všade so svojimi pätolízačmi. Stačí, keď ho v pokoji ubytujete vo svojom hlavnom meste a o zvyšok sa postarajú vojaci. S postupom času staviate v meste nové budovy a tým ho rozširujete, avšak vzrast mesta na rozdiel od iných hier nezávisí na veľkosti radnice alebo podobnej budovy, ale skutočne na počte obyvateľov.

S rastúcim mestom priteká samozrejme viac surovín a rozširujú sa Vaše územia, vďaka čomu zaberáte okolité zdroje. Teritórium je po vzore napríklad Rome: Total War alebo Civilization ohraničené čiarami vo farbách frakcií. Osobne mi je milší štýl Disciples, kedy sa vo Vašom teritóriu mení aj krajina podľa Vašej frakcie. Oproti druhému dielu AoW došlo však k sprehľadneniu jednotlivých pasáží a ponuka mesta a nielen jeho nie je rozdelená do dvoch nevzhľadných tabuliek, ale je scelená v jednu, ktorá okrem rozdelenie do sekcií pripomína opäť sériu Civilization.

Klik pro zvětšení

Novší kabátik dostali aj veda a výskum a diplomacia, však nedošlo k žiadnym väčším zmenám v ich základoch. Výskum sa od iných hier naopak líši rozdelením do 3 sekcií: Kúzla bojové, globálne a vylepšenie ríše. Jednotlivé výskumy sa potom líšia podľa jednej zo šiestich tried, v ktorej Váš hrdina v misii zrovna je: Rogue, Dreadnought, Warlord, Sorcerer, Theocrat a Archdruid.

Moje srdce zaplesalo, že sa AoW drží aj naďalej kombinácie Heroes a Disciples.

Som veľkým fanúšikom série Heroes of Might and Magic, avšak neraz sa mi stalo, že som misiu hral tak dlho, že sa armáda nepriateľa rozrástla do obludných rozmerov. So svojou hŕstkou, ktorú som dovtedy považoval za výkvet válčenia, som potom musel sklopiť hlavu a misiu začať hrať znovu, čo je po desiatkach minútach veľmi ubíjajúce. Preto moje srdce zaplesalo, že sa AoW drží aj naďalej kombinácie Heroes a Disciples. Bojisko tu síce je rozdelené na hexagóny, ale vy môžete disponovať maximálne 6 jednotkami s maximálnym počtom životov. Takýchto skupín je možné urobiť viac a sú nevyhnutné pre dobytie väčších miest. Odpadá teda zdrvujúci variant, kedy sa celá armáda musí vrhnúť na nepriateľských 10K kostlivcov, aby sa vo finále rozbila o ich zástupy.

Odlišné sú tiež etapy boja. Jednotky totiž majú rovnako ako v druhom dieli šancu zaútočiť na danú jednotku hneď trikrát alebo sa presunúť o určité polia a podľa zvyšných bodov akcie zaútočiť. Boje sú potom o dosť svižnejšie a zaiste poteší aj prostredie, kedy sa v tábore fajčí z ohňa alebo sa pohojdáva sem tam nejaký ker vo vánku. Navyše som po niekoľkých bojoch nezaznamenal ani opakovanie prostredie bojísk.

Klik pro zvětšení

Nad tým všetkým potom bdie v rohu obrazovky portrét hrdinu, ktorý je schopný na diaľku do bitky zasiahnuť pomocou kúziel. Po niekoľkých bojoch tak hrdina dosiahne nové úrovne a za pridelené body sa naučí klasicky určité skilly alebo vylepší atribúty. Vylepšiť hrdinu ide však aj ďalšími spôsobmi. Po určitej dobe je možné v meste postaviť kováčovňu predmetov (Item forge) a v nej pre hrdinu kovať rôzne brnenie či zbroj, a vybaviť ho nimi po štýle Heroes. Najviac ma však nadchla možnosť výmeny mounta hrdinu. Môžete tak po získaní alebo vyčarovaní predmetu alebo rovno mounta jazdiť na jednorožcovi alebo lietať na drakovi. Každý mount potom prepožičiava svojmu jazdcovi iné bonusy.

Hodnotenie:

80%

Hoci je AoW nepochybne klonom a zmeskou niekoľko už skôr vydaných hier okorenený o pár vlastných nápadov, rozhodne sa nemá za čo hanbiť a skvele nadväzuje na predchádzajúci diel série.

 

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár