Mnoho kriku pre nič? Ťažko – keď v roku 2006 vyšiel prvý Prey, vzbudil v hernej brandži solídny poprask. Portálová hrateľnosť, sem tam puzzle; bola to jednoducho FPSka, akú by človek už vtedy ocenil ako vysoko originálny počin. V dnešnom svete plnom koridorov a lineárnosti by potom niečo podobné dosiahlo aplauz ešte za dvadsať rokov. Recenzenti nešetrili deviatkami a druhý diel sa preto stal niečím, čo by každý rád videl vo svojej poličke. Tento rok sa všetci dočkajú. Trval to šesť rokov – šesť rokov, počas ktorých tvorcovia totálne rozorali systém jedničky, aby na neho mohli „bezpečne“ posadiť základy dvojky.
Prey 2 si zo svojho predchodcu príliš hlavu nerobí. Dá sa v pohode povedať, že dvojka v názve tú plní čisto marketingovú úlohu. Aby ľudia vedeli, že séria žije, len to už je v podstate úplne iná hra, univerzum, všetko. A iste to určite zafunguje. Avšak len kritizovať sa asi tiež nehodí. Ono totiž sa akokoľvek podarilo držať sa všetkých videoherných klišé, tak sa tak zároveň vydarilo prísť s koncepciou, ktorá by mohla zabodovať. Ak sa totiž dvojka vydarí, tak „Human Head“ zaslúži sochu v nadživotnej veľkosti. Prey bola netradičná FPSka. Prey 2 bude iná ako jednička, napriek tomu ale zostane tou netradičnou FPSkou, akých pláva v hernom rybníčku povážlivo málo.
Žiadna lineárna jednohubka, čo sa tvári ako akciou našlapaný biják. Prey 2 trochu pripomína Batmana, trochu Alpha Protocol, trochu viac už Mirror ‚s Edge alebo Mass Effect. Mieša a kombinuje, pričom sa snaží namixovať ten najlepší videoherný FPS kokteil, aký tu kedy bol. A chcete niečo počuť? Potenciál na to má.
Dejová línia prebieha aspoň zo začiatku paralelne s prvým dielom. Tentoraz sa však chopíte oťaží šerifa Killian Samuelsa, ktorý sa ocitá na mimozemskej planéte Exodus. Jediné, čo si pamätá, je, že bol na tom istom lete ako Tommy. Viac nič. A tak sa snaží – s vašou pomocou, samozrejme – zistiť, kto mu toto kolosálne okno spôsobil, čo počas tej doby robil, a tiež či na Exode žije okrem neho ešte nejaký ďalší človek. Zatiaľ to totiž vyzerá, že sa to tu hemží všemožnými rasami, len tá ľudská nejako chýba.
Mesto, v ktorom sa ako lovec odmien prebúdza, leží presne na rozhraní osvetlenej a zatemnenej strany planéty. Tá prvá prekypuje životom, slnka alebo skôr nejaká iná hviezda tu poriadne páli, zatiaľ čo na tej druhej vás nečaká nič iné ako chlad, skaly a nepreskúmané oblasti. A bohvie, či sa sem vôbec niekedy pozriete. Väčšinu času totiž strávite spomínaním si a stláčaním informácií za peniaze.
Že pohyb po meste bude štýlový, to sa snažil naznačiť už trailer z E3. Vďaka FreeRunningu sa vám totiž otvárajú nevídané možnosti nielen čo sa behania týka. Parkouru tvorcovia prispôsobili aj súboje – v FPSke dosť nevídaná vec, ktorú skúšalo raziť snáď len to Mirror ‚s Edge. Že táto originálna hračka upadla do zabudnutia, je viac než poľutovaniahodné, hoci dvojka vraj visí vo vzduchu. Nový krycí systém bude na tomto celom postavený, takže si môžete dovoliť napríklad takej parádičky ako streľbu za letu alebo v sklze.
Exodus sa stane vaším ihriskom. Doslova. Vždy sa nájde NPC, ktorý s vami hodí reč, alebo – v lepšom prípade – vás obšťastní nejakou vedľajšou misiou. Vy sa potom budete môcť rozhodnúť, či ju vyriešite po dobrom či po zlom. Trebárs ako s informátorom, z ktorého musíte vytrieskať všetko, čo vie. Buď zariskuje, odprásknete jeho stráže a potom z neho vydolujete potrebné informácie, alebo mu zaplatíte, koľko si povie, a všetko sa zaobíde bez násilia. Každopádne keď už dôjde k strieľaniu, vezmite na vedomie, že na Exode sa šermovanie s búchačkou moc nenosí. Hrdina sám ich vytasí až vtedy, keď si to vyžaduje situácia. Či sa s ňou alebo sa štyridsiatimi inými prítomnými zbraňami chcete oháňať len tak, musíte počítať s následkami. Trebárs ako že polka mesta spanikári alebo si na vás posvietia strážcovia zákona.
Väčšina hernej verejnosti očakávala, že vývojári vystavia Prey 2 na základoch nového id Tech 5 engine, lenže to sa nestalo. Dvojku bude poháňať ešte jeho predchodca id Tech 4, ktorý už má svoje najlepšie roky za sebou. Do šrotu však ešte zďaleka nepatrí, zvlášť nie potom, čo si s ním tvorcovia pohrali a totálne ho prerobili na svoj obraz. Vďaka tomu vyzerá Prey 2 skutočne parádne. Starosť o neostré exteriéry teda odpadá.
Starosť o budúcnosť série stále ale trvá. Prey 2 sa vydal cestou mainstreamu a kombinácii prvkov, ktoré sú pre FPS hru dosť netradičné. Je jasné, že tvorcovia balansujú na veľmi tenkom ľade – stačí jediné zakopnutie a všetko je stratené. Keď to však ustojí, majú zamiesené na slušný balík, pretože sa úplne kľudne môže stať, že Prey 2 zažiari na chlp rovnako ako pred šiestimi rokmi jeho predchodca. Ale – má vlastne cenu tieto dva toľko rozdielne počiny označovať ako „predchodca“ a „nástupca“? Či už áno alebo nie, istotou zostáva, že v ňom drieme obrovský potenciál – nehľadiac na meno.
> Kedy sa presne vtrhne Prey 2 (PS3/X360/PC) do obchodov, si zatiaľ tvorcovia nechávajú pre seba. Že vraj to bude niekedy na jar.
zdroj:Czechgamer.com