Po perfektnom prvom diele prišiel ešte lepší druhý (každý so svojím datadiskom, oba tiež perfektné), a tak sa nie je čomu diviť, že sme sa na trojku tešili ako malí. Zúčastnili sme sa uzavretej aj otvorenej bety a minulý pondelok, v to pamätné dátum 15.5., bola hra uvoľnená do predaja. Tri dni som čakal na recenzentskú kópiu hry (kľúč), až mi ruply nervy: spustil som počítač, naťukal Battle.net, prihlásil sa, klikol na Diablo 3> Zakúpiť, opísal číslo kreditky a do piatich minút som bol v hre.
To najhoršie hneď na začiatku
Hneď po prvom spustení hry som narazil na potenciálny problém offline hráčov (každý sme občas offline) a vlastne najväčší neduh celej hry – keď peklo, tak už od začiatku. Zakaždým keď si budete chcieť Diablo 3 zahrať, budete sa musieť prihlásiť pod svojím Battle.net účtom. Ak nie ste na internete, máte smolu. Dobrý začiatok, že?
Hranie na normálnu obtiažnosť je opäť len tutoriál pre začiatočníkov. Až ďalšie obtiažnosti vás dostanú do skutočných pekiel.
Avšak OK, doba pokročila a toto nie je prvá hra vyžadujúca trvalé pripojenie k sieti, a tak poďme ďalej. Zameranie či „triedu“ svojho hrdinu si môžete zvoliť z ponuky 5 kandidátov: Witch Doctor, Barbarian, Wizard, Monk a Demon Hunter. Či už máte radi boj na diaľku alebo na blízko, vyberiete si. Každá „trieda“, teda váš budúci hrdina, má svoju minulosť a do začiatku kampane vstupujete ako trénovaný cieľavedomý vyslanec, ktorý je pripravený bojovať s diablami. Po výbere hrdinu vás krátky film zoznámi s úvodom do deja a pretože v tejto recenzii chceme spoilerovať čo najmenej, ideme stroho ohodnotiť ďalšie aspekty hry.
Hrateľnosť ala Diablo
Tým najdôležitejším je samozrejme hrateľnosť, najdôležitejšia vec aj v predošlých dieloch. Áno, hrá sa to dobre a áno, aj v treťom dieli koluje tá správna krv. Občas je trochu možno sladší ako sme boli zvyknutí, ale tu prvýkrát zatlieskam vývojárom z Blizzardu: zmena k lepšiemu. Hra je v mnohých detailoch zmodernizovaná – hovorím napríklad o zbieraní peňazí, keď okolo nich bežíte, alebo o umierajúcich monster padajúcich „uzdravovacích guliach“. Páči sa mi aj to, že s Wizardkou nemusíte do myši ťukať ako o závod (narozdiel od Barbariana), alebo zjednodušená práca so skilly. Chýba strom skillov, vďaka čomu je hra dynamickejšia: kedykoľvek si skilly môžete meniť či „upravovať“ (runy), takže sa vám nikdy nestane, že po dvoch týždňoch vypiplávania vašej postavy zistíte, že ste sa vtedy mali vydať inou cestou.
Čo sa zmenilo a opäť k lepšiemu sú naskriptované, zvukové (hra vám prehráva záznamy rozprávania priamo pri chodení / zabíjaní / … a nemusíte ako napríklad v Baldurs Gate čítať knižky) či filmové vstupy okoreňujúce to nekončiace klikanie podstatne častejšie, než v predošlých dieloch. Ďalšie body pre Blizzard. Hráč je viac vťahovaný do deja, však trebárs u mňa to spôsobilo tak trochu nežiaduci efekt, že som sa nechal uniesť tým ako ide celý svet do kolien a tak nejako som šidil prechádzanie všetkých kútov máp. Upaľoval som čo to šlo, zabíjal čo to šlo, klikal… Stopercentne som niečo vynechal.
Prostredie sveta „Svätyňa“ alias Sanctuary
Čo sa podľa mňa mohlo podariť lepšie, boli lokácie, ktorými ste so svojim hrdinom cestovali. So slzou v oku spomínam na džungľu z druhého Diabla, ale nechcel by som, aby to vyzeralo že som nebol v trojke spokojný … Spokojný som bol, lokácií je oveľa viac než predtým, ale tak nejako si to 10/10 nezaslúži, skrátka by to mohlo byť lepšie – ako v pekle, tak na Zemi i v nebi (oops spojler). Čo je ale podstatne lepšie sú maličkosti. Aj v dvojke hrali detaily ako rôzne otvory, truhlice, páky či mostíky dosť dôležitú úlohu, ale v trojke sú dotiahnuté ešte ďalej a to možno aj vďaka skvele fungujúcej fyzike a všeobecne faktu, že je hra v 3D …
Tretí rozmer, krásne efekty a fyzika
Som rád, že Blizzard s novým Diablom na prechod do 3D čakal tak dlho: až dnes možno urobiť skutočne pekné 3D RPGčko s peknými textúrami a všetkými dôležitými efektmi, ktoré rozhýbu svet. Diablo 3 netrpí neduhami ako napríklad Dragon Age, v ktorom síce boli krásne textúry, ale nie všetky a niektoré pre zmenu vyzerali dosť hrôzostrašne … Tu vyzerá všetko OK a tým myslím úplne všetko. Nejedná sa síce o „pixel art“ ako u klasických 2D RPGček z vtáčieho pohľadu z rokov cca 1996-2002 a občas niekde nejakú nezistiteľnú šmuhu uvidíte, ale budete sa musieť snažiť.
Tiene, hmla, para, dym, teplo, voda – všetky efekty sú super a nič iné sme ani od Blizzardu nečakali. Veľký dôraz bol úplne zrejme kladený na fungujúcu fyziku a hoci sa jedná len o jeden z efektov (nie je k ničomu potreba), tak je to ďalšia vydarenosť kvôli ktorej sa aj skalní fanúšikovia možno už prestanú obzerať za dvojkou.
Kooperatívna hra, aukčná sieň a cloud
Ak vynecháme chýbajúce PvP, tešiť sa môžeme aj z kooperatívnej hry pre viacerých hráčov a ďalších vychytávok, ktoré Battle.net (pôvodne spustený s Diablom 1) ponúka. Smutné je, že už si nezahráte s kamarátom po LAN-ke, ale ono to už asi nikto nerobí. Pravdou je, že spriatelenia sa, „zverejnenie“ hry a pripojenie sa ku kamarátovi – teda všetko pár klikov – nie je nič zložitého a v spojení s aukčnou sieňou (v čase recenzovanie ešte neaktívne) s reálnymi peniazmi je dopyt modernej doby uspokojený na výbornú. Kooperatívnu hru som si vyskúšal a všetko fičalo a svišťalo ako malo, úplne bez problémov (keď pominiem že som svoju hlavnú postavu mal na amerických serveroch a on na európskych a že som teda musel začať s novou postavou úplne od začiatku – čo mi pripomína, že zatiaľ nemožno prevádzať postavy medzi servermi:-P.)
Znovu hrateľnosť: splnené
Už v úvode som sa zmienil o tom, že hra na najjednoduchšej úrovni (Normal) je jednoduchým tutorialom – za tým si stojím a je to správne. Diablo 3 budú hráči hrať pekelne dlho, znovu a znovu, a poriadne výzvy sa objavia až v obtiažnostiach Nightmare, Hell a Inferno. Chcete sa dostať k jednej z týchto vecí? Stretnúť sa s ultra ťažkými nepriateľmi pri vedomí, že keď vás zabijú, tak vám Blizzard zmaže celú vašu postavu z Battle.net a už sa k nej nikdy nedostanete? Ťažší protivníci s viac skilly a ich kombináciami, či zábavné tajné mapy – nudiť sa nebudete.
Diablo 3 je skvelá hra. Grafici, zvukári, vývojári aj dizajnéri odviedli perfektnú prácu. Hra vás bude baviť – chytí vás a pustí až na konci (stavím sa, že skúsite Nightmare, aspoň na minútu). Najväčším nedostatkom je jednoznačne online faktor, však v mnohých veciach sa mi to zase páči (napríklad že prejdem k inému PC / Not. a svoju postavu hrám ďalej bez nutnosti čokoľvek kopírovať a podobne), takže to neberte tak vážne. Aj za výpadky serverov Battle.net som bol celkom rád – vždy som sa aspoň najedol, umyl a zoznámil sa s novinkami z reálneho sveta…
(znovu) Hrateľnosť, grafika, detaily, príbeh, spád
Musíte byť neustále online
Verdikt: Vydarené pokračovanie jednej z najhranejších hier minulosti sa nám prenáramne páčilo (a stále páči, hráme na Nightmare znova).
Hodnotenie:
95%
Výrobca: Blizzard Entertainment
Minimum: 1.8 GHz procesor, 1 GB RAM, 256 MB grafická karta s DirectX 9
Optimum: 2 GHz procesor dual-core, 3 GB RAM, 1 GB grafická karta s DirectX 9
Web: http://www.diablo.com
Žáner: Akčné RPG
823
zdroj:Czechgamer.com