Pravdu má ten, kto hovorí, že strieľačiek, čo do žánru vznesú čosi nového, je rok čo rok menej a menej. V záplave jednotvárnych trojáčkoviek aby sa čert vyznal. Málokedy sa nejakej hre povedie v tomto žánri rozčeriť už tak pomerne kalné vody, a keď už, väčšinou je z toho rozruch až na pôdu. Keď sa potom akčná hra nepodarí alebo je prinajmenšom natoľko kontroverzná, že to vyvolá rozruch, hráči nadávajú a hromadne pália symboly príslušných vydavateľských domov. Majú to tí vývojári stále ťažšie a ťažšie, než je pravda. Obzvlášť potom na toľko presýtenej pôde, akou žáner akčných hier bezpochyby je.
Inversion sa napriek tomu chce pretlačiť medzi elitu. Dopomôcť mu k tomu má štýlová hračka Gravlink a tiež fakt, že sa tvári ako Gears of War, len s trikrát tučnejším scenárom. Či to je na škodu alebo nie, to preverí až čas a hlavne recenzie, ktoré k počinom tohto zamerania nie sú práve prívetivé. Saber interactive sa tak spoločne s Namco Bandai zdanlivo púšťa na veľmi tenký ľad. Títo skúsení borci ale – dúfajme – vedia, čo robia. A keď nie, tak čo – vak pre neúspešné akčné počiny je rovnako bezodný ako téglik v nemenovanom fast-foodu.
Nepredbiehajme ale čas a poďme v stručnosti vykresliť príbeh, aký si pre nás Inversion prichystalo. Dejová linka totiž má hrať pomerne vedúcu úlohu, a tak by bolo bezpochyby nepekné, keby sme sa o ňu aspoň slovom neotreli, hoci tvorcovia držia najdôležitejšie fakty pod pokrievkou. Avšak – chopíte sa oťaží strážnika Davida Russela, ktorý sa pripletie do invázie mimozemských Lutadorov tak nešikovne, že ho spoločne s parťákom Leem Delgado nepriateľské monštrá zajmú s cieľom narobiť z nich jedny z mnohých nemŕtvych kreatúr.
David má na Lutadory hneď dvojitú zlosť – jednak jeho žena pri invázii zomrela, jednak sa mu pri nej niekam vytratila dcérka. A tak spoločne s parťákom vyrážajú na zdanlivo samovražednú misiu do tyla nepriateľa. Zdanlivo preto, že sa im pri úteku z mimozemského zajatia podarilo ukoristiť zaujímavú zbraň – vyššie spomínaný Gravlink. S touto hračkou sa stávajú pánmi gravitácie. Môžu ju použiť ako účinnú zbraň na neutralizovanie nepriateľa, ktorá sa dá ale rovnako dobre uplatniť napríklad pri zdolávaní prekážok. Tak a je to tu. Mesto sa otriasa v základoch, mimozemšťania postupujú bez zľutovania a niekto ich musí zastaviť. Tisíce ôsme variácie toho istého klišé môže začať.
Najväčším – a poďme si povedať, že vlastne jediným – lákadlom bude ona neznáma hračka zvaná Gravlink. S ňou sa dá narobiť riadny pomerne slušný nárez, a to hlavne keď do neho zapojíte aj nepriateľov. Stačí zamieriť, vypáliť a už sa vznáša v bezváhovom stave. K zemi ich potom môže navždy prikovať pár dobre mierených rán. Nie je to ale všetko. Ale pozor, nepriatelia touto zbraňou samozrejme disponujú tiež.
Hrátky s gravitáciou však týmto iba začínajú. Príťažlivosť môžete regulovať kohútikom skoro ako ústredné kúrenie. Zvýšenie znamená, že vám zrazu o dosť sťažia nohy, ktoré sa budú lepiť na zem ako magnet. Zníženie zase vyvolá beztiažový stav. Neraz budete plávať v priestore a spoločne s Delgado zostreľovať jedného netvora za druhým. Gravlink môžete tiež použiť k hodeniu výbušných (ale nielen tých) predmetov po nepriateľovi, čím ho oslabíte a ušetríte muníciu.
Keď sa okolo vás nepriatelia zomknú alebo sa na vás zbehne horda rychlonohých nemŕtvych z dielne Lutadorov, nie je nič lepšie ako použiť tzv. Shockwave, po ktorom všetci okolo razom odletia o míľu späť. David proste udrie päsťou do zeme a následne gravitáciou posilnená tlaková vlna nedá nepriateľom najmenšiu šancu. Napísané to vyzerá pekne, tak snáď to bude podobné aj v reáli.
Lenže aj hľa – keď sa pozeráte na videá z hry, príval chmurných myšlienok možno len ťažko zastaviť. Prečo? Dávidova zbraň, a zvlášť potom ten rezák pod hlavňou, ako by z oka vypadol Marcusovmu samopalu a krycí systém? Aj keby mi dali milión na ruku, rovnako poviem, že je to prachbiedne opísané od Gears of War. Kooperácia s parťákom tiež nie je žiadna novinka, tak hlavne pozor, aby to v split-screenu až príliš nepripomínalo trebárs nepodarené Army of Two, tiež čisto konzolistický počin. Zo zdanlivo novej značky sa tak razom stáva akási neurčitá spleť cudzích nápadov.
Možno to ale vo výsledku zafunguje. Dopomôcť by hre mal aj silný multiplayer, ktorý kombinuje hneď niekoľko módov. Na povrch presiakli informácie trebárs o jednom z nich zvanom Hourglass. Variácia na klasické zober vlajku je doplnená o pretočenie mapy hore nohami zakaždým, keď sa jednému z tímu povedie vlajku vziať a skórovať. Klasický deathmatch pre 16 hráčov potom ešte doplní potrebná štvorčlenná kooperácia, kedy sa musíte v danom časovom limite ubrániť nabiehajícím nepriateľom a na záver potom veľkým či malým bossom.
Inversion môže uspieť. To koniec koncov každá hra. Je to nová značka, ktorá vsádza na osvedčené modely z iných hier a navrch pridáva hrátky s príťažlivosťou. Bude to stačiť? Ťažko povedať. Hru bude poháňať Saber3D engine spoločne s Havokom, ktorý celé prostredie urobí stopercentne zničiteľným. Takže to bude brutálna, lineárna a deštruktívna scifi smršť, ktorých na trhu rozhodne nie je málo. No, chlapci zo Saber Interactive, sme na vás zvedaví.
> Ďalšie vysokorozpočtové games sa vrúti do európskych regálov presne 10. februára 2012. Na PC sa neobjaví, vyjde len na PS3 a X360.
zdroj:Czechgamer.com