Call of Juarez: The Cartel – preview

Že za tou veľkou mlákou sto rokov naspäť nebola zase taká romantika, ako to líči May vo svojich románoch nám pred rokmi jasne ukázal prvý a druhý diel Call of Juarez. Ani Red Dead Redemption si s romantikou Wild Westu nebral príliš servítky. Bola to skrátka doba plná drsných slov a ešte drsnejších chlapov, ktorí sa na mustangoch preháňali na prériách a kolt – prekliato nízko u pásu – tasili už tak nejako zo zotrvačnosti.

Prvé Call of Juarez vtrhlo do obchodov pred piatimi rokmi. Vtedy nepríliš známe poľské štúdio Techland sa uviedlo svetu ako ambiciózna partia z východného bloku, ktorá to vie vziať za správny koniec. S napätím sa čakalo sa na dvojku. S Bound in Blood si vývojári hrali tri roky a výsledok stál za to. Len málokto by v tej dobe druhé CoJ pasoval menej ako na prvé miesto všetkých westernových hier.

Nie že by ich ale vychádzalo každý mesiac päť. S Bound in Blood mohlo súperiť len rockstarské Red Dead Redemption a čo si budeme rozprávať, toto dielo s volnemestskou myšlienkou Call of Juarez v mnohom prekonalo. Lenže Bound in Blood mohol ponúknuť okrem iného aj podarenú PC konverziu, o čom si Rockstar môže nechať len zdať. Napriek tomu ale – hoci už sa na ich dielo značne práši – veľa hráčov trpezlivo čaká na PC port, ktorý možno naozaj príde. Nie však skôr ako po L.A. Noire.

Aj to je o dôvod naviac zaklopať si na čelo: „Tak prečo sakra v Techland od tejto témy upúšťa?“ V žánri westernových strieľačiek predsa nemajú konkurenciu, aspoň teda čo sa týka PC platformy. Rozhodli sa totiž preniesť duch Divokého západu – ktorý podľa nich môže „strašiť“ nehľadiac na dobu – do súčasného života. Zo začiatku sa to môže zdať ako pekná šialenosť – ďalšie štúdio čo sa poddalo trendu s tuctovou FPSkou s moderným konfliktom. Nie je to ale tak úplne pravda, aspoň teda to s tou tuctovosťou.

Vývojári totiž prišli s pomerne originálnou a hlavne aktuálnou myšlienkou. A to dokonca natoľko, že si ju možno mali schovať až na štvrtý diel a tretí ešte vydať v duchu rýdzej kovbojky. Najnovší The Cartel totiž bude hlavne o bojoch medzi na prvý pohľad bezmocnými strážcov zákona a drogovými kartelmi, ktorých sila na mexicko-americkej hranici nadobúda rok čo rok čoraz väčšiu dôležitosť. A že sa na vzostupe ich moci skrýva tisícky mŕtvych, o tom snáď ani netreba diskutovať.

Aj preto sa The Cartel ostro stretáva s názormi mexickej vlády. Niektorí senátori, ako treba Ricardo Boone už proti nemu robia petíciu. „Je pravda, že u nás máme vážne problémy so zločinom a nesnažíme sa to skrývať. Zároveň by sme ale nemali dopustiť, aby deti vyrastali na podobných hrách a urobili si z nich o nás také mienky, „hovorí iniciátor protestnej akcie. Téma si vývojári nemohli vybrať ožehavějšiu, na druhú stranu však perfektne dopĺňa základnú ideu ich počinu – Divokého západu v dnešnom svete.

Odpor voči hre sa dal očakávať. Sprevádza každý odvážny titul, ktorého tvorcovia sa pochlapia a vyjadria vo vzťahu s príbehovou líniou k danému problému. Pozrite sa trebárs na najnovšie Medal of Honor a jeho peripetie s vládou a nielen s ňou okolo zasadenie deja do súčasného Afganistanu. Cez Rio Grande tak The Cartel zrejme nepustí. A je to škoda. Aj keď čo my vieme, trebárs sa nad ním nakoniec mexickí zákonodarcovia zmilujú.

Príbeh hry začína v Kalifornii, kde mexická drogová mafia vyhodí do povetria americkú základňu FBI pre boj s pašovaním drog. Takýto čin nemôže zo strany strýčka Sama zostať bez odozvy, a tak dáva velenia Úradu pre vyšetrovanie dohromady tím – na prvý pohľad úplných skrachovancov – ktorý sa pokúsia nielen odhaliť vinníkov, ale tiež ešte zatočiť s rastúcou drzosťou drogových gangov. Nie je náhoda, že jedným z troch členov novo zostaveného tímu budete práve vy a že v priebehu hry nahliadnete aj do mestečka Juarez.

Teraz si vypočujte, aká indivídua sa v ňom stretli. Agent DEA (Protidrogová jednotka) Eddie Guerra, ktorý odjakživa zápasí so závislosťou na hazardných hrách a neváha si sem tam uliať nejaký dolár zo skladu dôkazov, bude prvým členom vášho tímu. K nemu sa pripojí pôvabná agentka FBI Kim Evans. V mladosti sa preplietala medzi gangami všetkého druhu, napriek tomu ale toto čistokrvné dieťa ulice nakoniec zakotvilo na druhej strane barikády.

Tretia zložka tímu je detektív LAPD Ben McCall, drsný agent, čo si zriedkakedy berie servítky. Ak vám to meno čosi hovorí, ale zaboha si nemôžete spomenúť, kde ste na neho narazili, ušetrím vám trápenie. Ben McCall, to totiž nie je nikto iný ako pra-pra-pra-pravnuk Raya McCall, hlavného hrdinu Bound in Blood.

Svorka je ako sa patrí rozličná a počas hry sa budú všetci stretávať s vlastnými neresťami a závislosťami. Singleplayerovú kampaň tvorí pätnástka misií a čo je najlepšie: možno ju dohrať za akéhokoľvek člena tímu. Navyše zakaždým vás čaká trochu odlišný koniec. Tvorcovia si tým celkom šikovne zaistili znovu hrateľnosť svojho počinu. Kooperácia je samozrejmosťou.

Navyše v Techland sľubujú variabilný singleplayer s možnosťou krytia – čo je v FPSkách pomerne nezvyčajné, rozhodne však nie na škodu a misiami, ktoré tak nejako rámcovo kopírujú špinavú policajnú prácu. Užijete si dopravné naháňačky alebo prevoz svedkov a ich ochranu. Dostane sa aj na razie do skladísk drogových gangov či na ich infiltráciu – to by mohlo znamenať aj prítomnosť stealth prvkov do inak dosť hlučnej a okázalej hry.

Ďalšie podstatné detaily ale Techland drží pod pokrievkou. Môžeme sa tak len domnievať, či bude The Cartel rýdzo v lineárnych akciách alebo hráčom dovolí aj krok stranou alebo ako bude v reáli fungovať systém krytia. Rovnako tak sa zatiaľ moc nehovorí o súbojoch jeden na jedného a rôznych kombináciach, ako to v zatiaľ jedinom uniknutom traileri prezentuje agentka Evans. Jediné slovo zatiaľ nepadlo ani na adresu bullet-timu, ktorý spestrovali hrateľnosť v Bound in Blood a špekulácie okolo multiplayeru, ak ponúkne hra nejaký. Rovnaké tajomno sa potom rozprestiera aj okolo grafiky, miery deštrukcie okolia a ďalších prvkov, o ktorých by sme mali vedieť, ale nevieme, lebo autori neutrúsili na internet jediné gameplay video.

I bez týchto – bezosporu cenných informácií – sa ale dá povedať, že Call of Juarez: The Cartel bude dobrou hrou. Vybralo si tému, ktorá sa v Mexiku čo do pikošky môže porovnávať aj s tamojšími chilli papričkami a hoci sa v Strednej Amerike schyľuje k poriadnemu škandálu, zvyšok sveta sa má na čo tešiť. Možno, že si krokom od westernovského príbehu tvorcovia sami sebe uviazali slučku okolo krku, možno že nie, to by vám teraz s určitosťou povedal jedine analytik Michael Platter a jeho svojrázna veštecká guľa.

My priemerní smrteľníci sa to však nedozvieme skôr ako tento rok v lete. Termín síce ešte nebol upresnený, ale ak obe predošlé NAV hry vyšli v júni, možno to isté čaká ich nasledovníka, a to na všetkých troch veľkých platformách (PC, X360, PS3). Dovtedy starostlivo zapúzdrujte svoje staré kolty štyridsaťpäťka, predajte kone a pripravte sa na novú éru Divokého západu. Že vraj to má byť ešte divokejšie …

zdroj:Czechgamer.com





You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridať komentár