X-Men: Destiny – recenzia

X-Men, teraz už kultový komiks od Marvel, snáď nemusím nejako dlho predstavovať. Tento rok sme sa tiež totiž dočkali už piateho dielu filmovej série, po ktorom sa zrejme objavia aj ďalšie pokračovania. Čo sa však týka konkrétne našich herných vôd, titulov s tematikou mutantov so špeciálnymi schopnosťami je nespočetné množstvo, až sa nám to nechce ani počítať. A preto sme sa tiež koncom októbra dočkali ďalšieho titulu s nalepenou značkou X-men na čele. A prekvapivo, sa nejedná o nijako podarenú hru druhého Batmana, to nečakajte. Viac snáď prezradí recenzia.

Hry podľa či už filmovej alebo komiksovej podstavy nedopadajú moc dobre. Toť známy fakt, ktorý väčšina prevažne zažila aj na vlastnej koži. Jedinou naozaj podstatnou výnimkou je snáď jedine séria Batman, ktorá žne desiatky a deviatky ako po masle. My sme sa tu ale neprišli vybavovať o  Batmanovi, ale o X-menoch. Tí, ako už asi tušíte, nedopadli veľmi dobre. Ako príbehová stránka, tak aj technická alebo hrateľná, to všetko dosahuje totálne priemerných hodnôt. Snáď len pár prvkov tiahne hru hore …

Prečo nezačať príbehom? Je vcelku jednoduchý, bez žiadnych prekvapení ani zvratov. Vo svete došlo do značnej miery zostreniu konfliktov mutantov proti ľuďom. Kým väčšina ľudí sa mutantov bojí, zvyšok ich akceptuje. To platí aj naopak, zatiaľ čo väčšina mutantov sa snaží žiť v harmónii s ľuďmi, zvyšok pociťuje akúsi nadradenosť a ľudí zatracuje. V túto dobu sa ocitáme aj my, v meste San Francisco, ktoré je rozdelené do dvoch častí podľa obyvateľov vlastníkoch mutantných génov a naopak. Na nás je len si vybrať jednu z troch postáv, pričom každá má svoju vlastnú históriu vyrozprávanú malým filmom.

Čo pre mňa bolo celkom veľkým sklamaním, je hlavne fakt, že všetky charaktery majú rovnaký základ schopností. V prvom rade, nech si vyberieme nádejnú mladú mutantku alebo mladíka s averziou k vyvinutejšiemu druhu, nie je v tom žiadny rozdiel. Vlohy totiž vyberáme až neskôr. Avšak má to háčik, možno aj niekoľko. Vývojári sa dušovali rozvinutými RPG prvkami, ale bohužiaľ, vo výsledku to vyzerá akoby nechali svoju prácu na polceste. Výber odpovedí pri konverzáciách nemá skoro žiadny vplyv na ďalší alebo odlišný pokrok v deji, často sa vám tiež ponúkne iba jedna jediná možnosť. Samozrejmosťou je i systém skúseností, ktorý ale funguje presne tak, ako si ho asi teraz predstavujete. Za svoje neľútostné obete dostanete skúsenosti a u určitých nepriateľov aj kvapku životov. Nabehnete do menu, vyberiete položku, kde si vytvárate nové x-gény a vylepšíte napríklad svoje zdravie, obranu, alebo si môžete kúpiť aj zbrusu nový chmat, ktorý územní nepriateľov rýchlejšie a efektívnejšie. O schopnostiach to platí taktiež, aj keď ich moc nie je, ale môžete s nimi aspoň trochu vyhrať.

Pre priaznivcov komiksového alebo ak chcete aj filmového spracovania hra ponúka nespočetné množstvo známych postáv ako Emma Frost, Wolverine, Magneto, Cyclops a iného hrdinu, pričom pre niektorých budete robiť aj bonusové misie. V praxi to vyzerá nasledovne, poslušne plníte zadanú misiu, pričom v jej priebehu narazíte na nového hrdinu. S ním prehodíte pár slov, voala a už bojujete v aréne proti desiatkam nepriateľov. Jedná sa iba o bonusovú úlohu, to znamená, že jej nevyplnenie vám nijako neuškodí, zase sa ale pripravíte o nejaké už spomínané XP.

So svojím vlastným hrdinom sa pozrieme do všemožných miest, či už sa bavíme o viac otvorenejších uliciach alebo lineárnych komplexoch. X-men Destiny je tunelovka ako vyšitá a ani si nehrá na niečo viac, ale predsa len by neuškodilo trochu viac nápadov vo vývoji. Neustále som prechádzal nudnými a viacmenej i podobnými priestormi, ktoré mi už začínali liezť na mozog po niekoľkých hodinách hrania, zvlášť keď všade konám rovnakú činnosť. Nehľadiac na to, že prostredie nie je ani nejako zvlášť pekné.

Ako som povedal na začiatku, od X-men Destiny sa nedalo moc čakať. Pre tých, čo sa na neho tešili, je sklamanie asi o to väčšie. Tento titul sa totiž zaradil medzi desiatky ďalších, inšpirovaných hier podľa známych mien, ktoré pôsobia vo filmovom alebo komiksovom priemysle. Ak vás ani táto recenzia neodradí od prípadného spálenia sa, asi vám nezostane nič iné, než si X-men Destiny kúpiť, pretože hrateľného dema sme sa nedočkali. Skôr by som čakal od tvorcov Too Human o triedu lepšiu zábavu, ale nevadí … Ono aj keby sme sa dočkali vydania na minulej generácii konzol, nemusel by som byť taký prísny, ale vzhľadom k dnešným štandardom je to naozaj málo. Snáď len fanúšikovia komiksového spracovania si môžu ešte nejaké to percento navrch pridať.

Snaha o RPG prvky, lepšia upraviteľnosť schopností, zakomponovanie kultových postáv

Slabá technická stránka, stereotyp, zábava maximálne na dve hodiny

Verdikt: X-Men Destiny je typický predstaviteľ hry so slávnym menom, ale priemerným spracovaním.