
Prepáčte mi ten výraz, ale v poslednom zhruba roku máme na hernom trhu celkom „prexcomováné“. Veď počítajte so mnou, najprv sme sa na jeseň minulého roka dočkali reinkarnácie starého UFO: Enemy Unknown, v auguste potom nasledovalo dlho odkladané The Bureau: XCOM Declassified. Taktická strieľačka z tretieho pohľadu však príliš veľkú dieru do sveta neurobila a tak sa značka vracia tam, kde jej to sedí najviac – do žánru ťahových stratégií.
Mätúce prvé minúty
Prvých niekoľko desiatok minút, dosť možno aj hodinku si však vlastne skoro neuvedomíte, že hráte „nový titul“. Enemy Within totiž nie je datadisk v tom pravom slova zmysle, ktorý by pôvodnú hru rozširoval o nejakú bonusovú kampaň. Skôr je to Enemy Unknown obohatené o najrôznejšie novinky. Prvú z nich si všimnete vo výcvikovej misii, kedy sa prvýkrát stretávate s kontajnermi obsahujúce látku Meld. Dlho však nie je jasné, k čomu vlastne slúži, teda jej zbieranie nedáva hlbší zmysel. Počas úvodu sa tiež zoznámite s výskumom, inžinierskym oddelením, so spúšťaním satelitov, zatknete prvého živého mimozemšťana a celkovo sa snažíte udržať planétu Zem v relatívnom pokoji.
Lenže potom to príde, výskumný tím urobí prelomový objav – látku Meld možno využiť dvoma úplne odlišnými spôsobmi, pochopiteľne vojenskými. Ten prvý pozmení genetickú výbavu vašich jednotiek a dodá im niektoré zo špeciálnych schopností mimozemšťanov, ako samovoľné obnovovanie zdravia priamo na bojisku, presnejšie streľba zo striech, splývanie s prekážkou alebo výskok na akokoľvek vysokú budovu. Opačná varianta potom dá spomenúť na horký osud Adama Jensona z Deus Ex: Human Revolution, lebo aj vy vybraného muža (či ženu) premeníte v augmentovaného jedinca. Nevýhodou tejto metódy je však nutnosť postaviť pre každého z nich dodatočný bojový oblek (MECH), bez ktorého nemôžu ísť do boja. Odmenou je však veľká výdrž a vskutku brutálna palebná sila, zahŕňajúca minigun, plameňomet a podobne.
Hustí chlapi v oblekoch
Mimozemšťania už tiež mimochodom nie sú jediným vaším nepriateľom, ako po nejakej dobe zistíte, na Zemi operuje aj ďalšia frakcia zvaná „Exalt“. Jedná sa o polovojenskú organizáciu zloženú zo samých žoldnierov, ktorá síce nie je s alienmi priamo spolčená, avšak sa im ich nápad s vývojom ľudstva páči a chcú tejto udalosti využiť na získanie moci. Ich metódy sú však ďaleko sofistikovanejšie, pretože preferujú predovšetkým nahlodávanie vašej snahy prostredníctvom skôr partizánskych metód, ako napríklad falošnej propagandy.
Bojovať sa proti nim dá iba obdobným spôsobom, kedy na dané územie vyšlete jedného zo svojich vojakov čoby tajného agenta. Ten tu pár dní pôsobí, zbiera dôležité informácie a potom musí byť evakuovaný. Patrí sa upozorniť, že vynechanie evakuácie znamená automaticky jeho smrť. Na miesto tak klasicky vysielate svoj tím a treba dodať, že súboje s vojakmi Exalto sú zatiaľ to najťažšie, čo som počas hrania XCOM: Enemy Unknown (respektíve Within) zažil. Každý nepriateľ je totiž vybavený podobne ako vaši ľudia, majú až na detaily rovnaké zbrane, vybavenie, brnenie a počet životov. Zakaždým ich je však niekoľkonásobne viac a aby toho nebolo málo, ešte niekoľkokrát na miesto dorazia posily. Boj o nazhromaždené informácie teda vie byť docela peklo.
Pár ďalších do partie
Tým novinky pochopiteľne nekončia, avšak ďalej už sú skôr drobnejšieho charakteru. Napríklad by sme mohli spomenúť dva nové typy mimozemských nepriateľov: Mechtoida a Seeker. Rád by som sa podrobnejšie rozpísal aspoň o Seekerovi, ktorý sa mi osobne veľmi páčil. V podstate ide o takú lietajúcu chobotnicu a jeho hlavnou prednosťou je, že sa vie zneviditeľniť a potom začať škrtiť jedného z vašich vojakov. Počas vášho ťahu s ním pochopiteľne nemôžete akokoľvek manipulovať a ak ho do troch kôl nezachráníte, teda Seekera minimálne raz nezraníte, je mŕtvy (na počte životov nezáleží). Ak teda trebárs váš ostreľovač stojí na začiatku mapy a zvyšok tímu je veľmi ďaleko, môžete mať celkom problém.
Samozrejmosťou je tiež niekoľko nových predmetov, schopností, výskumov, nechýba ani množstvo (autori konkrétne uvádzajú štyridsať sedem) nových máp. Moje kreatívne ja veľmi potešil ešte slobodnejší editor členov vášho tímu, v ktorom si môžete nastaviť naozaj čokoľvek, od vzhľadu postavy, jej mena, hlasu až po farbu a tvar brnenia. Mimochodom, na scénu sa vrátila aj stará známa obrana základne. Bohužiaľ vás zatiaľ čaká iba raz, počas ktorej sa musíte s náhodne zvoleným tímom (hra vám pridelí náhodnú skupinu vojakov z vašich kasární) a pár členov miestnej ochranky (= vojaci hodnosti nováčika) brániť niekoľkých vlnám mimozemšťanov. Ak všetci zomrú, končíte.
Palec hore, ale …
Už XCOM: Enemy Unknown bola vynikajúca taktická stratégia a Enemy Within ho skvelým spôsobom rozširuje, o tom nie je pochýb. Ak ste si teda na následníka značky UFO doteraz nesiahli, máte jedinečnú príležitosť. Nebudete ľutovať. Na druhú stranu, ak ste majiteľom práve Enemy Unknown, vaše nadšenie bude zrejme o dosť nižšie. Predsa len, zjednodušene povedané nie je Enemy Within nič iné ako Enemy Unknown s pár novinkami, ako už konieckoncov padlo v úvode. Ponúka sa teda otázka, či sa vám oplatí znova si kupovať niečo, čo už z veľkej časti máte. Práve z tohto dôvodu XCOM: Enemy Within nakoniec hodnotíme o niečo nižšou známkou než akú si reálne zaslúži.
XCOM: Enemy Within
Výrobca: Firaxis Games
Distribútor: 2K Games
Minimum: CPU DC 2 GHz, RAM 2 GB, HDD 20 GB, GPU 256 MB RAM (NVIDIA GeForce 8600 GT / ATI Radeon HD 2600 XT)
Optimum: CPU QC 2.4 GHz, RAM 4 GB, HDD 20 GB, GPU 512 MB RAM (ATI Radeon HD 3000 Series / NVIDIA GeForce 9000 Series)
Web: http://www.xcom.com/enemywithin/us
Žáner: ťahová stratégia
skvelá stratégia, ponúknuté novinky
pre majiteľa Enemy Unknown nevýhodné, cena
Verdikt: Skvelá ťahová stratégia, majitelia Enemy Unknown si však musia premyslieť, či sa im oplatí investovať do veľmi podobného produktu aj druhýkrát.
Hodnotenie:
80%
zdroj:Czechgamer.com