Zlý otec Microsoft a zakázaná sladkosť Xbox One

Mnoho Američanov žije v podivnom geopolitickom temne, v ktorom zrejme ešte stále vidí polku Európy pod nadvládou kosáka a kladiva. Microsoft ukázal, že podobne zatemnených Američanov v jeho farbách pracuje naozaj nemalé množstvo, keď sa rozhodol pozdržať launch Xboxu One pre zvyšok Európy, a teda aj pre krajiny, ktorých mestá disponujú snáď väčším rozpočtom ako celá naša krajina (Švajčiarsko napríklad). Ak ste teda fanúšikovia Microsoftu (alebo vám jednoducho Xbox vyhovuje viac), kúpte si Xbox 360 vo zvýhodnených akciách. Microsoft sa snaží dokázať nemožné, a síce prinútiť hráčov v Európe, ktorá pre neho ako geografický útvar neexistuje, že Xbox 360 MÔŽE konkurovať PS4 pokojne po celý rok 2014!

Ostré slová, samozrejme. Ale keď sa pozriete na problém optikou priaznivcov Microsoftu, moc do spevu vám nie je. Keď Microsoft oznámil, že launch konzoly Xbox One v určitých krajinách pozdrží na neurčito, vyvolal tým obrovské diskusie, nadávky, spory. V apríli tohto roku vyjdú konzoly v Rusku, Belgicku, Holandsku, Švajčiarsku, Švédsku, Fínsku, Nórsku a Dánsku. Nie je to tak dlho, čo ani títo naši európski susedia, ale napríklad aj Číňania a Japonci, nemali nič isté. Nedávno tiež na server NeoGaf unikla nepekná zvesť, a síce že spomínaný zoznam krajín sa nerozšíri o Českú republiku, Slovensko a ďalšie krajiny. V nich má konzola vyjsť až v septembri tohto roku. A tak sa logicky mnohí cítia ohrdnutí. Naozaj pre Microsoft nie je Európa na východ od demarkačnej línie lukratívnym trhom?

Ponúka sa jednoduchá odpoveď: ak niekedy bol, tak po úplne nepodarenej PR a preferenciou iných krajín už nie je. Microsoft sa najprv kruto zmýlil, keď si myslel, že hráča poteší zavedením online ochrany a teda znemožnením bazárového predaja. Potešil tým ale len konkurenciu zo Sony, ktorý ponúkanú loptu zasmečoval nemilosrdne. Microsoft teda vzal svoje vyhlásenie späť, lenže zjazvená povesť zostala. A potom, chvíľu pred novembrovým vydaním, sa v Redmonde rozhodli zatĺcť si do pomyselnej obchodno-marketingovej rakvy ďalší klinec, keď sa z pôvodných dvadsaťjeden krajín určených pre prvú vlnu dovozu novej konzoly stalo trinásť.

Klik pro zvětšení

„To, ako sme nastavili jednotlivé dáta vydania, nevnímame ako problém. Problémy máme s lokalizováním softvéru pre jednotlivé trhy, hlavne potom s hlasovou podporou. Ide to celkom dobre, napriek tomu chápem, aké je to pre ľudí sklamanie, „hovoril krátko po ohlásení zdržania Albert Penello, marketingový šéf pre plánovanie. Vyvrátil tým teda špekulácie, že problém spôsobilo nedostatočné naskladnenie. Z nejakého podivného dôvodu sa ale nikto nepýtal, prečo sa na lokalizačný problém Microsoft nevybavil dopredu a neposilnil svoje rady, aby stihol novembrový termín. A hoci si Penello pochvaľoval, ako im ide práca od ruky, je stále viac než zarážajúce, že niektoré krajiny stihne lokalizovať až skoro o rok neskôr.

To sa samozrejme musí prejaviť na predajoch. Najoptimistickejšie predpoklady veštia PS4 desať miliónov predaných kusov do konca roka. O Microsofte sa analýza nezmieňuje, na internete by ste ich ale našli veľa z viac či menej (aj „slávny“ herný „analytik“ Michael Pachter prilial olej do ohňa svojou predikciou) dôveryhodných zdrojov. V súčasnej dobe operujú herné médiá a marketingové oddelenia oboch zainteresovaných spoločností s februárovými číslami.

Tie hovoria, že Sony predalo 5,3 milióna konzol a Xbox stráca s 3,9 miliónmi. Aj ťažko sfanatizované diskusné troll musí uznať, že to pre Sony nie je víťazstvo nijako drvivé. Kým PS4 sa predáva globálne a je lacnejšia, o sto dolárov (zato však s Kinectom v „základe“) drahšie Xbox One sa predáva len v určitých regiónoch a ten pravý boom zrejme zažije až o tohtoročných Vianociach. Nezabudnime, čínsky trh, teda jeden z najsilnejších vôbec, tiež patrí medzi tie, ktoré na vydanie konzoly od Microsoftu ešte len čakajú.

Klik pro zvětšení

A je to naozaj zaujímavý fakt, ktorého už si všimol napríklad aj britský denník Telegraph. Microsoft si narobil snáď tú najhoršiu možnú reklamu, keď svoju konzolu zdržal aj pre predplatiteľov (treba zo škandinávskych krajín). To potom ešte podčiarkol snahou stopnúť bazárový predaj a tiež faktom, že skôr ako na videohernú konzolu sa Xbox One štylizuje do úlohy vládcu obývacej izby. A napriek tomu stráca rozdielom neveľkým. V Telegraph predajné čísla pripodobňujú bitke, ktorú Microsoft síce prehral, vojna však ešte trvá.

Predsa len sú Američania v pôžitkárstve ešte o niečo ďalej ako my.

S tým sa spája aj akýsi vyšší význam, ktorý si Microsoft s Xbox One počas formovania svojej stratégie osvojil. Svoju konzolu vidia vizionársky a nie už len ako čisto predmet zaručujúci herný zážitok. Otázkou znie, nakoľko sa tento prístup oplatí z hľadiska ziskov v Európe. Predsa len sú Američania v pôžitkárstve ešte o niečo ďalej ako my a radi si za jednoduchosť priplatia. Xbox One presne toto zaručuje. Zjednotí totiž skypové volanie, hranie, surfovanie, hlasovú podporu a streamovanie televízie. Obzvlášť od posledného zmieneného si výrobcovia sľubujú veľa. Znamená to, že si Xbox One kúpia hlavne rodiny s deťmi a jeho využiteľnosť čoby hernej konzoly sa nebude brať za primárnu? Znamená to, že Microsoft urobil prvý krôčik k postupnému neuznávať rozdiely medzi konzolami a káblovou televíziou?

Je pomerne isté, že u nás sa dostane Xbox One do konfliktu. Málokto sa bude chcieť učiť pochopiť jeho nové služby a radšej si zaobstarajú PS4, pretože jednoducho vyšla skôr, Sony je dobré a Microsoft zlý. Pri rozhodovaní sa dá tiež nechať ľahko zlákať exkluzívnymi titulmi, ktoré sú v tejto chvíli ďaleko lákavejšie na PS4 ako na Xbox One. To sa ale môže s jednou, dvoma hrami zmeniť. Veľmi záleží, ako dlho už je titul vo vývoji a či zvládne “ šľapať “ vo vysokom rozlíšení 1080p. Keby sa niekto rozhodoval čisto podľa vzhľadu jednotlivých hier, vždy môže zabrúsiť na YouTube a pozrieť sa na porovnávacie videá. Dosť možno to ale niekomu takému len zamotá hlavu, pretože jednotlivé konverzie sú čo do AUDIOVIZUÁLu prakticky totožné. A tak hocikoho napadne, či tých päť rokov do nástupu ďalšej generácie konzol nie je lepšie vydržať s multifunkčným počítačom.

“ Má vôbec zmysel porovnávať next – gen konzolu s PC ? “ Jeho hlavný argument spočíva v nízkom výkone, ktorým sa nové konzoly prezentujú. Je pravdou, že veľa hráčov očakávalo výkon ďaleko väčší, pretože grafické limity niektorých hier by sa tým pádom mohli posunúť o mnoho vyššie. Ale to už by sme sa dotýkali čistej vypočítavosti jednotlivých vydavateľov. Krásne to vidíme na príklade série NHL od EA Sports: “ Prečo by sme budúci rok urobili hru s tisíckrát lepšou grafikou, keď ju môžeme upraviť len do tej miery, aby ste boli všetci spokojní? “

„Jediné, čo PC chýba, je nízka kompatibilita s vaším gaučom,“ tvrdí spomínaný blogger. Zabúda  sa však na nutné náklady spojené s každoročným upgradom vnútorností počítača, ktorý by inak stratil krok. Veľmi optimistická je tiež posledná veta s takmer prorockým nádychom: „O desať rokov neskôr môžu byť všetci hráči už len PC hráči.“ Ak sa naplní potenciál Xbox One, tak dosť možno budú všetci hráči konzole vnímať úplne inak. Otázkou je, či sa tomuto trendu svet podvolí. Potom by sa mu totiž veľmi pravdepodobne podvolila aj Sony vo svojom PS5. Ale to už asi veľmi predbiehame.

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár