Stalo sa tak vlani vo februári, že Activision zrušil práce na hre True Crime: Hongkong. Určite si všetci dobre spomínate, o čo malo ísť – opäť o (zrejme) neúspešné snaženie dosiahnuť na latku Grand Theft Auta alebo minimálne prirobiť tomuto free-form počinu poriadne vrásky. Ale nie. „Nezdalo sa, že by to splnilo očakávanie pre priemysel, kde uspejú len tí najlepší,“ znela vyhýbavá odpoveď šéfa Activision Erica Hirschberg na jednoduchú otázku: Prečo ste to odpískali?
Je jasné, že hry, ktoré to skúšajú cez otvorený svet, kde si môžete robiť všetko, čo sa vám zapáči, to nebudú mať nikdy ľahké. GTA s tým prišlo ako prvé, ten koncept sa podaril, a tak sa niet čo čudovať, keď všetko ostatné už bude automaticky etiketované ako klon. True Crime navyše bolo vždy známe tým, že na rozdiel od Saints Row si so svojou úlohou free-formovej dvojky ani moc hlavu nerobil. Vystúpiť z tieňa Rockstar sa zdá byť nemožná úloha. Napriek tomu sa však ešte nájdu takí, ktorí sa na neho hlásia dobrovoľne.
Tým neohrozeným bojovníkom, ktorý tento rok vyzve GTA V, je Square-Enix. Londýnski chlapci nebojácne vyhlasujú, že si veria. „S tvorením otvorených hier máme veľa skúseností, vieme už ako na to – k takýmto titulom musíte vždy pristupovať trochu odlišne,“ hovorí Lee Singleton, šéf londýnskej pobočky Square-Enix. Práve toto štúdio plánuje vystaviť na základoch True Crime: Hongkong svoje Sleeping Dogs. Dočkáme sa konečne počinu, ktorý v rámci žánru pošle herný svet do kolien? Sebavedome sú si s tým tvorcovia takmer istí, buďme im teda pre zvyšok článku dôstojným protipólom.
Príbehová línia sa odohráva v čínskej metropole Hongkongu, a že to nebude nič náročného, je zrejme všetkým už teraz jasné. Skôr než na dejové zvraty a prepracované dialógy bude príbeh bohatý na násilie, prestrelky, naháňačky a ďalšie prvky, ktoré sú pre policajta v utajení denným chlebom. Že vraj tiež tvorcom ide o to, aby jednotlivé misie čo možno najviac odkazovali na „preslávenú“ hongkongskú kinematografiu. Ideálne tak všetkým natrhne zadok v štýle Bruce Leeho a potom prehodíte nejakú hlášku alá Jackie Chan. Vaša postava sa volá Wei Shen a vedenie vás poslalo infiltrovať Triády. Smutné je, že nevieme, akú zločineckú zápletku vlastne budete vnútri mafie odkrývať. Tak ako tak by vás kampaň mohla na niekoľko hodín slušne zabaviť.
A keď nie, stále tu máte mesto a s ním aj možnosti, ktoré ponúka. Zatiaľ to vyzerá, že by ste sa mohli medzi hlavnými misiami pomerne dosť zabaviť. Žiadne originality a výstrednosti ako v prípade Saints Row ale nečakajte. Môžete kedykoľvek skonfiškovať auto, naháňať sa s policajtmi, prezliekať sa, skupovať nehnuteľnosti a potom z toho všetkého inkasovať peniaze. Rovnako ale pôjde plniť vedľajšie misie. Škoda, že tvorcovia nevypustil do sveta ani rozlohu mesta, ani informácie o prípadných lokalitách okolo neho. Ale v tak urbanizovanej oblasti, v akej Hongkong leží, by ste asi farmársky vidiek hľadali dlho.
Úplne najviac zo všetkého autori vsádzajú na súbojový systém. Pýši sa, že veľa prvkov pochádza z Batmana a že sa na účely Sleeping Dogs perfektne hodí. Niečo podobné ale používa aj najnovšie Assassins Creed a tiež za to žne početné ovácie, takže prečo nie. Jednoducho – akonáhle protivník vycíti šancu zaútočiť, rozbliká sa jeho health level a vy – keď to stihnete -, môžete jeho útok efektne vykryť a za pomoci širokej škály komb ho definitívne zlikvidovať. Komb vraj bude toľko, že sa nemusíte báť, že by sa hneď začali opakovať.
Okrem toho si tiež United Front a ich vydavateľ Square-Enix prichystali lákavú možnosť používať na zabíjanie prostredia. Akonáhle zloducha chytíte, len sa rozhliadnete okolo seba, a keď niečo žiari červeno, hneď to môžete skúsiť. Čo takto šarvátka niekde na pánskych? Keď ju chcete zakončiť niečím na oko sympatickým, jednoducho nepriateľa vezmete za hlavu a poriadne mu ju omlátite o záchodovú dosku. Takýchto možností má byť mnoho – a ako spestrenie je to iste určite vítaná vec.
Drobné obavy však panujú okolo umelej inteligencie. Prakticky všetky otvorené hry tým veľmi trpia a len si spomeňte, ako za to recenzenti zlynčovali tretie Saints Row. Pravdou je, že THQ to veľmi podcenili, AI v Saints Row: The Third bolo porovnateľné s inteligenciou handrového panáka. Tohto sa chcú v United Front vyvarovať. Zatiaľ sa však zdá, že sa im to moc nedarí. Z toho, čo novinári pri predvádzačke dema videli, možno usudzovať, že na tom ešte musia veľa makať. Predsa len, u ztrešteného Saints Row sme schopní ako-tak zľaviť z požiadaviek, u seriózneho počinu ako je Sleeping Dogs už ale asi tak zhovievaví nebudeme a ani nemôžeme byť.
Nezostáva než sa teraz len ponoriť do úvah, či takýto typ hier má v dnešnej dobe vôbec nejakú šancu. Určite je fajn, že sa ostatní vývojári snažia vytvoriť Rockstar konkurenčné prostredie, lenže všetci čakajú na piate Grand Theft Auto a všetci čakajú, že nastane rovnaký scenár ako zakaždým: Že GTA všetkých prevalcuje. Sleeping Dogs ponúka alternatívu. V tom by však nebol prvý. Ponúkne teda niečo, čím by dokázal zaujať na dlhšiu dobu a zároveň byť natoľko iný, aby si k nemu hráči našli cestu?
Ťažko povedať. Pamätajme, že táto hra už bola raz zametená pod stôl. Že ju tam niekto našiel a dal jej druhú šancu, je bezpochyby skvelé. Nezostáva sa len modliť, aby Square-Enix doviedli svoje úsilie do konca a sňali konečne z True Crime tú nevábnu nálepku „GTA klon.“ Majú k tomu všetky predpoklady.
> True Crime: Hongkong, znovuzrodené čoby Sleeping Dogs, sa objaví na všetkých troch hlavných platformách (PC, X360 a PS3) 17. Augusta.
zdroj:Czechgamer.com